Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-27, 18:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu börjar det nog snurra till i skallen på dig av konspirationsteorier. Alla sidor finansierar sina agendor även den gröna sektorn där det idag finns otroligt mycket pengar. Du har t.ex. ingen chans i den akademiska världen i Sverige om du inte helt köper AGW med hull och hår. Du får inte en spänn i forskningspengar och glöm det där med privata investerare. Finns inte företag som skulle riskera sin good will med att satsa på motpropaganda. Så är även situationen i övriga världen. Däremot kan du bli riktigt rik av att bygga Teslor från alla skattesubventioner från olika regeringar runt om i världen. Tyvärr har nu även oljebolagen börjat finansiera Green Tech vilket jag tycker är bortkastade pengar. Framtiden om du vill bli rik och berömd ligger sannerligen inte i något så osexigt som olja. Från att sälja elcyklar till att bygga vindkraft det är tidens melodi.

Hahaha! Det där var ju riktigt roligt.
DU anklagar MIG för konspirationsteorier, men i nästa andetag DU anklagar ALLA för att vara korrumperade. Vi kan inte lita på någon helt enkelt.

Därmed förklarar du också din egen förvirring, för du kan helt enkelt inte skilja på fakta och falska påståenden, allt är ju falskt, eftersom du misstror alla.

Vilket du ju egentligen inte gör, för du litar ju på Björn Lomborg t ex. Men om man inte kan lita på honom, så kan man inte lita på någon. Det är väl det du säger nu och det är ju en helt galen slutsats!

Till skillnad från dig tror jag på den seriösa forskningen, i synnerhet om folks egna erfarenheter stämmer med deras fakta. Och det gör det ju inom klimatvetenskapen.

Om vi inte kunde lita på forskningen, så skulle allt vara nonsens inom fysik, biologi, medicin osv. Och hur tror du våra samhällen skulle kunna fungera då? De skulle inte fungera alls, är mitt svar.
Senast redigerad av humanlife 2019-03-27 kl. 18:40.
Citera
2019-03-27, 19:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Hahaha! Det där var ju riktigt roligt.
DU anklagar MIG för konspirationsteorier, men i nästa andetag DU anklagar ALLA för att vara korrumperade. Vi kan inte lita på någon helt enkelt.

Därmed förklarar du också din egen förvirring, för du kan helt enkelt inte skilja på fakta och falska påståenden, allt är ju falskt, eftersom du misstror alla.

Vilket du ju egentligen inte gör, för du litar ju på Björn Lomborg t ex. Men om man inte kan lita på honom, så kan man inte lita på någon. Det är väl det du säger nu och det är ju en helt galen slutsats!

Till skillnad från dig tror jag på den seriösa forskningen, i synnerhet om folks egna erfarenheter stämmer med deras fakta. Och det gör det ju inom klimatvetenskapen.

Om vi inte kunde lita på forskningen, så skulle allt vara nonsens inom fysik, biologi, medicin osv. Och hur tror du våra samhällen skulle kunna fungera då? De skulle inte fungera alls, är mitt svar.
Har sagt att jag litar på Björn Lomborg? Jag har sagt att han är lika mycket en fossilindustrimarionett som Trump är en Putin-stooge. D.v.s. det är samma förvirrade människor som gör honom till det som också inbillar sig att ryssarna lyckats påverka det amerikanska valet till sin fördel. Eller Sveriges som både MSB och SÄPO konstaterat inte har skett.
Citera
2019-03-28, 08:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Har sagt att jag litar på Björn Lomborg? Jag har sagt att han är lika mycket en fossilindustrimarionett som Trump är en Putin-stooge. D.v.s. det är samma förvirrade människor som gör honom till det som också inbillar sig att ryssarna lyckats påverka det amerikanska valet till sin fördel. Eller Sveriges som både MSB och SÄPO konstaterat inte har skett.
Du citerar honom flitigt och verkar gilla det han skriver.
Citera
2019-03-28, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du citerar honom flitigt och verkar gilla det han skriver.
Ni försöker få honom att framstå som min guru. Mycket av det han skriver är vettigt om ni bara tog er tid att läsa. Världen är inte så svart och vit som ni gärna vill tro. Det finns t.o.m. vettigheter i det Rockström säger.

Nu framkommer det att ni har Putin på er sida också. Vad tror du om det?:

Moscow secretly funded US anti-fracking groups. Is it now attacking US energy companies?
Is Moscow funding climate-change activists to damage the American energy industry around the world?

In an effort to slow down US natural gas production, the Russian government backed the anti-fracking movement in the United States. Moscow even funded US anti-fracking activists.

Now, with US climate change activists working to have ExxonMobil banned from addressing the European Parliament, and as Germany builds the Nord Stream 2 gas pipeline from Russia, it’s time to ask if Moscow is trying to push American energy companies out of Europe.
https://www.centerforsecuritypolicy.org/2019/03/24/moscow-secretly-funded-us-anti-fracking-groups-is-it-now-attacking-us-energy-companies/

Så vem i hela världen kan man lita på?:

https://youtu.be/2a5ZDUrmJdQ
Citera
2019-03-28, 09:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ni försöker få honom att framstå som min guru. Mycket av det han skriver är vettigt om ni bara tog er tid att läsa. Världen är inte så svart och vit som ni gärna vill tro. Det finns t.o.m. vettigheter i det Rockström säger.

Nu framkommer det att ni har Putin på er sida också. Vad tror du om det?:

Moscow secretly funded US anti-fracking groups. Is it now attacking US energy companies?
Is Moscow funding climate-change activists to damage the American energy industry around the world?

In an effort to slow down US natural gas production, the Russian government backed the anti-fracking movement in the United States. Moscow even funded US anti-fracking activists.

Now, with US climate change activists working to have ExxonMobil banned from addressing the European Parliament, and as Germany builds the Nord Stream 2 gas pipeline from Russia, it’s time to ask if Moscow is trying to push American energy companies out of Europe.
https://www.centerforsecuritypolicy.org/2019/03/24/moscow-secretly-funded-us-anti-fracking-groups-is-it-now-attacking-us-energy-companies/

Så vem i hela världen kan man lita på?:

https://youtu.be/2a5ZDUrmJdQ
Du kan lita på den seriösa klimatforskningen som har varnat för uppvärmningen och dess konsekvenser i flera årtionden. Vetenskapliga fakta och evidence är något helt annat än Björn Lomborgs propaganda.
Citera
2019-03-28, 09:58
Medlem
Ree81s avatar
Stötte på denna länk som pratar om huruvida det är möjligt eller ej att övergå till helt fossilfria fordon/maskiner. Det.... är det inte.
https://consciousnessofsheep.co.uk/2019/03/19/solve-this-or-you-solve-nothing-1/
Citat:
The key question before us, then, is NOT how do we operate diesel-powered trucks (and tractors, trains, ships, cranes and planes) using only batteries and wind turbines? The question that we have to answer is what would be a viable non-carbon emitting alternative to diesel fuel? At present there isn’t one.
Hans slutsats, helt riktigt, är att den moderna civilisationen inte klarar av att fungera utan diesel. Jag menar dock att även om det inte går att bli av med diesel helt och hållet, så går det att använda det diesel vi behöver på ett ansvarsfullt sätt.
Han nämner skepp, flygplan, kranar, lastbilar, traktorer (och andra stora lantbruksmaskiner tänkta att producera mat).
Stora delar av dessa går att göra sig av med och ändå överleva. Mat är trots allt det viktigaste i sammanhanget. "Kranar" anser jag nog att vi inte ens behöver för att överleva som art. Samma med stora mängder av den totala dieselanvändningen. Det viktigaste är fortfarande matproduktion och distribution, och det är förmodligen en väldigt, väldigt liten andel av den totala oljeanvändningen.
Citera
2019-03-28, 14:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du kan lita på den seriösa klimatforskningen som har varnat för uppvärmningen och dess konsekvenser i flera årtionden. Vetenskapliga fakta och evidence är något helt annat än Björn Lomborgs propaganda.
Finns inget som heter "vetenskapliga fakta". Sådant sysslar min inte med inom vetenskapen. Man prövar och falsifierar hypoteser och ställer dem mot varandra och bygger vidare på dem som passerar nålsögat. Det är därför det kan finnas flera "sanningar" samtidigt.
Citera
2019-03-29, 07:05
Medlem
arbetets avatar
Liten lista på förutsägelser som inte har slagit in. Har ni andra några bidrag?:

/…/Här är ett antal framtidsprognoser av framstående personer som vi nu har möjlighet att verifiera:

1988, Dr. James Hansen. Asked by author Rob Reiss how the greenhouse effect was likely to affect the neighborhood below Hansen’s office in NYC in the next 20 years, Hansen replied: “The West Side Highway [which runs along the Hudson River] will be under water. And there will be tape across the windows across the street because of high winds. And the same birds won’t be there. The trees in the median strip will change… There will be more police cars…[since] you know what happens to crime when the heat goes up.”

Sept 19, 1989, St. Louis Post-Dispatch: “New York will probably be like Florida 15 years from now.”

1990, Michael Oppenheimer, The Environmental Defense Fund: “By 1996, the Platte River of Nebraska would be dry, while a continent-wide black blizzard of prairie topsoil will stop traffic on interstates, strip paint from houses and shut down computers… The Mexican police will round up illegal American migrants surging into Mexico seeking work as field hands.”

October 15, 1990, Carl Sagan: “The planet could face an ecological and agricultural catastrophe by the next decade if global warming trends continue.”

1990, Actress Meryl Streep: “By the year 2000 – that’s less than ten years away — earth’s climate will be warmer than it’s been in over 100,000 years. If we don’t do something, there’ll be enormous calamities in a very short time.”

July 26, 1999, The Birmingham Post: “Scientists are warning that some of the Himalayan glaciers could vanish within ten years because of global warming. A build-up of greenhouse gases is blamed for the meltdown, which could lead to drought and flooding in the region affecting millions of people.”

April 1, 2000, Der Spiegel: “Good bye winter. Never again snow?”

March 29, 2001, CNN: “In ten years’ time, most of the low-lying atolls surrounding Tuvalu’s nine islands in the South Pacific Ocean will be submerged under water as global warming rises sea levels.”

Oct 20, 2009, Gordon Brown, UK Prime Minister (referring to the Copenhagen climate conference): “World leaders have 50 days to save the Earth from irreversible global warming.”

Och så vidare.

Jag har av medlidande avstått från att nämna våra egna domedagsprofeter utan överlåter detta till kommentarspalten.
https://detgodasamhallet.com/2019/03/29/lennart-bengtsson-om-problemet-att-forutsaga-framtiden/

Citera
2019-03-29, 10:10
Medlem
humanlifes avatar
Ny rapport visar att allvarliga problem ökar. Antalet klimatflyktingar har ökat drastiskt de senaste åren. Haven blir allt surare och syret minskar där.

'A wake up call': New report highlights climate change acceleration

“Climate change is moving faster than our efforts to address it,” UN Secretary-General António Guterres said Thursday as the World Meteorological Organisation (WMO) unveiled an alarming report on the acceleration of global warming.

The State of the Global Climate in 2018 highlights evidence of record warming from 2015 to 2018, increasing sea-level rise and worrisome greenhouse gas concentration.

“The data released in this report give cause for great concern. The past four years were the warmest on record, with the global average surface temperature in 2018 approximately 1°C above the pre-industrial baseline,” Guterres wrote in the report.

https://www.euronews.com/2019/03/29/a-wake-up-call-new-report-highlights-climate-change-acceleration
Citera
2019-03-29, 10:42
Medlem
Ree81s avatar
^ Även USA får fortsatta problem. Översvämningar kan hota stora delar av deras skördar i år. Som om inte "the polar vortex" var illa nog för någon månad sen, eller de konstanta stormarna och bränderna de verkar utsättas för.
https://www.agweb.com/article/55-of-corn-and-60-of-soybeans-under-spring-flood-risk/
Och fortsatt abnormalt varmt i de norra delarna av världen.
https://www.washingtonpost.com/weather/2019/03/28/alaska-is-baking-an-exceptionally-toasty-march-steep-long-term-warming-presses/?noredirect=on&utm_term=.f9f397561f33
Funderar själv på om man ska investera i en airconditioner, vilket känns väldigt konstigt att säga då jag bor i de norra delarna av ett i övrigt kallt land. Förra sommaren var outhärdlig. Såklart osäkert om det blir så igen, men då kommer nog maskinen fungera längre än ett år.
Citera
2019-03-29, 11:10
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Liten lista på förutsägelser som inte har slagit in. Har ni andra några bidrag?:

/…/Här är ett antal framtidsprognoser av framstående personer som vi nu har möjlighet att verifiera:

1988, Dr. James Hansen. Asked by author Rob Reiss how the greenhouse effect was likely to affect the neighborhood below Hansen’s office in NYC in the next 20 years, Hansen replied: “The West Side Highway [which runs along the Hudson River] will be under water. And there will be tape across the windows across the street because of high winds. And the same birds won’t be there. The trees in the median strip will change… There will be more police cars…[since] you know what happens to crime when the heat goes up.”

Sept 19, 1989, St. Louis Post-Dispatch: “New York will probably be like Florida 15 years from now.”

1990, Michael Oppenheimer, The Environmental Defense Fund: “By 1996, the Platte River of Nebraska would be dry, while a continent-wide black blizzard of prairie topsoil will stop traffic on interstates, strip paint from houses and shut down computers… The Mexican police will round up illegal American migrants surging into Mexico seeking work as field hands.”

October 15, 1990, Carl Sagan: “The planet could face an ecological and agricultural catastrophe by the next decade if global warming trends continue.”

1990, Actress Meryl Streep: “By the year 2000 – that’s less than ten years away — earth’s climate will be warmer than it’s been in over 100,000 years. If we don’t do something, there’ll be enormous calamities in a very short time.”

July 26, 1999, The Birmingham Post: “Scientists are warning that some of the Himalayan glaciers could vanish within ten years because of global warming. A build-up of greenhouse gases is blamed for the meltdown, which could lead to drought and flooding in the region affecting millions of people.”

April 1, 2000, Der Spiegel: “Good bye winter. Never again snow?”

March 29, 2001, CNN: “In ten years’ time, most of the low-lying atolls surrounding Tuvalu’s nine islands in the South Pacific Ocean will be submerged under water as global warming rises sea levels.”

Oct 20, 2009, Gordon Brown, UK Prime Minister (referring to the Copenhagen climate conference): “World leaders have 50 days to save the Earth from irreversible global warming.”

Och så vidare.

Jag har av medlidande avstått från att nämna våra egna domedagsprofeter utan överlåter detta till kommentarspalten.
https://detgodasamhallet.com/2019/03/29/lennart-bengtsson-om-problemet-att-forutsaga-framtiden/

hahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag skrev först ett testinlägg på bloggen för att testa om kommentareran förhandsgraskades. Ville kolla innan jag skrev ett längre inlägg. Det inlägget blev godkänt direkt, så jag skrev mitt inlägg.
Sen när jag postar det har SURGUBBEJÄVEL Lennart redan flaggat min användare så att det längre inlägget och det föregående inlägget "inväntar godkännande". VILKEN JÄVLA FITTA. Och det är såna personer du religiöst följer, arbetet.
Här är inlägget jag skrev:
Okej, inte förmodererade. Men jag förväntar mig censur ändå, så jag håller det kort.
Lennart gör ett rätt dumt misstag, eller snarare flera. Dels så lämnar han inte länkade källor till påståendena, eftersom han bara hittat den där listan på nätet på andra populära ställen att posta en ”påståendesamling” utan källhänvisning. Med andra ord vet inte ens Lennart om detta stämmer, men han väljer att högljutt proklamera att det gör det…. Så…. det är ett problem.
Det andra problemet är att han gör sig själv till löja då han tvingas citera Hollywood-stjärnor för påståenden. Alltså framstår han som så desperat att han väljer att ta fram vad kändisar har att säga om fenomenet……. vilket är ett problem. Det är såklart vetenskapen som ska ifrågasättas, men så gott som alla ”källor” (förutsatt att de inte är påhittade) kommer från icke-vetenskapliga sådana.
Tidningars titlar har knappast någonsin varit en källa för sanna påståenden. Snarare så är det en källa för överdrivna påståenden, så att man hittar ett överdrivet påstående från en tidning, som tjänar på dessa, är inget ”argument emot klimatförändringar”. Så det är ytterligare ett problem.
Och därav har vi fått fram kvalitén på denna blogg. Det är alltså rena påhitt, åtminstone på samma nivå. Det finns ingen källhänvisning, och man kommer med rena rama rykten, ryckta direkt från de smussligast skrymslen på internet. Och vi som är yngre vi känner ju till ordspråket ”Inget på internet är sant”.
Citera
2019-03-29, 11:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Skämt, eller vill du verkligen att jag förhåller gubbjäveln med källor på hans påståenden?
Du verkar svälja allt annat utan källor bara det är alarmistiskt.

Och för att vara allvarlig: jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om de människor som tror på att vi har bara åtta år (senaste noteringen tydligen) på oss att göra något för att stoppa klimatarmageddon. Ifrågasätter verkligen deras förmåga till att avgöra kvaliteten på vad de tar in. Eller ens om de begriper det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in