2019-01-26, 19:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är ändå intressant hur inläggen för NIO år sedan var övertygade om att det var en bobubbla. Det trodde jag med, men idag är jag inte lika övertygad trots att priserna är 2-3 ggr högre idag.

Det vi bevittnar är nog till större delen inflation snarare än bobubbla.

I din analys får du ta hänsyn till både riksbankernas QE samt att vi har en ränta som historiskt sett saknar motstycke. Om vi skulle få en historiskt "normal" räntenivå skulle vi säkert få se bostadsbubblan brista.

// CC
2019-01-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Mm. Men hur stabil kommer balansräkning vara efter att man tvingas skriva ned vinster man tagit ut i förskott samtidigt som dom kan behöva ta in brfernas skulder i sin balansräkning..

Sen lite nedskrivningar på alla projekt i produktion också.

Ja vi får väl se, men det måste nog ske något väldigt dramatiskt för att JM skall börja skaka på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är ändå intressant hur inläggen för NIO år sedan var övertygade om att det var en bobubbla. Det trodde jag med, men idag är jag inte lika övertygad trots att priserna är 2-3 ggr högre idag.

Det vi bevittnar är nog till större delen inflation snarare än bobubbla.

Vi har haft massiv tillgångsinflation pga frikostig kreditgivning, omsättningshastigheten på pengarna har dock troligtvis varit rätt låg, hade krediterna faktiskt omsatts ute i ekonomin istället, dvs konsumerats, istället för att sitta parkerade i tillgångar, dvs exempelvis fastigheter/bostäder, aktier med mera hade det gett utslag i inflationen, så man kan ju säga att Riksbankens försök att få igång just inflationen varit rätt så misslyckad, det dom framförallt lyckats med är just att få igång tillgångsinflationen, sedan kan man kalla det bubbla om man vill, resultatet är i princip det samma.
2019-01-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det måste ju ha varit en sjuhelvetes inflation de senaste 9 åren, om köpkraften hos en tia år 2010, motsvaras av 20-30 kr idag. Inget jag märkt av iaf.

Däremot har vi haft räntesänkningar och ganska höga löneökningar under perioden. År 2010 var en lön om 25 tkr/månad brutto ansedd som mycket god. Idag är det ungefär vad okvalificerade heltidsjobb utan en massa tillägg ligger på. Lägg därtill att vi haft ett sjuhelvetes återhämtningsrally efter finanskrisen, rekordhög invandring (påverkar tillgängligheten i hyresbeståndet) och fortsatt svårt för unga och kapitalsvaga att hitta hyresrätter. Och sedan givetvis inflation.

Men det går inte att peka ut en orsak till prisstegringarna, det är flera faktorer i kombination,

Bubbel-snacket kommer sig av att många anser att vi har en kreditbubbla, starkt kopplad till bostadsmarknaden. Det pga låga räntor, generös kreditutgivning etc. Nu verkar ju mycket av detta ha nått vägs ände, så det ska bli intressant att se vad som händer härnäst. Själv tror jag på fortsatt kräftgång (med svängningar +/- några procent) så länge konjunkturen håller i sig. Jag tror att det enda realistiska som kan initiera ett ras (priserna tappar mer än 10%/år), tror jag är en lågkonjunktur där vanligt folk förlorar jobben. Tror hushållen har marginaler för att klara höjda räntor annars, även om en och annan livscoach tappar sitt kundunderlag.

Löneökningar är inflation..
2019-01-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja vi får väl se, men det måste nog ske något väldigt dramatiskt för att JM skall börja skaka på riktigt.

Vi har haft massiv tillgångsinflation pga frikostig kreditgivning, omsättningshastigheten på pengarna har dock troligtvis varit rätt låg, hade krediterna faktiskt omsatts ute i ekonomin istället, dvs konsumerats, istället för att sitta parkerade i tillgångar, dvs exempelvis fastigheter/bostäder, aktier med mera hade det gett utslag i inflationen, så man kan ju säga att Riksbankens försök att få igång just inflationen varit rätt så misslyckad, det dom framförallt lyckats med är just att få igång tillgångsinflationen, sedan kan man kalla det bubbla om man vill, resultatet är i princip det samma.

Tillgångsinflation=Ingen inflation?
2019-01-26, 22:37
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hur definieras "julhandeln"? jag hörde att det gällde handeln i december och då räknar man inte med det som såldes under november och inte minst under Black Friday/Black weekend/Black week. Julhandeln borde räknas för perioden november och december. Har den sjunkit jämfört med 2017?
// CC

Ja, enligt DN så var tillväxten svag sett till hela året. Man tänker sig att en svag julhandel drog ned.
2019-01-26, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Ja, enligt DN så var tillväxten svag sett till hela året. Man tänker sig att en svag julhandel drog ned.

Värt att notera i samband med detta är att nybilsförsäljningen i Q4 låg på den sämsta nivån sedan finanskrisen
2019-01-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Värt att notera i samband med detta är att nybilsförsäljningen i Q4 låg på den sämsta nivån sedan finanskrisen

Och Bil Sweden skyller fortfarande på bonus malus..
2019-01-27, 00:10
Medlem
Citat:
Tillgångsinflation=Ingen inflation?

Man kan ha hög tillgångsinflation utan att det märkbart påverkar ett prisindex. Om krediterna som drivit upp priserna inte omsätts i ekonomin i särskilt stor omfattning så påverkar dom inte produktiviteten av eller efterfrågan på varor och tjänster och då blir det ingen större effekt på prisindex, pengarna landar istället i tillgångar, vilket resulterar i tillgångsinflation, t ex högre bostadspriser, lägre avkastningskrav på kommersiella fastigheter, stigande börser... etc. Skulle krediterna omsättas ute i ekonomin i större utsträckning så skulle det påverka omsättningshastigheten och då även prisindex.

Till slut kan såklart tillgångsinflationen även ge avtryck i prisindex... men det kan man ju inte påstå att det har gjort i speciellt stor utsträckning, och då kan(eller får)man ju dra slutsatsen att pengarna inte omsätts ute i ekonomin i speciellt stor utsträckning, utan är parkerade i tillgångar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-27 kl. 00:12.
2019-01-27, 00:13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Så otroligt patetiskt att fortfarande snacka om bostadsbubbla i en15 år gammal tråd.... hahaha

Jag kan inte se att det är samma personer som diskuterar idag som när tråden startades.

Din logik blir ungefär "eftersom någon hade fel om något för många år sedan så är det nu bevisat att det måste vara fel för all framtid".

Med tanke på att du inte ens förmår räkna ut hur många år gammal tråden ät så misstänker jag att du inte har någon analys utöver sådana totalt ologiska resonemang.

Men visa gärna att jag hat fel. Hur tror du bostadspriserna kommer utvecklas de närmaste 10 åren och varför?
2019-01-27, 00:14
Medlem
Citat:
Och Bil Sweden skyller fortfarande på bonus malus..

hur ser den ursäkten ut? det var en spik med bilköp i juni innan bonus malus slog till men sen borde det ha återhämtat sig i Q4. Eller menar man att folk kommer köpa bil mer sällan framöver?
2019-01-27, 00:22
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Så otroligt patetiskt att fortfarande snacka om bostadsbubbla i en15 år gammal tråd.... hahaha

Hur påverkar trådens ålder (9 år) bopriserna? Man blir verkligen nyfiken när någon som verkar så oerhört begåvad gör inlägg. Du lyckas ju nästan trycka på rätt bokstäver och allt!
2019-01-27, 00:41
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Till slut kan såklart tillgångsinflationen även ge avtryck i prisindex... men det kan man ju inte påstå att det har gjort i speciellt stor utsträckning, och då kan(eller får)man ju dra slutsatsen att pengarna inte omsätts ute i ekonomin i speciellt stor utsträckning, utan är parkerade i tillgångar.

Låt säga att det förhåller sig såhär. Kan man då förenklat tänka sig att när RB slutar med QE (pengar ut i finansiella systemet som till största delen hamnat i värdepapper och bostäder) så blir det samma effekt som när en aktie inte handlas. Dvs det blir några småtransaktioner här och där som sätter priset?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in