Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Tusen olika prylar som idag alla finns samlade i en liten telefon. De prylar som tidigare kunde fylla ett helt rum har du idag i fickan. Det kallar jag minimalism.
Visst är det fantastiskt? Det är ju inte användbara funktioner och möjligheter man vill vara utan. Tvärtom, fler möjligheter, färre prylar. Har börjat läsa tidningar på Ipaden i sommar. Har haft hyllmeter med gamla tidningar tidigare som jag aldrig läste igen. De är borta nu. På telefon/padda har man nu telefon, musik, film, tv, tidningar, webb med allt det medför, böcker, kontakter, kalender och sina foton (med mera). Glömde jag mail? Bankärenden, viktig post, scanner av de papper man trots allt har, o s v. I stort sett all data kanaliseras denna väg. Maximalt med möjligheter! Man blir snart förvånad av vad den inte kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Life-Death
Ja, jag håller med dig

Min smartphone har gjort så att jag inte längre behöver alla dom där prylarna du nämner i ditt inlägg.
Mobilen har kanske inte startat minimalismen men den har definitivt startat den våg av minimalismen vi ser nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
elbel
Vad kan man ha på väggar förutom tavlor?
Grejen för mig är inte bara äga ett visst antal prylar utan att det man har är värdefullt och något man använder. Vad vill du ha på väggen? Vad betyder något för dig? Grejen är att du inte ska sätta upp något om du inte har något som är värt att titta på varje dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sittkissare
Det behöver ju nödvändigtvis inte vara någonting på väggarna. Har själv ingenting. Men någon snygg canvas t ex? Eller förstora ett privat foto och rama in det och sätt upp skulle ju kunna bli personligt och trevligt.
Ett förstorat foto är antagligen något du kan hitta störst värde i. Personligt och betydelsefullt. Tillbaka till mobiltelefonerna, idag har de så bra kameror så bilderna man tar tål att förstoras upp. Ett mycket bra förslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
SPD13
Fast både fiske och vildmarksliv brukar var en del av den "kapitalistiska konsumtionscirkeln". Det finns alltid plats för ett extra spö eller ett nytt liggunderlag.
Om du är minimalist som en form av aktivismen mot konsumtion får du problem då den kapitalistiska konsumtionscirkeln omfattar nästan alla områden. Utnyttja istället kapitalismen och välj de bästa produkterna. Rösta med plånboken. Det produceras så mycket skit idag som inte behövs. Rösta bort det. Det vinner alla på. Låt inte aktivismen hindra dig från fiske och vildmarksliv, det finns alla möjligheter att leva vildmarksliv utan alla prylkataloger (fast de går att elda med).
Citat:
Ursprungligen postat av
9948741
Anammat den här livsstilen och arbetar hårt på att endast äga 10 saker. När det kommer omkring vad behöver man egentligen? För ett år eller två trodde jag mig inte kunna leva utan en iPhone, nu har jag en gammal skrutt som bara går att ringa och skicka sms med. I förlängningen kommer jag göra mig av med den också.
Jag har precis flyttat in i en ca 20 kvd lägenhet med säng, skrivbord och en hylla där jag har böcker. Bortsett från det har jag en dator, internet, telefon, 1 par jeans, 2 par t-shirt, 3 par kalsonger, 1 par sockor, 2 par skor, 1 ryggsäck och lite annat krims krams som tandborste, sladdar.
Om mindre än 1 år är min plan att allt jag äger bortsett från sängen ska passa i min väska (vanlig som du har när du flyger)
Låter väldigt inspirerande. Kanske det viktigaste är att ställa sig frågan,
vad behöver man egentligen? Ställer mig den regelbundet och man kommer snabbt fram till att det mesta man har är saker man faktiskt inte behöver. Har sedan ett tag börjat lägga saker i karantän. Packar skiten i lådor och när jag inte använt något i lådan på länge så åker den ut. Ett lite fegt sätt för oss med separationsångest av alla prylar, men det fungerar.
Man kan göra samma sak åt andra hållet också, en låda med det man använder. Ligger något och samlar damm hamnar det i karantänlådan. Har slängt mycket kläder på det sättet.