Citat:
Ursprungligen postat av
RunePettersson
Ja men jag menar att det är idiotiskt att tro att svenska räntor och köp av svenska statsobligationer ska påverka vad det kostar att köpa saker från utlandet.
Kan ju omöjligt vara värt att blåsa upp priserna på alla tillgångar bara för att riksbanken tycker att tv-apparater är för billigt.
Jag tror nog ingen förväntar sig det, men räntan påverkar efterfrågan på pengar, är det billigt... eller till och med gratis så ökar såklart efterfrågan, förhoppningen är väl att detta skall omsättas ute i ekonomin och då ha effekt på prisindex genom högre omsättningshastighet, om krediterna inte omsätts ute i ekonomin utan istället ligger i bland annat bostäder så blir effekten försumbar och det som framförallt händer är att man får tillgångsinflation... och i värsta fall tillgångsbubblor.
Som jag skrev i mitt senaste inlägg skulle det kanske varit effektivare att ösa ut bidrag till låginkomsttagare då dessa troligen hade bränt rätt mycket av det på konsumtion, ja det är galet... men det hade kanske varit mer effektivt, det kan ju dock inte Riksbanken göra, och bankerna lånar ju inte direkt ut pengar till den gruppen av människor.
Att det finns inflationsmål handlar bland annat om att eliminera osäkerheter, t ex prisvolatilitet, så det är i grunden inget fel.