Citat:
Ursprungligen postat av
gulgul
Det är ju själva kontexten som är viktig. Det är rimligare att en nationalekonom har rätt istället för en lekman när det handlar om ekonomi. Hade det handlat om något annat än ekonomi hade det varit ett felslut att använda henne som auktoritet.
I kontexten ’generellt’ säga utbildade brukar ha rätt är induktiv slutledning. Det finns goda skäl att tro på det påståendet.
Men i den
här kontexten - i detta specifika fall - där
trots att Avanza-ekonomens uttalande är fel i sak
samt ologiskt så håller pudersocker det för sant
därför att Avanza-ekonomen har en master i nationalekonomi. Vilket är en fallacy enligt argument from authority eftersom sanningshalten inte avgörs av skäl i sak. En auktoritet är inte ensamt det enda skälet för eller emot någonting. Här används det så, varför det är en fallacy.
Se exempel här:
https://www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/21/Appeal-to-Authority
Citat:
Givetvis kan du ha rätt om att amortering inte är något sparande men då måste det också finnas övertygande argument (bevis) för att så är fallet. Du måste övertyga om riktigheten (logiken) i det du påstår. Något du inte lyckas med än så länge.
Eeeh, jo. Jag har lyckats med det samt lyckats med att falsifiera era påståenden sen sida 1 i den här jävla skittråden. Det är ni som inte lyckats falsifiera mitt påstående.
Citat:
Jag har läst länken. Om du ska vara konsekvent bör du dock inte hänvisa till en "auktoritet" (wikipedia) när du anklagar andra för auktoritetsargument.
Jag hänvisar inte till Wikipedia i form av auktoritet. Jag hänvisar till vad som sägs
i sak. Hade det varit fel det som stod där och jag då hade sagt något i stil med ”det är Wikipedia och därför måste det vara rätt för det är en auktoritet” så hade det varit en fallacy analogt med pudersockrets fallacy.
Du har uppenbarligen blandat ihop argument from authority med argument from false authority. Den senare är en form av den första. Du får helt enkelt bilda dig mer.