Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 22:23
  #1177
Medlem
Bergatroll1s avatar
Läs på om Buddha. Den rike pojken som inte fann ro i sin lyx, såg hur de fattiga hade och började leva minimalistiskt, inte heller det hjälpte. Då söktes istället den andliga vägen, och där fanns det mening.
Citera
2018-06-16, 19:50
  #1178
Medlem
Veganalvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Tycker för egen del att det där med minimalism och mat är lite knepigt. Känns lite ätstört på något vis, viljan att minimera för sakens skull.

Är själv vegan och lever relativt simpelt, äter enkla men näringsrika måltider i lagom mängd och är ganska nöjd med detta. Skulle inte personligen vilja mixtra med att minimera cravings eller försöka minska näringsintag. Blir jag sugen på glass, pizza, bullar eller chips så äter jag det. Är ens ätande åt något håll problematiskt och eller obalanserat är det nog bäst att försöka styra upp ett möte med någon bra dietist snarare än att blanda in egenhändigt makad minimalism.

För mig handlar det inte om cravings eller vad som anses onyttigt eller liknande. Det handlar om att kunna laga mat med det man har hemma och kanske inte slösa på resurserna i onödan. Istället för att köpa vitlöksås kör man en enkel och grym med Crème fraîche, salt och peppar samt vitlök. Man ser till att faktiskt använda den nedfrysta maten istället för att låta den ligga tills ett par år då den inte går att äta längre, som det ser ut i typ alla sommarstugor runt om i Sverige.
Citera
2018-06-22, 09:30
  #1179
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygvardinna
Jag har en fråga: är det någon av er som tillämpar minimalism vad gäller mat också? Att ni aldrig äter mer än ni behöver, utan nätt och jämnt täcker kaloribehovet istället för att ge efter för s.k. "cravings"? Läste att någon i den här tråden inte kryddar sin mat, vilket är lite i stil med vad jag är ute efter. På ett personligt plan skulle detta absolut vara något eftersträvansvärt, då jag länge haft problem med att finna balans i mitt ätande. Dessutom skulle det vara som någon sorts protest mot dagens matkultur, som går ut på att leva för att äta snarare än motsatsen.

Har iallafall lyxen att bojkotta allt vad snabbmat heter. Går förbi ett hamburgerhak varje dag utan att gå in där. Pizza och hamburgare har man frigjort sig ifrån Är för övrigt ingen extremist. Har alltid betraktat vegetarianer som knepiga i huvudet och veganer ska jag inte tala om. Den där livsstilen är okej att de har men jag skulle aldrig falla mig in att vara sådan själv. Käkar det som är gott, kött och kryddade grejer.
Citera
2018-08-20, 19:42
  #1180
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Har iallafall lyxen att bojkotta allt vad snabbmat heter. Går förbi ett hamburgerhak varje dag utan att gå in där. Pizza och hamburgare har man frigjort sig ifrån Är för övrigt ingen extremist. Har alltid betraktat vegetarianer som knepiga i huvudet och veganer ska jag inte tala om. Den där livsstilen är okej att de har men jag skulle aldrig falla mig in att vara sådan själv. Käkar det som är gott, kött och kryddade grejer.
Mycket bra gjort, pengar sparar man också på det så win-win.
Citera
2018-08-27, 18:25
  #1181
Medlem
submariners avatar
Hej,

Kläder har alltid varit ett tacksamt område att rensa i, alltid något plagg som inte används. Eller, det var iaf så innan jag aktivt gick mer mot enhetlighet - målsättning är att allt ska funka med allt, inga reafynd eller ”för det där speciella tillfället” kläder. Bara favoriter helt enkelt, mängden baserad på att jag tvättar var 14:e dag.

Läste hos Minimalisterna att man ska akta sig för att låta rensandet bli en källa för nya inköp, förstår tanken men har samtidigt inte anammat den fullt ut. Plagg som jag använder men av olika anledningar inte riktigt trivs med ersätter jag ofta...

Senast var det en Houdini hoddie vars färg jag aldrig känt mig riktigt bekväm med. Så lösningen blev att sälja den på Blocket.se och köpa en ny - samma modell, liknande färg, en jag verkligen gillar! Gärna få saker, men för mig blir det då än viktigare att jag verkligen trivs med dom
Citera
2018-08-31, 14:25
  #1182
Medlem
Går själv mot minimalistisk livsstil vill minska min konsumtion kraftigt och det pga av en stor avsmak av smutsiga produktionskedjor och alla negativa effekter på klimat/människan, vi stressar runt som bisarra varelser, produktionstakten måste dras ner inte upp.
Citera
2018-08-31, 19:12
  #1183
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Går själv mot minimalistisk livsstil vill minska min konsumtion kraftigt och det pga av en stor avsmak av smutsiga produktionskedjor och alla negativa effekter på klimat/människan, vi stressar runt som bisarra varelser, produktionstakten måste dras ner inte upp.
Jag instämmer helt. Jag försöker att minska rejält på konsumtionen, bilen är den största mijöboven i mitt fall och nu överväger jag att börja åka kollektivt och cykla överallt istället för att köra bilen.
Citera
2018-09-02, 19:09
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Jag instämmer helt. Jag försöker att minska rejält på konsumtionen, bilen är den största mijöboven i mitt fall och nu överväger jag att börja åka kollektivt och cykla överallt istället för att köra bilen.
Tummen upp för dig, min bil är ett hatkärleksobjekt som nu står och rostar mer och mer medan cykeln rullar och lite motiln på der:-) lever inte minimalistiskt så att jag inte har prylar tvärtom, försöker bara göra färre och medvetna inköp och tänka hållbart inget slit och släng skit. Finns bloggar och appar i ämnet och många är fantastiska som knappt lyckas skapa några sopor det är inte lätt med tanke på alla vansinniga förpackningar i förpackningen och gärna lite plast på det också.
Citera
2018-09-02, 21:37
  #1185
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Tummen upp för dig, min bil är ett hatkärleksobjekt som nu står och rostar mer och mer medan cykeln rullar och lite motiln på der:-) lever inte minimalistiskt så att jag inte har prylar tvärtom, försöker bara göra färre och medvetna inköp och tänka hållbart inget slit och släng skit. Finns bloggar och appar i ämnet och många är fantastiska som knappt lyckas skapa några sopor det är inte lätt med tanke på alla vansinniga förpackningar i förpackningen och gärna lite plast på det också.
Ja, överdrivna och onödiga förpackningar är verkligen någonting som förtjänar en egen tråd. Använder du en vanlig cykel eller en el-cykel? Ja slit och släng-eran är någonting som man blir mer och mer trött av.
Citera
2018-09-02, 23:57
  #1186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Jag instämmer helt. Jag försöker att minska rejält på konsumtionen, bilen är den största mijöboven i mitt fall och nu överväger jag att börja åka kollektivt och cykla överallt istället för att köra bilen.

Jag har ingen bil och det finns nog få saker som gör mig så lycklig som att slippa äga en bil. För ju mer man tänker på det, desto sjukare är hela konceptet.

Bil för mig är:

Fördelar

1. Man kan åka vart man vill när man vill

Nackdelar

1. Inköpskostnaden (några hundra tusen)
2. Man måste köpa bensin för några tusenlappar i månaden
3. Man måste ordna parkeringsplats åt den, alternativt ha ett eget separat hus (garage) till den
4. Man måste hitta och sedan även betala för parkeringsplats när man är framme vid sin destination
5. Man måste ordna en försäkring till den
6. Man måste besikta den
7. Man måste köpa tillbehör till den (vindrutetorkare, takbox, cykelställ, isskrapor etc.)
8. Man måste byta däck varje vår och höst
9. Man måste förvara däcken som inte används antingen i eget förråd eller ordna ett särskilt däckhotell
10. Man måste tvätta den
11. Man måste lämna in den på service och underhålla den
12. O.s.v.

För mig är det 1000 gånger skönare att bara kliva på bussen/tunnelbanan, sitta i sätet, sen kliva av och sen inte behöva bry sig. Bil är flera gånger dyrare och dessutom så mycket jobbigare i längden (skönare just när den används men jobbigare de 23,5 timmar per dygn som den inte används).

Detta är såklart utifrån min egen situation och kräver att man bor i en stad. Ute på landet och med barn kan det självklart se annorlunda ut. Men för mig är det en frihetskänsla att inte ha bil. Att inte ha en stor metallklump som kostar dyra pengar och kräver en massa uppmärksamhet och energi trots att den står oanvänd 95% av tiden.
Citera
2018-09-03, 19:13
  #1187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag har ingen bil och det finns nog få saker som gör mig så lycklig som att slippa äga en bil. För ju mer man tänker på det, desto sjukare är hela konceptet.

Bil för mig är:

Fördelar

1. Man kan åka vart man vill när man vill

Nackdelar

1. Inköpskostnaden (några hundra tusen)
2. Man måste köpa bensin för några tusenlappar i månaden
3. Man måste ordna parkeringsplats åt den, alternativt ha ett eget separat hus (garage) till den
4. Man måste hitta och sedan även betala för parkeringsplats när man är framme vid sin destination
5. Man måste ordna en försäkring till den
6. Man måste besikta den
7. Man måste köpa tillbehör till den (vindrutetorkare, takbox, cykelställ, isskrapor etc.)
8. Man måste byta däck varje vår och höst
9. Man måste förvara däcken som inte används antingen i eget förråd eller ordna ett särskilt däckhotell
10. Man måste tvätta den
11. Man måste lämna in den på service och underhålla den
12. O.s.v.

För mig är det 1000 gånger skönare att bara kliva på bussen/tunnelbanan, sitta i sätet, sen kliva av och sen inte behöva bry sig. Bil är flera gånger dyrare och dessutom så mycket jobbigare i längden (skönare just när den används men jobbigare de 23,5 timmar per dygn som den inte används).

Detta är såklart utifrån min egen situation och kräver att man bor i en stad. Ute på landet och med barn kan det självklart se annorlunda ut. Men för mig är det en frihetskänsla att inte ha bil. Att inte ha en stor metallklump som kostar dyra pengar och kräver en massa uppmärksamhet och energi trots att den står oanvänd 95% av tiden.
Jamen absolut jag håller med dig alla gånger, bil är drygt på nästan alla sätt förutom när man behöver den, bor i storstad och har bästa kommunikationer men är så "inkörd" att jag måste nog sälja den om jag ska sluta köra, tycker tyvärr att det är en frihetskänsla med bilen men får se vad som händer den kanske rasar och då blir det ingen ny....
Citera
2018-09-03, 19:48
  #1188
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag har ingen bil och det finns nog få saker som gör mig så lycklig som att slippa äga en bil. För ju mer man tänker på det, desto sjukare är hela konceptet.

Bil för mig är:

Fördelar

1. Man kan åka vart man vill när man vill

Nackdelar

1. Inköpskostnaden (några hundra tusen)
2. Man måste köpa bensin för några tusenlappar i månaden
3. Man måste ordna parkeringsplats åt den, alternativt ha ett eget separat hus (garage) till den
4. Man måste hitta och sedan även betala för parkeringsplats när man är framme vid sin destination
5. Man måste ordna en försäkring till den
6. Man måste besikta den
7. Man måste köpa tillbehör till den (vindrutetorkare, takbox, cykelställ, isskrapor etc.)
8. Man måste byta däck varje vår och höst
9. Man måste förvara däcken som inte används antingen i eget förråd eller ordna ett särskilt däckhotell
10. Man måste tvätta den
11. Man måste lämna in den på service och underhålla den
12. O.s.v.

För mig är det 1000 gånger skönare att bara kliva på bussen/tunnelbanan, sitta i sätet, sen kliva av och sen inte behöva bry sig. Bil är flera gånger dyrare och dessutom så mycket jobbigare i längden (skönare just när den används men jobbigare de 23,5 timmar per dygn som den inte används).

Detta är såklart utifrån min egen situation och kräver att man bor i en stad. Ute på landet och med barn kan det självklart se annorlunda ut. Men för mig är det en frihetskänsla att inte ha bil. Att inte ha en stor metallklump som kostar dyra pengar och kräver en massa uppmärksamhet och energi trots att den står oanvänd 95% av tiden.
Bra lista, bil innebär en del fördelar men även en mängd nackdelar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback