Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Tråden har gått mot ytterligheter men jag tror att fler än jag har problem med både brottsrubricering och dom, även om vi tycker att GS har handlat fel.
Jag är inte ok med domen. Jag är inte ok med brottsrubriceringen, med påföljd eller med skadestånd. Jag tycker inte heller att ett offers handlande bör kunna ligga i fältet där man inte kan utesluta och även kunna misstänka en anstiftan till brottet hon utsätts för. För mig finns det tvivel.
Vad som faktiskt har hänt har dom båda berättat. Han har inte velat skada henne. Hon har inte gjort nåt för att få honom att förstå att hon inte vill.
Ser man till det som har hänt och försöker känna efter vad straffet kan vara mot den skada offret har fått så känns domen ha slagsida. Ser man till notan för folket och skadeståndet till offret känns även det som en slagsida. Proportionerna är för mig felaktiga, det står inte heller i proportion till andra domar.
Menar du att du inte är överens med hur lagen är skriven då eller? Jag tänker att enligt den så är det ju våldtäkt om kvinnan säger nej under samkvämet, dvs exv man kör på lite standard först och sen föreslår mannen analsex. Nej tack, säger kvinnan men BAM, han trycker in sin åderpåle ändå. Vad jag kan förstå är det enligt den nya lagen = våldtäkt då. Jag kan själv tycka att det kanske är lite att ta i men som man kan jag inte heller föreställa mig hur det känns att bli penetrerad mot sin vilja. Det är mycket möjligt att man känner sig extremt förnedrad och utsatt för ett övergrepp. Att man blir osäker på vad framtida sexpartners kommer få för sig och därmed sumpar glädjen för sex lite grann för en bra tid framöver eftersom man aldrig vet vad mannen plötsligt kan få för sig. I det läget kan jag nog tänka mig att man känner sig skändad, förnedrad och ja, våldtagen. Om det nu skulle vara så, då är det väl inte helt fel med en sån lag. (ja, det finns såklart andra aspekter på en sån lag också men om vi tar det som exempel då)
Citat:
Ursprungligen postat av
FedupFlorence
Men det där är inte som GS har uppfattat det och inte heller något som hörts på den inspelning där dom båda viskar enligt den första konstapel som lyssnade. Glenn sa att hon kysste tillbaka och uppfattade hennes nej som isolerade nej, alltså svar på vidare handling/frågor som jag förstår det. Och att hon hade bett honom att gå, var det en transkribering som fanns hos både åklagare och försvar? (Jag minns faktiskt inte.)
Jag är för övrigt kvinna, känner ingen inblandad, är för och van vid ömsesidighet men förstår att det även förekommer vidder upp och ner av detta, oavsett samtycke.
Vad jag kan förstå har inspelningen sedan cleanats till och det menas, enligt Fup, framgå rätt klart att hon tackar nej till både det ena och det andra. Om DMF ändå valt att fullfölja så är det ju tråkigt nog för honom så att det alltså klassas som våldtäkt numera. Att man är halvdöv eller dum i huvet är nog inget bra försvar i en rättegång. Transkriberingen jag hänvisar till är den gjord av NFC, inte advokatens Garagebandversion, där de av förklarliga skäl menar det sägs nåt annat.