Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Aha, de sänker värmen under dagen för att motivera någon manöver. För tjejerna. För att kontrollera situationen. Rumsbyte, tidig läggning, nässpray eller extra ”element”.
Och så höjer de sen, manuellt eller via timer.
Ah, en smart fundering. Dock tror jag inte på timer - elradiatorer är normalt sett fasta installationer där man inte enkelt kan koppla in en timer hur som helst. Och värmen (eller all el? De kanske helt enkelt slog av huvudströmbrytaren?) måste varit ”avstängd” under bortåt tjugo timmar för att komma ner på ”extremt” låg förbrukning, enligt Raketpotatis. Varför pysslade de med sånt? Kanske nån ”manöver”, som du sa, men jag blir inte klok på det. Hursomhelst skulle det ju tyda på att dådet - även om det ser hastigt påkommet ut och dramatiskt utfört just 6/1 - ändå hade en kallsinnig planering över sig även i det korta tidsperspektivet.
Vi får väl anta att alla ”förbrukare” med någon som helst dignitet (torktumlare, tvättmaskin, varmvattenberedning för dusch) var passiva fr.o.m. 6/1 (och de spelar ju alla i lägre divisioner än uppvärmningen till att börja med). Att en kraftbolagsperson som Raketpotatis skulle ha refererat till förbrukningen som ”normal” från 7/1 om termostaterna lämnats i nerskruvat läge tycker jag verkar uteslutet (även om postare Armstark inte verkar hålla med mig).
Varför förbrukningen var låg under juldagarna är en annan nöt. Men de kan ju helt enkelt åkt bort några dagar då och valt att sänka tempen för att minska uppvärmningskostnaderna.
Lite synd att såna här små kluringar tenderar att försvinna i de gängse bombmattorna.