2018-10-26, 18:45
Medlem
Hur är Termin 2 Basår för Matten-Fysik delen? (KTH ifall det spelar roll)

Har "enbart" gjort Matte D och Fysik 2 många år sen. Har tänkt köpa Matte 3bc boken, vad tycker ni?
Senast redigerad av Studentforevigt 2018-10-26 kl. 18:51.
Citera
2018-10-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold444
Jag gick ut gymnasiet 2001. Hade bara läst matte I och II, inte fysik eller kemi. Allt förutom repetitionen i matten de första 3 veckorna på basåret var helt nytt för mig. Skulle säga jag är normalbegåvad. Jag har nu börjat termin II på på KTH.

Jag hade inte fixat tentorna om jag bara närvarat på föreläsningarna och pluggat en timme varje dag. Jag pluggar uppskattningsvis 35-38 timmar i veckan. Jag är nog en av dem som pluggar flest timmar i vår klass. (finns dem som pluggar mer) Mitt resultat är ungefär i linje med de flesta andra yngre studenterna. (Som då inte lägger lika mycket tid på att plugga)

Även om inte själva kursinnehållet upplevs som svårt av alla så är tempot högt, det tycker nästan alla. Nytt material gås igenom nästan varje dag i matte, kemi och fysik. De flesta är överens om att fysiken är knepigast. Många ogillar kemin.

Här kommer några tips:

*Gå på alla schemalagda föreläsningar och lektioner, försök förbereda dig innan om det går så att du inte kommer "blank" till en lektion. (Dock inte alltid man har tid för det)
*Försök lägga ~35-40 timmar i veckan.
*Hitta en pålitlig labbpartner och försök att inte spendera onödigt mycket tid på att skriva labbrapporter. I början hade jag och min partner en tendens att lägga onödigt mycket tid på det.
*I fysik och matte så behöver man räkna tal. Detta kommer jag försöka bli bättre på i termin II.
*Kemi handlade mer om att läsa och memorera. Detta passade mig bättre men många gillade inte det.
*Det är bra att gå igenom gamla tentor ungefär 1-1,5 veckor innan tenta för att hitta vilka områden man är svag på. Om man räknar igenom några tentor så kommer man klara det bättre.
*På höstterminen underlättar det att klara kontrollskrivningarna. Det är "miniprov" som gör att man får med sig poäng till ordinarie tenta. Dessa kommer ganska tidigt så det lönar att komma in i plugget snabbt.

Svarar gärna på frågor om du har några...
Undrade hur du balanser jobb, med KTH, osv?

Och vad du pluggar nu vid KTH?
Citera
2018-12-29, 11:34
Medlem
kan man gå tekniskt basår på kth efter precis avklarat teknikst basår på kth med godkända betyg men för att få högre betyg och större prioritering för garantiplats?

elr får man ej gå basåret igen om man fått allt godkänt? tänker då på 60p (1 år)
Citera
2018-12-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
ag visste att det var extremt mycket efter att jag läst forum i några månader och jag ställde in mig på det, speciellt med hänsyn till att jag inte studerat sen gymnasiet som var för 10 år sedan så är riktig färsking.

trots min mentala inställning och förberedelse inför detta blev jag förvånad över att det ändå var så pass mycket haha

men tror det handlar om från person till person, jag som inte pluggat på 10 år kanske är lite mer svårstartad än om någon precis kommit från gymnasiet eller så. jag pluggar kanske 8 timmar per dag på helger också och känner fortfarande att jag halkar efter lite, dock inte så långt att jag inte klarar av det. har haft kontrollskrivning och en tenta som man klarat så de lugnt än så länge men svettigt

har inte hunnit vänja min hjärna vid så mycket timmar plugg per dag plus att jag inte hunnit forma min personliga studieteknik än, kanske delvis också beror på att jag kanske lägger många fler timmar än nödvändigt men det blir bättre varje månad. väldigt ovan med kontrollskrivningar och prov också vet ej exakt hur man ska fördela tiden osv men det utvecklas också så småningom .

det är mest kemin jag är bajsnödig för, läste kemi i högstadiet för typ 13 år sen haha så det kan jag mist om, matte intresserat mig sen tidigare så det har man enklare för och är enkelt att man då underskattar tempot då så även om man är bra på det så kötta så man inte hamnar för långt efter

spelar inte så mycket som jag vill men brukar busa till det ibland och spela, kanske blir lite mindre nu när jag märkt hur mkt man behöver kunna :P eller klämmer in mer speltid när jag utformat mer effektiv studieteknik
Nu läste jag inte basåret utan körde kvällskurser för att bli behörig. Men du får räkna med att lägga mycket tid till studier om du vill klara av en ingenjörsubildning på högskolan, när jag pluggade börjar bli rätt många år sen var det nog ingen som la ner mindre än 60 timmar i veckan som klarade av att bli godkänd. Och många hoppade av under första 2 terminerna även de som genomfört basåret, så använd detta år till att skaffa studieteknik och motivation.
Har du lätt för dig att lära dig saker och har en lägre ambition kan du nog trappa ner till 40 timmars veckor efter termin 6 men du får vara beredd att lägga drygt detta om du vill klara högskolan.
Citera
2018-12-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
kan man gå tekniskt basår på kth efter precis avklarat teknikst basår på kth med godkända betyg men för att få högre betyg och större prioritering för garantiplats?

elr får man ej gå basåret igen om man fått allt godkänt? tänker då på 60p (1 år)
Förväntar mig att KTH gör som Chalmers för att slippa pack som dig. Dvs att man får ett försök på basåret, och efter det försöket har man ingen rätt till garantiplats igen.
Citera
2018-12-30, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenigaStenen
Förväntar mig att KTH gör som Chalmers för att slippa pack som dig. Dvs att man får ett försök på basåret, och efter det försöket har man ingen rätt till garantiplats igen.

okej men då är det annorlunda för på KTH får man gå basåret flera gånger om man hoppat av eller inte klarat betygen men undrar om det även gäller om man klarat av det med godkända betyg om man kan gå om
Citera
2018-12-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu läste jag inte basåret utan körde kvällskurser för att bli behörig. Men du får räkna med att lägga mycket tid till studier om du vill klara av en ingenjörsubildning på högskolan, när jag pluggade börjar bli rätt många år sen var det nog ingen som la ner mindre än 60 timmar i veckan som klarade av att bli godkänd. Och många hoppade av under första 2 terminerna även de som genomfört basåret, så använd detta år till att skaffa studieteknik och motivation.
Har du lätt för dig att lära dig saker och har en lägre ambition kan du nog trappa ner till 40 timmars veckor efter termin 6 men du får vara beredd att lägga drygt detta om du vill klara högskolan.

Vad va detta för ingenjörsutbildning, och var va det någonstans? Hur många år sedan är "rätt många"?
Minst 60 timmar i veckan låter ordentligt mustigt. O andra sidan hört liknande från andra håll och vissa säger att många blir slutkörda på t.ex. Chalmers och är rejält studietrötta efter andra året.
Senast redigerad av yokisuci 2018-12-31 kl. 18:35.
Citera
2018-12-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Vad va detta för ingenjörsutbildning, och var va det någonstans? Hur många år sedan är "rätt många"?
Minst 60 timmar i veckan låter ordentligt mustigt. O andra sidan hört liknande från andra håll och vissa säger att många blir slutkörda på t.ex. Chalmers och är rejält studietrötta efter andra året.

Jag läste elektro på en av de mindre högskolorna, men faktum är att mina iakttagelser stämmer rätt bra med mina flesta kollegor och bekanta nu vet jag inte om tempot minskats sen dess men då var det ingen som klarade godkänt på tentorna som försökte köra 40 timmars veckor. Normalt var det föreläsningar och labbar ca 35 timmar i veckan sen fick man gå igenom dagens anteckningar och plugga ytterligare några timmar per dag sen la man ner några timmar lördag eller söndag för att i lugn och ro räkna matte.
Men jag tror inte detta var unikt för just den utbildning jag gick snarare regel för samtliga ingenjörsutbildningar.
Så basåret är nog en bra start att komma igång.
Citera
2018-12-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag läste elektro på en av de mindre högskolorna, men faktum är att mina iakttagelser stämmer rätt bra med mina flesta kollegor och bekanta nu vet jag inte om tempot minskats sen dess men då var det ingen som klarade godkänt på tentorna som försökte köra 40 timmars veckor. Normalt var det föreläsningar och labbar ca 35 timmar i veckan sen fick man gå igenom dagens anteckningar och plugga ytterligare några timmar per dag sen la man ner några timmar lördag eller söndag för att i lugn och ro räkna matte.
Men jag tror inte detta var unikt för just den utbildning jag gick snarare regel för samtliga ingenjörsutbildningar.
Så basåret är nog en bra start att komma igång.

Tack för infon! Vad jag vet är ingenjörsutbildningar några av de få utbildningar som faktiskt inte har sänkt kraven eller tempot, åtminstone inte på t.ex. Chalmers eller KTH, så det är nog fortfarande som du säger. Ja, det låter som att ett basår kan vara bra att göra trots att man kommer fräsch från gymnasiet eller t.o.m. komvux. Tittade lite på vad t.ex. Chalmers lär ut, och även om det i teorin är Ma4 så verkar svårighetsgraden dragits up både ett och fem steg samt ha "lite extra".

Förlåt att jag frågar, men hur fungerar "labbar" på högskola/universitet? Tänker på att jag sett det i andra ämnen än t.ex. fysik.
Citera
2018-12-31, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tack för infon! Vad jag vet är ingenjörsutbildningar några av de få utbildningar som faktiskt inte har sänkt kraven eller tempot, åtminstone inte på t.ex. Chalmers eller KTH, så det är nog fortfarande som du säger. Ja, det låter som att ett basår kan vara bra att göra trots att man kommer fräsch från gymnasiet eller t.o.m. komvux. Tittade lite på vad t.ex. Chalmers lär ut, och även om det i teorin är Ma4 så verkar svårighetsgraden dragits up både ett och fem steg samt ha "lite extra".

Förlåt att jag frågar, men hur fungerar "labbar" på högskola/universitet? Tänker på att jag sett det i andra ämnen än t.ex. fysik.

Vi hade en del laborationer i våra tillämpade ämnen till ex. mikroprocessorsytem i det sistnämnda byggde vi upp en enklare dator som vi sen programerare för en viss funktion. Innom elmaskiner fick vi mäta en del på diverse motorer för att lära oss principerna.
Men jag gissar att det finns skillnader mellan utbildningarna och olika skolor.

Sen tror jag ett basår kan vara en bra investering jag märkte att många av mina kursare var ganska chockade över tempot jämfört med gymnasiet, jag var själv rätt oförberedd trots att jag pluggat på drygt halvfart tillsammans med heltidsjobb året innan jag började på högskolan.
Senast redigerad av SkogsSaab 2018-12-31 kl. 19:32.
Citera
2019-01-02, 16:34
Medlem
Börjar teknisk bastermin om några veckor , undrar hur mkt schemalagd tid på skolan det brukar vara? Såg att någon nämnt 8-15 varje dag , är det snarlikt överallt ?
Citera
2019-01-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muinimula
Börjar teknisk bastermin om några veckor , undrar hur mkt schemalagd tid på skolan det brukar vara? Såg att någon nämnt 8-15 varje dag , är det snarlikt överallt ?

Undrar också hur många dagar i veckan man bör befinna sig på plats fysiskt på skolan när basterminen är klar och programmet startar (h-ing maskin)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in