Citat:
Ursprungligen postat av
Sittkissare
När man läser alla dessa bloggar och inlägg om minimalism, så handlar det väldigt ofta om att inte slösa tid och att jobba hårt för att bli framgångsrik. Alla vill bli framgångsrika inom något och vill lägga all sin tid på det.
Men jag känner att jag inte alls vill bli framgångsrik. Varför skulle jag vilja det? Då blir man ju aldrig nöjd. När man väl når sitt mål om att sälja sin bok i x-antal exemplar, tjäna x kr om året, lyfta x antal kilon osv osv, så kommer man bara att sätta ett nytt mål när ett är avklarat.
Det verkar stressigt. Jag vill leva ett enkelt liv utan stress och trivs utmärkt med att inte ha något mål att bli framgångsrik. Det måste ju vara mycket bättre att vara nöjd i nuet och njuta av livets resa, istället för att stressa om att bli framgångsrik.
Jag kan till stor del identifiera mig med det du säger, speciellt när du refererar till vad som brukar kallas för ''hamsterhjulet'' eller mer känt ''The Rat Race'' och vad är egentligen det djupare syftet med det? Vad är det djupare syftet med att stressa för att köpa ett väldigt stort hus, en bil att skryta med? att tjäna en viss summa pengar efter skatt.
Jag brukar tänka såhär. Vi lever i ett samhälle där en stor andel av befolkningen jagar social bekräftelse, alltså de vill ha bekräftelse av det sociala kollektivet (majoriteten av samhället) och självklart deras närstående som de interagerar med på regelbunden basis.
En viktig fråga att fråga sig själv om man sitter i denna sits kan vara varför man ens försöker imponera på människor som med väldigt stor sannolikhet inte skulle gilla en om man inte hade huset, inkomsten, bilen eller den dyra köksutrustningen? varför köpa materiella ting som inte ens älskar en för denna bekräftelse av människor som inte gillar en för den man är? varför är det värt mödan och stressen.
Jag tror lycka kan finnas utan att vara rik, man behöver inte ens vara medelsvensson i inkomsten för att finna lycka. Någon man älskar, som älskar en tillbaka kan ge en stor långvarig lycka. En intressant diskussion, det goda samtalet kan skapa lycka, men även en god hälsa, motion och att ständigt utvecklas och lära sig nya saker kan även skapa lycka.
Istället för att fokusera på falska människor, varför inte fokusera på de som gillar en för den man verkligen är? annars blir det ju så tomt och ytligt. Med billigare levnadskostnader kommer en större ekonomisk frihet (färre lån/lägre hyra, mindre stress etc)