2018-11-07, 22:56
Medlem
Tog de några obduktionsbilder? Dessa skulle ju kunna gå viralt ett tag, kanske någon tysk,polsk släkting får nys på detta.
Citera
2018-11-07, 23:09
Medlem
trickydicks avatar
Med all säkerhet så gjordes det en obduktion. Frågan om obducenten sparade något biologiskt material topp ett blodprov eller lite hår. Om så borde man kunna identifiera honom med DNA.

Spännande historia i vilket fall. om någon cold case-grupp skulle öppna fallet igen så tror jag man snart skulle få klarhet.
Citera
2018-11-08, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag känner inte till mycket om dåtidens malmtransporter från Narvik men man tänker sig kanske till till stor del hamnstäder kring Nordsjön inkl Hamburg? Eventuell malm till dåtidens östblock vet jag inte något om, men ett avhopp från DDR (Rostock?) och sedan vidare ev i en tom malmvagn till Kiruna från Narvik eller Luleå låter kanske inte helt troligt.
.

Det var och är de stora hamnstäderna kring Nordsjön som är huvudsakliga mottagare av LKAB:s malm från Kiruna. Tyskland/Ruhrområdet räknar Kirunagruvan som sin "hemmagruva". Någon försäljning till östblocket har jag då aldrig hört talas om. De hade så gott som helt slutna ekonomier och försökte lösa all handel inom blocket så gott det nu gick. Jag tror inte att den här killen kom från öst. Absolut inte från Sovjetunionen. Det var nästan helt vattentäta skott mellan Sovjet- Finland/Norge på den tiden. Tillkom att naturen omöjliggjorde rymningar.

Persontåg gick/går givetvis mellan Narvik-Kiruna-Luleå. Kan ha varit en sjöman som hoppade av i Narvik eller Luleå och tog tåget till Kiruna. Det fanns ingen gränskontroll på så sätt mellan Sverige och Norge vid den tidpunkten. Det var bara att kliva på tåget. Biljett kunde du köpa på tåget mot en tilläggsavgift om du inte hann köpa på stationen.

Jag vet inte hur noga dessa sjömän bokfördes i olika länder? Kanske inte sjöbefälet ens brydde sig om att meddela någon myndighet om det inträffade? Kanske att de resonerade som så:

- Tja, han blev väl less och hoppade av i Narvik. Sånt händer. Det brukar ordna sig.

Hade han dessutom inte några närmare släktingar så kanske han inte ens var saknad i någon större omfattning? Kanske tillbringat största delen av arbetslivet till sjöss på de stora haven? Då har man nog inte kvar så många vänner på landbacken eller inte ens ville ha kvar dessa tidigare vänner och det var just därför som man en gång sökte sig till sjöss?

Spekulationer så här på morgonkvisten.
Senast redigerad av Konrad 2018-11-08 kl. 05:46.
Citera
2018-11-10, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonstans var han hemmahörande?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det var och är de stora hamnstäderna kring Nordsjön som är huvudsakliga mottagare av LKAB:s malm från Kiruna. Tyskland/Ruhrområdet räknar Kirunagruvan som sin "hemmagruva". Någon försäljning till östblocket har jag då aldrig hört talas om. De hade så gott som helt slutna ekonomier och försökte lösa all handel inom blocket så gott det nu gick. Jag tror inte att den här killen kom från öst. Absolut inte från Sovjetunionen. Det var nästan helt vattentäta skott mellan Sovjet- Finland/Norge på den tiden. Tillkom att naturen omöjliggjorde rymningar.

Persontåg gick/går givetvis mellan Narvik-Kiruna-Luleå. Kan ha varit en sjöman som hoppade av i Narvik eller Luleå och tog tåget till Kiruna. Det fanns ingen gränskontroll på så sätt mellan Sverige och Norge vid den tidpunkten. Det var bara att kliva på tåget. Biljett kunde du köpa på tåget mot en tilläggsavgift om du inte hann köpa på stationen.

Jag vet inte hur noga dessa sjömän bokfördes i olika länder? Kanske inte sjöbefälet ens brydde sig om att meddela någon myndighet om det inträffade? Kanske att de resonerade som så:

- Tja, han blev väl less och hoppade av i Narvik. Sånt händer. Det brukar ordna sig.

Hade han dessutom inte några närmare släktingar så kanske han inte ens var saknad i någon större omfattning? Kanske tillbringat största delen av arbetslivet till sjöss på de stora haven? Då har man nog inte kvar så många vänner på landbacken eller inte ens ville ha kvar dessa tidigare vänner och det var just därför som man en gång sökte sig till sjöss?

Spekulationer så här på morgonkvisten.

Visst skulle det kunnat ha varit en sjöman som tog tåget från Luleå eller Narvik som av någon anledning skulle till Kiruna. Den upphittade mannen är jag i a f övertygad om att han inte var boende i Sverige.

Vad han än hade för bakgrund så är jag mycket förundrad över hans märkliga och mycket dåliga utrustning som hittades. Kan han ha haft mer utrustning som han hade någon annanstans och som aldrig hittades? I närheten av där han påträffades, hemma hos någon, i en förvaringsbox?

Har inget minne av att jag har läst att det hade påträffats kontanter hos honom.

Bl. a. Interpol kontaktades. Inga uppgifter fanns om honom eller senare framkom. Jag tror inte att han var hemmahörande i t. ex. Västtyskland. Jag tror att han var hemmahörande någonstans bakom järnridån som det kallades på den här tiden. Kom han ev. därifrån aå behöver det inte handla om att han skulle ha rymt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-10 kl. 14:48.
Citera
2018-11-10, 14:52
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst skulle det kunnat ha varit en sjöman som tog tåget från Luleå eller Narvik som av någon anledning skulle till Kiruna. Den upphittade mannen är jag i a f övertygad om att han inte var boende i Sverige.

Vad han än hade för bakgrund så är jag mycket förundrad över hans märkliga och mycket dåliga utrustning som hittades. Kan han ha haft mer utrustning som han hade någon annanstans och som aldrig hittades? I närheten av där han påträffades, hemma hos någon, i en förvaringsbox?

Har inget minne av att jag har läst att det hade påträffats kontanter hos honom.

Bl. a. Interpol kontaktades. Inga uppgifter fanns om honom eller senare framkom. Jag tror inte att han var hemmahörande i t. ex. Västtyskland. Jag tror att han var hemmahörande någonstans bakom järnridån som det kallades på den här tiden.

Och varför tror du det?

Jag tror han gick ut i vildmarken för att försvinna.

Troligen är han inte från Sverige, då skulle han ha identifierats.
Troligen inte från Norge, eftersom Norge har sin egen natur man kan försvinna i.
Troligen inte från Finland, eftersom Finland har sin egen natur man kan försvinna i.
Troligen inte rån Ryssland, eftersom Ryssland har sin egen natur man kan försvinna i.

Återstår då den europeiska fastlandet: Tyskland, Holland, Frankrike, Danmark? De som bor i dessa länder och liknande länder och vill försvinna i vildmarken gör det enklast genom att ta sig upp genom Sverige. Att ta sig till Norge eller Finland är bara onödigt för dessa människor. Bodde man i östra europa, bakom järnmuren, så fanns det ingen anledning att försvinna på detta sätt i västeuropa, de kan lika gärna försvinna inom Sovjet någonstans.

Så, mina bästa tips är: Tyskland, Danmark, Holland, Belgien eller Frankrike.
Citera
2018-11-10, 15:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fanns inte några uppgifter om honom i databasen.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Och varför tror du det?

Troligen inte från Norge, eftersom Norge har sin egen natur man kan försvinna i.
Troligen inte från Finland, eftersom Finland har sin egen natur man kan försvinna i.
Troligen inte rån Ryssland, eftersom Ryssland har sin egen natur man kan försvinna i.

Återstår då den europeiska fastlandet: Tyskland, Holland, Frankrike, Danmark? De som bor i dessa länder och liknande länder och vill försvinna i vildmarken gör det enklast genom att ta sig upp genom Sverige. Att ta sig till Norge eller Finland är bara onödigt för dessa människor. Bodde man i östra europa, bakom järnmuren, så fanns det ingen anledning att försvinna på detta sätt i västeuropa, de kan lika gärna försvinna inom Sovjet någonstans.

Javisst är det möjligt att han kunde ha kommit från något av dessa länder.

Jag tror detta p. g. a. att Interpol inte kunde få fram någonting om honom. Signalement och fingeravtryck hjälpte inte. Ingen person som var anmäld försvunnen fanns i deras databas som skulle ha kunnat vara den här mannen. Inga anhöriga hade anmält honom som saknad. Att han inte skulle ha haft någon anhörig tror jag inte på men visst finns den möjligheten att anhöriga inte brydde sig om att anmäla honom.

Kom däremot den här personen någonstans bakom dåvarande järnridån så är det inte så konstigt att inget framkom.

Tyvärr vet vi så litet om detta fall. Det skulle behövas att läsa den polisutredning som då gjordes för att få fram fler uppgifter. Denna bör finnas kvar.
Citera
2019-01-08, 15:29
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Och varför tror du det?

Kunde inte polisen kolla detta med västeuropeiska register 1979? Samtidigt stämmer det att grannländerna har sin egen natur att försvinna i och då uppstår frågan varför den där personen befann sig i närheten av Esrange.

Om din teori skulle stämma undrar jag också hur han tog sig genom de stränga gränskontrollerna som existerade på den tiden. Hans inresa till Sverige måste ha registrerats och någon måste ha sett honom under resan genom Sverige..

En annan teori är att han reste genom ett av grannländerna för att sedan korsa gränsen vid Lappland vilket betyder att någon bör ha sett honom i dessa länder. Det verkar inte ha funnits någon campingutrustning där han hittades och hur har han sovit i skogen med så tunna kläder under den svenska vintern? Antingen har han haft hjälp av någon eller sovit på hotell. Hade han varit en vilsen själ som ville försvinna hade någon saknat honom för alla människor lämnar spår och har anhöriga.
Citera
2019-01-08, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fripassagerare på båt till Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Kunde inte polisen kolla detta med västeuropeiska register 1979? Samtidigt stämmer det att grannländerna har sin egen natur att försvinna i och då uppstår frågan varför den där personen befann sig i närheten av Esrange.

Om din teori skulle stämma undrar jag också hur han tog sig genom de stränga gränskontrollerna som existerade på den tiden. Hans inresa till Sverige måste ha registrerats och någon måste ha sett honom under resan genom Sverige..

En annan teori är att han reste genom ett av grannländerna för att sedan korsa gränsen vid Lappland vilket betyder att någon bör ha sett honom i dessa länder. Det verkar inte ha funnits någon campingutrustning där han hittades och hur har han sovit i skogen med så tunna kläder under den svenska vintern? Antingen har han haft hjälp av någon eller sovit på hotell. Hade han varit en vilsen själ som ville försvinna hade någon saknat honom för alla människor lämnar spår och har anhöriga.

Jovisst västeuropeiska register kunde svensk polis få hjälp av som Interpol.

Däremot de dåvarande östeuropeiska registren var inte lika lätta.

Kanske kom den här personen med båt till Tromsö, kanske som fripassagerare, och därefter tog han tåget därifrån till Kiruna? Kan ha tagit sig olovligen över den norsk-sovjetiska gränsen? Något pass eller ID-handling påträffades aldrig.

Det hittades några saker. Var någonstans var kaffepannan tillverkad? Vad stod det för text på hans tändsticksaskar?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-08 kl. 17:37.
Citera
2019-01-10, 04:48
Medlem
Citat:

Kanske kom den här personen med båt till Tromsö, kanske som fripassagerare, och därefter tog han tåget därifrån till Kiruna? Kan ha tagit sig olovligen över den norsk-sovjetiska gränsen? Något pass eller ID-handling påträffades aldrig.

Liten rättelse, visst går det att ta sig från Tromsö till Kiruna men det är ganska omständligt och järnväg finns ej. Järnmalmstrafiken går via Narvik. En sjöman som hade sett den storstilade norska kusten vid ett flertal resor och blivit nyfiken på vad som fanns bakom fjällkedjan? Jag kommer då inte ihåg att det var annat än att anonymt köpa en biljett, hoppa in i en järnvägsvagn och åka iväg till Kiruna från Narvik. Inte var det någon som kollade pass eller identitet.

Nordiska passunionen gjorde att ingen i praktiken behövde pass. I Norden hade vi ett mycket väl fungerande "Schengenavtal" långt innan EU fanns i dess nuvarande form.

Däremot tror jag att vi kan glömma Sovjetunionen. Det var mer eller mindre hermetiskt tillslutet från båda hållen. Mellan Norge och Sovjet fanns en Natogräns och finns så fortfarande. Bevakningen var stenhård. Det var under det Kalla krigets dagar och gränsen var en del av järnridån. Utan att veta det med bestämdhet så antar jag att gränsen var indelad i olika bevakningszoner som omöjliggjorde en flykt den vägen. Än idag är det som nu finns kvar av den Norska armén i huvudsak stationerad inom detta område. Då fanns det knappt någon kontakt alls över gränsen även om väg fanns. Murmanskområdet med flottbasen var då ett av Sovjetunionens absolut viktigaste militära skyddsområde.

Inte ens idag får du gå till fots över den gränsen utan endast färdas med fordon. Cykel går bra, det räknas som ett fordon, men gå får du inte.
Senast redigerad av Konrad 2019-01-10 kl. 05:44.
Citera
2019-01-10, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gränsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Liten rättelse, visst går det att ta sig från Tromsö till Kiruna men det är ganska omständligt och järnväg finns ej. Järnmalmstrafiken går via Narvik. En sjöman som hade sett den storstilade norska kusten vid ett flertal resor och blivit nyfiken på vad som fanns bakom fjällkedjan? Jag kommer då inte ihåg att det var annat än att anonymt köpa en biljett, hoppa in i en järnvägsvagn och åka iväg till Kiruna från Narvik. Inte var det någon som kollade pass eller identitet.

Nordiska passunionen gjorde att ingen i praktiken behövde pass. I Norden hade vi ett mycket väl fungerande "Schengenavtal" långt innan EU fanns i dess nuvarande form.

Däremot tror jag att vi kan glömma Sovjetunionen. Det var mer eller mindre hermetiskt tillslutet från båda hållen. Mellan Norge och Sovjet fanns en Natogräns och finns så fortfarande. Bevakningen var stenhård. Det var under det Kalla krigets dagar och gränsen var en del av järnridån. Utan att veta det med bestämdhet så antar jag att gränsen var indelad i olika bevakningszoner som omöjliggjorde en flykt den vägen. Än idag är det som nu finns kvar av den Norska armén i huvudsak stationerad inom detta område. Då fanns det knappt någon kontakt alls över gränsen även om väg fanns. Murmanskområdet med flottbasen var då ett av Sovjetunionens absolut viktigaste militära skyddsområde.

Inte ens idag får du gå till fots över den gränsen utan endast färdas med fordon. Cykel går bra, det räknas som ett fordon, men gå får du inte.

Okej!

Detta vet du bättre än jag. Trodde att det fanns persontåg mellan Narvik och Kiruna.

Jag vet i a f att gränsen mellan Norge och Sovjetunionen öppnades 1965 för norska turister att besöka grannlandet men för en sovjetisk medborgare att besöka Norge var däremot mycket svårt.
Citera
2019-01-10, 17:33
Medlem
Citat:
Okej!

Detta vet du bättre än jag. Trodde att det fanns persontåg mellan Narvik och Kiruna.

Det går både persontåg och järnmalmståg mellan Kiruna och Narvik men Tromsö har ingen järnväg över huvud taget. Nåja, strunt samma.
Citera
2019-01-11, 13:51
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det

Det var passkontroller inom Västeuropa förutom i Norden. Det vanligaste var nog en hastig blick på passbilden och så var det inte mer med det. Det finns gränser som går rakt genom tätorter, omöjligt att kolla alla som passerade. Tror inte det alltid var så mycket passkontroll mellan Österrike/Schweiz/Västtyskland/Danmark etc heller. Om han var västtysk hade han lätt kunnat åka via Danmark, det fanns inget stängsel eller så (nu planeras dock ett pga vildsvin som man inte vill ha i DK) sedan tagit sig upp via nattåg norrut och smält in bland andra utan att bli riktigt sedd av någon.

Det fanns vagnar från Göteborg resp Malmö åtminstone så långt som till Luleå, eller Stockholm-Narvik. Men jag tror inte att han nödvändigtvis klivit av i Kiruna. Åkte han till Luleå, fortsatte med buss på kvällen och diskret gick av på nuvarande E10 vid vägskälet mot Jukkasjärvi, även om detta var i juni med dagsljus dygnet runt, kunde han kanske undgå att bli ihågkommen någonstans.
Senast redigerad av pudellus 2019-01-11 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in