Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Kurvan jag visade bygger på mätdata, vad vi faktiskt ser, inte på någon modell, och det vi mäter upp är ca 0,18 C/decennium i uppvärmning.
Du hänvisar till en artikel som försöker rensa bort vad de ser som naturliga effekter och därmed plocka bort stora delar av den uppvärmningen. Det finns otaliga sådana här studier och din kom fram till ett ovanligt extremt resultat. Du har hittat en favoritartikel jag aldrig hört talas om och har den som "facit", så det blir inte mycket till diskussion är jag rädd. Det är rätt vanligt att varje "skeptiker" har sin egen favorithypotes som han förväntar sig att alla skall tro på.
Om du går tillbaka vad du skrev i ditt inlägg talade du om en period på 220 år. Inte flytta målstolparna nu.
Kurvan du presenterar (Global) sträcker sig från 1850 till 2017. Inom den tidsperioden går kurvan från -0,5°C till 0,75°C, alltså ett spann på 1,25°C. Om du delar 1,25°C med antal årtionden i det tidsspannet (16,7 årtionden) får du en ökning i medeltal på ca 0,07-0,08°C per årtionde.
https://crudata.uea.ac.uk/cru/data/temperature/HadCRUT4.png
Man försöker inte plocka bort naturliga effekter utan istället avgöra hur människa påverkar den globala uppvärmningen. Detta gör man statistiskt genom att utgå från uppmätt data (ex. HadCrut4) och därefter plocka bort effekter som man vet inte är orsakade av människan. Det som då återstår är det man kallar för "anthropogenic trend + climat noise", alltså der männskliga bidraget till den globala uppvärmningen + mätbrus. Det bästa sättet att studera den här typen av fenomen är att använda MLR.
Tycker inte du att det är anmärkningsvärt att man innan 2013 inte inkluderade AMO i någon MLR-studie utan istället endast kontrollerade för faktorer som inte uppvisar någon periodicitet? Dessutom att man struntar i att presentera residualplotten som är bland det viktigaste att analysera när man gör en MLR? Utan den kan man inte avgöra om modellen är riktig.