Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-21, 12:31
  #44917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
[b]







Det har förekommit pm hit och dit, så jag skulle vilja veta vilket av dem som avses.
Var snäll och länka till det pm som avses samt till var påståendet i mitt fetade framgår.

Det var väl påståendet om mejl pro mortem till Oskars kollegor som var ämnet? Det har kommit till trådens kännedom från ett PM. Författaren till PM;et var, som tidigare nämnts av fallskärmshopparen, inte en ledamot från Svenska Akademien. Man skulle nästan kunna tro det eftersom det saknade både snille och smak. Trovärdigheten var dock i paritet.
Citera
2019-01-21, 12:43
  #44918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det PM som jag förmodar vi pratar om.


Att OH lämnat efter sig brev till arbetskamrater skulle väl inte kunna vara helt osannolikt, med tanke på allt annat skrivet material som de båda verkar ha lämnat till efterlevande. Men jag är definitivt tveksam till om det aktuella PMet är att lita på i det avseendet (liksom i andra). Om det inte finns mer än detta PM så sällar jag mig till dem i tråden som bedömer breven till arbetskamraterna som en trådsanning.
Citera
2019-01-21, 13:10
  #44919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Att OH lämnat efter sig brev till arbetskamrater skulle väl inte kunna vara helt osannolikt, med tanke på allt annat skrivet material som de båda verkar ha lämnat till efterlevande. Men jag är definitivt tveksam till om det aktuella PMet är att lita på i det avseendet (liksom i andra). Om det inte finns mer än detta PM så sällar jag mig till dem i tråden som bedömer breven till arbetskamraterna som en trådsanning.
Ett testamente, ett avskedsbrev och ett brev som berörde praktisk information är väl kanske inte så mycket. Dom var dessutom gemensamma.
Citera
2019-01-21, 13:29
  #44920
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Att OH lämnat efter sig brev till arbetskamrater skulle väl inte kunna vara helt osannolikt, med tanke på allt annat skrivet material som de båda verkar ha lämnat till efterlevande. Men jag är definitivt tveksam till om det aktuella PMet är att lita på i det avseendet (liksom i andra). Om det inte finns mer än detta PM så sällar jag mig till dem i tråden som bedömer breven till arbetskamraterna som en trådsanning.


Läste inlägget i november och raderade det direkt från hårddisken. Mycket information, t.ex; "Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var." vilket bara får mig att tänka på att det var kallt i huset, MEN...

..den som skrivit PM:et påstår att den känner en kollega till O som fått ett digitalt brev som O skrev innan morden. Detaljer kan förvanskas eller försvinna och...

... ibland funderar jag på om O och A reste bort på juldagen och kom tillbaka den 5/1 och...

... på tal om digitala brev så har jag flera gånger funderat på om förklaringsbrevet just var ett sådant. Polisen var aldrig intresserad av underskrifternas äkthet så låt säga att brevet fanns på respektives dator, undertecknad med varderas namn. Kanske några skräddarsydda tillägg för att passa mottagaren/släkterna. Senaste pressträffen tyckte jag också bara pratade om äktheten på testamentet och...

... jag tycker inte det är märkligt att morfar håller ett tal på begravningen och nämner något om förståelse. Polisen har berättat förstående om motivet flera gånger. Något kände han nog att han måste säga.

MEN ingen kan avgöra sanningshalten i ett PM.
Citera
2019-01-21, 13:36
  #44921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Nej, det är väl det jag inte gör när jag benämner uppgiften om att Oskar skickade ett brev till sina arbetskamrater som en trådsanning. Men om du har information som påvisar att jag misstagit mig, är du välkommen att presentera den här.


Du missade helt poängen och förstod inte (alt. låtsades inte förstå) frågan. Du skrev: ”Vi genomgång av tråden så framkommer det att Solglittret är upphovsman till PMet och har distribuerat det via reviews”. Därefter svarade du, efter att ha fått fråga om hur du vet det du påstår, att det ”framgått i tråden”. Men hur det framgått i tråden att Solglittret är upphovsman och varför just detta ska bedömas vara sant har du inte klargjort.
Citera
2019-01-21, 14:11
  #44922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ett testamente, ett avskedsbrev och ett brev som berörde praktisk information är väl kanske inte så mycket. Dom var dessutom gemensamma.

Och!! Vad tillför detta påpekande? Allt annat är det opreciserade, generella uttryck som jag använt. Varken du eller jag vet mera om dessa dokument än vad som framkommit i tråden och av polisens information. Det jag skrev var inte alls någon definition av hur mycket i antal ord eller rader eller sidor eller tecken som OH eller HB eller båda tillsammans har åstadkommit. Det uttrycket står i klartext för att eftersom de nu har skrivit (enskilt eller tillsammans) en hel del* annat som de lämnat efter sig, varför skulle då inte OH också kunnat lämna efter sig ett och annat brev till en eller annan arbetskamrat? Skulle det vara så otänkbart? Och läs nu inte in i detta att jag de facto tror att det är på det sättet. För det gör jag inte utifrån vad som f.n. är känt i saken.

*Obs, detta är inte heller preciserat!

Du läser vissa inlägg som fan läser bibeln. Vad ska det vara bra för?
Citera
2019-01-21, 15:30
  #44923
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det PM som jag förmodar vi pratar om.


Hm. Jag känner inga barn som har lakritsbåtar som favoritgodis. Inga alls.
Citera
2019-01-21, 15:52
  #44924
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns två ”sanningar” i tråden:

1. Flera skribenter förfasas över barnens dåliga livskvalitet - isolerade från skola, vänner och en meningsfull fritid. Dom tycker inte att barnen lever ett liv i egentlig mening. Dom skyller på föräldrarna.

2. Föräldrarna förfasas över barnens dåliga livskvalitet - isolerade från skola, vänner och en meningsfull fritid. Dom tycker att familjen inte lever ett liv i egentlig mening. Dom skyller på sjukdomen.

Om 1 är den enda sanningen så borde det inte finnas något motiv för föräldrarna att avsluta sina och barnens liv eftersom dom har fått sin vilja uppfylld i och med att barnen är isolerade. Då faller motivet.

Om 2 är den enda sanningen så är skribenterna och föräldrarna faktiskt överens om barnens dåliga livskvalitet och att familjen inte lever ett liv i egentlig mening. Då kan inte föräldrarna vara den felande länken, då måste det vara sjukdomen.

Föräldrarna och fördömarna är egentligen väldigt lika varandra i sitt oförsonliga tankesätt.

Föräldrarna klarade inte av att omorientera sitt liv efter barnens förändrade krav och den förändrade framtid som sjukdomen orsakade, man kunde inte mentalisera/föreställa sig att barnens liv kunde ha ett värde trots att det inte uppfyllde föräldrarnas förväntningar. Förnekarna i sin tur klarar inte av att mentalisera/föreställa sig att föräldrarna inte klarade av att mentalisera/föreställa sig att barnens liv kunde ha ett värde trots att det inte uppfyllde föräldrarnas förväntningar.

Det är fascinerande att föräldrarna och de som fördömer föräldrarna egentligen är väldigt lika varandra och delar samma fundamentalistiska syn på tillvaron och livet.

Jag tillät mig reflektera över detta en gång till, men givetvis slukades mina tankar av nå wi-fi-spök...

Helt ”kort”: föräldrarnas berömda ”isolering” är inte självvald utan en konsekvens av flickornas sjukdomar. Det är det som är kärnan. ”Isolering”, för vuxna, är förstås lite mer amorft än för flickorna, men upplevelsen av detta och skräcken för det kan ju vara högst påtaglig — inte minst om man är van vid motsatsen.

OH kan ju hypotetiskt fortfarande ha klarat av att producera (i ”isolering”) men flickornas tillstånd kan ha omöjliggjort att leverera, eller i alla händelser omväxlande men kontinuerligt omöjliggjort det ena. En befordringsprofessor kan nog f.ö. vanligen antas behöva leverera överallt.

Även om paret kan antas värna sin integritet, som varit uppe i tråden, så är det ju knappast ”isolerade” personer vi talar om. OH är ju med precis överallt. Även om det då krävs ”isolering” just för att kunna skriva.

Sen kommer ju kanske aspekten in att de inte är från orten och kanske inte har färdiga band till andra infödda. Precis som kanske flickorna till kamrater i skolan. Så det finns en potentiell initial oanknytenhet till att börja med. Som kanske upplevs än starkare när saker börjar hända, och som kanske skapar en (skambemängd) klyfta i och med flickornas sjukdomar och oförmåga att behålla banden till klasskamraterna i skolan. De känner sig inte självskrivet välkomna vart de går, med flickorna i släptåg.

Så de upplever sig avhakade. Och beter sig kanske som om de var det också. Och har inte rutiner, vanor, vardagsliv, intressen som kan väga upp en livskänsla vid sidan av karriärerna. Allt fokus har legat på att producera hemma för att kunna leverera på jobbet.

Och flickornas tillstånd omöjliggör också en förändring mot ett mer normaliserat liv. Och framtidsutsikter. Upplever de.

De upplever sig isolerade. Det borde vara det som skrämmer dem.

En lutheransk arbetsmoral omöjliggör ett lutherskt kärleksbudskap?

Eller vänder de ut och in på den tröjan och gör en luthersk ”barmhärtighetsgärning” av sin lutherska arbetsmoral? Som en sista besvärjelse av ordning och reda? Under förevändning av att barnen lider och far illa?

De är inte avhakade från omgivningens värderingar i alla fall.

Sen kan det finnas andra okända förhållanden. Det känns som att de kommer lite väl hastigt till beslut om det bara handlade om detta ovan.

En obehaglig diagnos eller någon annan aspekt på flickornas insjuknande kunde förklara mer.

Eller så har de bara dignat under det sammanlagda trycket av all osäkerhet och alla krav. Med initialt kanske väldigt högt ställda förväntningar.

En fundering...
__________________
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-21 kl. 16:11.
Citera
2019-01-21, 16:20
  #44925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Och!! Vad tillför detta påpekande? Allt annat är det opreciserade, generella uttryck som jag använt. Varken du eller jag vet mera om dessa dokument än vad som framkommit i tråden och av polisens information. Det jag skrev var inte alls någon definition av hur mycket i antal ord eller rader eller sidor eller tecken som OH eller HB eller båda tillsammans har åstadkommit. Det uttrycket står i klartext för att eftersom de nu har skrivit (enskilt eller tillsammans) en hel del* annat som de lämnat efter sig, varför skulle då inte OH också kunnat lämna efter sig ett och annat brev till en eller annan arbetskamrat? Skulle det vara så otänkbart? Och läs nu inte in i detta att jag de facto tror att det är på det sättet. För det gör jag inte utifrån vad som f.n. är känt i saken.

*Obs, detta är inte heller preciserat!

Du läser vissa inlägg som fan läser bibeln. Vad ska det vara bra för?

Jag preciserade vad vi vet att dom har skrivit. Det kan vara av intresse till skillnad mot svepande formuleringar om "allt annat skrivet material som de båda verkar ha lämnat till efterlevande".
Om du känner ett behov av att få vara mer oprecis så må det vara hänt, men du får ändå leva med att någon annan i så fall förtydligar dina svepande penseldrag.
Citera
2019-01-21, 17:37
  #44926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Hm. Jag känner inga barn som har lakritsbåtar som favoritgodis. Inga alls.
+1 på den! Vet inte ens när jag senast såg en lakritsbåt.
Citera
2019-01-21, 17:47
  #44927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tillät mig reflektera över detta en gång till, men givetvis slukades mina tankar av nå wi-fi-spök...

Helt ”kort”: föräldrarnas berömda ”isolering” är inte självvald utan en konsekvens av flickornas sjukdomar. Det är det som är kärnan. ”Isolering”, för vuxna, är förstås lite mer amorft än för flickorna, men upplevelsen av detta och skräcken för det kan ju vara högst påtaglig — inte minst om man är van vid motsatsen.

OH kan ju hypotetiskt fortfarande ha klarat av att producera (i ”isolering”) men flickornas tillstånd kan ha omöjliggjort att leverera, eller i alla händelser omväxlande men kontinuerligt omöjliggjort det ena. En befordringsprofessor kan nog f.ö. vanligen antas behöva leverera överallt.

Även om paret kan antas värna sin integritet, som varit uppe i tråden, så är det ju knappast ”isolerade” personer vi talar om. OH är ju med precis överallt. Även om det då krävs ”isolering” just för att kunna skriva.

Sen kommer ju kanske aspekten in att de inte är från orten och kanske inte har färdiga band till andra infödda. Precis som kanske flickorna till kamrater i skolan. Så det finns en potentiell initial oanknytenhet till att börja med. Som kanske upplevs än starkare när saker börjar hända, och som kanske skapar en (skambemängd) klyfta i och med flickornas sjukdomar och oförmåga att behålla banden till klasskamraterna i skolan. De känner sig inte självskrivet välkomna vart de går, med flickorna i släptåg.

Så de upplever sig avhakade. Och beter sig kanske som om de var det också. Och har inte rutiner, vanor, vardagsliv, intressen som kan väga upp en livskänsla vid sidan av karriärerna. Allt fokus har legat på att producera hemma för att kunna leverera på jobbet.

Och flickornas tillstånd omöjliggör också en förändring mot ett mer normaliserat liv. Och framtidsutsikter. Upplever de.

De upplever sig isolerade. Det borde vara det som skrämmer dem.

En lutheransk arbetsmoral omöjliggör ett lutherskt kärleksbudskap?

Eller vänder de ut och in på den tröjan och gör en luthersk ”barmhärtighetsgärning” av sin lutherska arbetsmoral? Som en sista besvärjelse av ordning och reda? Under förevändning av att barnen lider och far illa?

De är inte avhakade från omgivningens värderingar i alla fall.

Sen kan det finnas andra okända förhållanden. Det känns som att de kommer lite väl hastigt till beslut om det bara handlade om detta ovan.

En obehaglig diagnos eller någon annan aspekt på flickornas insjuknande kunde förklara mer.

Eller så har de bara dignat under det sammanlagda trycket av all osäkerhet och alla krav. Med initialt kanske väldigt högt ställda förväntningar.

En fundering...

Familjen levde inget liv i sus och dus, så man kan fundera på hur högt ställda förväntningar dom hade på ”ett liv i egentlig mening” och hur deras liv faktiskt hade gestaltat sig dom senaste åren.

Dom arbetade strävsamt, bodde i ett ganska vanligt hus, visserligen med pool men ingalunda något palats. Det spelades fotboll och fiol. Ett ganska vanligt Svenssonliv förutom att Oskar hade ett jobb som krävde en del frånvaro och resor.

Det känns inte som att dom hade högre ställda förväntningar än andra. Deras jakt på ett botemedel för barnens sjukdom ligger också inom rimlighetens ramar, vem skulle inte göra samma sak?

Vilka tecken pekar på att tragedin berodde på väldigt höga förväntningar?
Citera
2019-01-21, 19:12
  #44928
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Att OH lämnat efter sig brev till arbetskamrater skulle väl inte kunna vara helt osannolikt, med tanke på allt annat skrivet material som de båda verkar ha lämnat till efterlevande. Men jag är definitivt tveksam till om det aktuella PMet är att lita på i det avseendet (liksom i andra). Om det inte finns mer än detta PM så sällar jag mig till dem i tråden som bedömer breven till arbetskamraterna som en trådsanning.
Jag tycker gott att polisen kunde ha nämnt det också i så fall. Avskeds/förklaringsbrev, testamente, de media man har kommit in i och "mejlkorrespondens med kollegor och (eller) familj". Varför skulle de utelämna en sån sak?
Alternativet vore att mejlen behandlar rent praktiska saker och då blir det genast rätt ointressant ändå. Sades det på PT om de efterlämnade ett eller flera instruktionsbrev?
Detta ihop med andra tokigheter gör att jag finner omtalade PM oseriöst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback