2019-11-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Med facit hand kunde du säkert hittat något ännu bättre sätt att tjäna pengar, t.ex. kunde du ha prickat in rätt lottorad varje vecka, det är lönsamt.

Seriöst. Kan du komma på något bättre och enklare och mer riskfritt sätt att tjäna pengar på i Sverige om du bor i BR, har en bra köplats och kan hitta en prisreglerad HR i ett område du trivs i, flytta till den, och sedan hyra ut din BR till en vinst?
Citera
2019-11-14, 18:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hur fan vet du det?

Ärligt talat har jag inte varit så intresserad av frågan tidigare. Att denna enorma möjlighet att casha in finns fanns inte i mina vildaste fantasier, inget land kunde väl vara så jävla galet att något sådant var möjligt i min bok. Dessutom har det ju inte varit lagligt att hyra ut BR till valfria priser så väldigt länge.

Hade denna möjlighet funnits när jag varit ung hade jag sannolikt bott utomlands i 5-10 år och levt på hyresintäkterna.
Det finns inga gratis pengar. Det kostar att köpa en bostadsrätt, det är tveksamt om du kan ta ut så hög hyra att den betalar både amorteringar, ränta och månadsavgift. Om man däremot redan äger en betald bostadsrätt kan man säkert tjäna pengar på den.
Citera
2019-11-14, 18:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Seriöst. Kan du komma på något bättre och enklare och mer riskfritt sätt att tjäna pengar på i Sverige om du bor i BR, har en bra köplats och kan hitta en prisreglerad HR i ett område du trivs i, flytta till den, och sedan hyra ut din BR till en vinst?
Men det är inget specifikt för bostadsrätter. Om jag äger ett fritidshus i sjönära läge kan jag hyra ut den för minst tiotusen/mån. Att hyra ut nåt man äger kan absolut vara en god affär.

Det enklaste sättet att snabbt bli rik är att bo i en av Allmännyttans hyresfastigheter, och så snart som möjligt ombilda till bostadsrätt. Man blir miljonär över en natt.
Citera
2019-11-14, 18:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Hur många gånger har du gjort det, hur mycket har du tjänat?
Citera
2019-11-14, 19:07
Medlem
Citat:
Hur många gånger har du gjort det, hur mycket har du tjänat?

Just det har jag inte gjort eftersom jag inte känt till möjligheten och att möjligheten inte funnits speciellt länge. Men det och annat ligger i korten.
Citera
2019-11-14, 19:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Just det har jag inte gjort eftersom jag inte känt till möjligheten och att möjligheten inte funnits speciellt länge. Men det och annat ligger i korten.

Och du förstår inte att det alltid är lättare att med facit i hand säga vilken placering som är säker än att göra det innan? Vad tycker du själv är enklast, att berätta hur vädret var igår eller hur det blir imorgon?

Men nu känner du dessutom till det men låt mig gissa, du har en undanflykt för att inte göra det nu heller?
Citera
2019-11-14, 20:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Var ska Tammer bo i 31,8 år innan han får lägga vantarna på den här attraktiva och centrala hyresrätten?

https://maklarvarlden.se/2019/11/318-ars-vantetid-for-hyresratt-pa-tegnergatan/

Intressant att det är tre ggr så vanligt att en lgh köps än en lgh hyrs i sthlm. Det säger nåt om det sjuka med hyresregleringen.
Citera
2019-11-15, 03:21
Medlem
Christopher.s avatar
Det råder bostadsbrist på studieorter samt i riket i helhet. Dock bör man poängtera att det beror på invandrarna. I Stockholm är det en nettoutflyttning av svenskar.
Citera
2019-11-15, 07:46
Medlem
Citat:
Och du förstår inte att det alltid är lättare att med facit i hand säga vilken placering som är säker än att göra det innan? Vad tycker du själv är enklast, att berätta hur vädret var igår eller hur det blir imorgon?

Men nu känner du dessutom till det men låt mig gissa, du har en undanflykt för att inte göra det nu heller?

Eftersom jag ogärna delar med mig exakta detaljer om min privata livssituation så kommer jag inte svara annat än att jag på ett eller annat sätt kommer profitera på situationen. Det är ju i princip riskfritt.
Citera
2019-11-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns inga gratis pengar. Det kostar att köpa en bostadsrätt, det är tveksamt om du kan ta ut så hög hyra att den betalar både amorteringar, ränta och månadsavgift. Om man däremot redan äger en betald bostadsrätt kan man säkert tjäna pengar på den.

Säg att du har en etta i Stockholm med 2% amortering och 2msek i lån. Då har du kanske en månadskostnad på 8000 med lite annat inräknat. Snittpriset på andrahandsmarknaden är 15k. 7000 kr i vinst, 5 500 efter skatt.

Helt ok extra inkomst.

Och de pengarna kan man enbart tjäna pga hyresregleringen.
Senast redigerad av flanders 2019-11-15 kl. 07:51.
Citera
2019-11-15, 11:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Eftersom jag ogärna delar med mig exakta detaljer om min privata livssituation så kommer jag inte svara annat än att jag på ett eller annat sätt kommer profitera på situationen. Det är ju i princip riskfritt.

Haha detta är att svara nej det kommer du inte göra trots att du påstår att det är stensäkert att köpa BR som du hyr ut.
Citera
2019-11-15, 11:40
Medlem
Citat:
Haha detta är att svara nej det kommer du inte göra trots att du påstår att det är stensäkert att köpa BR som du hyr ut.

Tro vad du vill. Meningslöst att fortsätta diskutera då vi ändå är anonyma. Vad jag äm säger kan jag inte styrka det och du kan inte bevisa motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in