2026-01-21, 12:51
Medlem
Om man verkligen vill gå all in på minimalistgrejen så såg jag ett tips på svenska reddit. Man kan köpa en årsbiljett på Sj i första klass för 78 tusen spänn. Då ingår det fria resor i första klass sovvagn. Frukost och middag. Det finns dusch och toa i sovkupén. Så man har mat och boende fixat. Enda man behöver ordna är så man kan tvätta kläderna.
Citera
2026-01-25, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Det här skulle jag kunna tänka mig om man fick göra undantag för sina hobbies. För om man har en hobby blir det lätt att man har många fler än 100 föremål för bara det intresset.

Så ifall man får göra undantag för hobbyprylarna kan jag vara på. Hade varit skoj.

Du kan väl sätta vilka egna regler du vill?

Har ingen aning om hur man räknar 100things challange men jag skulle behöva nåt sånt känner jag. Fyfan va mkt skräp jag har.
Citera
2026-01-25, 20:04
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Det här skulle jag kunna tänka mig om man fick göra undantag för sina hobbies. För om man har en hobby blir det lätt att man har många fler än 100 föremål för bara det intresset.

Så ifall man får göra undantag för hobbyprylarna kan jag vara på. Hade varit skoj.

Man kan ju också ha minimalistiska zoner i hemmet?
Man kan ju ha ett hobbyrum och ett minimalistrum.

Nästa gång jag flyttar vore det kul att ha ett minimalistiskt rum. Typ en madrass på golvet och något konstverk.
Citera
2026-01-25, 20:15
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
När jag började utforska minimalism så gick jag till det extrema nu typ 12 år senare så lever jag fortfarande vad många skulle kalla minimalistiskt men jag ser ej prylar som något "dåligt" längre som i början av min resa, idag så brukar jag köra 12 månaders regeln på.det mesta alltså har jag använt dessa saker senaste 12 månaderna om inte? Då kan jag troligtvis göra mig av med prylen.

Sen i början av min resa så var jag helt "hooked" på youtubekanlaer/bloggar om minimalism men idag följer jag ingen om det men livstilen har jag kvar ändå.

Men 12 månader, gäller det verkligen allt? Jag tittar tex inte i fotoalbum särskilt ofta, men ska man langa släktfoton från 1890 och framåt då? Eller kläder för riktigt sträng kyla som inte behövs alla år?
Trangiaköket, det har inte varit längre strömavbrott på tre år här i området.
Hur gör du med sådana saker?
Hälsningar
T.
Citera
2026-01-26, 17:23
Medlem
Citat:
Om man verkligen vill gå all in på minimalistgrejen så såg jag ett tips på svenska reddit. Man kan köpa en årsbiljett på Sj i första klass för 78 tusen spänn. Då ingår det fria resor i första klass sovvagn. Frukost och middag. Det finns dusch och toa i sovkupén. Så man har mat och boende fixat. Enda man behöver ordna är så man kan tvätta kläderna.

Finns det tv och vattenkokare i ens kupé?
Har märkt när jag bott på hotell att det blir jobbigt när man inte kan göra te och snabbkaffe. En liten kyl är också behändigt.

På hotell kan man stanna flera nätter i samma rum, men här skulle man behöva byta varje natt. Man blir en slags lyx-uteliggare. Nytt härbärge varje natt. 😄

Att typ bara ha kläderna på kroppen plus lite packning måste vara extrem minimalism.
Citera
2026-01-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Men 12 månader, gäller det verkligen allt? Jag tittar tex inte i fotoalbum särskilt ofta, men ska man langa släktfoton från 1890 och framåt då? Eller kläder för riktigt sträng kyla som inte behövs alla år?
Hur gör du med sådana saker?
Hälsningar
T.

Har en vinterjacka den har jag behövt varje vinter. Samma sak med min campingutrustning den används flitigt.
Så har ej dirent prylar som används mer sällan än ett år. Men självklart kan jag ha prylar i framtiden som används mer sällan detta är ju ingen lag ristat i sten för mig men jag vill samtidigt vara försiktig med att göra "undantag" för en pryl för man kan komma på anledningar till att behålla det mesta även det som är rent skräp i många fall.

Foton är något jag har som undantag faktiskt ett "lifehack" jag har nör jag är sentimental av en pryl då fotar jag prylen innan jag ger bort den då har jag den sparad på bild åtminstånde.
Sen olika papper självklart med viktig dokumentation.
Senast redigerad av trefemmor 2026-01-27 kl. 00:32.
Citera
2026-01-27, 15:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus

12-månadersregeln skulle inte funka för mig. Då skulle jag få köpa ny vinterjacka vartannat år ungefär. Och det är fasen inte minimalistiskt.
Citera
2026-02-06, 11:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kom på mig själv med att sitta och scrolla på Intersport och Team Sportia bland ryggsäckar och friluftskläder. Det är ju precis det jag inte ska göra!

Jag ska inte köpa ny ryggsäck för att känna mig lite äventyrlig, jag ska packa den ryggsäck jag redan har och verkligen ge mig ut på äventyr i så fall. Att bara köpa prylar som hör till en livsstil man kanske skulle vilja leva är självbedrägeri. Jag behöver påminna mig om detta ibland.
Citera
2026-02-16, 15:07
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kom på mig själv med att sitta och scrolla på Intersport och Team Sportia bland ryggsäckar och friluftskläder. Det är ju precis det jag inte ska göra!

Jag ska inte köpa ny ryggsäck för att känna mig lite äventyrlig, jag ska packa den ryggsäck jag redan har och verkligen ge mig ut på äventyr i så fall. Att bara köpa prylar som hör till en livsstil man kanske skulle vilja leva är självbedrägeri. Jag behöver påminna mig om detta ibland.
Jo den insikten är svinviktig att få ibland, speciellt när nya intressen spirar. Oftast klarar man sig utan att köra nytt, och gör man inte det så klarar man sig på att köpa bra mycket färre saker än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in