2019-01-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Verkar kunna slå åt båda hållen. Har själv otroligt svårt att sova, får ingen ro och tänker mycket. Har läst om ett antal som tar en dos ritalin på kvällen och sover bra och blir lugna.
Någon här inne som gör detta? Tar ni i så fall direktverkande eller slow release på kapsel?

Ingen alltså?
Citera
2019-01-18, 14:33
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ingen alltså?
Det är fredag och folk arbetar, lugna ner dig.

Jag tar en Stesolid på 5mg de kvällar jag inte kan sova, enda som har fungerat i längden.
Och då har jag testat ALLT läkarna har skrivit ut, både för sömnen samt min ADHD.
Citera
2019-01-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Det är fredag och folk arbetar, lugna ner dig.

Jag tar en Stesolid på 5mg de kvällar jag inte kan sova, enda som har fungerat i längden.
Och då har jag testat ALLT läkarna har skrivit ut, både för sömnen samt min ADHD.

Kan man jobba har man då inga sömnproblem. Tycker denna forumdel rent generellt dog totalt sedan anonyma klubben blev bannad.
Stilnoct gör mig konstig bara. Zopiklon funkar lite men är restad i hela landet pga tillverkningsproblem.
Citera
2019-01-18, 18:38
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Kan man jobba har man då inga sömnproblem. Tycker denna forumdel rent generellt dog totalt sedan anonyma klubben blev bannad.
Stilnoct gör mig konstig bara. Zopiklon funkar lite men är restad i hela landet pga tillverkningsproblem.

Jag har märkt att det hjälper att ta attentin 5mg lite senare på kvällen som hjälper lite att få "trötthetskänslan", så det kan du testa om du har tillgång till det. Ritalin/elvanse /concerta funkade inte till det men dom var iofs depot.

Annars vet jag inte, har haft stilnoct sedan ung ålder men de har slutat funka liksom allt annat jag testat. Sedan mitten av december har jag i princip slutat sova, går utan sömn i två dagar som värst och den tredje sover jag 4-5h vilket är helt efterblivet.
Varit hemma från jobbet till och från nu och fick testa en kombo med quetiapin och stilnoct för lugnande effekt samt sömn. Värsta jag varit med om, riktigt vidrigt...
Det sista vi har kvar nu är benso, vilket var tveksamt innan eftersom vi "bara skjuter upp problemet", men i min mening är det bättre än att låta problemet gro och skapa fler problem.
Sömn är fundamentalt i min mening, pajar du jobbet bara för att du inte får sova har du skapat dig en bra mycket längre uppförsbacke.
Citera
2019-01-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Jag har märkt att det hjälper att ta attentin 5mg lite senare på kvällen som hjälper lite att få "trötthetskänslan", så det kan du testa om du har tillgång till det. Ritalin/elvanse /concerta funkade inte till det men dom var iofs depot.

Annars vet jag inte, har haft stilnoct sedan ung ålder men de har slutat funka liksom allt annat jag testat. Sedan mitten av december har jag i princip slutat sova, går utan sömn i två dagar som värst och den tredje sover jag 4-5h vilket är helt efterblivet.
Varit hemma från jobbet till och från nu och fick testa en kombo med quetiapin och stilnoct för lugnande effekt samt sömn. Värsta jag varit med om, riktigt vidrigt...
Det sista vi har kvar nu är benso, vilket var tveksamt innan eftersom vi "bara skjuter upp problemet", men i min mening är det bättre än att låta problemet gro och skapa fler problem.
Sömn är fundamentalt i min mening, pajar du jobbet bara för att du inte får sova har du skapat dig en bra mycket längre uppförsbacke.

Okej. Har inte lyckats få amfetaminer utskrivet än. Vill förvisso helst undvika så tunga droger ändå egentligen. Lätt att hamna i en ännu sämre cykel ja om man låter sig styras av sömnlösheten. Tyvärr kommer det ändå en gräns för vad man klarar av. Neuroleptika och benzo känns ju sådär. Man vill ju åt grundproblemet. Men vissa hjärnor och kroppar kanske är permanent fucked.
Citera
2019-01-18, 22:10
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Okej. Har inte lyckats få amfetaminer utskrivet än. Vill förvisso helst undvika så tunga droger ändå egentligen. Lätt att hamna i en ännu sämre cykel ja om man låter sig styras av sömnlösheten. Tyvärr kommer det ändå en gräns för vad man klarar av. Neuroleptika och benzo känns ju sådär. Man vill ju åt grundproblemet. Men vissa hjärnor och kroppar kanske är permanent fucked.

Droger? Har du ADHD som diagnos?
Jag har haft extrema problem med sömnen hela livet och aldrig träffat någon med liknande problem, är nu 30 år och har haft medicin sen jag var 16-17 år.
Jag kan inte sova, det är inte svårare än så.
Bryr mig inte längre än beroendeframkallande eller ej, jag vill bara kunna sova för att funka om dagarna.
Citera
2019-01-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Droger? Har du ADHD som diagnos?
Jag har haft extrema problem med sömnen hela livet och aldrig träffat någon med liknande problem, är nu 30 år och har haft medicin sen jag var 16-17 år.
Jag kan inte sova, det är inte svårare än så.
Bryr mig inte längre än beroendeframkallande eller ej, jag vill bara kunna sova för att funka om dagarna.

Har underaktiv adhd och asperger. Attentin/elvanse är ju starkare saker än metylfenidat. Gatudroger har jag aldrig rört.
Jag sov som en stock tills jag fick neuroleptika felaktigt utskriven som troligtvis sabbade min förmåga att sova. Sedan dess för 10 år sedan har jag inte haft en normal nattsömn. Kan gå flera dagar med någon enstaka timme här och var. Har aldrig stött på någon som har samma extrema problem som jag. Lite ”kul” att ha funnit en till. Trodde jag var unik och borde vara ett jävla forskningsprojekt.
Senast redigerad av Zenshy 2019-01-19 kl. 01:32.
Citera
2019-01-19, 19:41
Medlem
Ociviliserads avatar
Tja! Ska genomgå np-utredning då läkarna starkt misstänker adhd/add då mycket tyder på det. Jag eftersöker er med erfarenhet av mediciner.

Delar jag in mina svårigheter grovt i två kategorier så skulle det se ut såhär:

Kategori 1- motorisk oro, inre oro, tankar som skenar och hoppar vilt, känslomässig impulsivitet, rastlöshet, sömnsvårigheter.

Kategori 2 - svårt att ta tag i saker, särskilt tråkiga sådana och svårt att byta fokus, skjuter upp saker, fullföljder aldrig något, svårt att hålla ordning omkring mig, svårt att vara tidseffektivt osv.

När jag tar gatutjack försvinner problemen ur kategori 1 direkt. Jag blir för första gången avslappnad i kroppen och kan sitta stilla, känner lugn i huvudet, tänker klarare och blir stabil.

Problemen ur kategori 2 försvinner dock inte alls när jag tar gatutjack, de kan ibland snarare bli ännu värre.

Sedan har ju effekten av tjack skiljt sig åt litegrann mellan olika batcher såklart.

Meeeen har blivit orolig att adhd-mediciner inte heller kommer kunna hjälpa mig med dessa besvär i "kategori 2." Jag vet att det kräver personligt jobb och att mediciner inte löser allt, men vore skönt att få hjälp på traven.

Någon som vill dela med sig av erfarenhet av medicinerna angående de olika problemen jag talar om? Nån som varit bättre/sämre än andra eller inte hjälpt alls eller förvärrat problemen? Inte bara "concerta hjälpte mig bäst med min adhd", utan med vilka problem?

Kanske skriver obegripligt, ber om ursäkt isåfall, hoppas ni fattar!
Senast redigerad av Ociviliserad 2019-01-19 kl. 19:50.
Citera
2019-01-20, 00:10
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:

Jodå, det går att jobba trots sömnproblem men det är ett rent helvete.
Citera
2019-01-20, 16:34
Medlem
Hej alla

Jag har under veckan fått reda på att jag har adhd egentligen inget nytt för mig mer än att frugan ville att jag skulle undersöka mig pga mina koncentrations svårigheter, hyperaktiv som en Duracell kanin haha skämt åt sido.

Har aldrig tyckt om läkemedel för eget bruk sedan jag varit liten, vet ej varför bara blivit så.

Nu har ju blivit erbjuden Ritalin eller ska testa dom se hur jag regerar. Men känner mig helt kluven...

Kan någon försöka förklara ev biverkningar/fördelar/nackdelar.

Har läst runt i nätet i ca 2 dagar nu och har fått massa nyttig info, men handlar väll mer om att verkligen bli övertygad om att det värt det.

Tack på förhand 😊
Citera
2019-01-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ociviliserad
Tja! Ska genomgå np-utredning då läkarna starkt misstänker adhd/add då mycket tyder på det. Jag eftersöker er med erfarenhet av mediciner.

Kategori 1- motorisk oro, inre oro, tankar som skenar och hoppar vilt, känslomässig impulsivitet, rastlöshet, sömnsvårigheter.

Kategori 2 - svårt att ta tag i saker, särskilt tråkiga sådana och svårt att byta fokus, skjuter upp saker, fullföljder aldrig något, svårt att hålla ordning omkring mig, svårt att vara tidseffektivt osv.

När jag tar gatutjack försvinner problemen ur kategori 1 direkt. Jag blir för första gången avslappnad i kroppen och kan sitta stilla, känner lugn i huvudet, tänker klarare och blir stabil.

Problemen ur kategori 2 försvinner dock inte alls när jag tar gatutjack, de kan ibland snarare bli ännu värre.

Sedan har ju effekten av tjack skiljt sig åt litegrann mellan olika batcher såklart.

Meeeen har blivit orolig att adhd-mediciner inte heller kommer kunna hjälpa mig med dessa besvär i "kategori 2." Jag vet att det kräver personligt jobb och att mediciner inte löser allt, men vore skönt att få hjälp på traven.

Någon som vill dela med sig av erfarenhet av medicinerna angående de olika problemen jag talar om? Nån som varit bättre/sämre än andra eller inte hjälpt alls eller förvärrat problemen? Inte bara "concerta hjälpte mig bäst med min adhd", utan med vilka problem?

Detta forum verkar tyvärr väldigt dött. Du kanske bör fråga på familjeliv eller reddit eller liknande. Jag har adhd/add och tycker att Ritalin(depot) funkar mot alla symptom du listar i båda kategorier förutom sömnproblem. Concerta gjorde mig mest speedad och konstig och jag förstår inte varför när det är samma sak nästan. Jag har bara kört några dagar med Ritalin nu men märker redan riktiga stora positiva förbättringar, även på min depression. Tar 20+10 mg.
Concerta provade jag upp till 54 mg innan jag lade av den.
Citera
2019-01-21, 15:42
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ociviliserad

Skulle också säga att medicin kommer att hjälpa dig på samtliga punkter. Sömnen kan både bli sämre och bättre. För mig blev den både och. Det är lite svårare att somna så jag tar 0,25-1mg melatonin vilket fungerar rätt bra nu. Mina drömmar har däremot blivit mycket bättre och jag vaknar (oftast) på bättre humör nu än innan jag började ta medicin.

Var lite försiktig om du lider av depression och ångest redan. Den försvann helt för mig i början av medicineringen men kom i kapp senare när jag vande mig vid medicinen.

Att röka lite gräs i mindre doser ibland upplever jag också som ganska terapeutiskt för att reda ut i stressen och tankarna i huvudet.

Sen skulle jag ta paus från medicinen 1-2 dagar i veckan redan från start för att minska toleransutvecklingen.
Senast redigerad av Grisgeten8 2019-01-21 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in