Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Många tycker jag har i fel i så fall. Prisfallet började innan det extra amorteringskravet var besultat. Ett amorteringskrav som inte infattar alla som lånar till bostad. Dessutom både hoppas och tror jag att folk inte likställer att amortera x kronor med att betala x kronor i ränta.
Så jag tycker inte alls man kan skylla hela fallet på amorteringskravet eller likställa det med en räntehöjning i samma storlek. Att det bör haft negativ effekt på priserna håller jag däremot med.
Det påverkan kassaflödet och kan därför vara relevant för banken.
Men i övrigt ja, du har helt rätt - prisfallet började
helt oberoende av amorteringskrav. Korkade människor måste alltid ha en enkel anledning, så om det inte finns en enkel anledning hittar de på en enkel anledning. Liknande berättelser kommer du få höra om vi får något rejälare prisfall. Det roligaste är när de försöker förklara prisfall med svag ekonomi, när all emperi
tvärt om visar att svag nationel ekonomi kommer av prisfall. Precis samma sak den här gången: bostadspriserna kraschade 2017 - i slutet av 2018 började vi se ekonomin knaka. Folk som är mer intresserade av information än önskningar är alltså inte förvånade.