2018-11-07, 12:14
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tankeläsning? Det där var faktiskt någonting som jag hade i bakhuvudet i samband med att jag började rekapitulera det vad jag nu kom ihåg av det hela. På den tiden prenumererade jag på NSD (Norrländska Socialdemokraten) med studierabatt och joo...någonstans i NSD under den aktuella perioden vill jag minnas att det nämndes om någonting i klädseln som pekade mot dåvarande Västtyskland. Jag kan givetvis inte ta gift på det, minnet är som det är efter det att mer än 37 år har förflutit.

Det har framkommit märkligt lite om vilket/vilka länder som skulle kunna antas vara hans hemland utifrån klädsel mm. Tandlagningar/arbeten och tandstatus skulle ev ha kunnat ge en fingervisning, men han var ung. En framtand var avslagen. Hade man kunnat se om detta var en äldre händelse eller ägt rum sent i hans liv?

Hur var kläder märkta vid den här tiden? I Sverige hade etiketter med tvättråd/VDN blivit standard (och jag tror det gällde även importerade kläder som såldes i Sverige).

Verkar inte osannolikt att han kommit via fartyg till Narvik. Men hur hittade han avtagsvägen från Esrangevägen annat än av en slump? Han hade ingen karta med sig och det är inte heller säkert att ens en nyinköpt karta haft Luonattivägen utmärkt, eftersom vägen ska ha byggts sent 70-tal.

Kunde man se på spåren vilket håll han kom från på vägen? Kunde han ev ha nått platsen från nordväst, via Jukkasjärvi (en mindre väg går norrut därifrån) eller Kurravaara?

Kom att tänka på på fallet
(FB) 20 år gammelt mysterium, mulig svensk?. En rad spår som pekar på olika länder, men olöst...
Senast redigerad av pudellus 2018-11-07 kl. 12:20.
Citera
2018-11-07, 12:47
Medlem
Hummm..s avatar
Kan någon hjälpa med att visa på karta var grabben hittades mer exakt? Har försökt med de uppgifter som finns i tråden, men hanmnar strax väst/nordväst om Malmberget.

Han kremerades tydligen, men vart blev han begravd?
Citera
2018-11-07, 13:24
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Kan någon hjälpa med att visa på karta var grabben hittades mer exakt? Har försökt med de uppgifter som finns i tråden, men hanmnar strax väst/nordväst om Malmberget.

Han kremerades tydligen, men vart blev han begravd?
Det är inte det Latnivaara som ligger vid Malmbanan i Gällivare kommun. Du hittar fler uppgifter i tråden men det var alltså norr om vägen till Esrange, långt utmed en grusväg, troligen den väg som kallas Luonattivägen och ett par km från den.
Citera
2018-11-07, 13:32
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det är inte det Latnivaara som ligger vid Malmbanan i Gällivare kommun. Du hittar fler uppgifter i tråden men det var alltså norr om vägen till Esrange, långt utmed en grusväg, troligen den väg som kallas Luonattivägen och ett par km från den.

Uff, det är ju mitt ute i ingenting....
Citera
2018-11-07, 13:56
Medlem
Citat:
Uff, det är ju mitt ute i ingenting....

Ligger i Sveriges minst besökta delar. Vintertid kan jag möjligen tänka mig att vildmarksturismen gör besök med skotersafari eller hundspann men sommartid lär det vara folktomt. Det finns egentligen ingen direkt anledning att besöka dessa marker. Fjällturismen är mer lockande i så fall.

https://kso.etjanster.lantmateriet.s...kground_noauth

Latnivaara.

I slutet på 1970-talet fanns inte ens vildmarksturismen vintertid.
Senast redigerad av Konrad 2018-11-07 kl. 14:26.
Citera
2018-11-07, 14:13
Medlem
Citat:

Verkar inte osannolikt att han kommit via fartyg till Narvik. Men hur hittade han avtagsvägen från Esrangevägen annat än av en slump? Han hade ingen karta med sig och det är inte heller säkert att ens en nyinköpt karta haft Luonattivägen utmärkt, eftersom vägen ska ha byggts sent 70-tal.

Kunde man se på spåren vilket håll han kom från på vägen? Kunde han ev ha nått platsen från nordväst, via Jukkasjärvi (en mindre väg går norrut därifrån) eller Kurravaara?

(FB) 20 år gammelt mysterium, mulig svensk?. En rad spår som pekar på olika länder, men olöst...

Det finns så lite att gå på så det kan inte annat bli än spekulationer. Jag var för några år sedan inne med en spekulation om att han möjligen kunde ha fått lift med en utländsk forskare som var på väg till Esrange. Kanske delat kupé på tåget, flygstolen bredvid?

Forskaren åkte tillbaka hem efter någon vecka och kunde således aldrig ta del av vad som hade skett. I så fall tycker man ju att forskaren skulle ha nämnt det hela för någon på Esrange.

- I morse gav jag lift åt en kille som steg av mitt på vägen hit och som skulle ge sig vidare in i vildmarken.

Han kanske nämnde det men det var för andra kollegor som också kom utifrån eller att forskaren var så ny i dessa trakter så att han inte ens insåg att det var något konstigt med en ung man som bad om att få kliva av bilen mitt i ingenstans.

När man vet så lite, nästan ingenting...
Citera
2018-11-07, 14:33
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ligger i Sveriges minst besökta delar. Vintertid kan jag möjligen tänka mig att vildmarksturismen gör besök med skotersafari eller hundspann men sommartid lär det vara folktomt. Det finns egentligen ingen direkt anledning att besöka dessa marker. Fjällturismen är mer lockande i så fall.

https://kso.etjanster.lantmateriet.s...kground_noauth

Latnivaara.

I slutet på 1970-talet fanns inte ens vildmarksturismen vintertid.

Så är det. Dessutom finns väl inte direkt något att ”se” heller om man vill fjällvandra?

Hittade ett foto som jag reagerade lite på. Klädseln stämmer inte riktigt överens med beskrivningen. Är verkligen bilden äkta? Personen på bild har inte legat speciellt länge heller och kläderna ser fräscha ut.
http://www.aspergerforum.se/riktigt-....html#p1184243
Citera
2018-11-07, 15:13
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Så är det. Dessutom finns väl inte direkt något att ”se” heller om man vill fjällvandra?

Hittade ett foto som jag reagerade lite på. Klädseln stämmer inte riktigt överens med beskrivningen. Är verkligen bilden äkta? Personen på bild har inte legat speciellt länge heller och kläderna ser fräscha ut.
http://www.aspergerforum.se/riktigt-....html#p1184243

Inget betydande rekreationsområde som det verkar.

Troligen är det en sk genrebild, men verkar oklart exakt varifrån den kommer.

(FB) Upphittat lik Esrange 1979.
(FB) Upphittat lik Esrange 1979.
Senast redigerad av pudellus 2018-11-07 kl. 15:27.
Citera
2018-11-07, 19:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tog tåget från Narvik till Kiruna?

Citat:
Det har framkommit märkligt lite om vilket/vilka länder som skulle kunna antas vara hans hemland utifrån klädsel mm. Tandlagningar/arbeten och tandstatus skulle ev ha kunnat ge en fingervisning, men han var ung. En framtand var avslagen. Hade man kunnat se om detta var en äldre händelse eller ägt rum sent i hans liv?

Hur var kläder märkta vid den här tiden? I Sverige hade etiketter med tvättråd/VDN blivit standard (och jag tror det gällde även importerade kläder som såldes i Sverige).

Bra att du har tagit upp detta med den okände mannens tandstatus. Har faktiskt inte tänkt på detta förutom den avslagna framtanden. Hans tänder bör ha kollats. Lagningarna, vilket han troligtvis hade, kunde ju avgöras om de var svenska eller gjorda utomlands. Öststatslagningar på den tiden gick att se ganska enkelt eftersom de oftast var betydligt mer slarvig gjorda än de inhemska.'

Även importerade kläder 1979 hade etiketter med tvättråd.

Visst han kan ha kommit med fartyg till Narvik men var kom han då resande ifrån? Från Narvik finns det ju järnväg till Kiruna men hur kom han sedan vidare ut till den mycket ensliga plats där han påträffades? Kan han ev. ha hamnat där av en slump eller var det bestämt att han skulle till Esrange? Med tanke på hans mycket dåliga "utrustning" så verkar det inte ha varit planerat?

https://www.google.se/maps/dir/Narvi...67.8557995!3e0
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-07 kl. 19:08.
Citera
2018-11-07, 20:21
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bra att du har tagit upp detta med den okände mannens tandstatus. Har faktiskt inte tänkt på detta förutom den avslagna framtanden. Hans tänder bör ha kollats. Lagningarna, vilket han troligtvis hade, kunde ju avgöras om de var svenska eller gjorda utomlands. Öststatslagningar på den tiden gick att se ganska enkelt eftersom de oftast var betydligt mer slarvig gjorda än de inhemska.'

Visst han kan ha kommit med fartyg till Narvik men var kom han då resande ifrån? Från Narvik finns det ju järnväg till Kiruna men hur kom han sedan vidare ut till den mycket ensliga plats där han påträffades? Kan han ev. ha hamnat där av en slump eller var det bestämt att han skulle till Esrange? Med tanke på hans mycket dåliga "utrustning" så verkar det inte ha varit planerat?

Frågan är hur mycket spår och teknisk bevisning som polisen noterade vid den tiden. Tandstatus, lagningar, klädmärken, mm..

Finns det något arkiv med det som finns säkrat om grabben?
Citera
2018-11-07, 21:02
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag känner inte till mycket om dåtidens malmtransporter från Narvik men man tänker sig kanske till till stor del hamnstäder kring Nordsjön inkl Hamburg? Eventuell malm till dåtidens östblock vet jag inte något om, men ett avhopp från DDR (Rostock?) och sedan vidare ev i en tom malmvagn till Kiruna från Narvik eller Luleå låter kanske inte helt troligt.

Kläder i Sverige hade nog alltid tvättråd (och på svenska), men det verkar inte ha varit så vanligt med sådana lappar utomlands vid den tiden?

Han kanske hade Esrange i tankarna men inte lyckades ta sig längre än till Jukkasjärvi? En förbryllande detalj är kaffepannan, men inget tält, sovsäck eller riktig utrustning och dessutom en ovanlig tid på året för vandring. Känns som det skulle ha kunnat vara en planerad resa till nordligaste Sverige, kanske via Norge eller Finland, men inte för naturupplevelsernas skull utan för att begå självmord.
Citera
2018-11-07, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landsarkivet i Östersund.

Citat:
Frågan är hur mycket spår och teknisk bevisning som polisen noterade vid den tiden. Tandstatus, lagningar, klädmärken, mm..

Finns det något arkiv med det som finns säkrat om grabben?

Vi vet inte hur mycket som kom att noteras. Tror inte det var så mycket.

Ja det finns det. Det måste ha blivit gjord, troligtvis en kort sådan, en polisredning om den okände i vildmarken. Det bör ha varit polisen i Kiruna som hade hand om utredningen. Ibland bevarar polisen själva sina gamla utredningar och ibland lagras de på annat håll. För att förvissa sig om att denna utredning inte befinner sig där så kan det vara bäst att först ta kontakt med polisen i Kiruna innan man går vidare.

Ibland försvinner gamla polisutredningar men nästan alltid så finns dessa bevarade.

De lagras då hos landsarkivet. Där här utredningen bör i s f finnas här: https://riksarkivet.se/ostersund

Detta är det landsarkiv som ligger längst norrut vad jag känner till. Här kan man begära att få ta del av den här polisutredningen. Nästan alltid blir detta beviljat. Jag har dock själv aldrig varit i kontakt med just detta landsarkiv men det bör vara på samma sätt som hos andra landsarkiv söder över.

Vid en begäran så skall man alltid ange så mycket uppgifter man känner till. Nu har vi inte många uppgifter men vi har i a f den uppgiften när han påträffades, hur han delvis var klädd, signalement samt det lilla han hade med sig.

Den polisutredning som man då får ta del av brukar oftast då vara maskad men jag undrar om denna kommer att bli det. Den går både att få utredningen skickad via mail eller via vanlig post. Fotostatkopiorna brukar kosta 4 kr/st.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-07 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in