2019-01-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Om polisen inte vet hur kan en bekant veta? Tar mig friheten att få offentligt undra.
Beklagar denna tragedi, vi alla sörjer utan tvekan, trots att vi är främmande för offren och anhöriga.

Undrar också. Har inte hört detta från någon annan via PM eller liknande. Om polisen har slagit fast att hon mördade sitt barn och tog livet av sig så hade de väl sagt det till journalisten idag. Nu ville han inte säga något men de väntar på svar från något i koppling till odubtionen vilket rimligen är labbproverna.
Men vi lär väl få veta ”om någon dag”
Citera
2019-01-24, 18:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Om det du skriver stämmer är det det andra mordet den här veckan där föräldrar mördar sina barn och sedan tar sitt liv. Kan orsaken vara en havererad psykvård ?
En trend skulle kunna visa på en havererad psykvård, men två händelser är inte en trend.
Citera
2019-01-24, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En trend skulle kunna visa på en havererad psykvård, men två händelser är inte en trend.
Fast det är väl minst tre händelser inom en väldigt kort tid.

Dock tror jag inte man kan skylla någon av dem på psykvården.
Citera
2019-01-24, 18:40
Medlem
Men. Varför skulle mamman vilja ”arbeta ostört”? Hon kunde väl bara ta livet av sig hemmavid medan mannen var på affären eller vad som helst. Speciellt ifall hon ville ”hämnas” exempelvis.

Har också väldigt svårt att se - återigen - att en person som arbetar inom skola med yngre barn, tänker i sådana mörka tankar, att hon vill ta sitt liv och sedan hennes barn? Än att bara ta sitt eget liv och lämna dottern till mannen?

Dessutom - ifall BO är den som länkats i nyhetsartikeln - ser det ut som en väldigt lugn och vanlig person. Inte någon som direkt hämnas eller ballar ur. Men vad vet jag.

Att lita på folk som hipp hopp dyker upp i tråden och ska spela vänner eller bekanta, nja. Varför skulle man i antagligen rätt tuffa tider, sätta sig och läsa på Flashback?
Citera
2019-01-24, 18:49
Medlem
Om kvinnan nu gjort detta själv kan man undra om klimakteriebesvär kan ha varit en bidragande orsak (utom en eventuell förestående separation från sambon, vilken dock förblir en ren gissning). Jag vet verkligen inte mycket om detta, men jag tycker mig ha förstått att sådant som humörsvängningar och depressioner faktiskt har en förhöjd risk att inträffa vid denna tidpunkt i kvinnors livscykel. Hennes ålder var 47, och det stämmer väl någorlunda in. Det förbluffande tycks ju vara hur snabbt hon gått från normalt välfungerande till rent desperat och destruktiv, men kanske det inte är så ovanligt i sådana fall? Någon som vet mer om detta?
Citera
2019-01-24, 19:28
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Fattar inget, alla har en massa olika teorier och på dig så låter det som att de halkade och trillade in i en bil och dog

Varför sorteras utvidgat självmord som mord? Många fattar inte detta utan tolkar felaktigt dessa tragedier som mord på både mor och barn. Detta är ett felaktigt antagande.

Jämför med tragedin i Sala igår. Det utreds också som mord. Inte för att pappan har mördats av nån annan. Men därför att självmord är avkriminaliserat i Sverige. Det är möjligen bara i England det räknas som ett brott.

https://varldenshistoria.se/kriminalitet/sjalvmord-straffades-efter-doden

Det mord som utreds är alltså mammans dödande av sitt barn. I Sala utreds alltså dubbelmord på två barn. Man hoppar inte över mordutredningar bara för att mördarna är döda. Själva morden är nämligen klassade som kriminella handlingar om nu någon trodde nåt annat.

Pappan i Flatenmysteriet är troligen inte alls inblandad i nåt mord. Polisen mörkar och tar särskild hänsyn till honom eftersom han som pappa har drabbats av 2 närståendes död. Det är nog denna hänsyn som leder till det mystikens skimmer som alla uppfattar runt detta ärende.
Senast redigerad av Starback 2019-01-24 kl. 19:39.
Citera
2019-01-24, 19:38
Medlem
En person som varit mycket trovärdig i sina uppgifter med sin koppling till de inblandade skriver att denne person inte fått någon information om självmord. Samtidigt påpekade denna att polisen inte gått ut och tex begärt fler vittnesuppgifter
Citera
2019-01-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Varför sorteras utvidgat självmord som mord? Många fattar inte detta utan tolkar felaktigt dessa tragedier som mord på både mor och barn. Detta är ett felaktigt antagande.

Jämför med tragedin i Sala igår. Det utreds också som mord. Inte för att pappan har mördats av nån annan. Men därför att självmord är avkriminaliserat i Sverige. Det är möjligen bara i England det räknas som ett brott.

Det mord som utreds är alltså mammans dödande av sitt barn. I Sala utreds alltså dubbelmord på två barn. Man hoppar inte över mordutredningar bara för att mördarna är döda. Själva morden är nämligen klassade som kriminella handlingar om nu någon trodde nåt annat.

Pappan i Flatenmysteriet är troligen inte alls inblandad i nåt mord. Polisen mörkar och tar särskild hänsyn till honom eftersom han som pappa har drabbats av 2 närståendes död. Det är nog denna hänsyn som leder till det mystikens skimmer som alla uppfattar runt detta ärende.

Du har såklart rätt i förklaringen kring att en mordutredning måste glad även om GM ligger död bredvid sitt offer. Det jag hängde upp mig på var att polisen skrev att de inte hade någon misstänkt. Huruvida det är en omskrivning för att det är uppklarat och GM är död vet jag inte.
Citera
2019-01-24, 20:01
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1PE3L/extremt-ovanligt-att-foraldrar-dodar-sina-barn

Citat:
Att föräldrar dödar sina barn är mycket ovanligt. I de fall det sker är det ofta någon form av psykisk ohälsa som ligger bakom, säger kriminolog Mikael Rying.

Generellt har det dödliga våldet mot barn i Sverige nära på halverats sedan 1990-talet.

Och ändå tydligen flera på kort tid här i Sverige?
Nu vill jag inte bedöma detta fallet som självmord/mord innan polisen har gått it med information för jag tycker ändå det verkar orimligt.
Citera
2019-01-24, 21:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Hur som helst så låter det för mig väldigt ologiskt att en kvinna hyr en skåpbil, kör den till en parkering efter nån väg. Tar livet av sitt barn och sen sig själv. Jag bara utgår ifrån vad jag har läst om tidigare fall där en förälder tagit livet av sitt barn och sig själv. Utan att ha någon statistik så skulle jag påstå att 8 av 10 fall sker i hemmet, övriga är hoppa från bro, krascha med bil, gå ut framför tåget.
Citera
2019-01-24, 21:30
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1PE3L/extremt-ovanligt-att-foraldrar-dodar-sina-barn

Och ändå tydligen flera på kort tid här i Sverige?
Nu vill jag inte bedöma detta fallet som självmord/mord innan polisen har gått it med information för jag tycker ändå det verkar orimligt.
Helt rätt
Citera
2019-01-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur som helst så låter det för mig väldigt ologiskt att en kvinna hyr en skåpbil, kör den till en parkering efter nån väg. Tar livet av sitt barn och sen sig själv. Jag bara utgår ifrån vad jag har läst om tidigare fall där en förälder tagit livet av sitt barn och sig själv. Utan att ha någon statistik så skulle jag påstå att 8 av 10 fall sker i hemmet, övriga är hoppa från bro, krascha med bil, gå ut framför tåget.

Vi har mamman som satte fentanylplåster på sin dotter och själv tog piller, drack vin och skar sig i sin bekvämlighet hemma i sängen. För övrigt en av de värsta FUParna jag läst. Och då har jag läst många många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in