2019-01-02, 17:12
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Börjar teknisk bastermin om några veckor , undrar hur mkt schemalagd tid på skolan det brukar vara? Såg att någon nämnt 8-15 varje dag , är det snarlikt överallt ?

Tekniska fakultet brukar ha väldigt mycket schemalagt, så ja 8-15 varje dag låter troligt. Finns dock gott om undantag. Men kan du inte kolla upp detta? De flesta högskolor och universitet borde väl ha lagt upp schematiderna för VT19 vid det här laget?
Citera
2019-01-02, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
kan man gå tekniskt basår på kth efter precis avklarat teknikst basår på kth med godkända betyg men för att få högre betyg och större prioritering för garantiplats?

elr får man ej gå basåret igen om man fått allt godkänt? tänker då på 60p (1 år)

Hej, den här terminen börjar jag läsa tekniskt basår, och undrar om man måste läsa matte 5 för att få garantiplats, kan man även konkurrera med sina betyg från gymnasiet alltså antagningspoängen.
Citera
2019-01-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minna19970
Hej, den här terminen börjar jag läsa tekniskt basår, och undrar om man måste läsa matte 5 för att få garantiplats, kan man även konkurrera med sina betyg från gymnasiet alltså antagningspoängen.

hej, du måste läsa alla ämnen som ingår i basåret även om du har alla ämnen sen tidigare och du konkurrerar endast med de resultat som du får genom basåret
Citera
2019-01-20, 15:10
Medlem
RenatoCartesios avatar
Tänkte uppdatera herrskapet med vad som väntar på andra sidan basåret.
Jag valde efter mitt basår att gå en av de tyngre teoretiska civilingenjörsutbildningar på KTH.
Det är en större studiebörda och matematikkurserna är mer omfattande än på basåret.
Miniräknare kan du glömma bort. Du måste memorera varje formel och ofta måste du kunna härleda den därpå, alltså ingen formelsamling. Dock är det roligare och det känns mer genuint än basåret.
Jag vill tipsa er basårsstudenter att verkligen lägga tid på att förstå matematiken, då detta är det nyttigaste ni kommer ha mer er från basåret. Skaffa er studiedisciplin. Har du lätt för basåret innebär det ej att du kommer ha det lätt på programmet.

Glöm inte bort att supa med dina kurskamrater.
Lycka till!
Citera
2019-01-26, 00:26
Medlem
Membeers avatar
Någon som vet om det går att hitta vilket betygsnitt(basårets) som krävdes för att knipa en av garantiplatserna till industriell ekonomi på de fyra stora universiteterna? (KTH/CTH/LiTH/LTH)
Söker alltså samma typ av statistik som CTH publicerar:
https://www.chalmers.se/sv/utbildnin...a4ng-2018.aspx
Citera
2019-01-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Membeer
Någon som vet om det går att hitta vilket betygsnitt(basårets) som krävdes för att knipa en av garantiplatserna till industriell ekonomi på de fyra stora universiteterna? (KTH/CTH/LiTH/LTH)

http://statistik.uhr.se/ möjligtivs.
Citera
2019-01-26, 23:04
Medlem
Jag läser just nu tekniskt basår men kuggade Kemi 1.

Är det någon som vet ifall det går bra att läsa in Kemi 1 på komvux under våren för att få behörighet att söka till civilingenjörsutbildning till hösten (förutsatt att man får godkänt på övriga basårskurser)?

Hur påverkar det betyget om man inte läser alla kurserna vid universitetets basårsutbildning? Resultatet från basåret går ju inte på meritvärdet eftersom kurserna bara gäller för behörighet. Däremot om man läser kurserna via komvux så räknas det in i meritvärdet har jag hört. Någon som har koll på detta?
Citera
2019-01-27, 14:20
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Membeer
ZBGAR på CTH, T10 och T20 på KTH (en av dem är bastermin, andra är basår), LTH har ingen platsgaranti till sina civilingenjörsprogram från basåret, LiTH hamnar i DA-kvoten så någon statistik syns inte.
Citera
2019-01-27, 14:39
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronk87
Jag läser just nu tekniskt basår men kuggade Kemi 1.

Är det någon som vet ifall det går bra att läsa in Kemi 1 på komvux under våren för att få behörighet att söka till civilingenjörsutbildning till hösten (förutsatt att man får godkänt på övriga basårskurser)?

Hur påverkar det betyget om man inte läser alla kurserna vid universitetets basårsutbildning? Resultatet från basåret går ju inte på meritvärdet eftersom kurserna bara gäller för behörighet. Däremot om man läser kurserna via komvux så räknas det in i meritvärdet har jag hört. Någon som har koll på detta?
Minns att Chalmers delade ut behörigheten i matematik om man hade klarat alla kurser i matematik under basåret, garantiplats endast om man klarat samtliga matematik-, fysik- och kemikurs(er). Antagligen tillämpar ditt lärosäte samma regler, men kolla upp det för säkerhets skull. I så fall ska det inte vara några problem att läsa in Kemi 1 på annat håll och ändå uppfylla behörigheten basåret ger.

Om man inte redan innehar behörigheten man får från basåret och söker till en utbildning som kräver någon behörighet som basåret uppfyller hamnar man i BII-kvoten, samma gäller om man har kompletterat på Komvux. Om man höjer sitt snittbetyg i samband med en kurs på Komvux borde det vara det höjda snittbetyget i BII-kvoten man söker med.
Citera
2019-01-28, 23:00
Medlem
Hallå allihopa! Jag kommer antagligen börja studera på basåret i Södertälje (KTH) till hösten.

Är det någon har erfarenhet av att hyra studentbostad av Telge i Södertälje? Hur lång tid hade ni stått i kö när ni fick en lägenhet? Själv kommer jag att ha drygt 5700 poäng, d.v.s. en kötid på nästan 2 år.

Hittade denna artikel, dock från 2016-2017.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...n-fa-vill-hyra

Tacksam för svar
Citera
2019-01-30, 18:30
Medlem
Olga-Reets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RenatoCartesio
Tänkte uppdatera herrskapet med vad som väntar på andra sidan basåret.
Jag valde efter mitt basår att gå en av de tyngre teoretiska civilingenjörsutbildningar på KTH.
Det är en större studiebörda och matematikkurserna är mer omfattande än på basåret.
Miniräknare kan du glömma bort. Du måste memorera varje formel och ofta måste du kunna härleda den därpå, alltså ingen formelsamling. Dock är det roligare och det känns mer genuint än basåret.
Jag vill tipsa er basårsstudenter att verkligen lägga tid på att förstå matematiken, då detta är det nyttigaste ni kommer ha mer er från basåret. Skaffa er studiedisciplin. Har du lätt för basåret innebär det ej att du kommer ha det lätt på programmet.

Glöm inte bort att supa med dina kurskamrater.
Lycka till!
Intressant det där med miniräknarna. Försvinner de sista siffrorna helt ur mattens värld på civing-nivå eller hur gör man? Nog kan man räkna mycket i huvudet, men säg att man ska räkna sin^-1(0.362) eller nåt sånt. Det kan väl ingen rimlig själ göra på egen hand.
Citera
2019-01-30, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Intressant det där med miniräknarna. Försvinner de sista siffrorna helt ur mattens värld på civing-nivå eller hur gör man? Nog kan man räkna mycket i huvudet, men säg att man ska räkna sin^-1(0.362) eller nåt sånt. Det kan väl ingen rimlig själ göra på egen hand.

På rena mattekurser som matematisk analys är det väl sällan man behöver göra den sortens uträkningar. Snarare handlar det väl om sin^-1(1/sqrt(2)) och liknande som går att räkna ut exakt.

Och i de kurser man behöver göra sådana beräkningar så får man antagligen använda miniräknare på tentorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in