2019-01-25, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast de i lyxfällan är där för att de konsumerar, de amorterar inte. Precis därför så slår det stopp.
Precis, de i Lyxfällan är där eftersom dom inte betalar för sin konsumtion.

Sen när blev det sparande att betala för sin konsumtion? Sparar jag pengar när jag går ut och dricker öl?
Citera
2019-01-25, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Men nu handlade ju inte detta om att köpa utan om att amortera lån, om det är att spara. När du amorterar lån betyder det att det du amorterar nu slipper du betala framtiden, då i framtiden får du mer pengar över än om du hade vart tvungen att betala tillbaka hela lånet, d v s du "spar".
Precis, när man amorterar så betalar man sitt köp som någon annan betalade åt dig förut. Dvs tvärtemot att spara.
Citera
2019-01-25, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och de 10,000 kronorna som du däremellan hade amorterat och fick kvar på sparkontot efter att du sålt vad är det, vinst, inkomst? Försök hålla dig till det du sagt tidigare nu.
Du har sålt mark för 1miljon. Sedan amorterar du ditt lån, dvs du betalar den som betalade marken åt dig. Eftersom du redan har betalat 10k innan så återstår 10k av den inkomst som du sålde marken för. Dvs dessa 10k kommer från markförsäljningen.

Svara nu på min fråga;
Du säljer marken för 500k, vad händer med dessa 10k som du påstår är sparade pengar?

Citat:
Du har sagt det men du har vägrat svara på vilken penningmängd som minskas, det finns M0, M1 och M3 i Sverige.

Du har heller inte svarat på vad du menar med kreditlån, menar du lån utan säkerhet eller vad menar du?
Om du amorterar kreditlånen i M3 så minskar penningmängden M3.
Citera
2019-01-25, 14:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Precis, de i Lyxfällan är där eftersom dom inte betalar för sin konsumtion.

Sen när blev det sparande att betala för sin konsumtion? Sparar jag pengar när jag går ut och dricker öl?
Givetvis är det inte ett sparande att betala för sin konsumtion. Det jag svarade på var att man blir rik genom att ha lån.
Citera
2019-01-25, 15:19
Medlem
Jag lånade 1 miljon igår av en polare, idag så betalade jag tillbaka den, så nu har jag sparat 1 miljon,,, undra vad för kul jag skall hitta på för min nysparade miljon.. amortera är ju spara enligt vissa
Citera
2019-01-25, 15:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har sålt mark för 1miljon. Sedan amorterar du ditt lån, dvs du betalar den som betalade marken åt dig. Eftersom du redan har betalat 10k innan så återstår 10k av den inkomst som du sålde marken för. Dvs dessa 10k kommer från markförsäljningen.

Så den amorteringen du gjort har alltså enligt dig lett till en inkomst på 10,000 kr för du har tidigare sagt att detta är en inkomst. är det din version fortfarande eller vill du ändra dig?

Citat:
Svara nu på min fråga;
Du säljer marken för 500k, vad händer med dessa 10k som du påstår är sparade pengar?

Men den frågan har jag ju besvarat ett flertal gånger nu, läser du inte de svar du får?

Citat:
Om du amorterar kreditlånen i M3 så minskar penningmängden M3.

Frågan var vilken penningmängd du anser kreditlån ingår i, M0, M1 eller M3, kan du svara på det?

Den andra frågan var om du med kreditlån menar lån utan säkerhet eller om du har en egen och annorlunda definition av det.
Citera
2019-01-25, 18:14
Avslutad
Citat:
Så den amorteringen du gjort har alltså enligt dig lett till en inkomst på 10,000 kr för du har tidigare sagt att detta är en inkomst. är det din version fortfarande eller vill du ändra dig?
nej det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att eftersom du säljer marken så får du en inkomst på 1 miljoner där du sedan amorterar ditt lån. Hade du aldrig sålt marken så hade du aldrig sett röken av dessa 10k.

Citat:
Men den frågan har jag ju besvarat ett flertal gånger nu, läser du inte de svar du får?
Länka det inlägg du har besvarat denna fråga.

Citat:
Frågan var vilken penningmängd du anser kreditlån ingår i, M0, M1 eller M3, kan du svara på det?

Den andra frågan var om du med kreditlån menar lån utan säkerhet eller om du har en egen och annorlunda definition av det.
Här kan du läsa om penningmängd:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd

Helt otroligt att du får härja runt i nationalekonomi utan att kunna googla eller läsa vad som skrivs.
Citera
2019-01-25, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
nej det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att eftersom du säljer marken så får du en inkomst på 1 miljoner där du sedan amorterar ditt lån. Hade du aldrig sålt marken så hade du aldrig sett röken av dessa 10k.

Nehej:
Citat:
Det är inkomst av vara/tjänst ja. I ditt exempel mark.

Citat:
Länka det inlägg du har besvarat denna fråga.

Här kan du läsa om penningmängd:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd

Helt otroligt att du får härja runt i nationalekonomi utan att kunna googla eller läsa vad som skrivs.

Javisst kan jag länka till det, jag gör det så fort du svarar på de frågor jag ställt flera gånger nu men som du vägrat besvara:

Citera
2019-01-25, 19:08
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Precis, när man amorterar så betalar man sitt köp som någon annan betalade åt dig förut. Dvs tvärtemot att spara.
Men du blandar samman två saker som inte har nåt med varann att göra, trådens ämne är att amortera på lån, inte att köpa saker, de har inget med varann att göra, för du kan ta lån utan att köpa nåt (även om det skulle anses lite udda) och du kan köpa utan att låna, det är två helt olika saker, att köpa en grej är en sak och hur du väljer att finansiera köpet en helt annan. Skilj dem åt.
Citera
2019-01-26, 00:08
Avslutad
Citat:
Nehej:
Exakt vad jag skrivit

Citat:
Javisst kan jag länka till det, jag gör det så fort du svarar på de frågor jag ställt flera gånger nu men som du vägrat besvara:
Du kan inte länka för du har inte svarat. Svara på min fråga nu så svarar jag på din.
Citera
2019-01-26, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Men du blandar samman två saker som inte har nåt med varann att göra, trådens ämne är att amortera på lån, inte att köpa saker, de har inget med varann att göra, för du kan ta lån utan att köpa nåt (även om det skulle anses lite udda) och du kan köpa utan att låna, det är två helt olika saker, att köpa en grej är en sak och hur du väljer att finansiera köpet en helt annan. Skilj dem åt.
Jag lånar 1miljon av dig idag.
Jag amorterar samma miljon imorgon.

Har jag sparat en miljon?
Citera
2019-01-26, 01:56
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Jag lånar 1miljon av dig idag.
Jag amorterar samma miljon imorgon.

Har jag sparat en miljon?
Det beror på din avbetalningsplan, var den på femtio år så slipper du betala in den miljonen plus flera hundra tusen i räntor under femtio år. Det är alltid trevligt att döda ett lån då har man pengarna man tjänar sen kvar till fullo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in