2019-01-26, 15:52
Medlem
Valieroths avatar
Har suttit och följt den här tråden sedan start, tackar er som bidragit med insyn bland anhöriga och er som laddade upp filmen efter mycket spekulationer och tuggande i tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har kollat runt lite.

Angående poolen där GM eventuellt sköt sig.
Kan det vara så?
Att barnen/barnet kom till där?

Observera att detta är enbart en tanke och Min lilla teori.
Jag vet själv var jag blev gjord när min mamma var 19 år.
Hon har berättat detta för mig.
Hon visste exakt platsen när det skedde, jag har varit där och fotograferat det för att kunna förstå var mina rötter kom ifrån.

Kanske, eventuellt kan det var så att han sköt sig själv för att kunna skada KA ännu mer.
Om så - då är det nästintill djävulskt uttänkt.
Hoppas inte. O.B.S det är ren spekulation från min sida. Inga FAKTA inga BEVIS.

Lite intressanta länkar kommer här:

https://blogg.loppi.se/pasmallen/sa-har-kanns-befruktningen/

https://www.libero.se/foraldrasnack/amne/271309-kanna-befruktningen/

https://www.familjeliv.se/forum/thread/77908597-kanna-av-nar-befruktningen-sker

https://familjen.trygghansa.se/gravid/graviditetskalender/gravid-vecka-3/

Ja, det är ju en intressant spaning.
Det kan ju också vara för att det skulle bli ännu mer dramatiskt. Det blir ju ganska blodigt om man skjuter sig i poolen.
Det måste ju vara för dramatiken eller en sentimental anknytning då det är vinter och att skjuta dig utomhus eller pool inte verkar vara så attraktivt. Men nu är ju inte GM känd för att tänka logiskt av den här tråden att döma.

Har kommun, landsting eller någon från psyk kommenterat denna händelse i media någonstans?
Det känns som att rapporteringen inte har varit särskilt stor än sålänge.

//V
Citera
2019-01-26, 15:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade det inte varit rationellare att skjuta afghanen och/eller exet i sådana fall?

Han var rationell och visste att det värsta för en mamma är om hennes barn dör. Inte om hon och pojkvännen gör det. Hon hade gladeligen offrat sig själv och allt och alla för att rädda sina barns liv.
Citera
2019-01-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Finns inte kraftuttryck nog för detta.
Oavsett om hon "förtjänade" detta eller ej så har han tagit två oskyldiga barn av daga.

Vet flera människor som förlorat nära anhöriga i olyckor eller sjukdom på tex julafton, nyårsafton, midsommarafton vilket förstör och ger sorg som påminns extra tydligt.
Att ta livet av en mammas barn på hennes födelsedag det förtjänar ingen mamma oavsett vad hon gjort.

Tror nog att det är rätt oväsentligt för mamman om han mördade dem på hennes födelsedag eller en vanlig onsdag.

Det lär väl knappast bli så att hon någonsin kommer att kunna njuta av sin födelsedag, jul, midsommar eller nyår ändå i en framtid utan barnen.

Hon kommer ju ändå alltid minnas de gånger de firade tillsammans.
Barnens födelsedagar inte minst. De är ju viktigare än den egna födelsedagen för alla normalt funtade föräldrar.

Och hon är ju inte ung som Emma Jagnestig så hon kan distrahera tankarna (så gott det nu går) med en ny kull barn om hon skulle vilja det heller kanske...
Citera
2019-01-26, 15:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Hade det inte varit rationellare att skjuta afghanen och/eller exet i sådana fall?
Fortfarande handlar detta om att orsaka kvinnan så mycket lidande som möjligt. Hade han skjutit henne så hade hon inte lidit. Möjligen om man skjutit afghanen - men det hade mamman kommit över på en kvart. Barnen är det enda man kommer åt en mamma med. Gör dom illa, så gör man illa mamman.

En separation jag gick igenom (inte barnens pappa), där sa mannen att "om det varit mina barn så skulle du aldrig någonsin fått se dom igen". Då hade jag innan ändå gått med på ett umgänge (som han inte hade juridisk rätt till tack och lov) eftersom det var det han ville och även vad barnen ville. Det drogs dock omedelbart in av mig efter det hotet.

Så tankarna att göra illa mamma gm barnen är verkligen inte ny. Det finns en anledning att man använder barn som slagpåse gentemot den andra föräldern.
Citera
2019-01-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Vad skulle han få ut av att verka ledsen, om hans enda mål var att förstöra hennes liv? Isåfall hade han kunnat skratta henne rakt i ansiktet i filmen. Ser inte varför det skulle vara fejkat.
För att vännerna som talar om hur fin han var skulle se att han egentligen var en bra människa och att det inte var hans fel att han gjorde som han gjorde dessutom kan man vara ledsen av ren självömkan.
Citera
2019-01-26, 15:57
Medlem
Citat:

Finns nog inget värre straff för en kvinna än att bli berövad på sina barn.
Citera
2019-01-26, 15:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vänner har ju uttalat att han verkade må bättre den senaste tiden det är heller inte omöjligt att människor kan ta sig samman tidvis. Vänner har uttalat att han skrev en massa om sitt dåliga mående på sociala medier tidigare, inlägg som han raderade på morgonen så de bör vara skrivet sent på kvällen eller nattetid hade dessa meddelande slutat dyka upp så kan ju de flesta uppfattat det som att han mådde bättre
När en person har bestämt sig för självmord så blir de lugna och verkar gladare. Många i deras omgivning tror att faran är över fast det är tvärtom. Sedan när de begår självmord blir alla förvånade eftersom de trodde att personen mådde bättre.
Citera
2019-01-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Vad skulle han få ut av att verka ledsen, om hans enda mål var att förstöra hennes liv? Isåfall hade han kunnat skratta henne rakt i ansiktet i filmen. Ser inte varför det skulle vara fejkat.

han tycker synd om sig själv som behöver ta livet av sig för att slippa sitta i fängelse.
Citera
2019-01-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tror nog att det är rätt oväsentligt för mamman om han mördade dem på hennes födelsedag eller en vanlig onsdag.

Det lär väl knappast bli så att hon någonsin kommer att kunna njuta av sin födelsedag, jul, midsommar eller nyår ändå i en framtid utan barnen.

Hon kommer ju ändå alltid minnas de gånger de firade tillsammans.
Barnens födelsedagar inte minst. De är ju viktigare än den egna födelsedagen för alla normalt funtade föräldrar.

Och hon är ju inte ung som Emma Jagnestig så hon kan distrahera tankarna (så gott det nu går) med en ny kull barn om hon skulle vilja det heller kanske...

Nej, det går inte att lindra med om det var en vanlig tisdag eller onsdag. Men djävulskt när något händer en speciell dag för då kan inte den dagen gå förbi.
Ska i dag träffa en kvinna vars familjemedlem dog på julafton, för 30 år sen! Hon kan inte fira jul alls.
Jag själv har förlorat två personer i min familj, dem ena på en vanlig tisdag, den andra på nyårsafton.
Den enes dödsgad kan ibnland passera medans den andres sitter som etsad pga datumet.
Citera
2019-01-26, 16:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Läs på. Det kallas besittningsrätt och handlar om att om man bor "länge", runt ett år I en bostad sambon köpt, så får man också äganderätt, men den kan avtalas bort. Äganderätten blir extra stark då gemensamma barn finns med I bilden. Handlar om att minimera risken att folk kastar ut partnern på bar backe.
Läs på själv:
https://www.familjensjurist.se/fragor-och-svar/skilsmassa-och-separation/vem-har-ratt-till-lagenheten-vid-en-eventuell-separation/
Citera
2019-01-26, 16:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Minderåriga barn får barnpension när förälder gått bort och betalas ut av pensionsmyndigheten samt underhållsstöd från försäkringskassan, arv förvaltas av god man till myndighetsdag och inget som efterlevande ej arvsberättigad förälder kan röra utan godkännande från myndigheten

Nu ligger jag en ca 100 sidor efter i läsning här i tråden, den går så otroligt fort och mest fylld med skit. Kanske någon redan svarat.....

efterlevande ej arvsberättigad förälder kan bli utsedd som God Man/förmyndare, och blir det högst troligen. Vet av egen bitter erfarenhet.......
Citera
2019-01-26, 16:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medea1
han tycker synd om sig själv som behöver ta livet av sig för att slippa sitta i fängelse.

Ja, självömkan över att hans liv inte blev som han tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in