Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Förstår att det är lätt att bli upprörd över sådana här uttalanden. Det underlättar dock om man läser det mer som en "partsinlaga". Weiss gör sitt jobb som han är anställd och får lön för.
Jag tror att misstaget många gör är att läsa mycket av det som skrivs som om det vore "information" snarare än någon som bara gör sitt jobb. Varje gång någon uttalar sig bör man fråga sig själv "varför" säger personen detta? Vad är syftet? De gör antagligen bara sitt jobb. Få personer i ledande ställningar uttrycker sina privata åsikter. De gör vad jobbet kräver av dem. Extrem exemplet är som vi vet "Bagdad Bob".
// CC
Jag kan bara tala för mig själv, men det man blir irriterad på är inte så mycket att han säger det han gör utan det enorma antalet spaltmeter han och andra som honom får i dagspressen. Det skulle vara intressant att räkna på hur det har sett ut i DN, SvD och Di det senaste året. Hur många spaltmeter har okritiskt upplåtits åt mäklare, byggindustri och andra med intressen i fortsatt övervärdering? Hur många har upplåtits åt personer som är oberoende experter eller som har ekonomiska intressen i prisfall? Ration är 5 till 1, är min subjektiva upplevelse.
I pressens yrkesregler står:
"Använd inte din ställning som journalist, eller presskortet, till att utöva påtryckning för egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner."
Min slutsats är att de misslyckas med detta totalt. De har blivit en megafon för ett särintresse. Har t.ex. någon enda tidning resonerat kring att ett prisfall gör det lättare för unga att köpa bostad? Nej. Aldrig ett ord om det i deras så kallade analyser. Det är ganska pikant.