2019-01-18, 06:52
Medlem
Sentinelesens avatar
Nu börjar jag få en sån där konstig känsla i magen av den här tråden igen.
Finns det alltså de som försvarar en persons påstående om ett barn hade ME eller inte efter att hon träffat henne under en timmes tid? En diagnos som kräver massor av utredningar och tar 6 månader att konstatera?
Citera
2019-01-18, 07:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag litar på din bekant, hen har säkert rätt. Sjukvården i Skåne har så sent som 2016 fått svidande kritik för sin oförmåga att hantera patienter med denna sjukdom. Om man ser till formuleringen av denna kritik och vilket utvecklingsuppdrag man har fått från sin ledning förvånar det mig inte det minsta om samtliga patienter inom denna grupp , framför allt barn, för sitt eget bästa remitteras eller söker till någon annan vårdgivare. Det är inte ens säkert att Barn och ungdomsmedicin där din bekanta jobbar tillåts behandla eller diagnostisera denna patientgrupp eftersom man saknar kompetensen. Men att en sjukvårdsmottagning inte får diagnostisera en sjukdom betyder inte att det aldrig görs på någon annan mottagning, eller hur?

Det är en ganska viktig agenda att inte denna tråden vilseleds av en pianofröken eller en självutnämnd obducentkirurg.
Låter ju helt weird att de inte skulle ha en kompetent läkare på barn- och ungdomsmedicinsk mott. om nu barn ska remitteras dit från primärvården efter grundläggande u.s.?
Citera
2019-01-18, 07:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Nu börjar jag få en sån där konstig känsla i magen av den här tråden igen.
Finns det alltså de som försvarar en persons påstående om ett barn hade ME eller inte efter att hon träffat henne under en timmes tid? En diagnos som kräver massor av utredningar och tar 6 månader att konstatera?

Jodå, god människokännare kallas det, vilket innebär att man bara på sekunder kan läsa av en persons personlighet samt ställa en korrekt medicinsk diagnos bl. a
Citera
2019-01-18, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Instämmer; ekonomiska förutsättningar fanns för att leva ett tämligen gott liv, även med en tillfälligt minskad inkomst. Därför kan man bortse från att en av faktorerna var ekonomisk otrygghet med rädsla inför framtiden.
Samhället kan erbjuda mycket, även om ingrepp i assistansen har gett katastrofala följder på senare tid.
Familjen hade kunnat beviljas olika slags service av kommunen för att underlätta tillvaron.
Resor o dyl kan ansökas via fonder. Vissa assistansbolag ombesörjer också resor och utbildningar som tas ur kundens pott.

Som du säger; självfallet hade de kunnat sjukskriva sig. Att under många år sköta om barn/ungdomar med behov av ev matning/ADL och tillsyn, leder ofta till svår utmattning med låg energinivå och hjärntrötthet. En assistansutredning tar i regel sin runda tid och under tiden kan det vara nödvändigt att minska i arbetstid eller sjukskriva sig helt.

Att sjukdomen/diagnosen i sig skulle ha fått dem att överväga mord, tror jag inte alls på. Andra för oss i nuläget okända orsaker, kan ligga bakom. Förutom psykisk obalans under lång tid hos minst en av dem.

Är det någon som hört mer om eventuella kontakter med scientologerna?
Citera
2019-01-18, 07:38
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut tänkvärd reflektion. Här är det du återger:

Sen fann jag källan - den som 8 månader innan pressträffen förmedlade att det stod i avskedsbrevet att de planerat sen hösten.

Det som sägs om muntligt är svar på fråga om barnens hemundervisning.

Nu ser man inte det du citerat men det handlar om Hannas arbetstid. Hennes deklarerade inkomster som rappytt har delat i tråden talar emot att hon skulle ha arbetat halvtid. De stämmer bättre överens med en heltidstjänst eller möjligen viss deltid men inte så mycket som 50%. Det är möjligt att omgivningen uppfattat det som att hon arbetade halvtid eftersom hon verkar ha arbetat hemifrån en del om man utgår från det hennes chef sade.

Hur mycket eller lite hon vabbat kan vi inte veta något om. Förmodligen har båda föräldrarna behövt vabba emellanåt med två såpass sjuka barn men eftersom de hade flexibla arbeten är det mer troligt att de i första hand utnyttjade det.
Citera
2019-01-18, 07:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nu ser man inte det du citerat men det handlar om Hannas arbetstid. Hennes deklarerade inkomster som rappytt har delat i tråden talar emot att hon skulle ha arbetat halvtid. De stämmer bättre överens med en heltidstjänst eller möjligen viss deltid men inte så mycket som 50%. Det är möjligt att omgivningen uppfattat det som att hon arbetade halvtid eftersom hon verkar ha arbetat hemifrån en del om man utgår från det hennes chef sade.

Hur mycket eller lite hon vabbat kan vi inte veta något om. Förmodligen har båda föräldrarna behövt vabba emellanåt med två såpass sjuka barn men eftersom de hade flexibla arbeten är det mer troligt att de i första hand utnyttjade det.
Har du länk? Hittade bara en massa förfasande kring O:s deklaration om skatteskuld på över 300k som verkade koka ner i att arbetsgivaren inte lämnat in uppgifterna än.
Citera
2019-01-18, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Glöm Missan. Två barn mördades. Barnen hade en fin framtid. Dom led inte av obotlig cancer. Hela samhället la ner locket. Ingen pratar om
barnen. Om du hade sett Moa i pianorummet så hade du förstått saker och ting. Det finns en gammal golvlampa i det rummet. Med fransar. Hon älskade röra vid dom med sina mjuka barnhänder. Det kommer jag aldrig glömma. Idag satt jag där och tänkte på det. Jag gråter när jag tänker på det. Polisen kände inte barnen. Polisen lyssnar på släkten och släkten lyssnar på polisen.
Tack för din vackra beskrivning av ditt minne av Moa. Så värdefullt att sprida bilden av ett levande känslofullt barn så hon inte förringas till enbart ett mordoffer. Det är starkt av dig att skriva här trots alla ondsinta påhopp då jag förstår att din sorg är djup. Jag förstår att du gör det av kärlek till Moa och att du tvivlar över de satta diagnoserna. Det är du nog inte ensam om att göra. Det finns många olika agendor i tråden. Vissa upplevs som omänskliga maskiner som verkar lägga hela sin vakna tid för att få sista ordet i alla resonemang. Men du är äkta och mänsklig. Du vårdar minnet av Moa som hon var och bidrar stort till att ge oss, som det önskar, en bild av familjen som levande.
Citera
2019-01-18, 08:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visserligen är Gottfries själv född i Skåne men det mest rimliga borde vara att polisen inte direkt ville nämna sjukhuset vid namn men ändå rätt del i landet.

Så är det nog.
Citera
2019-01-18, 08:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Om man kan förväntas vabba mycket så är det förstås ett argument mot ren tidsnedskärning hos arbetsgivaren, utöver kanske (symboliska) mindre nivåer för att markera att man släpper vissa specifika åtaganden till annan anställd.
Citera
2019-01-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Aha, de sänker värmen under dagen för att motivera någon manöver. För tjejerna. För att kontrollera situationen. Rumsbyte, tidig läggning, nässpray eller extra ”element”.

Och så höjer de sen, manuellt eller via timer.
Ah, en smart fundering. Dock tror jag inte på timer - elradiatorer är normalt sett fasta installationer där man inte enkelt kan koppla in en timer hur som helst. Och värmen (eller all el? De kanske helt enkelt slog av huvudströmbrytaren?) måste varit ”avstängd” under bortåt tjugo timmar för att komma ner på ”extremt” låg förbrukning, enligt Raketpotatis. Varför pysslade de med sånt? Kanske nån ”manöver”, som du sa, men jag blir inte klok på det. Hursomhelst skulle det ju tyda på att dådet - även om det ser hastigt påkommet ut och dramatiskt utfört just 6/1 - ändå hade en kallsinnig planering över sig även i det korta tidsperspektivet.
Vi får väl anta att alla ”förbrukare” med någon som helst dignitet (torktumlare, tvättmaskin, varmvattenberedning för dusch) var passiva fr.o.m. 6/1 (och de spelar ju alla i lägre divisioner än uppvärmningen till att börja med). Att en kraftbolagsperson som Raketpotatis skulle ha refererat till förbrukningen som ”normal” från 7/1 om termostaterna lämnats i nerskruvat läge tycker jag verkar uteslutet (även om postare Armstark inte verkar hålla med mig).
Varför förbrukningen var låg under juldagarna är en annan nöt. Men de kan ju helt enkelt åkt bort några dagar då och valt att sänka tempen för att minska uppvärmningskostnaderna.
Lite synd att såna här små kluringar tenderar att försvinna i de gängse bombmattorna.
Citera
2019-01-18, 08:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Ah, en smart fundering. Dock tror jag inte på timer - elradiatorer är normalt sett fasta installationer där man inte enkelt kan koppla in en timer hur som helst. Och värmen (eller all el? De kanske helt enkelt slog av huvudströmbrytaren?) måste varit ”avstängd” under bortåt tjugo timmar för att komma ner på ”extremt” låg förbrukning, enligt Raketpotatis. Varför pysslade de med sånt? Kanske nån ”manöver”, som du sa, men jag blir inte klok på det. Hursomhelst skulle det ju tyda på att dådet - även om det ser hastigt påkommet ut och dramatiskt utfört just 6/1 - ändå hade en kallsinnig planering över sig även i det korta tidsperspektivet.
Vi får väl anta att alla ”förbrukare” med någon som helst dignitet (torktumlare, tvättmaskin, varmvattenberedning för dusch) var passiva fr.o.m. 6/1 (och de spelar ju alla i lägre divisioner än uppvärmningen till att börja med). Att en kraftbolagsperson som Raketpotatis skulle ha refererat till förbrukningen som ”normal” från 7/1 om termostaterna lämnats i nerskruvat läge tycker jag verkar uteslutet (även om postare Armstark inte verkar hålla med mig).
Varför förbrukningen var låg under juldagarna är en annan nöt. Men de kan ju helt enkelt åkt bort några dagar då och valt att sänka tempen för att minska uppvärmningskostnaderna.
Lite synd att såna här små kluringar tenderar att försvinna i de gängse bombmattorna.

Tack...!
De hade ingen värmecentral från vilken de kunde reglera temperaturen? Aj i så fall. Det kräver kanske vattenelement.
Jag tänkte det kunde finnas timer på värmecentral...

Återstår i så fall att slå ifrån säkringar? Eller innebär det huvudströmbrytare i elementens fall?
Citera
2019-01-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du länk? Hittade bara en massa förfasande kring O:s deklaration om skatteskuld på över 300k som verkade koka ner i att arbetsgivaren inte lämnat in uppgifterna än.

Deklarerade uppgifter. Oskar hade inte lämnat in deklarationen till Skatteverket förstår du. Använd sökfunktionen så hittar du Rappytts inlägg.

Det är mycket märkligt att en av föräldrarna inte deklarerade under våren 2017. Förstår att du måste inse det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in