2019-01-18, 07:29
Medlem
Och så Valueguard.

I december går prisindex för privatägda bostäder i Sverige, HOXSWE, ned med 0,8 procent. Bostadsrättsindex går ner med 0,3 och villaindex med 1,1 procent för riket. Justerat för säsongseffekter stiger HOXSWE med 0,6 procent då december tenderar att vara en svagare period på bostadsmarknaden. Bostadsrättsindex stiger med 0,4 procent och villaindex stiger med 0,6 procent efter säsongsrensning. Priserna sjunker i december för både bostadsrätter och villor i alla tre storstäder. I Stockholm går bostadsrätterna ner med 0,4 och villorna med 0,3 procent. I Göteborg går bostadsrätterna ned med 1,1 och villorna med 2,1 procent. I Malmö går bostadsrätterna ned med 0,7 och villorna med 0,2 procent.

För första gången sedan oktober 2017 är tolvmånadersförändringen positiv för både bostadsrätter och villor i riket. Detsamma gäller ej för huvudstaden, där prisnivån på villamarknaden fortfarande är lägre än vid samma tid i fjol. Observera dock vid jämförelser med december 2017 att bostadsmarknaden då bottnade efter en nedgång under hösten samma år. I Stockholm har vi även undersökt hur bostadsrättsmarknaden rört sig under första halvan av januari 2019. Priserna var då oförändrade jämfört med december men det är viktigt att komma ihåg att två tredjedelar av transaktionerna i januari kommit andra halvan av månaden tidigare år. I december var antalet transaktioner i riket lägre än samma månad i fjol, särskilt för bostadsrätter men även för villor. Detsamma gäller för huvudstaden. Volymerna är dock högre än för två år sedan.

https://valueguard.se/article/26
2019-01-18, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det kan man göra om man vill, jag irriterar mig inte direkt på honom, det finns ett genuint engagemang och otroligt mycket kunskap bakom det engagemanget.

Ja halleluja ett sådant helgon. Vad tycker du själv om "svenskarna bör ha mindre skuldångest"? Det är vad tomten vräker ut sig.
2019-01-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja halleluja ett sådant helgon. Vad tycker du själv om "svenskarna bör ha mindre skuldångest"? Det är vad tomten vräker ut sig.
Är det klart om han menade det på individnivå eller om det gällde hans uttalande att det krävs massiva statliga stödmiljarder för att ge billiga hyreslägenheter?

En annan sak som inte diskuteras är ju att utomlands har man inte samma krav på standard, där ligger en möjlig besparing. Ett badrum kan faktiskt vara 2x2 meter och ändå fungera. Och det går att bygga i fabrik.
2019-01-18, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Är det klart om han menade det på individnivå eller om det gällde hans uttalande att det krävs massiva statliga stödmiljarder för att ge billiga hyreslägenheter?

En annan sak som inte diskuteras är ju att utomlands har man inte samma krav på standard, där ligger en möjlig besparing. Ett badrum kan faktiskt vara 2x2 meter och ändå fungera. Och det går att bygga i fabrik.

Jag själv vill bo litet och vi ungkarlar kan bo i Rinkeby t o m. Vi bryr oss inte. Ännu svårare att bjuda hem en dam dock till en sådan bostad. Bra standard i rören vill jag dock ha samt bra uppvärmningssystem. Vill inte ha en djävla slum växa fram här i halvt arktiska Sverige. Vill du? Viss kvalitet har ju ett egenvärde. Lull lull och tilltagen yta skiter jag personligen i (men det finns gränser, vägrar flytta in i garderober bara för att de är belägna i Gamla stan. En sådan bostad var ju faktiskt till salu härom året). Invandrarna sedan kommer kräva större bostäder. Jag tror dessa i ökad utsträckning kommer att ta över svenskarnas villor. De bor ju redan trångt.
2019-01-18, 08:57
Medlem
johannespauluss avatar
Priserna stiger säsongsjusterat, börserna återhämtar sig, FED tros börja sänka räntan.

Kan inte vara lätt att vara Sonnenwende nu när verkligheten avviker från hens dystopa världsbild.
2019-01-18, 08:59
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Jan Jörnmark är köpt av Veidekke. De gjorde en publikation i somras där de skriver:

"Veidekke har gett Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia och Ted Lindqvist, vd för analysföretaget Evidens fria händer att ta sig an ett antal frågeställningar."

Fria händer betyder i det här fallet att de inte behöver ta hänsyn till faktiska sakförhållanden, så länge de kommer till slutsatsen att det är en jättebra idé om svenska folket fortsätter sätta sig i allt större skuld i relation till sina löner. Den ekonomiska historien kan man tolka lite som man vill, tydligen.

Jörnmark är alltså lobbyist för Veidekke, och därmed kan även DI betraktas som det. (Är Veidekke månne annonsörer?) Vi får väl se om de personligen kommer att lösa ut överskuldsatta barnfamiljer som drabbas av arbetslöshet sedan när det smäller. Jag tvivlar. Tvärtom kommer barnfamiljer ur under- och medelklassen som vanligt att få betala för detta via skattesedeln och försämringar i samhällsservice.
2019-01-18, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jan Jörnmark är köpt av Veidekke

Och i tråden dyker det upp folk som imponeras av honom. Grundlurade idioter.
2019-01-18, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Priserna stiger säsongsjusterat, börserna återhämtar sig, FED tros börja sänka räntan.

Kan inte vara lätt att vara Sonnenwende nu när verkligheten avviker från hens dystopa världsbild.

Och du är sinnesslö nog för att tolka sådant som positiva nyheter. Tala om ränteknarkare.

Fortsatt fin framtid va? Realt sett går det åt helvete även fortsättningsvis. För på så här vis byggs inga goda samhällen. Goda samhällen i väst tillhör det förgångna.
2019-01-18, 09:11
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Och du är sinnesslö nog för att tolka sådant som positiva nyheter. Tala om ränteknarkare.

Fortsatt fin framtid va? Realt sett går det åt helvete även fortsättningsvis. För på så här vis byggs inga goda samhällen. Goda samhällen i väst tillhör det förgångna.

Vad är det negativa med att priserna stiger säsongsjusterat?
2019-01-18, 09:25
Medlem
Citat:
Jag själv vill bo litet och vi ungkarlar kan bo i Rinkeby t o m. Vi bryr oss inte. Ännu svårare att bjuda hem en dam dock till en sådan bostad. Bra standard i rören vill jag dock ha samt bra uppvärmningssystem. Vill inte ha en djävla slum växa fram här i halvt arktiska Sverige. Vill du? Viss kvalitet har ju ett egenvärde. Lull lull och tilltagen yta skiter jag personligen i (men det finns gränser, vägrar flytta in i garderober bara för att de är belägna i Gamla stan. En sådan bostad var ju faktiskt till salu härom året). Invandrarna sedan kommer kräva större bostäder. Jag tror dessa i ökad utsträckning kommer att ta över svenskarnas villor. De bor ju redan trångt.
"till en sådan bostad". Vad är det för fel på en bostad i Rinkeby? Alltså bostaden, inte klientelet?

Generellt var vvs-installationer bra gjorda på den tiden dock användes gjutjärn som har begränsad livslängd.

Med enklare standard menar jag plastmattor, standardkök från Ikea. Enkla tapeter, vitvaror som är vita, fabriksbyggas badrumsmoduler. Ser inte varför kvinnor inte skulle acceptera detta.

Ser liknande fenomen i annonser på Hemnet när fullt beboeliga hus annonseras som "renovering krävs innan inflyttning". Och då av ses inte läckande rör eller farlig el utan bara att kök och badrum är 10-20 år gamla.
2019-01-18, 09:28
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Vad är det negativa med att priserna stiger säsongsjusterat?

Det är negativt precis på samma sätt som det är negativt om matpriserna stiger, eller något annat blir dyrare. Ekonomiska framsteg resulterar i lägre priser på sådant människor behöver, inte tvärtom. Priserna på bostäder sjönk realt under en mycket lång period under 1900-talet, i takt med den tekniska utvecklingen. Istället för arbetsfria inkomster fick folk då betalt för att göra nytta, inte för att slita på fastigheter.
2019-01-18, 09:50
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är negativt precis på samma sätt som det är negativt om matpriserna stiger, eller något annat blir dyrare. Ekonomiska framsteg resulterar i lägre priser på sådant människor behöver, inte tvärtom. Priserna på bostäder sjönk realt under en mycket lång period under 1900-talet, i takt med den tekniska utvecklingen. Istället för arbetsfria inkomster fick folk då betalt för att göra nytta, inte för att slita på fastigheter.

Att saker blir dyrare är inte per definition negativt, att Kalle tycker det är tråkigt att hans konsumtion tar upp en större del av hans disponibla inkomst betyder inte att det är negativt för den svenska eller globala ekonomin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in