Citat:
Ursprungligen postat av
agoggoge
Jag inleder mitt inlägg med "Om det stämmer...".
I det här fallet finns ingen anledning att svartmåla offren, som var två sovande småbarn. Eller mamman KA, som kan betraktas som en målsägande om det hade blivit ett rättsfall. Det blir det inte nu då gärningsmannen är död. I Sverige drivs aldrig några mål mot döda gärningsmän. Pojkarnas död kommer endast att leda till deras begravning pga deras död.
Det är ett "hittepå" att gärningsmannen i det här fallet var "svårt sjuk". Om han hade varit svårt sjuk, t.ex. i en djup och behandlingskrävande depression så är det mest framträdande symtomet handlingsförlamning. Djupt deprimerade människor förmår ingenting, men den här mannen förmådde en hel del. Om, jag säger om, han var under behandling så är det just själva handlingsförlamningen som släpper först och självmordstankar kan då snabbt omsättas i handling. Men att planera och mörda sina barn ligger inte i depressionens natur. I den sjukliga depressionen ligger en vilja att avsluta sitt eget lidande och liv. Inte att mörda andra och särskilt inte sina egna barn.
Det finns en mängd traditionella och ganska folkliga (o)vanor att använda sjukdomsmetaforer för att skönmåla gärningsmän. Det lider av svartsjuka. De lider av depressioner. De lider av sitt eget lidande. Det är en smaksak vad man kan tänka sig. Frankrike var det sista landet i Västeuropa som tog bort 'svartsjuka' som en förmildrande omständighet vid mord. Jag vet inte när det togs bort som förmildrande omständighet vid mord i Sverige. Man hade tidigare som vana att lasta över ansvar för morden på offren genom att anföra att de gjort gärningsmännen "vansinniga av svartsjuka" så offren fick faktiskt ta på sig ansvar för att de blev skjutna eller ihjälslagna.
Svenskt rättsväsende har tagit till sig forskningen om att det är gärningsmännens kontrollbehov och behov av maktutövning man bör fokusera på istället för deras eventuella lidande när de förlorar kontroll över mordoffren eller andra 'objekt' för deras maktutövning. SR lär enligt utskrifterna av hans information på nätet innan han avslutade sitt eget liv ha talat om att han inte ville sitta i fängelse. Så han var så pass klar och konkret att han insåg att fängelse skulle bli följden av hans mord på sönerna. Möjligt att han hade det populära lidandet "må dåligt" men sjuk var han inte.
Vi är nog många som inte har något till övers för denna störda man, som hade sitt mål att ge KA den allra allra värsta tortyr en människa kan få!! Kramar till mamman i massor <3 <3
KA har ingenting med detta att göra och detta ligger helt o hållet på pappan!! Finns ingenting KA kunde gjort för att förhindra detta.
Jag gav ett par länkar med patologisk svartsjuka för jag ville visa att vissa människor är kontrollfreak, vill äga sambo och ha makt över sambon, att de ljuger o hittar på lögner om den som tex. övergett honom.Aldrig att jag menade att förmildra något om hans hemska mord på barnen och att Karin skulle ha haft del i detta!?
Han var definitivt inte sjuk och hade det blivit rättegång, så hade ALLA fått reda på detta!!
Förstår inte att vissa försvarar honom !!