2019-01-29, 10:01
Medlem
Eftersom Zalando skickar med förbetalt returfraktsedel i paketet så borde denna finnas med under ditt konto (som företaget borde se). Tex sportamore visar även returkollinumret men har inte sett det på zalando.

Men be zalando maila dig kollinummer för returfraktsedeln som du fick med i det paketet.
Citera
2019-01-29, 11:40
Medlem
De gånger jag returnerat varor till zalando har jag fått uppge mitt telefonnummer (de har frågat om det alla utom en gång då jag fick fråga om det), för att få returen bekräftat på sms (som kommer i princip direkt om jag minns rätt). Står typ "Retur bekräftas till Zalando med kolli-id xxxxxxx är inleverat hos service-partnet ICA Pungängen".

Så kolla om du har ett SMS i mobilen från PostNord från tiden du lämnade in returpacket.
Citera
2019-01-29, 13:24
Medlem
Jag får aldrig sms/mail bekräftelse från Zalando. Jag får alltid leverans via Postnord och får papperskvitto av butiken vid retur. Däremot Sportamore använder Schenker och då får jag på mailen.
Citera
2019-01-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Eftersom Zalando skickar med förbetalt returfraktsedel i paketet så borde denna finnas med under ditt konto (som företaget borde se). Tex sportamore visar även returkollinumret men har inte sett det på zalando.

Men be zalando maila dig kollinummer för returfraktsedeln som du fick med i det paketet.

Zalando skcikade detta idag:
" Hej Benjamin!

Tack för ditt mejl.

Tyvärr har vi inte ett kolli nummer då det är det som vi behöver från dig för att kunna spåra din retur. Jag rekommenderar dig att gå till ditt postombud där du lämna in returen och begära ett kvitto. Uppge för dem vilken dag och tid du var där så skall de kunna hjälpa dig.

Återkom sedan med kvittot till oss så kan vi fortsätta undersöka saken.

Hör gärna av dig om du har frågor.

Jag hoppas du får en fin tisdag!"

Kom inte ihåg exakt vilken dag men det var mellan 19-25 November då jag fick retur bekräftelse på ett annat paket jag lämnade in samtidigt den 29 November.
Citera
2019-01-29, 13:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalJordan
Zalando skcikade detta idag:
" Hej Benjamin!

Tack för ditt mejl.

Tyvärr har vi inte ett kolli nummer då det är det som vi behöver från dig för att kunna spåra din retur. Jag rekommenderar dig att gå till ditt postombud där du lämna in returen och begära ett kvitto. Uppge för dem vilken dag och tid du var där så skall de kunna hjälpa dig.

Återkom sedan med kvittot till oss så kan vi fortsätta undersöka saken.

Hör gärna av dig om du har frågor.

Jag hoppas du får en fin tisdag!"

Kom inte ihåg exakt vilken dag men det var mellan 19-25 November då jag fick retur bekräftelse på ett annat paket jag lämnade in samtidigt den 29 November.

Usch, vad tröttsamt. När du kontaktar postombudet så rekommenderar jag att göra det vid en tid då det inte är så mycket folk. Precis vid öppning eller stängning så är nog oddsen bättre att du får personal som är lite medgörlig.
Citera
2019-01-29, 14:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Bör man inte kunna kontrollera att försändelsen lämnats till postombudet? De skannar ju alltid streckkoden innan den lämnas in och den bör väl Zalando rimligtvis sitta på eftersom det är de som skrivit ut den?

Om jag vore du skulle jag skriftligt bestrida fakturan eftersom du behöver överväga dina alternativ. Du kan inte få en betalningsanmärkning så länge du bestrider, oavsett om den går till KF eller inte.

Många även lite större försändelser skickas som "brev" och registreras inte.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2019-01-29 kl. 14:07. Anledning: Typo
Citera
2019-01-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Usch, vad tröttsamt. När du kontaktar postombudet så rekommenderar jag att göra det vid en tid då det inte är så mycket folk. Precis vid öppning eller stängning så är nog oddsen bättre att du får personal som är lite medgörlig.

Håller helt med här - jag brukar gå sent på kvällen om jag inte absolut måste gå på dagen.

Otur med kollinummer, men... jag misstänkte det lite för att vara ärlig. När jag fått länk till att skriva ut retursedel istället för att ha en färdigskickad märkte jag att varje gång man öppnade länken genererades ett nytt kollinummer.
Själva paketet kostar inte för dem för frakt om den inte faktiskt returneras genom att registreras på Posten. Med tanke på volymen av paket de skickar förstår jag egentligen att de inte håller koll på varje returetikett speciellt när många aldrig används.
Det är ju spekulation från min del men tror att det är möjligt. Mer orsak till att man faktiskt får kvitto, I guess
Citera
2019-01-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Vid stängningsdags är det väl som längst kö?
Iaf på mina postombud som stänger tidig kväll
Citera
2019-01-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benneeee9
Hej! Vet inte riktigt vilken tråd jag bör skriva detta i...

Mellan 19-25 (ca) November 2018 returnerade jag varor från Zalando (Mango produkter). Men dem slutade aldrig skicka betalningspåminnelser och fakturan ströks aldrig. I början av denna månaden kontaltade jag om det hela men dem hävdade att dem ej hade fptt något och krävde kvitto på retur. Jag svarade att jag inte hade räknat med detta så jag hade inte sparat kvittor i nästan 3 månader. Nu har fakturan gått till inkasso och om jag inte betalar innan den 1/2-2019 kommer jag få en betalningsanmärkning.

Riktigt irtiterande att behöva betala 2777kr pga butikens, postens eller Zalandos misstag, speciellt när jag inte har dem pengarna och har ingen att vända mig till. Är väldigt frustrerad och rädd för den anmärkningen, surt att få den när man är 18...

Moral of the story: Spara alltid kvittot hur länge det än tar kamrater :/

Det borde du väll fattat? Du har inga garantier att posten levererar, din garanti är kvittot... Du slängde kvittot där med den garantin du hade...

Inte konstigt att du inte har 2777kr sådär 4 dagar efter löning, måste vara riktigt långt ner på totempålen
Citera
2019-01-29, 17:18
Medlem
fittas avatar
TS har gjort fel! Antingen är du dum i huvudet eller så försöker du blåsa Zalando.

1. Du måste betala fakturan även om du gör en retur. När returen återkommer får du tillbaka pengarna.

2. Du har INGA bevis på att du skickat tillbaka dina saker.

Ganska SJÄLVKLART att du gjort flera fel och är betalningsskyldig.
Citera
2019-01-29, 17:40
Medlem
Varför väntar man 3 månader när något uppenbarligen är fel med en räkning? Hade du hanterat det på samma sätt om det var hyran? Låter lite som att det är du själv som klantat till det lika mycket så oddsen är väl att det kommer bli läropengar. Hade du löst det direkt hade du haft ditt kvitto och annars hade dom i affären kommit ihåg dig.

För Zalando är ju läget bara att dom skickat saker till dig och du har inte betalat eller skickat tillbaka något.

Citat:
Ursprungligen postat av fitta
TS har gjort fel! Antingen är du dum i huvudet eller så försöker du blåsa Zalando.

1. Du måste betala fakturan även om du gör en retur. När returen återkommer får du tillbaka pengarna.

2. Du har INGA bevis på att du skickat tillbaka dina saker.

Ganska SJÄLVKLART att du gjort flera fel och är betalningsskyldig.
1. Varför måste man det? Är bara att be företaget stryka den om allt gått rätt innan den förfaller. Finns ingen lag som förhindrar företag från att stryka en faktura...

2. Bortsett från eventuella vittnen. övervakningsfilmer, kvitton och kollin som kan finnas på affären då?
Citera
2019-01-29, 18:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Sannolikt vet de vilken retursedel du ska ha använt och kan se att någon sådan aldrig är lämnad till ombud. Är du säker på att du använde rätt retursedel? Du fick inte till exempel två paket men packade returen i samma paket och bara använde en?

Detta är också anledningen till att jag - alltid - tar kvitto vid returer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in