• 1
  • 2
2019-01-28, 23:34
Medlem
Hej! Vet inte riktigt vilken tråd jag bör skriva detta i...

Mellan 19-25 (ca) November 2018 returnerade jag varor från Zalando (Mango produkter). Men dem slutade aldrig skicka betalningspåminnelser och fakturan ströks aldrig. I början av denna månaden kontaltade jag om det hela men dem hävdade att dem ej hade fptt något och krävde kvitto på retur. Jag svarade att jag inte hade räknat med detta så jag hade inte sparat kvittor i nästan 3 månader. Nu har fakturan gått till inkasso och om jag inte betalar innan den 1/2-2019 kommer jag få en betalningsanmärkning.

Riktigt irtiterande att behöva betala 2777kr pga butikens, postens eller Zalandos misstag, speciellt när jag inte har dem pengarna och har ingen att vända mig till. Är väldigt frustrerad och rädd för den anmärkningen, surt att få den när man är 18...

Moral of the story: Spara alltid kvittot hur länge det än tar kamrater :/
Citera
2019-01-28, 23:36
Medlem
Bör man inte kunna kontrollera att försändelsen lämnats till postombudet? De skannar ju alltid streckkoden innan den lämnas in och den bör väl Zalando rimligtvis sitta på eftersom det är de som skrivit ut den?

Om jag vore du skulle jag skriftligt bestrida fakturan eftersom du behöver överväga dina alternativ. Du kan inte få en betalningsanmärkning så länge du bestrider, oavsett om den går till KF eller inte.
Citera
2019-01-28, 23:39
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman
Bör man inte kunna kontrollera att försändelsen lämnats till postombudet? De skannar ju alltid streckkoden innan den lämnas in och den bör väl Zalando rimligtvis sitta på eftersom det är de som skrivit ut den?

Om jag vore du skulle jag skriftligt bestrida fakturan eftersom du behöver överväga dina alternativ. Du kan inte få en betalningsanmärkning så länge du bestrider, oavsett om den går till KF eller inte.

Man brukar ju bara få en retursedel som man lägger på lådan.

Ts: betala och strid efter det.
Betalningsanmärkningar är inte kul
Citera
2019-01-28, 23:40
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benneeee9
Har du appen från PostNord i mobilen? Om du verifierar ditt mobilnr. och e-post så kanske returen dyker upp där.
Citera
2019-01-28, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du appen från PostNord i mobilen? Om du verifierar ditt mobilnr. och e-post så kanske returen dyker upp där.

Ska testa!
Citera
2019-01-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman

Ska höra ett försök att snacka med butiken men minns inte exakt vilket datum jag returnerade det.
Citera
2019-01-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Man brukar ju bara få en retursedel som man lägger på lådan.

Ts: betala och strid efter det.
Betalningsanmärkningar är inte kul

Ja, har hört att betalningsanmärkningar kan riktigt sätta en i skiten.
Citera
2019-01-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Gamla returer, samt skickade paket till mig dök inte upp...
Citera
2019-01-29, 00:15
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benneeee9
Hej! Vet inte riktigt vilken tråd jag bör skriva detta i...

Mellan 19-25 (ca) November 2018 returnerade jag varor från Zalando (Mango produkter). Men dem slutade aldrig skicka betalningspåminnelser och fakturan ströks aldrig. I början av denna månaden kontaltade jag om det hela men dem hävdade att dem ej hade fptt något och krävde kvitto på retur. Jag svarade att jag inte hade räknat med detta så jag hade inte sparat kvittor i nästan 3 månader. Nu har fakturan gått till inkasso och om jag inte betalar innan den 1/2-2019 kommer jag få en betalningsanmärkning.

Riktigt irtiterande att behöva betala 2777kr pga butikens, postens eller Zalandos misstag, speciellt när jag inte har dem pengarna och har ingen att vända mig till. Är väldigt frustrerad och rädd för den anmärkningen, surt att få den när man är 18...

Det finns ett kollinummer. Bara söka på det på PostMords hemsida eller ringa dem om det. Är du så naiv att du inte ens har sparat det så kan Zalando ta fram det då de ger gratis retursedlar.
Citera
2019-01-29, 01:00
Medlem
Betalningsanmärkning erhålls inte av att ett ärende hamnar hos ett inkassobolag, det måste bli ett utslag hos kronofogden först.

Kvitton på det man skickar bör rimligen sparas tills det är bekräftat att försändelsen kommit mottagaren tillhanda. Ur företagets synvinkel är det en ogulden faktura på något de levererat, inget annat. Att den skickats i retur kan de inte ta hänsyn till om returen ifråga inte nått företaget.
Citera
2019-01-29, 01:51
Medlem
Inkasso är inga problem att komma undan. Bestrid fakturan och säg sen till inkasso att fakturan är bestriden.
Citera
2019-01-29, 02:17
Medlem
Bestrid omgående.
Jag hade nog betalat och bestridit i efterhand men det är inget måste om man inte har råd.
Om du inte tänker betala kontakta i så fall inkasso företaget så du inte hamnar hos kronofogden i onödan. Öppna också ett reklamationsärende hos Postnord omgående. Det är bra att ha gjort om du tänker bestrida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in