2019-01-27, 21:03
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle jag göra det, jag drabbas inte av korkade hyresregleringar, det är vanligt folk som drabbas.
Frågan dom som bor i hyresrätt vad dom föredrar mellan marknadshyra och bruksvärdeshyra så ska du få se vad dom väljer. Och sedan kommer du ta upp dom 1% som är bostadslösa som argument för att dom inte har någonstans att bo. Men 99% ska inte få det dyrare för att 1% inte får en lägenhet. Det är som att säga att 95% ska få lägre lön eftersom 5% inte klarar av att få jobb.
Citera
2019-01-27, 21:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det är en kostnad eftersom du måste amortera. Levnadsstandarden är kraftigt försämrad eftersom du måste amortera. Då ska vi räkna. Det blir 10k som sagt i dagens läge inkl amortering. Leva på 5k netto alltså. Jag då var det utrett hur du tycker människor ska bo och leva. För människor i verkligheten har 15k netto ut i månaden vare sig dina fantasier säger något annat. Så hur länge ska man leva som en pissråtta på 5k netto i månaden innan man går under totalt av utmattning pga inget liv what so ever?

Svara på det istället du din sektmedlem a la Reinfeldt.

Vem är det som tjänar bara 20 000 brutto? Inte är det normala människor iaf. . Det är lägre än den absolut sämsta lönen för yrken som städare och trädgårdsodlare. Det är inte en normal lön utan botten 5%.
Medianlönen är 30700 kr för heltidsarbetare över hela Sverige och närmare 32-33 000 i Stockholm.
Citera
2019-01-27, 21:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Frågan dom som bor i hyresrätt vad dom föredrar mellan marknadshyra och bruksvärdeshyra så ska du få se vad dom väljer. Och sedan kommer du ta upp dom 1% som är bostadslösa som argument för att dom inte har någonstans att bo. Men 99% ska inte få det dyrare för att 1% inte får en lägenhet. Det är som att säga att 95% ska få lägre lön eftersom 5% inte klarar av att få jobb.

Du kan fråga alla som bor i andra hand också.
Citera
2019-01-27, 21:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Precis. Vilken talan har svenne i banan som inte bor i hyresrätt i denna fråga?
Jag bor i hyresrätt och många andra också och gynnas kraftigt av bruksvärdessystemet. Min hyra är 6100 för 67 m2 och hyr ut ett rum till en tjej och betalar bara 1600 kr hyra själv. Jag kan spara 20 000 kr/mån nu trots jag äger en sportbil, utlandsbostad och motorbåt. Snart har jag en miljon på kontot igen om 2-3 år.

Alla andra arbetare gynnas också som får samma boendekostnad som en motsvarande bostadsrätt med lite påslag ca 500-800 kr. Alla ungdomar som inte har rika föräldrar, medlåntagare och dåligt betalada jobb, arbetslösa och studenter kan bo med en dräglig hyra och få mycket mer pengar över till konsumtion istället för att bara sitta betala allt till ockerhyror.
Senast redigerad av slemhog 2019-01-27 kl. 21:16.
Citera
2019-01-27, 21:12
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Du kan fråga alla som bor i andra hand också.
Det är en hel del ja. Men det beror också på att vi har byggt för lite och att befolkningen har växt onormalt mycket just i Sverige.
Citera
2019-01-27, 21:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är en hel del ja. Men det beror också på att vi har byggt för lite och att befolkningen har växt onormalt mycket just i Sverige.

Jaså, du sa nyss att det bara var 1% bostadslösa.
Citera
2019-01-27, 21:17
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Jaså, du sa nyss att det bara var 1% bostadslösa.
Precis. BOSTADSLÖSA. Ett finare ord för uteliggare eller hemlösa. Dom flesta bor någonstans.
Citera
2019-01-27, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis. BOSTADSLÖSA. Ett finare ord för uteliggare eller hemlösa. Dom flesta bor någonstans.

Du får väl bestämma dig, nyss var de bostadslösa så få att man inte behövde fråga de om vad de tycker om hyresregleringarna men sedan påstår du att det byggs för lite trots att de är så få.
Citera
2019-01-27, 21:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, säljer Allmännyttan under marknadspris till någon är det lagbrott. Och i ett sådant här fall skulle HGF inte tveka en sekund med att anmäla.

Vad menar du med "1/3 del av dåvarande marknadspris på hemnet"? Har det inte skurit ihop i skallen för dig nu. Varifrån har du fått att försäljning av hyresfastigheter går via Hemnet. Varsågod att visa det.

Den som inte förstår att produkterna:
* flerfamiljshus som regleras av hyresreglering
* flerfamiljshus som inte regleras av hyresreglering

Är olika och har olika pris, har inte förstått något. Och bör lyssna och lära istället för att påstå. Men samtlig som förordar hyresreglering verkar vara på den deprimerade nivån. Och verkar fullkomligt oförmögna att ta in information.

Varsågod att visa en ombildning där en likvärdig hyresfastighet sålts för väsentligt högre belopp. Lycka till.

Vadå fastighetsombildningar går via hemnet? Va i helvete snackar du om ditt psykfall. Jag har inte sagt det.

Min lägenhet såldes av allmänyttan för en halvmille i min ombildning. Jag sålde den direkt sen för nästan 1.5 mille på hemnet där det blev budgivning för marknadspris.
Marknadspriset var alltså 1.5 mille vid tidpunkten, men jag köpte den för ett pris som gällde 10 år tidigare. Det är som bilhandlaren skulle sälja en ny volvo v90 till mig för 130 000 kr medans jag kunde sälja den på blocket 3 mån senare för 400 000.
Kan du inte förstå något så simpelt ditt mentala aspberger missfoster. Vet du inte vad marknadspris är nu helt plötsligt?

Det är att rea ut allmänna egendomar. Utan dessa vansinniga reor så blir det inga ombildningar.
Ingen ombildning hade skett om lägenheterna ombildades för 1.5 miljoner och för marknadspriset.
Senast redigerad av slemhog 2019-01-27 kl. 21:58.
Citera
2019-01-28, 08:54
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vem är det som tjänar bara 20 000 brutto? Inte är det normala människor iaf. . Det är lägre än den absolut sämsta lönen för yrken som städare och trädgårdsodlare. Det är inte en normal lön utan botten 5%.
Medianlönen är 30700 kr för heltidsarbetare över hela Sverige och närmare 32-33 000 i Stockholm.

Inte tjänar en 18-20åring utan utbildning 30k? Det är tex dom som är utan bostad. Det är svårt vara på "toppen" i den åldern. Och det är mer än några 5% som du nämner.
Citera
2019-01-29, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Inte tjänar en 18-20åring utan utbildning 30k? Det är tex dom som är utan bostad. Det är svårt vara på "toppen" i den åldern. Och det är mer än några 5% som du nämner.

Nej det är der få som gör. Men eftersom ingen 18 åring kan få en HR idag förrän hen fyller 25-30 (i ghettot) så gör det liten skillnad.

Med marknadshyror kan man bo hemma något år och fixa sig ett hyfsat jobb som ger runt 25k. En 22åring som jobbar i butik ligger där runt. Sedan har man råd med en etta på Östermalm (även enligt HGFs skräckscenarier). Med hyresreglering kan man möjligen få en HR i Tensta vid 25. Att bo på Östermalm kräver antingen +30 år i kö eller spara undan en halv miljon i insats. Med en lön på 25k tar det kanske det tar 5 år om man kan bo gratis hemma hos föräldrarna och gneta som ett as. De som inte har den lyxen kan nog med hyresreglering inte bo där innan 30 även om de tjänar relativt bra.

De får helt enkelt stå åt sidan för att snittytan på Östermalm ska kunna fortsätta vara 60-70 kvm per person. Det viktiga är ju att de välbärgade som sitter på paradvåningarna slipper betala marknadshyror.
Senast redigerad av flanders 2019-01-29 kl. 10:39.
Citera
2019-01-29, 11:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vadå fastighetsombildningar går via hemnet? Va i helvete snackar du om ditt psykfall. Jag har inte sagt det.

Min lägenhet såldes av allmänyttan för en halvmille i min ombildning. Jag sålde den direkt sen för nästan 1.5 mille på hemnet där det blev budgivning för marknadspris.
Marknadspriset var alltså 1.5 mille vid tidpunkten, men jag köpte den för ett pris som gällde 10 år tidigare. Det är som bilhandlaren skulle sälja en ny volvo v90 till mig för 130 000 kr medans jag kunde sälja den på blocket 3 mån senare för 400 000.
Kan du inte förstå något så simpelt ditt mentala aspberger missfoster. Vet du inte vad marknadspris är nu helt plötsligt?

Det är att rea ut allmänna egendomar. Utan dessa vansinniga reor så blir det inga ombildningar.
Ingen ombildning hade skett om lägenheterna ombildades för 1.5 miljoner och för marknadspriset.
Det innebär att värdet på din besittningsrätt är 1M

Skillnaden när lägenhet såldes till dig var att den såldes med någon som har besittningsrätt. Du sålde den sedan vidare utan denna belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in