2021-12-23, 13:35
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mycket bra med ny fakta. Läkarstudent verkar intressant. Månne om det går att få fram inskrivna på svenska läkarutbildningar säg under åren 76-79?
Om han ev var österrikare kanske han pluggat lite svenska vid universitetet i Wien?
https://sprachenzentrum.univie.ac.at...am/schwedisch/
Citera
2021-12-23, 15:04
Medlem
kermassas avatar
Jag har inte lyssnat på podden än, men vad är deras källor?
Citera
2021-12-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Jag har inte lyssnat på podden än, men vad är deras källor?

Troligtvis polisutredningen då han citerar förhör, utlåtanden och rättsmedicin.

God Jul på er
Citera
2022-01-16, 01:15
Medlem
Jag har inte heller lyssnat på någon podd, men allt verkar ju helt galet!
Citera
2022-08-17, 10:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Enligt en ny tråd här handlar det om en James. Se pdf:en. Svårt att citera, men på sidan 3, sjätte stycket.

Tråd: (FB) Dokument om utomjordingar på Esrange
Breven: https://imgur.com/a/4b8Qgnr
Citera
2022-08-26, 22:39
Medlem
LeXeLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Enligt en ny tråd här handlar det om en James. Se pdf:en. Svårt att citera, men på sidan 3, sjätte stycket.

Tråd: (FB) Dokument om utomjordingar på Esrange
Breven: https://imgur.com/a/4b8Qgnr

Riktigt skumt. Men personen ska ju enligt vad jag förstått inte vara identifierad. Om polisen då visste att det var denna James så borde utredningen vara klar. Nu vet jag i och för sig inte hur mycket sanning som det ligger i uppgifterna i brevet.
Citera
2022-08-30, 09:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Roade mig med att gå igenom massa olösta försvinnanden från 1979 och 1978 från Tyskland. Men kammade inte hem något. Han var ju så ung så någon borde saknat honom tycker man ju. Men var han självmordsbenägen kanske han var väldigt ensam.

Har det spekulerats i om han kan ha varit typ same? En same som velat bli fri och skaffa sig en egen stil och sen funkade det inte och han kunde inte återvända hem.

Edit: haha såg nu att jag själv föreslagit det för några år sedan i tråden. Lustigt.
Senast redigerad av Hamsterboll 2022-08-30 kl. 09:50.
Citera
2022-08-30, 11:47
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Roade mig med att gå igenom massa olösta försvinnanden från 1979 och 1978 från Tyskland. Men kammade inte hem något. Han var ju så ung så någon borde saknat honom tycker man ju. Men var han självmordsbenägen kanske han var väldigt ensam.

Har det spekulerats i om han kan ha varit typ same? En same som velat bli fri och skaffa sig en egen stil och sen funkade det inte och han kunde inte återvända hem.

Edit: haha såg nu att jag själv föreslagit det för några år sedan i tråden. Lustigt.
Påminn mig; varför är Tyskland ett av de troligaste hemländerna?
Citera
2022-08-30, 12:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tankeläsning? Det där var faktiskt någonting som jag hade i bakhuvudet i samband med att jag började rekapitulera det vad jag nu kom ihåg av det hela. På den tiden prenumererade jag på NSD (Norrländska Socialdemokraten) med studierabatt och joo...någonstans i NSD under den aktuella perioden vill jag minnas att det nämndes om någonting i klädseln som pekade mot dåvarande Västtyskland. Jag kan givetvis inte ta gift på det, minnet är som det är efter det att mer än 37 år har förflutit.

Citat:
Ursprungligen postat av GoneSailing
Lite rättningen då många rykten blir sanning.

Mannen var ca 20 år. Han var klädd i 6 st t-shirtar och en jacka, ingen kostym som jag läst någonstans. Mannen hittades av två sportfiskare som i sin tur kontaktade polisen.

Mannen har varit död minst en månad vid fyndet. Ögonen saknas och förruttnelsen är påtaglig. Mannen har blodbesudlingar på sina kläder och under Mannen finns ett paket med Gillette rakblad. Två stycken är använda. Man konstaterat att mannen är skuren i armarna men inte tillräckligt djupt för att dö av det. Men hittar mestadels svenska pengar i fickorna men även fåtal danska.

En bit från liket finns en gammal lägereld med en kaffetermos. Andra saker som hittas är tepåsar, plåster, toalettpapper. Det finns blod på sakerna. Någon har eldat upp vad man tror är klädesplagg (troligtvis en jacka). Här hittas även yllevantar med brännskador. Det ligger ett rep på ca 6 meter vid lägerelden. Polisen misstänker suicide.

Inga anmärkningar på obduktion förutom skärskadorna. Dödsorsak går ej att fastställa pga förruttnelsen.

Olika tips kommer in bl a ett par som kört en vilsen kille med två påsar som hävdar att han ska ut o vandra. Killen påstår att han är från Österrike men talar förhållandevis bra svenska. Han ska vara läkarstudent.

Ett annat par pratar troligtvis med samma kille men hävdar efter att polisen visat bilder på liket att det inte är samma man.

Källa, den döde ingen saknar
Podcast.

Jag tror att det visst är samma man som liftat med lokalbefolkningen. Oddsen att det ska finnas fler tunt klädda män i trakten som ska vandra är inte stor.

Troligtvis är mannen student i Sverige och kan därför en del svenska. Troligtvis finns det även någon som saknar mannen utomlands men 1979 var långt innan digitalisering och polisen mellan olika län hade inget samarbete automatiskt.

Med tanke på fynden och egen erfarenhet från psykvården så tror jag på suicidtankar men att mannen ej lyckats med detta utan istället fryst ihjäl.

Verkar ej heller som något sparats så DNA verkar uteslutet. Det är även helt uteslutet att mannen ska ha fallit från ett landningsställ och jag vågar sätta min högerfot på att han inte heller är spion.

Jag tror man ska leta i Österrike på försvunna personer 1978, 1979 eller 1980 efter yngre män som studerat utomlands och helst i Norden.

Känns som ingen riktigt grävt i detta då det är ganska tomt om man googlar.

Jag ska se om det går att finna polisrapporten när tid finnes.

Ursäkta Ev felstavningar, stora fingrar liten telefon

Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Påminn mig; varför är Tyskland ett av de troligaste hemländerna?

Pga det ovan tror jag? Men han kan ju vara precis från vilket land som helst såklart.
Citera
2022-08-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Nja, same kan du nog stryka från listan ganska omgående. De lever i stort sett som vi. De har kontakt med släkt och vänner. Har svårt att se att en same skulle bara kunna försvinna så där huxflux med tanke på Skandinaviens folkbokföring.

Sedan är inte samerna så väldigt många till antalet i de norra områdena. Alla känner alla i princip.

Bra att du har kollat igenom tyska försvinnanden men jag tror att svaret finns i Tyskland, Holland, Österrike eller ev. Christiania i Danmark.
Citera
2022-09-05, 15:12
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kan det vara den här killen:

https://www.doenetwork.org/cases-int/3505dmdeu.html

Name: Detlev Langenbach
Case Classification: Missing
Missing Since: January 31, 1977
Location Last Seen: Krefeld, Nordrhein-Westfalen, German.

Ska tydligen ha setts i Turkiet bland annat så han kan ju ha rest runt lite innan han tog sitt liv. Polisonger har han. Tydligen liftade han runt en del.

”He hitchhiked from Osterode to Krefeld and arrived safely. A few days later, after the funeral of his grandmother, he went out in the evening to see a friend and never returned. He did not take any identification neither money with him.”
Citera
2022-09-05, 15:27
Medlem
Hamsterbolls avatar
Den 22 januari 1979 försvann den unge och blonde Rolando Capitani i Italien. Han är fortfarande spårlöst försvunnen.

Jag undrar hur bra koll polisen hade på europeiska försvinnanden på den tiden? Kollade man om det kunde vara han?

https://www.doenetwork.org/cases-int/808dmita.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in