2019-01-18, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
"till en sådan bostad". Vad är det för fel på en bostad i Rinkeby? Alltså bostaden, inte klientelet?

Generellt var vvs-installationer bra gjorda på den tiden dock användes gjutjärn som har begränsad livslängd.

Med enklare standard menar jag plastmattor, standardkök från Ikea. Enkla tapeter, vitvaror som är vita, fabriksbyggas badrumsmoduler. Ser inte varför kvinnor inte skulle acceptera detta.

Ser liknande fenomen i annonser på Hemnet när fullt beboeliga hus annonseras som "renovering krävs innan inflyttning". Och då av ses inte läckande rör eller farlig el utan bara att kök och badrum är 10-20 år gamla.

Jag säger ju åt dig att jag inte kräver lull lull jag heller. Spotar och keramikhällar och trams.

Inget fel på bostäderna i ghettona men på bostadsområdet pga säkerhetsaspekten och bristen på frihet såklart. Islam breder ju ut sig där och det är inga ställen där svenskar ska bilda familjer eftersom barnens svenska ska skyddas från att bli grovt, fult och låta efterblivet.
2019-01-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Att saker blir dyrare är inte per definition negativt, att Kalle tycker det är tråkigt att hans konsumtion tar upp en större del av hans disponibla inkomst betyder inte att det är negativt för den svenska eller globala ekonomin.

Så om en tjockteve eller en Volvo 940 hade ökat lika mycket i pris som en lägenheten från 1994 hade det varit bra för ”den svenska eller globala ekonomin”?
2019-01-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jan Jörnmark är köpt av Veidekke. De gjorde en publikation i somras där de skriver:

"Veidekke har gett Jan Jörnmark, docent i ekonomisk historia och Ted Lindqvist, vd för analysföretaget Evidens fria händer att ta sig an ett antal frågeställningar."

Fria händer betyder i det här fallet att de inte behöver ta hänsyn till faktiska sakförhållanden, så länge de kommer till slutsatsen att det är en jättebra idé om svenska folket fortsätter sätta sig i allt större skuld i relation till sina löner. Den ekonomiska historien kan man tolka lite som man vill, tydligen.

Jörnmark är alltså lobbyist för Veidekke, och därmed kan även DI betraktas som det. (Är Veidekke månne annonsörer?) Vi får väl se om de personligen kommer att lösa ut överskuldsatta barnfamiljer som drabbas av arbetslöshet sedan när det smäller. Jag tvivlar. Tvärtom kommer barnfamiljer ur under- och medelklassen som vanligt att få betala för detta via skattesedeln och försämringar i samhällsservice.

Mycket viktig information du leverar. Vart hittade du det här?
2019-01-18, 10:45
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Mycket viktig information du leverar. Vart hittade du det här?

Du kan googla "Veidekke Jörnmark", så hittar du det. Till exempel det här:

https://www.bostadspolitik.se/tag/veidekke/
2019-01-18, 10:46
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Så om en tjockteve eller en Volvo 940 hade ökat lika mycket i pris som en lägenheten från 1994 hade det varit bra för ”den svenska eller globala ekonomin”?
Ja, det kan man absolut argumentera för.

Långsiktigt, globalt och kollektivt sett så är det bra om saker blir monetärt dyrare idag så att vi inte överkonsumerar för att värna miljöns resurser. Det är ekonomiskt bättre.

Därmed inte sagt att detta är analogt med mekanismerna som råder inom fastighetsbranschen där värdestegringen kanske snarare underblåser ökad ekonomisk aktivitet i andra sektorer.

Att köpa saker för pengar som inte finns är nog det största problemet.
2019-01-18, 11:10
Medlem
Jag förstår inte varför många drar så stora paralleller på ytterst små prisförändringar vi haft senaste året.
Priserna är mer eller mindre +- 0 nominellt och svagt neråt realt.

Personligen ser jag ett par saker som kan sätta igång ett prisfall
1) Mer räntehöjningar. Det är väldigt billigt att låna pengar nu, om räntan alltid kommer vara så här låg tycker jag inte priserna är galna. (Jag tror inte räntan kan vara så här låg länge till, men det är inte omöjligt.)

2) Brist på bostadskarriär. De som nyligen köpt ett hus för 10M har förmodligen inte behövs spara ihop sin kontantinsats på 1,5M utan fått den som vinst när de bytt upp sig till större lägenheter. Samma sak gäller för alla typ av bostäder. Om nu priserna slutat gå upp, så måste folk faktiskt spara ihop hela kontantinsatsen. Några kan definitivt göra det, men långt ifrån alla.

3) Ränteavdraget blir för dyrt och det avskaffas. Det har Per Bolund redan varit inne på, om ränta går upp och vi får lite lågkonjunktur så blir det rätt många miljarder per år de kan spara på detta sätt.

Men om vi har kanske bara en räntehöjning och inga politiska förändringar i år ser jag ingen direkt anledning varför priserna inte kan gå ungefär +- 0 i år igen.
2019-01-18, 11:11
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Vi får väl se.

Faktum kvarstår att sjunkande priser, värdeminskningar och deflation inte är något positivt i vår nuvarande ekonomi. Sen kan man såklart ifrågasätta det ekonomiska systemet, men bostadsbubblan måste diskuteras utifrån nuvarande ekonomi.
2019-01-18, 11:22
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag förstår inte varför många drar så stora paralleller på ytterst små prisförändringar vi haft senaste året.
Priserna är mer eller mindre +- 0 nominellt och svagt neråt realt.

Personligen ser jag ett par saker som kan sätta igång ett prisfall
1) Mer räntehöjningar. Det är väldigt billigt att låna pengar nu, om räntan alltid kommer vara så här låg tycker jag inte priserna är galna. (Jag tror inte räntan kan vara så här låg länge till, men det är inte omöjligt.)

2) Brist på bostadskarriär. De som nyligen köpt ett hus för 10M har förmodligen inte behövs spara ihop sin kontantinsats på 1,5M utan fått den som vinst när de bytt upp sig till större lägenheter. Samma sak gäller för alla typ av bostäder. Om nu priserna slutat gå upp, så måste folk faktiskt spara ihop hela kontantinsatsen. Några kan definitivt göra det, men långt ifrån alla.

3) Ränteavdraget blir för dyrt och det avskaffas. Det har Per Bolund redan varit inne på, om ränta går upp och vi får lite lågkonjunktur så blir det rätt många miljarder per år de kan spara på detta sätt.

Men om vi har kanske bara en räntehöjning och inga politiska förändringar i år ser jag ingen direkt anledning varför priserna inte kan gå ungefär +- 0 i år igen.

Många verkar dra slutsatsen att amorteringskravet var orsaken till prisdroppet 2017. Då kan vi alltså konstatera att den ökade utgiften(vill undvika debatten om amortering är sparande eller kostnad) på 2% amortering fick priserna att gå ner med ungefär 8%.

Att då en möjlig höjning av reporäntan på 1 procentenhet under en 3-års period skulle orsaka prisfall på 20-30% som vissa pratar om låter fullständigt orimligt.
Senast redigerad av johannespaulus 2019-01-18 kl. 11:25.
2019-01-18, 11:24
Citat:
Faktum kvarstår att sjunkande priser, värdeminskningar och deflation inte är något positivt i vår nuvarande ekonomi. Sen kan man såklart ifrågasätta det ekonomiska systemet, men bostadsbubblan måste diskuteras utifrån nuvarande ekonomi.
är du någon slags diskussionsfascist eller?

Klart som korvspad man kan säga att bostadsbubblan är positiv utifrån vår nuvarande ekonomi.
2019-01-18, 11:51
Medlem
Citat:
Många verkar dra slutsatsen att amorteringskravet var orsaken till prisdroppet 2017. Då kan vi alltså konstatera att den ökade utgiften(vill undvika debatten om amortering är sparande eller kostnad) på 2% amortering fick priserna att gå ner med ungefär 8%.

Många tycker jag har i fel i så fall. Prisfallet började innan det extra amorteringskravet var besultat. Ett amorteringskrav som inte infattar alla som lånar till bostad. Dessutom både hoppas och tror jag att folk inte likställer att amortera x kronor med att betala x kronor i ränta.

Så jag tycker inte alls man kan skylla hela fallet på amorteringskravet eller likställa det med en räntehöjning i samma storlek. Att det bör haft negativ effekt på priserna håller jag däremot med.
2019-01-18, 11:56
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Dessutom både hoppas och tror jag att folk inte likställer att amortera x kronor med att betala x kronor i ränta.

Frågan är om banken gör skillnad i sina kalkyler för utlåning? Det handlar väl i princip om att en viss summa ska uppfyllas efter utgifter(ingen skillnad görs på amortering och ränta).
2019-01-18, 12:05
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Många tycker jag har i fel i så fall. Prisfallet började innan det extra amorteringskravet var besultat. Ett amorteringskrav som inte infattar alla som lånar till bostad. Dessutom både hoppas och tror jag att folk inte likställer att amortera x kronor med att betala x kronor i ränta.

Så jag tycker inte alls man kan skylla hela fallet på amorteringskravet eller likställa det med en räntehöjning i samma storlek. Att det bör haft negativ effekt på priserna håller jag däremot med.
Det påverkan kassaflödet och kan därför vara relevant för banken.

Men i övrigt ja, du har helt rätt - prisfallet började helt oberoende av amorteringskrav. Korkade människor måste alltid ha en enkel anledning, så om det inte finns en enkel anledning hittar de på en enkel anledning. Liknande berättelser kommer du få höra om vi får något rejälare prisfall. Det roligaste är när de försöker förklara prisfall med svag ekonomi, när all emperi tvärt om visar att svag nationel ekonomi kommer av prisfall. Precis samma sak den här gången: bostadspriserna kraschade 2017 - i slutet av 2018 började vi se ekonomin knaka. Folk som är mer intresserade av information än önskningar är alltså inte förvånade.
Senast redigerad av Trillske 2019-01-18 kl. 12:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in