Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-13, 16:49
Medlem
Har fastnat för att göra pizza bianco då jag tröttnat på att göra tomatsås. Senaste jag gjorde var med lite rotfrukter, ingefära, lufttorkad skinka och lite annat smått och gott.

Riktigt gott med lite variation till en pizza med tomatsås som bas.
Citera
2019-01-13, 16:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om du köpt en pizzasten så innehåller den inte något skadligt som kan överföras till det du bakar.
Själv använder jag nästan alltid bakplåtspapper förutom till tunnbröd och liknande.

Det beror väl på vad stenen är gjord av. Keramiska grytor släpper ifrån sig kadmium och bly. Rostfritt stål släpper ifrån sig tungmetaller. Så varför ska inte en pizzasten släppa ifrån sig metaller?

Vad är bäst; pizzasten gjord av lavasten eller granit?
Citera
2019-01-13, 16:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Släpper det inte tungmetaller som bly från stenen om man inte använder något skydd som bakplåtspapper?
Som typ att en gjutjärnspanna fäller ut järn, som i sin tur är ett viktigt spårämne i kroppen?

Jag vet faktiskt inte. Din lokala pizzeria använder dock inte bakplåtspapper, och jag har inte sett någon ökad förekomst av sjukdomar orsakade av tungmetaller sedan vi började att äta pizza.
Citera
2019-01-13, 16:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Släpper det inte tungmetaller som bly från stenen om man inte använder något skydd som bakplåtspapper?
Har du funderat på hur man tillverkar bakplåtspapper? Med exempelvis svavelsyra... Du får härliga sulfater i din Capricciosa.
Citera
2019-01-13, 16:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du funderat på hur man tillverkar bakplåtspapper? Med exempelvis svavelsyra... Du får härliga sulfater i din Capricciosa.

Jo jag har funderat på det.
Citera
2019-01-13, 17:00
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
När man gräddar pizzor med bakplåtspapper under så använd ett nytt papper till varje pizza.
Då blir inte papperet bränt under och leverans av skadliga ämnen från papperet blir marginellt.
Citera
2019-01-13, 17:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När man gräddar pizzor med bakplåtspapper under så använd ett nytt papper till varje pizza.
Då blir inte papperet bränt under och leverans av skadliga ämnen från papperet blir marginellt.
Man kan grädda hemgjorda pizzor på ugnsgaller, då slipper man alla dessa problem.
Citera
2019-01-13, 17:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Man kan grädda hemgjorda pizzor på ugnsgaller, då slipper man alla dessa problem.

Ugnsgaller är gjord av rostfritt stål, antar jag. Det släpper ifrån sig metaller vid höga temperaturer som 200 grader.

Det enda materialet som inte släpper ifrån sig någonting är glas. Eldfast borosilikatglas t.ex.
Senast redigerad av JustZlatan 2019-01-13 kl. 17:10.
Citera
2019-01-13, 17:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Ugnsgaller är gjord av rostfritt stål, antar jag. Det släpper ifrån sig metaller vid höga temperaturer som 200 grader.

Det enda materialet som inte släpper ifrån sig någonting är glas. Eldfast borosilikatglas t.ex.
Gör det? Vad har du för källa till det?

Kanske du kan lägga pizzan på ett fat av glas eller porslin?
Citera
2019-01-13, 17:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Gör det? Vad har du för källa till det?

Kanske du kan lägga pizzan på ett fat av glas eller porslin?

Rostfritt stål släpper ifrån sig giftet aluminium. Porslin släpper också ifrån sig metaller.

Om det finns pizzasten eller galler gjord av borosilikatglas.
Citera
2019-01-13, 17:18
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Har testat ICA:s färska pizza, den nya varianten. Capricciosa och Hawai Var riktigt bra, dock lite för tunn smak på tomatsåsen. Men läcker deg och fräsch ost. Lite som en blandning av pan-pizza och traditionell. Kebabvarianten var dock ingen hit.

Testade ICA:s Hawaii igår och den var riktigt god! Inget större fel på kebabpizzan heller tycker jag. Såg att de har en salamivariant också som jag ska testa nästa gång. Tycker att ICA:s färska pizzor smakar mycket mer som ”riktiga” pizzor än Dr Oetker och Grandiosa.

Någon som har testat någon av Lidls djupfrysta pizzor?
Citera
2019-01-13, 17:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Rostfritt stål släpper ifrån sig giftet aluminium. Porslin släpper också ifrån sig metaller.

Om det finns pizzasten eller galler gjord av borosilikatglas.
Du glömde det där med källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in