Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Jag har inte hävdat motsatsen. Att folk inte springer över varandra för att teckna kontrakt i nyproducerade hyresrätter varken i Norra Djurgårdsstaden eller i Barkarby är naturligtvis riktigt. Det är dock inte det vi diskuterar. Vi diskuterar bostadskön i sin helhet och bostadsbyggandet men du svarar hela tiden på fel saker. Norra Djurgårdsstaden eller andra specifika områden är helt ointressant.
Presumtionshyran har inte påverkat byggandet har varit min poäng hela tiden vilket inte verkar gå in hos dig. Fri hyressättning kommer likaledes inte heller öka byggandet vilket all expertis verkar enig om-
https://www.expressen.se/dinapengar/beska-beskedet-till-regeringen-fria-hyror-ger-inte-fler-bostader/
Ja presumtionshyrorna är exakt lika reglerade som bruksvärdessystemet, vilket fanns med i din länk också.
Ja det är som du säger: Regleringarna har aldrig stimulerat till att bygga fler hyresrätter.
Hur presumtionshyror (läs hyresregleringar) inte påverkat byggandet, bevisar bara på hur osunt regleringssystemet är och säger ingenting om vad som kan förväntas med marknadshyror.
Varför tror du att en fri marknad inte skulle kunna leda till flera hyresrätter?
Enda anledningen jag kan kan komma på är att det redan är försent för åtgärder.
Sen skulle väl BR riskera att tappa i värde. Kanske problem ifall Kommuner ska vara med och påverka tillgång och efterfråga? Vad vet jag.
Vilka är alla dessa som går på Hyresgästföreningens lögner?
Är det samma nyttiga idioter som skrek att arbetsgivaravgiften betalades ur arbetsgivarens ficka och att han skulle behålla alla pengar själv ifall den skulle avskaffas. Ja får lite samma vibbar nu som när detta var på tapeten 2006~.
*Påstår att alla hyror skulle höjas med flera tusen (+5000 i många fall) då ägaren får sätta vilken hyra den vill och tjäna miljarder.
Skriver man sådana påståenden så bör man tillägga att förutsättningen för detta påstående skulle vara med en fri hyressättning och ett stopp/totalförbud av att ta fram fler hyresrätter än de som finns idag.
*Det känns nästan så att Presumtionshyrorna används indirekt som skrämselpropaganda och riktlinje till vad avgifterna kommer ligga på med marknadshyror.
*Unga vuxna skulle få svårare att flytta hemifrån pga ökade hyror.. LOL
*Byggtakten har inte ökat trots införandet av presumtionshyror.
Kan det vara för att de fortfarande är en "förhöjd" reglerad hyra som inte kan omförhandlas på 15 år, för att sedan omvandlas till bruksvärdeshyra.
Detta sker parallellt med den betydligt friare och lönsammare bostadsrättsmarknaden.
Denna sovjetiska hyresreglering är orsaken till varför bostadsmarknaden ser ut som den gör idag. KASS !
Ev. stavfel å meningsuppbyggnader presenteras i samarbete med för mycket whiskey.
https://www.hyresgastforeningen.se/var-verksamhet/vad-vi-gor/forhandlar-hyror/marknadshyror-ett-hot-mot-var-ratt-att-bo/