2019-01-29, 02:24
Medlem
Danne90s avatar
När jag returnerat till zalando så skickade Posten bekräftelsen till min mail att paketet är skickad.
Som jag kommer ihåg det så fanns all information på retursedeln/streckoden.
Citera
2019-01-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av latosve01
Bestrid omgående.
Jag hade nog betalat och bestridit i efterhand men det är inget måste om man inte har råd.
Om du inte tänker betala kontakta i så fall inkasso företaget så du inte hamnar hos kronofogden i onödan. Öppna också ett reklamationsärende hos Postnord omgående. Det är bra att ha gjort om du tänker bestrida.

Att betala och sedan bestrida är städse fel väg när det gäller civilrättsliga skulder, det blir genast en uppförsbacke att hantera eftersom det i det läget inte längre finns något intresse från säljaren att reda ut eventuella fel. Är däremot en faktura enbart till viss del felaktig enligt kunden så skall denne inte lämna betalningen helt, i det läget skall enbart den tvistiga delen innehållas.
Citera
2019-01-29, 08:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Även jag slår ett slag för postnords app. Eller hemsida, om du har ett konto där kan du se gammal historik. Leta upp kollinumret så ska det vara rätt lätt att reda ut det därifrån.
Citera
2019-01-29, 08:45
Medlem
Skicka du din retur med deras retursedel ?

Om ja så har dom kvar nummer och kan spåra den. Skickade du själv in den med egen frakt får du skylla dig själv och står för att varan är borta.
Citera
2019-01-29, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Även jag slår ett slag för postnords app. Eller hemsida, om du har ett konto där kan du se gammal historik. Leta upp kollinumret så ska det vara rätt lätt att reda ut det därifrån.

Jag laddade ner appen, verifierade mitt nummer och e-post men de äldre paketen som skickats från och till mig dök inte upp.
Citera
2019-01-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crizzo
Skicka du din retur med deras retursedel ?

Om ja så har dom kvar nummer och kan spåra den. Skickade du själv in den med egen frakt får du skylla dig själv och står för att varan är borta.

Zalando skickar alltid med en returetikett som man ska klistra på om man vill ruterna artikeln. Lämnade in den till ICA Supermarket Kivik. Ska fråga om dem möjligtvis har historik från November.
Citera
2019-01-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalJordan
Jag laddade ner appen, verifierade mitt nummer och e-post men de äldre paketen som skickats från och till mig dök inte upp.
Är det du som är avsändare eller har en fraktsedel utfärdad av företaget nyttjats?
Citera
2019-01-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det du som är avsändare eller har en fraktsedel utfärdad av företaget nyttjats?

Fick en retursedel från Zalando som jag klistrade på paketet och lämnade in det till butiken.
Citera
2019-01-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalJordan
Fick en retursedel från Zalando som jag klistrade på paketet och lämnade in det till butiken.
Då är det företaget ifråga som är avsändare även om ni vidtagit de fysiska förutsättningarna för detta. De lär ha uppgift om kollinummer också. Att leta i egna system efter dokumentation avseende detta lär inte generera någon träff.
Citera
2019-01-29, 09:40
Medlem
Du tänkte inte fråga dem om de fått paketet när du fortsatte få betalningskrav...? När man returnerar till Zalando kommer paketet fram på 1-2 dagar och de brukar hantera dem fort som fan och skickar mail med "Din retur med beställningsnummer xxx har kommit fram till vårt lager xx.xx.2018, med nedanstående artiklar"

Förvånad över att folk fått sina skickade i appen, själv har jag aldrig haft det. Enda gången jag fått mina skickade paket i appen har varit när jag betalat själv för frakten
Har inte heller fått e-post på skickade returer annat än vid självbetald frakt, blir spammad med att paket finns på ombud dock via sms/e-post/appar (Postnord&Mina paket som plockar sådant Postnord inte gör)

Fråga möjligtvis Zalando om de skulle ha spårningsnummret; själv har jag aldrig märkt att spårningsnummret skulle finnas någon annanstans än på kvittot man får och själva retursedel man har i paketet.

I framtiden följ noga alla paket tills de kommit fram säkert
Citera
2019-01-29, 09:58
Medlem
felleboy90s avatar
Lät inte roligt och somsagt så har du ju inte gjort något fel utan det har slarvats någonstans i deras hantering. MEN man ska alltid betala om de skickar en betalningspåminnelse så du slipper att den går till inkasso.
Jag har varit i samma sits som dig och som det ser ut just nu så kan de om du har tur stryka påminelse-avgifterna men du måste betala till inkasso-avgfiten.

Så sammanfattining: betala ALLTID och bestrid sen. Har du inte gjort något fel och kan bevisa att du skickat tillbaka sakerna så kommer du få dina pengar tillbaka
Citera
2019-01-29, 09:59
Medlem
Börja med att be zalando om kollid-ID på returlappen så du kan söka på postnord.se o se om paketet ens hamnade i systemet. Har de försett dig med returlapp lär den vara kopplad till dig så det måste de kunna vaska fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in