Citat:
Ursprungligen postat av aenema
Jag är snart klar med basåret, och jag glider mer eller mindre igenom det, utan att vara speciellt begåvad. Jag tycker inte att tempot är speciellt högt, eller kurserna speciellt svåra att klara av. Kraven är väl antagligen högre än på motsvarande kurser på gymnasiet, men det är bara vettigt med tanke på fortsatta studier.
Vad många antagligen faller på är att de inte tar basåret seriöst, har man hög närvaro och hänger med på föreläsningarna så finns det ingen anledning att tro att man inte klarar av utbildningen. Jag fasade lite för att tempot och kraven skulle vara rejält uppskruvade när jag började i höstas, men så har inte varit fallet.
Visst alla klara av utbildningen om dom vill, krävs hårt arbete och disciplin, men kom inte och säg att det går att glida igenom ubildningen. Inte på chalmers om man nu inte är extremt begåvad eller läst Ma, Fy och Ke grundligt tidigare och har en talang för det.
Du skrev att du gled igenom det utan att vara speciellt begåvad. Det gör ingen på Chalmers kan jag säga, finns många som läst natur tidigare som hoppat av just pga att dom trodde att dom kunde glida genom utbildning.
Känns som du säger lite emot dig själv, tar du det seriöst och ska hinna med och lära så måste du utveckla en bra studieteknik pga tempot som är högt om man jämför med vanlig gymnasial skola. Vi hade ett ursinnit tempo i början där man var tvungen att råplugga, kunde bli hela helger när man satt på skolan för att man hade så mkt och göra. Antingen har du läst natur ordentligt på gymnasiet och är begåvad som fan eller så har ni lite sämre tempo på kth, jag skulle chansa på det sista.