2008-04-19, 15:09
Medlem
Duckmysicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aenema
Jag är snart klar med basåret, och jag glider mer eller mindre igenom det, utan att vara speciellt begåvad. Jag tycker inte att tempot är speciellt högt, eller kurserna speciellt svåra att klara av. Kraven är väl antagligen högre än på motsvarande kurser på gymnasiet, men det är bara vettigt med tanke på fortsatta studier.

Vad många antagligen faller på är att de inte tar basåret seriöst, har man hög närvaro och hänger med på föreläsningarna så finns det ingen anledning att tro att man inte klarar av utbildningen. Jag fasade lite för att tempot och kraven skulle vara rejält uppskruvade när jag började i höstas, men så har inte varit fallet.

Visst alla klara av utbildningen om dom vill, krävs hårt arbete och disciplin, men kom inte och säg att det går att glida igenom ubildningen. Inte på chalmers om man nu inte är extremt begåvad eller läst Ma, Fy och Ke grundligt tidigare och har en talang för det.

Du skrev att du gled igenom det utan att vara speciellt begåvad. Det gör ingen på Chalmers kan jag säga, finns många som läst natur tidigare som hoppat av just pga att dom trodde att dom kunde glida genom utbildning.

Känns som du säger lite emot dig själv, tar du det seriöst och ska hinna med och lära så måste du utveckla en bra studieteknik pga tempot som är högt om man jämför med vanlig gymnasial skola. Vi hade ett ursinnit tempo i början där man var tvungen att råplugga, kunde bli hela helger när man satt på skolan för att man hade så mkt och göra. Antingen har du läst natur ordentligt på gymnasiet och är begåvad som fan eller så har ni lite sämre tempo på kth, jag skulle chansa på det sista.
Senast redigerad av Duckmysick 2008-04-19 kl. 15:14.
Citera
2008-04-19, 15:57
Medlem
Oforets avatar
Är inte basåret bara KemiA, FyA, FyB, MaD och MaE?
Dom kurserna är ju ett skämt på gymnasiet, så jag fattar inte hur dom kan bli så mycket svårare så att man måste råplugga för att klara dom på ett år... eller är det enorm skillnad?
Citera
2008-04-19, 16:54
Medlem
ADjusts avatar
Jag går just nu basterminen på KTH.

Dom första dagarna berättade lärarna om 50-timmarsveckor och mycket hårt arbete. Det är nog rätt individuellt hur mycket man behöver plugga. Men några 50 timmar har jag inte upplevt att någon i min klass behöver lägga ner..

För mig är det väl föreläsningar på max 4 timmar om dagen och kanske någon timme hemma. Men det har varit en väldigt lugn termin mot vad jag hade förväntat mig..
Citera
2008-04-19, 17:37
Medlem
aenemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckmysick
Visst alla klara av utbildningen om dom vill, krävs hårt arbete och disciplin, men kom inte och säg att det går att glida igenom ubildningen. Inte på chalmers om man nu inte är extremt begåvad eller läst Ma, Fy och Ke grundligt tidigare och har en talang för det.

Du skrev att du gled igenom det utan att vara speciellt begåvad. Det gör ingen på Chalmers kan jag säga, finns många som läst natur tidigare som hoppat av just pga att dom trodde att dom kunde glida genom utbildning.

Känns som du säger lite emot dig själv, tar du det seriöst och ska hinna med och lära så måste du utveckla en bra studieteknik pga tempot som är högt om man jämför med vanlig gymnasial skola. Vi hade ett ursinnit tempo i början där man var tvungen att råplugga, kunde bli hela helger när man satt på skolan för att man hade så mkt och göra. Antingen har du läst natur ordentligt på gymnasiet och är begåvad som fan eller så har ni lite sämre tempo på kth, jag skulle chansa på det sista.

Det är mycket möjligt att ni har högre tempo på Chalmers än vad vi har här på KTH, som inte alls är speciellt högt om man är lite stresstålig. MaE tillhör (tyvärr) inte basåret på KTH för tillfället, men det gör väl det på Chalmers om jag inte missminner mig? Bara den lilla saken kortar ju ner dagarna, och minskar nog arbetsbelastningen en hel del i slutändan.
Citera
2008-04-20, 22:41
Medlem
Duckmysicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aenema
Det är mycket möjligt att ni har högre tempo på Chalmers än vad vi har här på KTH, som inte alls är speciellt högt om man är lite stresstålig. MaE tillhör (tyvärr) inte basåret på KTH för tillfället, men det gör väl det på Chalmers om jag inte missminner mig? Bara den lilla saken kortar ju ner dagarna, och minskar nog arbetsbelastningen en hel del i slutändan.

Förutom MaE så går vi djupare i matten än vad man gör på gymnasiet. Vår kurslitteratur är skriven av Håkan Blomqvist som är universitetslektor på Chalmers. Den är utformad som en matematisk grund för vidare studier på Chalmers och vad jag förstått så är den skriven med ett sådant språk som den matematiska kurslitteraturen på högskolenivå. Men sen så är ju inte MaE ett krav på KTH vilket det är på Chalmers. Vi på Chalmers basår verkar bli lite bättre förberedda men får ju som sagt jobba mer för det.
Citera
2008-04-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckmysick
Förutom MaE så går vi djupare i matten än vad man gör på gymnasiet. Vår kurslitteratur är skriven av Håkan Blomqvist som är universitetslektor på Chalmers. Den är utformad som en matematisk grund för vidare studier på Chalmers och vad jag förstått så är den skriven med ett sådant språk som den matematiska kurslitteraturen på högskolenivå. Men sen så är ju inte MaE ett krav på KTH vilket det är på Chalmers. Vi på Chalmers basår verkar bli lite bättre förberedda men får ju som sagt jobba mer för det.
Hur ser det häftet ut, finns det något exempel på internet, någon bild på sidorna eller annat?

Finns det så kallade "lösningshäften" till den litteraturen?

Hur pass svårt och högt tempo har ni på basåret?
Citera
2008-04-20, 22:52
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oforet
Är inte basåret bara KemiA, FyA, FyB, MaD och MaE?
Dom kurserna är ju ett skämt på gymnasiet, så jag fattar inte hur dom kan bli så mycket svårare så att man måste råplugga för att klara dom på ett år... eller är det enorm skillnad?

Finns olika basår. Jag läste själv MatteD+E, Biologi A+B, Kemi A+B, Fysik A+B och en del kurser som behandlade teknik, bland annat hade vi lektioner i CAD..

Jag läste aldrig dessa ämnen på gymansiet, så jag kan inte jämföra.. Däremot var det ganska tufft tempo jämfört med gymansiet.. Sen läste jag "bara" samhälle..
Senast redigerad av Deanna 2008-04-20 kl. 22:54.
Citera
2008-04-21, 21:20
Medlem
Duckmysicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
Hur ser det häftet ut, finns det något exempel på internet, någon bild på sidorna eller annat?

Finns det så kallade "lösningshäften" till den litteraturen?

Hur pass svårt och högt tempo har ni på basåret?

Vi har en teoribok och en övningsbok.

Första perioden är väldigt jobbig, kan vara bra att förbereda sig lite om man kan (rep MaA-B). Andra är också jobbig, tur att vi ändå hade kemi då , tredje är lite lugnare och nu i fjärde så har dom skruva upp lite på tempot igen. När man väl kommit genom dom två första perioderna så blev det mycket behagligare, man kom in i tempot. Nu ångrar jag inte en sekund att jag bytte mitt tidigare jobb mot studier, livet är behagligt och det känns som att man gör något nyttigt.
Citera
2009-01-20, 22:11
Medlem
Apanalol001s avatar
Jag läser basåret på kth.
Någon lekstuga är det inte om man inte har läst det tidigare.
Schemalagda föreläsningar ca 20-25 h veckan, lägg till 12-15 för restid och rulla tummarna på lucnrasterna.

Så jäkla mkt fritid har man inte som vissa vill påstå.
Examinationerna är inte lika snälla som det var på gymnasiet, då flera fd. naturare har/hade problem med dom.
Citera
2009-01-21, 01:29
Medlem
Banshee19s avatar
Jag läser ett s.k. Naturvetenskapligt Tekiskt Basår på Högskolan i Skövde. Den största skillnaden mot gymnasiet är som många sagt tempot och takten, jag hade fina betyg från en tekinsk gymnasietutbildning, men nu måste jag lägga ner ungefär tre gånger så mycket tid för att behålla samma betyg.

Men jag kan helt klart rekommendera det! Det känns som att man kommer få en liten tjuvstart före alla andra nästa år när man ska läsa ett riktigt program
Citera
2009-02-06, 13:33
Medlem
Funkadel1cs avatar
Har tänkt läsa Tekniskt Basår på KTH till hösten och undrar om betygen räknas in i ens gymnasiebetyg? Dvs att om jag läser tekniskt basår och sedan söker in på något annat universitet, räknas ämnena jag läst och betygen jag fått in på den sökningen? Man är väll inte "låst" till att plugga på KTH efter basåret?
Citera
2009-02-06, 22:47
Medlem
Det brukar väl vara så att själva betygen bara kan ge dig en fördel om det blir konkurrens om garantiplatserna på det universitetet som basåret lästes.

Däremot så kan du söka till andra universitet men då står det bara att du klarat av det. Det kvittar alltså om du snittade 3.0 eller 5.0 när du söker till andra universitet, de går fortfarande bara på gymnasiesnitt/HP. Du kan inte heller sänka eller höja ditt snitt med betygen från basåret.

Edit: För att stanna lite on-topic med;
Har man bara en smula talang för det hela så kan man glida igenom basåret med en gäspning och ändå snitta helt okey (4+).
Senast redigerad av Theyn 2009-02-06 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in