2019-01-05, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Mängder med bra tips

Hej!

Jag brukar ha torkade chili-flakes på burk, vet inte om det är någon skillnad mot vanlig krydd-chilli?

Jag är väldigt mesig när det kommer till hetta och vill helst inte "bli beroende" och öka hettan hela tiden, så att ingen annan kan äta min mat. Men en liten touch som "fyller" "munnen"/"mellantonerna" i maten är underbart.

Måste testa ditt tips med habanero! Låter ju fantastiskt. Ska exprimenteras med så jag får känning på vad det faktiskt smakar. Tusen tack!
Citera
2019-01-06, 01:04
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Hej!

Jag brukar ha torkade chili-flakes på burk, vet inte om det är någon skillnad mot vanlig krydd-chilli?

Jag är väldigt mesig när det kommer till hetta och vill helst inte "bli beroende" och öka hettan hela tiden, så att ingen annan kan äta min mat. Men en liten touch som "fyller" "munnen"/"mellantonerna" i maten är underbart.

Måste testa ditt tips med habanero! Låter ju fantastiskt. Ska exprimenteras med så jag får känning på vad det faktiskt smakar. Tusen tack!

Med tanke på din syn på vad hetta är skulle jag avråda dig från att använda habanero.
Citera
2019-01-06, 02:29
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är inte unikt för svenskar.
Köttsoppa är ett dåligt exempel, jämför hellre med svenska traditionella rätter som kalops.
Köttsoppan är att jämföra med ragù när det gäller det du vill komma till.
Ragù i detta fallet är ett generellt begrepp för köttsåser, precis som köttsoppa är för just...ja köttsoppa.
Bolognese och kalops är namn på specifika rätter där det faktiskt är möjligt att spåra traditionella ”äkta” nedtecknade recept.

Du vet nog vad jag menar. Det finns inte ett "äkta" recept gällande vare sig bolognese eller kalops. Visst, vissa ingredienser ska finnas där. Det finns grundrecept. Det är inte som en signaturrätt som en viss kock har utvecklat, t.ex. Paul Bocuses tryffelsoppa eller Heston Blumenthals snail porridge etc. vilka är precisa. En bolognese har lite friare tyglar. Det finns lika många recept som det finns kockar och mammor i Bologna. Alla påstår att just deras är den rätta.
Citera
2019-01-06, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Med tanke på din syn på vad hetta är skulle jag avråda dig från att använda habanero.

Well, jag har ofta en pirri-pirri eller ett par färska chilli i wok-grytor.
Men just asiatiska maträtter är ett undantag där jag tillåter mig själv att ha i lite hetta.

Har inget problem med hetta, men det är smaker jag är ute efter.
Citera
2019-01-06, 03:49
Medlem
Citat:
Well, jag har ofta en pirri-pirri eller ett par färska chilli i wok-grytor.
Men just asiatiska maträtter är ett undantag där jag tillåter mig själv att ha i lite hetta.

Har inget problem med hetta, men det är smaker jag är ute efter.
Jag brukar piffa upp köttfärssåsen med en liten mosad ansjovis+spad!
Citera
2019-01-06, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Det måste jag testa!
Janssons frestelse är ju fantastiskt.
Citera
2019-01-06, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan

Tack för tipset. Ansjovis är gott.
Citera
2019-01-06, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för tipset. Ansjovis är gott.
Sardeller är vanligare . Vanlig sardellpasta funkar ypperligt. Hemligheten är att inte överdriva mängden. Det skall ju trots allt inte smaka fisk .

Har man inte sardeller/pasta så kan man med fördel använda Thai fisksås.

~Paul~
Citera
2019-01-07, 16:10
Medlem
448s avatar
Vem provar surströmming ,köra en burk i mixern och hälla i
Citera
2019-01-24, 14:56
Medlem
Out-of-Steps avatar
Finns det någon form av sammanfattning om hur man gör en ganska standard köttfärssås här i tråden? Trots allt 118 sidor med alla tänkbara ingredienser. Tänkte prova att göra en laddning med Anammas formbara färs... har inte ätit köttfärssås sedan jag var runt 12år gammal så är lite nyfiken
Citera
2019-01-24, 16:10
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Finns det någon form av sammanfattning om hur man gör en ganska standard köttfärssås här i tråden? Trots allt 118 sidor med alla tänkbara ingredienser. Tänkte prova att göra en laddning med Anammas formbara färs... har inte ätit köttfärssås sedan jag var runt 12år gammal så är lite nyfiken

Färs, lök, selleri,morot, tomatpuré, krossade tomater, basilika och eventuellt lite vin.
Citera
2019-01-24, 18:02
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Färs, lök, selleri,morot, tomatpuré, krossade tomater, basilika och eventuellt lite vin.
Alrighty, ska det inte vara grädde i? Stjälkselleri får jag anta?
Vad blir det för smak av detta, klassisk köttfärsås eller mer pestoliknande blandning?
Senast redigerad av Out-of-Step 2019-01-24 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in