2019-01-09, 08:23
Medlem
Epistemologens avatar
Nu höjde Nordea också räntan. De frimarknadsreligiösa drömmarna om konkurrens och nyttomaximering kom på skam. Och SvD har ännu en artikel med det kontraproduktiva rådet att man inte ska "få panik". Fascinerande. De verkar inte ha koll på grundläggande psykologiska mekanismer. Sedan står det i artikeln:

"– Skulle det vara så att investerare tappar förtroende för svensk bostadsmarknad eller att det kommer en kris i omvärlden så man flyttar hem pengarna, då blir det svårare att finansiera svenska bolån, förklarar Cecilia Hermansson."

Men sitt nu still i båten. Ingen anledning till panik.
2019-01-09, 08:35
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Säljstarten var den 14e december, och 40 av 73 bostäder är än så länge bokade i första etappen. 60-80k per m2 är väldigt mycket för att vara Göteborg, det finns inte så många projekt med de priserna. De dyraste bostäderna är i Kronan, dvs de översta våningarna, varav den dyraste är bostaden nedan, blir 81 598 kr/m2.

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/vastra-gotaland/goteborg/eriksberg/Kronjuvelen/

Har ingen direkt åsikt om det.

Edit: Vet inte var jag fick 57 ifrån, det blir ju ca 54-55%.

Så det är snarare 40/166 lägenheter totalt som är ”bokade”? Det där med etapper är ju bara ngt försäljningsknep som existerar för att svenne inte ska bli överrumplad av alla osålda lägenheter.

Jag förstår inte hur man kan köpa ngt på ritning med inflytt 2022 i dagens klimat..

De har visning den 20/1, kanske kommer vara en del mystery shoppers där :-)
2019-01-09, 08:43
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Nu höjde Nordea också räntan. De frimarknadsreligiösa drömmarna om konkurrens och nyttomaximering kom på skam. Och SvD har ännu en artikel med det kontraproduktiva rådet att man inte ska "få panik". Fascinerande. De verkar inte ha koll på grundläggande psykologiska mekanismer. Sedan står det i artikeln:

"– Skulle det vara så att investerare tappar förtroende för svensk bostadsmarknad eller att det kommer en kris i omvärlden så man flyttar hem pengarna, då blir det svårare att finansiera svenska bolån, förklarar Cecilia Hermansson."

Men sitt nu still i båten. Ingen anledning till panik.

Verkade som även avanza höjde med 0.25 enheter rakt av, om man ser deras erbjudande som brukar komma på förstasidan som nu är 1.34 istället för 1.09...
2019-01-09, 08:46
Medlem
Ny rikstäckande bostadsförmedling som inte går efter kötid, den är dessutom gratis.

https://www.svd.se/privatvardar-slopar-kotid--vill-handplocka-hyresgaster

Citat:
Värdarna vill kunna handplocka dem som söker lägenhet. Det är ett av skälen till att branschorganisationen Fastighetsägarna i en rad stora regioner på tisdagen gick ut med att man ansluter sig en ny sajt som blir ett alternativ till kommunala bostadsförmedlingar.

Citat:
Det är händelser i Göteborg som får följdeffekt i cirka en tredjedel av landet där även kommuner som Linköping, Karlstad, Jönköping och Kalmar kommer att täckas av Fastighetsägarnas nya förmedling.

Förmodligen kan snart höginkomsttagare i dessa städer få en hyresrätt om de vill. Det kan innebära en del riktigt kapitalstarka försvinner från köpemarknaden.
2019-01-09, 08:51
Medlem
Lennart Weiss är ute och vevar mot den odemokratiska bostadsformen som vanligt

https://www.svd.se/varnar-om-nya-hyresratter--mattnad-i-flera-stader

Citat:
Byggandet av nya hyresrätter kommer att halveras i landet. Det varnar Lennart Weiss, kommersiell direktör vid Veidekke. Efterfrågan på lägenheter med nyproduktionshyror är lägre än många tror, och investeringsviljan kommer att falla, resonerar han.

Tänk vad hemskt om vi skulle ha lediga hyresrätter i Sverige.
2019-01-09, 09:10
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Lennart Weiss är ute och vevar mot den odemokratiska bostadsformen som vanligt

https://www.svd.se/varnar-om-nya-hyresratter--mattnad-i-flera-stader

Tänk vad hemskt om vi skulle ha lediga hyresrätter i Sverige.

Han känns som någon form av karikatyr den där Weiss. Bara lipar på om att allt är diverse regleringars fel.

Han verkar inte ha någon eftergymnasial utbildning, så det kanske är därför det är lite extra svårt med det analytiska och kritiska tänkandet.

Edit: inte för att jag direkt anser att man behöver ha en eftergymnasial utbildning men just i Weiss fall så tror jag det hade varit bra. Lite obegripligt att han lyckats bli ”kommersiell direktör” (vad det nu är) på veidekke dock.
2019-01-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
På twitter pågår vadslagning om när WeWork går under. Folk skrattar åt startuppen som hyrt kontorsytor dyrt på toppen. Hur blir det för svenska fastighetsutvecklare som ska konvertera från toklånande bostadsköpare till tokdyra kontor som hyrs av techwannabies samtidigt som techbubblan brister? Det kan bli gott om lediga kontor också vad det lider. Yellen varnade för techbubblan under sin tid som FED-chef.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-08/wework-gets-a-visit-from-financial-reality

Är det så illa? Har en god vän som som sa upp sig och har börjat jobba för dem här i tjockholm : [
2019-01-09, 10:00
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Han känns som någon form av karikatyr den där Weiss. Bara lipar på om att allt är diverse regleringars fel.

Han verkar inte ha någon eftergymnasial utbildning, så det kanske är därför det är lite extra svårt med det analytiska och kritiska tänkandet.

Edit: inte för att jag direkt anser att man behöver ha en eftergymnasial utbildning men just i Weiss fall så tror jag det hade varit bra. Lite obegripligt att han lyckats bli ”kommersiell direktör” (vad det nu är) på veidekke dock.

Förstår att det är lätt att bli upprörd över sådana här uttalanden. Det underlättar dock om man läser det mer som en "partsinlaga". Weiss gör sitt jobb som han är anställd och får lön för.

Jag tror att misstaget många gör är att läsa mycket av det som skrivs som om det vore "information" snarare än någon som bara gör sitt jobb. Varje gång någon uttalar sig bör man fråga sig själv "varför" säger personen detta? Vad är syftet? De gör antagligen bara sitt jobb. Få personer i ledande ställningar uttrycker sina privata åsikter. De gör vad jobbet kräver av dem. Extrem exemplet är som vi vet "Bagdad Bob".

// CC
2019-01-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Så det är snarare 40/166 lägenheter totalt som är ”bokade”? Det där med etapper är ju bara ngt försäljningsknep som existerar för att svenne inte ska bli överrumplad av alla osålda lägenheter.

Jag förstår inte hur man kan köpa ngt på ritning med inflytt 2022 i dagens klimat..

De har visning den 20/1, kanske kommer vara en del mystery shoppers där :-)

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg, etapp ett.

40 bokade på lite under en månad tyder på en ganska god efterfrågan i vilket fall som helst.
2019-01-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Är det så illa? Har en god vän som som sa upp sig och har börjat jobba för dem här i tjockholm : [

Problemet med WeWork är att det är ett fastighetssbolag som försöker få en techbolagsvärdering. Ett techbolag kan skala upp antalet kunder utan så mycket extra kostnader. Det kan definitivt inte WeWork då de måste hyra/köpa lokaler för att växa.

Detta har fått WeWork att satsa på massa saker ingen efterfrågar för att kunna motivera sin värdering.

Från
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-08/wework-gets-less-money-shorter-name

Citat:
In addition to the corporate finance weirdness: “Going forward, the company will no longer be called WeWork but rather The We Company.” (“The switch is not a legal name change,” okay.) And: “Rather than just renting desks, the company aims to encompass all aspects of people’s lives, in both physical and digital worlds,” which is—and I have spent years writing about the financial and tech industries and do not say this lightly—the very worst corporate slogan I have ever heard.

Jag tror inte WeWorks problem direkt har att göra med fastighetsmarknaden, utan deras affärsidé.
2019-01-09, 11:06
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Förstår att det är lätt att bli upprörd över sådana här uttalanden. Det underlättar dock om man läser det mer som en "partsinlaga". Weiss gör sitt jobb som han är anställd och får lön för.

Jag tror att misstaget många gör är att läsa mycket av det som skrivs som om det vore "information" snarare än någon som bara gör sitt jobb. Varje gång någon uttalar sig bör man fråga sig själv "varför" säger personen detta? Vad är syftet? De gör antagligen bara sitt jobb. Få personer i ledande ställningar uttrycker sina privata åsikter. De gör vad jobbet kräver av dem. Extrem exemplet är som vi vet "Bagdad Bob".

// CC

Jag kan bara tala för mig själv, men det man blir irriterad på är inte så mycket att han säger det han gör utan det enorma antalet spaltmeter han och andra som honom får i dagspressen. Det skulle vara intressant att räkna på hur det har sett ut i DN, SvD och Di det senaste året. Hur många spaltmeter har okritiskt upplåtits åt mäklare, byggindustri och andra med intressen i fortsatt övervärdering? Hur många har upplåtits åt personer som är oberoende experter eller som har ekonomiska intressen i prisfall? Ration är 5 till 1, är min subjektiva upplevelse.

I pressens yrkesregler står:

"Använd inte din ställning som journalist, eller presskortet, till att utöva påtryckning för egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner."

Min slutsats är att de misslyckas med detta totalt. De har blivit en megafon för ett särintresse. Har t.ex. någon enda tidning resonerat kring att ett prisfall gör det lättare för unga att köpa bostad? Nej. Aldrig ett ord om det i deras så kallade analyser. Det är ganska pikant.
Senast redigerad av Epistemologen 2019-01-09 kl. 11:08. Anledning: Feltryck.
2019-01-09, 11:19
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, som jag skrev i mitt första inlägg, etapp ett.

40 bokade på lite under en månad tyder på en ganska god efterfrågan i vilket fall som helst.

Tycker det låter som en tämligen låg efterfrågan faktiskt (men är öppen för att du vet bättre i frågan)... Om de får problem att sälja ut de första 70/170 lägenheterna som släpps tycker jag det säger något om hur kommande etappförsäljningar kommer att se ut.

Vad jag fått för mig så var de första etapperna av tex karlatornet typ slutsålda direkt, dvs så som det borde vara om det fanns en stor efterfrågan.

Missar jag ngt här?

Mailade för övrigt den ena mäklaren som bekräftade att det var ca 40/70 på etapp 1 och att det ska säljas 100 lägenheter till framöver. Med etapp 2 start i mars 2019 och sista etappen i slutet på året, ca 50 lägenheter i varje.

Pessimist inför bomarknaden som jag är, så tror jag de kommer få problem att sälja klart. Tror Ikea-Kamprads inlägg några sidor bak om att människor har svårt att dra upp sina rötter och flytta från ett redan bekvämt (och ägt) boende, är en starkt bidragande orsak till att det kommer säljas mindre nyproduktion framöver. Förstagångsköparna borde snart ha köpt färdigt nyprod och spekulanterna borde rimligtvis ha dragit sig tillbaka ordentligt.
Senast redigerad av VemBudar 2019-01-09 kl. 11:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in