2019-01-28, 16:27
Medlem
Peter Wallmarks försvarstal

Idag publicerades en granskning av mig i Aftonbladet. Min och kommungruppens uppfattning är att vi inte gjort någonting fel och att Aftonbladets granskning inte ger en korrekt bild.

Tyvärr utelämnar aftonbladet relevant fakta och väljer att framställa uppenbara feltolkningar. Allt naturligtvis för att få en bra story. Den som vill bilda sig en egen uppfattning läser med fördel hela detta inlägg.

Dubbla löner
I Stockholms kommunfullmäktige har samtliga de andra partierna beslutat att Sverigedemokraterna inte ska få något borgarråd (motsvarande kommunalråd) trots att vi borde ha rätt till det givet mandatfördelningen i valet. Trots att vi gick framåt med två mandat, väljer de att SÄNKA vårt gruppledararvode med 5 procent. Vi har således ett gruppledararvode på 50 procent efter valet. Som om inte det vore nog får Sverigedemokraterna det absolut lägsta partistödet av alla partierna i Stadshuset sett per erhållet mandat.

Det är kommungruppens uppfattning att vi ska ha en heltidsarvoderad gruppledare. Då jag tidigare innehar en tjänst i Stadshuset med en lön på 50.000kr, har jag tagit tjänstledigt på deltid så att min lön tillsammans med det halva gruppledararvodet blir ett helt gruppledararvode, d.v.s. 80.000kr. Det är alltså inte fråga om dubbla löner.

Min ersättning som gruppledare blir ändå betydligt lägre än de andra partiernas gruppledare som alla har arvoden från 108 800kr till 134 640kr i månaden. Detta påtalade jag för Aftonbladet men de valde att inte nämna det. Något annat de utelämnade i reportaget var att de kontrollerat förfarandet med stadsledningskontoret och där fått bekräftat att vi inte gjort något fel.

Man kan med all rätt ifrågasätta den demokratiska ordningen, vilket jag gör vid flera tillfällen under intervjun.

Jag är inte rätt person att bedöma om min egen lönenivå är rimlig eller om den borde korrigeras, Därför fattas alla sådana beslut av kommunfullmäktigegruppen gemensamt. Där har uppfattningen varit att Sverigedemokraterna ska ha en heltidsarvoderad gruppledare på en nivå som motsvarar vårt väljarstöd.

Anställt min egen fru
Christina anställdes i maj av den förra kommunfullmäktigegruppen. I den ingick inte jag. När jag tillträdde den 15 oktober ställdes kommunfullmäktigegruppen inför ett beslut om att låta anställningen upphöra enligt tidigare avtal eller låta henne arbeta kvar. I det läget hade vi en i stort sett helt nytillträdd och oerfaren kommunfullmäktigegrupp som kastades rakt in i ett pågående budgetarbete, ett arbete som Christina som anställd hade ansvarat för. Vi gjorde bedömningen att vi skulle nå ett bättre resultat om hon kunde vara kvar. Att det står 16 oktober på anställningskontraktet är en ren formalitet, eftersom hennes tidigare anställning upphörde den 15 oktober.

För övrigt har kommunfullmäktigegruppen den 13 december 2018 beslutat att Christinas anställning ska upphöra. Således är alltså Aftonbladets reportage än mindre korrekt i sina påståenden. Jag har aldrig anställt Christina och Christina är alltså inte anställd under mig.

Jag hoppas att detta besvarar de mest uppenbara frågorna man kan ha efter reportaget. Det är naturligtvis lätt att låta sig uppröras över "avslöjanden" om dubbla arvoden och svågerpolitik. Min förhoppning är att du som läser detta ändå minns och förstår att vi slitit hårt i många år för att ta SD Stockholm dit det är idag, och vore vi ute efter att tjäna pengar så hade vi valt en annan bransch. Du som har fler frågor är välkommen att höra av dig till mig antingen här på Facebook, via telefon eller mejl eller på något medlemsmöte framöver.
Citera
2019-01-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlans
Det enda hopp SD har denna mandatperioden är Elitsoldaten Joakim Hedelin. Mads Lundgaard tror jag också är ett positivt tillskott.

Cecilia Risberg och Tove Wiberg skulle nog också kunna få en plats. Jag tror inte att Peter, Martin eller Linnea kommer att sitta kvar.

Cecilia är riktigt socialkonservativ och trevlig. Så det kan bli bra. Tove Wiberg har jag mest fått karriärstvibbar av.

Cecilia är Peters älskarinna.
Citera
2019-01-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
Peter Wallmarks försvarstal

Anställt min egen fru
Christina anställdes i maj av den förra kommunfullmäktigegruppen. I den ingick inte jag. När jag tillträdde den 15 oktober ställdes kommunfullmäktigegruppen inför ett beslut om att låta anställningen upphöra enligt tidigare avtal eller låta henne arbeta kvar. I det läget hade vi en i stort sett helt nytillträdd och oerfaren kommunfullmäktigegrupp som kastades rakt in i ett pågående budgetarbete, ett arbete som Christina som anställd hade ansvarat för. Vi gjorde bedömningen att vi skulle nå ett bättre resultat om hon kunde vara kvar. Att det står 16 oktober på anställningskontraktet är en ren formalitet, eftersom hennes tidigare anställning upphörde den 15 oktober.

I den förra kommunfullmäktigegruppen? Hon anställdes i Maj där den enda ledamoten kvar var Martin Westmont (Wallmarks egna hantlangare). Det var Peter som ville och eftersom Martin är karriärist gör han precis som Peter säger. Peter ville anställa Christina, ingen annan och han hade veto.
Citera
2019-01-28, 17:43
Medlem
Avlanss avatar
Dan Kareliusson, gruppledare i landstinget fram tills i höstas skriver.

Margareta och jag känner varandra, det hon skriver är helt korrekt. Jag satt den gångna mandatperioden som ledamot i Stockholms stadshus och ledamot och gruppledare för Sd i Stockholms landsting.
Citera
2019-01-28, 17:44
Medlem
Avlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HildegardLarsson
I den förra kommunfullmäktigegruppen? Hon anställdes i Maj där den enda ledamoten kvar var Martin Westmont (Wallmarks egna hantlangare). Det var Peter som ville och eftersom Martin är karriärist gör han precis som Peter säger. Peter ville anställa Christina, ingen annan och han hade veto.

Jag fattar inte hur riks kunde undgå detta. En ensam ledamot fattar alla beslut och sätter sig själv på flera poster?
Citera
2019-01-28, 17:44
Medlem
farbror Svens avatar
Vad lugnt det var i den här tråden!!! Politiker som mygla med pengar är tydligen ok för SD-sympatisörerna... Jag trodde det var en av flera viktiga anledningar att rösta på SD…

Tänk om vi kunde ertappa någon miljöpartist på flygsemester… Då hade vi haft tusentals ilskna inlägg nu...
Citera
2019-01-28, 18:07
Medlem
Avlanss avatar
Maggi Haglund hälsar följande.

Citat:
Jag vill lägga in ett klargörande här. Först och främst, det är inte jag som gått till Aftonbladet. De sitter själva med alla bevisen och faktiskt mer än vi andra har.
Aftonbladet har bara kontaktat oss andra för
att få våra synpunkter och lite bekräftelser.

För det andra. Min uteslutning bottnade enbart på Peter Wallmarks lögner.

1. De anklagade mig för eventuellt skattebrott via SD. Inget sådant brott var begånget och jag har aldrig funnits i en någon utredning hos skatteverket. Allt bevisat.

2. Anklagades för att ha skrivit på Flashback. Har aldrig skrivit ett ord där och aldrig heller haft något konto där och kommer heller aldrig göra det.
De tyckte det ”lät” som jag. 😂😂😂

3. De anklagade mig för ekonomiska oegentligheter i styrelsen. Riksrevisorn Arnold Boström förklarade mig helt oskyldig, men påpekade med ett leende att jag kanske köpte för dyra bullar till medlemmarna. Har inte stulit en gem från SD och skulle jag ha gjort mig skyldig till ekomiska oegentligheter, kan ni vara säkra på att de hade kontaktat polisen. Vilket naturligtvis inte gjordes. Enbart lögner.

MU struntade fullständigt i mitt svar. Peter och Vinge hade redan övertalat PS att vi skulle bort. Vi var ju Hahne och Kasselstrands anhängare och det är man inte ostraffad.

Peter Wallmark ville helt enkelt utesluta hela gamla styrelsen,
för att han inte ville ha något motstånd. Allt är bara stora feta lögner om oss som blev uteslutna. Peter går gärna över lik om han bara får betalt. Superskurk.

Jag är ärlig och uppriktig och vill ha ett starkt och friskt SD och då kan inte skurkar som Wallmarks och co få härja fritt inom SD. Så jag välkomnar aftonbladets rapport och hoppas SD snart är friskare och sundare. För Sveriges väl. 🇸🇪
Citera
2019-01-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlans
Maggi Haglund hälsar följande.

Underbara Maggi!! Klok som en bok.
Citera
2019-01-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HildegardLarsson
Underbara Maggi!! Klok som en bok.
En kokbok?

https://www.google.com/search?q=Maggi&oq=maggi&aqs=chrome.0.69i59j0j69i59 j0l3.1599j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Maggi goreng kanske? Men utländsk mat är väl inte ätbar för en sann fascist?
Citera
2019-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbibumbibear
Nej Nej där har du fel, nyfiken i en strut hörde jag med en som sitter i styrelsen, styrelsen ville inte ha han som ordförande längre så han hade inte fått vara kvar om han velat det. Känner du någon där kan du fråga själv.

Ingen bokföring? Klart att kretsarna har en bokföring de är ju stora som kommuner, men det är klart Östermalmsbokföring förvarade Joakim Hedelin i en påse så där har du rätt i sak, Östermalm hade ingen riktig bokföring.

Nej, Peter har påverkat valberedningen. Medlemmarna vill ha Joakim kvar.
Citera
2019-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
En kokbok?

https://www.google.com/search?q=Maggi&oq=maggi&aqs=chrome.0.69i59j0j69i59 j0l3.1599j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Maggi goreng kanske? Men utländsk mat är väl inte ätbar för en sann fascist?

Maggi är ingen facist.... klok sann sverigevän, idealist, konservativ och kulturnationalist i sina bästa år.
Citera
2019-01-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruina.Imperi
Maggi är ingen facist.... klok sann sverigevän, idealist, konservativ och kulturnationalist i sina bästa år.
SD är fascister och kulturbarbarer som kräver att man ska ta seden dit man kommer samtidigt som ni hävdar att ni skulle bli orättvist behandlade om ni flyttade till ett muslimskt land som lyder under sharia och inte får ha kvar era traditioner. Ni är hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in