Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jamen vi diskuterar ju. Jag försöker slå hål på Pansars argument om att det går att likställa regelrätt prostitution och att bli uppvaktad med blommor eller drinkar på krogen. Så började jag tänka tillbaka till de gamla goda krogtiderna hur det kunde gå till. Innan man passerat "bäst-före-datum vill säga!

Fast mitt budskap var kanske lite dubbelt. Du kan heller inte ta ansvar för andra människors fria val. Du kan lika lite som mig utrota allt elände i världen och du är lika lite som mig ansvarig för all skit som händer.
Jag extraknäckte som dörrvakt i min ungdom, på den tiden var branschen rena vilda västern och sådana som mig fick jobbet på grund av att vi såg stora, starka och elaka ut. Plus att vi hade viss erfarenhet av våldsutövning. Visst behövdes vi för ordning och reda men vi kanske inte heller alltid var så snälla.
Däremot är det fruktansvärt tragiskt att behöva släpa ut män och kvinnor som egentligen bara skriker efter närhet och mänsklig kontakt.
Det finns så mycket tragik i det mänskliga livet, men det är varken ditt eller mitt ansvar. Vill folk hora sig eller köpa sexuella tjänster, folk det bevisligen finns gott om, är det mycket lite du eller jag kan göra något åt. Lev och låt leva är kanske en alltför enkel sanning, givetvis bör man som människa ha empati och försöka göra så gott man kan för att mildra lidandet.
Och i fallet prostitution är ju de flesta insatta eniga i att legalisering är bättre än förbud när det gäller att minska lidandet.
Men det går inte att bära alltings jävlighet på sina axlar. Man måste släppa och se världen för vad den är.