2019-01-12, 15:33
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
När jag inledde min psykologkontakt var det för att jag kände mig helt utbränd. Vad jag har beskrivit är att det är ganska rörigt i huvudet, många tankar som snurrar hela tiden och det blir rundgång av typen att jag inte kan tänka klart. Jag kan bestämma mig för att nu ska jag inte fastna i den här tankeloopen igen, sen plötsligt en timme senare kommer jag på mig själv med att det bara har snurrat runt. Som att man ska tänka från punkt A till E, men det snurrar A --> C --> B -->A osv och allting samtidigt. Jag har länge trott att jag har någon form av dyslexi eftersom jag i princip inte kan läsa böcker oavsett hur motiverad jag är, läser en mening, glömmer bort vad det handlar om. Samma med att se på film, har sett många filmer på bio utan att riktigt kunna hänga med och kunna summera handlingen efteråt.

Sen kan det dock vara tvärt om också. Jag har gjort iq-test och fått 135+, är civ.ing i teknisk fysik och högpresterande i andra sammanhang. Vissa filmer kan jag bli helt trollbunden av och vissa texter där jag verkligen är intresserad kan jag läsa. Men det är just det här snurrandet med tankar som bränner ut mig emellanåt och därför också jag har stesolid, när jag inte orkar med mig själv och måste bromsa upp.

Känner igen mig så otroligt mycket i allt du skriver. Detta är fan den bästa beskrivningen jag har hittat av någon annan på hur jag själv fungerar. Det är som att vara fånge i sitt eget huvud förutom de få gånger då dörren öppnas helt och man kan högprestera istället.
Citera
2019-01-12, 18:55
Medlem
Grisgeten8s avatar
Är det någon här som har bytt från Elvanse till Concerta/Ritalin och upplever att det fungerar mycket bättre?

Jag är rädd för att få ökad ångest vilket många verkar få och är därför tveksam till att byta. Har bara testat Concerta i ca 3 veckor så jag har inte utvärderat den riktigt.

Tycker att Elvanse är jätte bra när den fungerar men får tolerans på nolltid och väldigt kort effekt. Har hört att vid rätt dos ska detta inte ske men jag får inte över 100mg. Inbillar mig att jag får längre effekt om jag tex tar 40+30+30 med 1-1,5 timmas mellanrum men det är inte förrän på sista dosen som jag blir koncentrerad. Tar jag allt på en gång blir jag bara speedad i 3 timmar men helt utan fokus. har vid något tillfälle upplevt att jag har fått längre och bättre effekt om jag tar medicinen senare på eftermiddagen men det kan ju också bero på att kvällen är lugnare.
Citera
2019-01-12, 21:02
Medlem
Verkar vara svårt att medicinera adhd framgångsrikt, verkar vara många som gått igenom och testat hela spektrat.
Citera
2019-01-13, 15:10
Medlem
Citat:
Verkar vara svårt att medicinera adhd framgångsrikt, verkar vara många som gått igenom och testat hela spektrat.

Inte bara det, även riskfyllt. Se artikel.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18830
Citera
2019-01-13, 18:00
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanparagon
Inte bara det, även riskfyllt. Se artikel.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18830

Under de sju(!) år som gått sedan den artikeln skrevs har uppföljning och kontroller blivit hårdare, för att förhindra liknande framtida fall. Bland annat görs en ordentlig kontroll av hjärtat och ev tidigare hjärtproblem, så den kvinnan i artikeln med tidigare hjärtmuskelinflammation hade förmodligen inte medicinerats med CS.
Gällande de andra två som kombinerade upp till en flaska vin per dag med dexamfetamin så är kommentarer överflödiga.

Medicinering kan vara riskfyllt, men det kan t.ex. ett för stort intag av vatten också vara.
Citera
2019-01-13, 21:51
Medlem
Lite spänd, ska göra en utredning nu på torsdag-fredag. Har redan genomgått en intervju plus säkert 8-9 olika frågeformulär. Ska träffa psykolog och läkare nu. Farsan ska intervjuas.

Vet inte om jag kommer få diagnos. Vet inte om jag vill ha den. Vet inte vad jag ska göra med den. Vill åtminstone inte just nu medicinera.

Har testat 70 mg elvans på morgonen 5 dagar i rad med god effekt. ”Slutade vara ivägen för mig själv”, men effekten gick ur fort och jag tyckte jag mådde riktigt dåligt ganska tidigt på eftermiddagarna. Oro/ångest/noja. Så vill jag inte ha det.

Äter 225 mg venflaxin och förutom att den hjälpt mig bli mer positiv upplever jag minskad ångest, lite mer ”no-mind” och lite mer driv. Den hjälper mig en del.

Försöker inte dricka/droga. Försöker vara ”i rörelse”, kallar det för styrfart. Annars fastnar jag i något, oftast med telefonen i soffa och får inget gjort. Inget kan motivera mig. Allt är bara jobbigt. Kan inte komma igång. Öppna brev, städa, betala räkningar, läsa. Svårt sätta igång med saker, svårt slutföra saker. Glömmer och slarvar bort allt som inte ska slarvas bort. Ofta. Kan ofta glömma vad jag pratar om mitt i en mening. Yrkesmässigt försöker jag göra allt samtidigt, istället blir inget gjort.

Kan ha superfokus och gå in i special intressen 10.000%

Är lättdistraherad och överkänslig för ljud. Har en missbruksproblematik med både droger, alkohol, mat osv

Har strategier, försöker ha en dagsplanering o h följa den. Har bra perioder dör det funkar ganska ok, då jag nästan känner mig normal. Sedan orkar jag inte eller failar på något vis o tappar all lust, driv, motivation och fastnar i passivitet.

Vet inte vart jag vill komma. Ville nog bara skriva av mig lite.

Vad tror ni, blir det diagnos?
Citera
2019-01-15, 00:38
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Under de sju(!) år som gått sedan den artikeln skrevs har uppföljning och kontroller blivit hårdare, för att förhindra liknande framtida fall. Bland annat görs en ordentlig kontroll av hjärtat och ev tidigare hjärtproblem, så den kvinnan i artikeln med tidigare hjärtmuskelinflammation hade förmodligen inte medicinerats med CS.
Gällande de andra två som kombinerade upp till en flaska vin per dag med dexamfetamin så är kommentarer överflödiga.

Medicinering kan vara riskfyllt, men det kan t.ex. ett för stort intag av vatten också vara.

Det tror jag icke. Frågade kamraten bredvid som har Elvanse och hen fick iaf inte en grundlig hälsoundersökning innan hen fick börja ta medicinen. Men jag tycker att man har rätt att få en kontroll innan man börja med dessa kraftfulla mediciner....bara att be om det.

Andra stycket. Det finns en betydande skillnad där. Medicinerar gör säkert 100 000 svenskar regelbundet och medicineringens risker behöver ses över ibland och det ansvaret ligger på psykvården. 5000+ svenskar tar ADHD-medicin och jag betvivlar att samtliga har fått genomgå kontroller först. Drogtestar gör man däremot, eftersom det är deras prioritering. Att medicinen inte hamnar i händerna på en missbrukare.
Senast redigerad av hulkenberg 2019-01-15 kl. 00:41.
Citera
2019-01-15, 23:31
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det tror jag icke. Frågade kamraten bredvid som har Elvanse och hen fick iaf inte en grundlig hälsoundersökning innan hen fick börja ta medicinen. Men jag tycker att man har rätt att få en kontroll innan man börja med dessa kraftfulla mediciner....bara att be om det.

Andra stycket. Det finns en betydande skillnad där. Medicinerar gör säkert 100 000 svenskar regelbundet och medicineringens risker behöver ses över ibland och det ansvaret ligger på psykvården. 5000+ svenskar tar ADHD-medicin och jag betvivlar att samtliga har fått genomgå kontroller först. Drogtestar gör man däremot, eftersom det är deras prioritering. Att medicinen inte hamnar i händerna på en missbrukare.

Känner igen ditt nick från tidigare inlägg i tråden och vill minnas att du inte medicinerat själv och med tanke på att du refererar till en vän så är det väl inte heller relevant vad du enbart tror? Jag misstror dig inte i det du skriver om att din vän inte fick en grundlig undersökning men en person kan inte heller ligga till grund för att dra slutsatsen att undersökningarna är obefintliga.
Jag kan inte svara på hur det var förr men nu görs koll av hjärtat innan insättning av medicin och vid t.ex. blåsljud så får du göra ultraljud innan det blir grönt ljus. Puls och blodtryck kollas dessutom vid varje kontroll, finns hur många som helst härinne som fått betablockerare bara av den orsaken.

Har ingen kunskap om hur många som medicinerar eller inte gjort en undersökning bakåt i tiden men kan väl bara hoppas för deras skull att läkarna uppmärksammar detta och gör en undersökning om det inte gjorts.
Vissa missbruk kan ju vara farligt att kombinera med CS och även fast du tagit droger kan du få CS utskrivet, så är väl egentligen en bra sak att göra.
Citera
2019-01-16, 13:08
Medlem
Citat:

Mycket riktigt. Känns som att det är bra och hårda kontroller nuförtiden, att läsa den länkade artikeln gör det relativt uppenbart till varför det är så.

Brukar få kollat puls, blodtryck, vikt m.m minst 1-2 ggr/år vilket gör att jag känner att jag kan ta min Elvanse i lugn och ro utan att behöva oroa mig för eventuella hälsoproblem. Det enda jag skulle vilja få till lite oftare är ett blodprov som man fick göra i början av medicineringen med, men det verkar min läkare inte tycka är nödvändigt.
Citera
2019-01-16, 16:24
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Tror inte det är svårt för de flesta, men en del har verkligen behandlingsresistent ADHD och Sverige är inte tipp-topp när det kommer till att behandla ADHD.

Det land med bäst alternativ gällande ADHD är nog USA. Där är det kanske som bekant väldigt vanligt med "Adderall" vilket är en blandning av 75% dextromfetamin och 25% levoamfetamin som kan vara mycket bättre än rent dextroamfetamin för många subtyper av ADHD. Levoamfetamin är den "obehagliga" isomern av amfetamin och i stort sett värdelös för t ex missbruk eftersom den har en nästan obefintlig påverkan på dopamin, men den är potent på det noradrenerga systemet och kan därför funka bra som en "spark i rumpan" eftersom den på sätt och vis kan vara väldigt ångestdrivande. Den stimulerar lite av den där hyperfokuseringen man kan få av tidsbrist och stress som ADHD:are. I Sverige kan man enbart få racemat amfetamin (50% d-amfetamin och 50% l-amfetamin) på licens och det kan nog vara ganska krångligt, är nog också mer obehaglig i biverkningsprofilen än t ex Adderall. I och för sig har jag hört talas om tidigare om någon som fått Adderall på licens i Sverige men det var nog innan Elvanse och Attentin blev godkända för behandling av ADHD.

I USA kan man även få rent dextrometaamfetamin utskrivet mot behandlingsresistent ADHD. Finns vissa som bara har svarat på denna medicinen och den är faktiskt lustigt nog ofta även den ADHD-medicinen som enligt många oftast har minst obehagliga biverkningar. Lite synd att det preparatet är otillgängligt utanför USA för behandling av ADHD(också en av de mest effektiva medicinerna för narkolepsi).

En del tycker att Modafinil är den bästa ADHD medicinen för dem själva, men konstigt nog är den medicinen väldigt svår att få utskriven i Sverige för annat än narkolepsi trots att den medicinen har nästintill noll missbrukspotential och knappt är vanebildande trots sin narkotikaklassifiering. I USA är den hyfsat lätt att få utskriven både som tillägg vid t ex medicinering mot depression och mot ADHD.

Citat:

Fast en flaska vin om dagen är ju inte såå farligt, ganska vanligt i många länder. Jag ser inte varför alkohol och amfetamin skulle vara direkt kontraindicerat även om båda kanske inte är de nyttigaste substanserna. Borde inte vara något problem att avsluta en dag med en flaska vin för de flesta om de tagit terapeutisk dos amfetamin tidigare under dagen egentligen, då har ju dessutom det mesta av amfetaminet gått ur kroppen. Finns ju alltid undantag som dessa rapporterade fall och andra människor som inte skulle tåla den kombinationen på sikt liksom med allt annat såklart, och det blir såklart allt farligare ju desto äldre man blir.

Men håller absolut med om jargongen att CS ofta inte är så bra för hjärtat och blodtrycket.
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg

5000? Det är lite över 100 000 svenskar som medicineras mot ADHD årligen om man kollar socialstyrelsens statistik.
Citera
2019-01-17, 15:15
Medlem
Jag funderade på det här med sömnen, om man har svårt att sova pga tankar som snurrar osv. Medicinen man får mot ADHD är väl ofta av typen att man tänker att den ska verka under dagen och ha gått ut på kvällen, och att det kan bli svårt att sova på amfetaminliknande preparat. Hur brukar man hantera det? Eller är det kanske så att med rätt inställd dosering blir man lugnare och även somnar lättare?
Citera
2019-01-17, 17:27
Medlem
Citat:
Jag funderade på det här med sömnen, om man har svårt att sova pga tankar som snurrar osv. Medicinen man får mot ADHD är väl ofta av typen att man tänker att den ska verka under dagen och ha gått ut på kvällen, och att det kan bli svårt att sova på amfetaminliknande preparat. Hur brukar man hantera det? Eller är det kanske så att med rätt inställd dosering blir man lugnare och även somnar lättare?

Verkar kunna slå åt båda hållen. Har själv otroligt svårt att sova, får ingen ro och tänker mycket. Har läst om ett antal som tar en dos ritalin på kvällen och sover bra och blir lugna.
Någon här inne som gör detta? Tar ni i så fall direktverkande eller slow release på kapsel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in