Citat:
Ursprungligen postat av
Hummm..
Frågan är hur mycket spår och teknisk bevisning som polisen noterade vid den tiden. Tandstatus, lagningar, klädmärken, mm..
Finns det något arkiv med det som finns säkrat om grabben?
Vi vet inte hur mycket som kom att noteras. Tror inte det var så mycket.
Ja det finns det. Det måste ha blivit gjord, troligtvis en kort sådan, en polisredning om den okände i vildmarken. Det bör ha varit polisen i Kiruna som hade hand om utredningen. Ibland bevarar polisen själva sina gamla utredningar och ibland lagras de på annat håll. För att förvissa sig om att denna utredning inte befinner sig där så kan det vara bäst att först ta kontakt med polisen i Kiruna innan man går vidare.
Ibland försvinner gamla polisutredningar men nästan alltid så finns dessa bevarade.
De lagras då hos landsarkivet. Där här utredningen bör i s f finnas här:
https://riksarkivet.se/ostersund
Detta är det landsarkiv som ligger längst norrut vad jag känner till. Här kan man begära att få ta del av den här polisutredningen. Nästan alltid blir detta beviljat. Jag har dock själv aldrig varit i kontakt med just detta landsarkiv men det bör vara på samma sätt som hos andra landsarkiv söder över.
Vid en begäran så skall man alltid ange så mycket uppgifter man känner till. Nu har vi inte många uppgifter men vi har i a f den uppgiften när han påträffades, hur han delvis var klädd, signalement samt det lilla han hade med sig.
Den polisutredning som man då får ta del av brukar oftast då vara maskad men jag undrar om denna kommer att bli det. Den går både att få utredningen skickad via mail eller via vanlig post. Fotostatkopiorna brukar kosta 4 kr/st.