Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag läste elektro på en av de mindre högskolorna, men faktum är att mina iakttagelser stämmer rätt bra med mina flesta kollegor och bekanta nu vet jag inte om tempot minskats sen dess men då var det ingen som klarade godkänt på tentorna som försökte köra 40 timmars veckor. Normalt var det föreläsningar och labbar ca 35 timmar i veckan sen fick man gå igenom dagens anteckningar och plugga ytterligare några timmar per dag sen la man ner några timmar lördag eller söndag för att i lugn och ro räkna matte.
Men jag tror inte detta var unikt för just den utbildning jag gick snarare regel för samtliga ingenjörsutbildningar.
Så basåret är nog en bra start att komma igång.
Tack för infon!

Vad jag vet är ingenjörsutbildningar några av de få utbildningar som faktiskt inte har sänkt kraven eller tempot, åtminstone inte på t.ex. Chalmers eller KTH, så det är nog fortfarande som du säger. Ja, det låter som att ett basår kan vara bra att göra trots att man kommer fräsch från gymnasiet eller t.o.m. komvux. Tittade lite på vad t.ex. Chalmers lär ut, och även om det i teorin är Ma4 så verkar svårighetsgraden dragits up både ett och fem steg samt ha "lite extra".
Förlåt att jag frågar, men hur fungerar "labbar" på högskola/universitet? Tänker på att jag sett det i andra ämnen än t.ex. fysik.