2019-01-30, 19:29
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du kan läsa denna och bilda dig litegrann:
https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority

det du pratar om är en form av auktoritetsargument, det finns flera former.

Man kan välja att diskutera person eller diskutera sak. Jag väljer sak om det är saken vi vill utreda.

Nej, det jag skrev är korrekt och är den form som generellt sett anses vara ett felslut.

Att hävda att en utbildad person (troligen) besitter kunskap i sitt ämnesområde behöver inte per se vara ett felslut. Att kategoriskt avfärda alla hänvisningar till en auktoritet som ett felslut leder till reductio ad absurdum. Det finns en möjlighet att matematikprofessorn har fel när han påstår att 1 + 1 = 2. Därför kan du inte lyssna på matematikprofessorn ty det är att begå ett felslut. Du kan inte heller läsa en bok och anta att innehållet är sant ty det är att begå ett felslut. Du inser själv orimligheten i en sådan hållning.
Citera
2019-01-30, 19:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Nej, det jag skrev är korrekt och är den form som generellt sett anses vara ett felslut.

Att hävda att en utbildad person (troligen) besitter kunskap i sitt ämnesområde behöver inte per se vara ett felslut. Att kategoriskt avfärda alla hänvisningar till en auktoritet som ett felslut leder till reductio ad absurdum. Det finns en möjlighet att matematikprofessorn har fel när han påstår att 1 + 1 = 2. Därför kan du inte lyssna på matematikprofessorn ty det är att begå ett felslut. Du kan inte heller läsa en bok och anta att innehållet är sant ty det är att begå ett felslut. Du inser själv orimligheten i en sådan hållning.

Jag tror inte han gör det eftersom han i varje fråga går helt emot verkligheten, han svävar fritt bland molnen eller i ett alternativt universum där andra naturlagar gäller.
Citera
2019-01-30, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du bygger ju alla dina argument på att du inte behöver förhålla dig till fakta och verkligheten, det är inte alla som kan bryta sig loss från sådant så visst är det väl auktoritet?
Vad babblar du om? När har jag inte förhållit mig till fakta eller verkligheten?

Du är en jävla jubelidiot.
Citera
2019-01-30, 19:58
Avslutad
Citat:

Eeeeh du bortser ju helt från kontexten.

Pudret framhöll denna Avanza-ekonoms resonemang som rätt och riktigt samtidigt som pudret förnekade min hållning därför att hon är masterutbildad nationalekonom och jag är blott en simpel individ. Det var ju bara den lilla detaljen att det hon sa var
1. Ologiskt
2. Fel i sak
Varpå jag invände i sak och konstaterade att om man ändå väljer att tro på hennes utsaga så är det en uppenbar fallacy eftersom man inte fokuserar på vad som sägs i sak utan fokuserar på hennes person för att avgöra sanningshalten i sakfrågan.

Läs den länken jag postade tidigare.
Senast redigerad av frasselito 2019-01-30 kl. 20:15.
Citera
2019-01-30, 20:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad babblar du om? När har jag inte förhållit mig till fakta eller verkligheten?

Du är en jävla jubelidiot.

Typ I varje inlägg du skriver, detta inkluderat.
Citera
2019-01-30, 20:09
Avslutad
Citat:
Typ I varje inlägg du skriver, detta inkluderat.
Du häver ju bara ur dig en massa skit. Inte någon gång har du kunnat visa att det jag skriver inte är sant.
Citera
2019-01-30, 20:37
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Eeeeh du bortser ju helt från kontexten.

Pudret framhöll denna Avanza-ekonoms resonemang som rätt och riktigt samtidigt som pudret förnekade min hållning därför att hon är masterutbildad nationalekonom och jag är blott en simpel individ. Det var ju bara den lilla detaljen att det hon sa var
1. Ologiskt
2. Fel i sak
Varpå jag invände i sak och konstaterade att om man ändå väljer att tro på hennes utsaga så är det en uppenbar fallacy eftersom man inte fokuserar på vad som sägs i sak utan fokuserar på hennes person för att avgöra sanningshalten i sakfrågan.

Läs den länken jag postade tidigare.

Det är ju själva kontexten som är viktig. Det är rimligare att en nationalekonom har rätt istället för en lekman när det handlar om ekonomi. Hade det handlat om något annat än ekonomi hade det varit ett felslut att använda henne som auktoritet.

Givetvis kan du ha rätt om att amortering inte är något sparande men då måste det också finnas övertygande argument (bevis) för att så är fallet. Du måste övertyga om riktigheten (logiken) i det du påstår. Något du inte lyckas med än så länge.

Jag har läst länken. Om du ska vara konsekvent bör du dock inte hänvisa till en "auktoritet" (wikipedia) när du anklagar andra för auktoritetsargument.
Citera
2019-01-30, 21:22
Avslutad
Citat:
Det är ju själva kontexten som är viktig. Det är rimligare att en nationalekonom har rätt istället för en lekman när det handlar om ekonomi. Hade det handlat om något annat än ekonomi hade det varit ett felslut att använda henne som auktoritet.
I kontexten ’generellt’ säga utbildade brukar ha rätt är induktiv slutledning. Det finns goda skäl att tro på det påståendet.

Men i den här kontexten - i detta specifika fall - där trots att Avanza-ekonomens uttalande är fel i sak samt ologiskt så håller pudersocker det för sant därför att Avanza-ekonomen har en master i nationalekonomi. Vilket är en fallacy enligt argument from authority eftersom sanningshalten inte avgörs av skäl i sak. En auktoritet är inte ensamt det enda skälet för eller emot någonting. Här används det så, varför det är en fallacy.

Se exempel här:
https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/21/Appeal-to-Authority

Citat:
Givetvis kan du ha rätt om att amortering inte är något sparande men då måste det också finnas övertygande argument (bevis) för att så är fallet. Du måste övertyga om riktigheten (logiken) i det du påstår. Något du inte lyckas med än så länge.
Eeeh, jo. Jag har lyckats med det samt lyckats med att falsifiera era påståenden sen sida 1 i den här jävla skittråden. Det är ni som inte lyckats falsifiera mitt påstående.

Citat:
Jag har läst länken. Om du ska vara konsekvent bör du dock inte hänvisa till en "auktoritet" (wikipedia) när du anklagar andra för auktoritetsargument.
Jag hänvisar inte till Wikipedia i form av auktoritet. Jag hänvisar till vad som sägs i sak. Hade det varit fel det som stod där och jag då hade sagt något i stil med ”det är Wikipedia och därför måste det vara rätt för det är en auktoritet” så hade det varit en fallacy analogt med pudersockrets fallacy.

Du har uppenbarligen blandat ihop argument from authority med argument from false authority. Den senare är en form av den första. Du får helt enkelt bilda dig mer.
Senast redigerad av frasselito 2019-01-30 kl. 21:24.
Citera
2019-01-30, 23:09
Avslutad
Citat:
du missade vad jag skrev efter: fordran levereras av staten. Vilket är menat att tolkas som att staten tar över fordran, så nu har man fordran gentemot staten.

Nej du skrev att staten garanterar att du får dina pengar. Vilka jäkla pengar då?
Citera
2019-01-30, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej du skrev att staten garanterar att du får dina pengar. Vilka jäkla pengar då?
Dom tar över fordringen som du har gentemot banken så du nu har fordringen gentemot staten.

Alltså har du SEK-fordran gentemot staten, om det är cash eller kontopengar spelar mindre roll - då det fortfarande är IOUs som har sitt värde i skattekraft, dvs det är en fordran gentemot staten på framtida skattekraftsintäkt.

Skulder och fordringar är pengar i dagens system. Eller förnekar du det?
Citera
2019-01-31, 07:02
Medlem
Citat:
Att låna är motsatsen till att amortera så det var en korkad slutsats.
Är det inte ännu mer korkat att amortera utan att låna?
Citera
2019-01-31, 07:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Är det inte ännu mer korkat att amortera utan att låna?

Hur ska du lyckas med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in