Tja! Ska genomgå np-utredning då läkarna starkt misstänker adhd/add då mycket tyder på det. Jag eftersöker er med erfarenhet av mediciner.
Delar jag in mina svårigheter grovt i två kategorier så skulle det se ut såhär:
Kategori 1- motorisk oro, inre oro, tankar som skenar och hoppar vilt, känslomässig impulsivitet, rastlöshet, sömnsvårigheter.
Kategori 2 - svårt att ta tag i saker, särskilt tråkiga sådana och svårt att byta fokus, skjuter upp saker, fullföljder aldrig något, svårt att hålla ordning omkring mig, svårt att vara tidseffektivt osv.
När jag tar gatutjack försvinner problemen ur kategori 1 direkt. Jag blir för första gången avslappnad i kroppen och kan sitta stilla, känner lugn i huvudet, tänker klarare och blir stabil.
Problemen ur kategori 2 försvinner dock inte alls när jag tar gatutjack, de kan ibland snarare bli
ännu värre.
Sedan har ju effekten av tjack skiljt sig åt litegrann mellan olika batcher såklart.
Meeeen har blivit orolig att adhd-mediciner inte heller kommer kunna hjälpa mig med dessa besvär i "kategori 2." Jag vet att det kräver personligt jobb och att mediciner inte löser allt, men vore skönt att få hjälp på traven.
Någon som vill dela med sig av erfarenhet av medicinerna angående de olika problemen jag talar om? Nån som varit bättre/sämre än andra eller inte hjälpt alls eller förvärrat problemen? Inte bara "concerta hjälpte mig bäst med min adhd", utan med vilka problem?
Kanske skriver obegripligt, ber om ursäkt isåfall, hoppas ni fattar!