2019-01-06, 19:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De har naturligtvis noga sett till att alla fått veta hur jobbigt de hade det med de "sjuka" barnen. Det var bara mordplanerna de dolde.
De planterade detta vemod överallt i klass med kvalificerade seriemördare.
De lyckades övertyga läkare att göra utredning och skriva läkarintyg. De sökte behandlingar, var engagerade med skolan gällande undervisning.
Grannar, vänner, släkt, arbetskamrater, alla på skolan osv osv har de lyckats bedra med skådespelet i åratal för att de sen ville begå självmordspakt. Allt för att förhören skulle gå i samma anda som står i avskedsbrevet.
Jo, det var ju minst sagt avancerat. För att upprätthålla en fin fasad efter döden då?
Citera
2019-01-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, vilken fot ämnar man lägga tyngden på?
Frågorna kanske kan förklaras av drevet? vad primärmotivet är? Att köra utredning bortom den polisiära på lekmammanivå utan nån insyn och fokusera på en syndbock - att de är eniga kan man ignorerar - och ser man på saken i förlängningen så handlar det om polisutredningen och mörkläggande.
Det kan mycket väl ha varit motsättningar familjärt - inledningsvis. De är mitt i sorg och tragedier och har inte svar på sina frågor. Är det några som står med centrumfrågan varför så är det de.
Med tiden, när förundersökningen fortskrider så ses att det var ett enigt beslut och kan man landa i att polis faktiskt är en profession, att det faktiskt är många instanser som utreder fallet, att det är polis som har insyn i hela Fu - så vore det i mitt tycke lugnast för alla parter.
Därför är klappjakt väldigt vansklig - för sorgarbete, för att inte skapa mer optimal grogrund för misstro, intriger, paranoia eller vad fasen det tangerar.
En del verkar ha lust att släcka brasan med bensin.

Man vet redan vad som har hänt. Det jag tycker är så himla sorgligt är hur föräldrar kan mörda sina barn för att de inte duger längre - de passar inte in i förväntningarna - och att man sen skyller hela mord- och självmordshistorien mer eller mindre direkt på barnen. Ungefär som om de inte vore "sjuka" så hade detta aldrig hänt. DET är det sorgliga och riktigt ruskiga.
Citera
2019-01-06, 20:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man vet redan vad som har hänt. Det jag tycker är så himla sorgligt är hur föräldrar kan mörda sina barn för att de inte duger längre - de passar inte in i förväntningarna - och att man sen skyller hela mord- och självmordshistorien mer eller mindre direkt på barnen. Ungefär som om de inte vore "sjuka" så hade detta aldrig hänt. DET är det sorgliga och riktigt ruskiga.
Det är deras syn på tillvaron som kretsade kring sjukdom, att de fick livsleda och inte såg nån framtid. Att de inbillade sig att barnens framtid enbart var kolsvart.
.. och det är minst sagt tragiskt.
DET är tragiskt för barnens skull och frågan är hur fan man kan få ett så svart perspektiv och kunna enas i denna fråga.

Det är en komplex situation som gör att de fullständigt ballar ur.
Att det sen finns en egoistisk komponent - vill inte leva, orkar inte, står inte ut - är uppenbart.
Men skylla på barnen anser jag är en förenklad slutsats.
Citera
2019-01-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Tror du att de ägnat månader på testamentet? Det har de nog fixat på en timma eller två.

Det jag fått till mig om ME, kommer uteslutande från tråden, där en vanlig uppgift är att drabbade inte klarar några omfattande aktiviteter, har stort behov av sömn och vila.
Om det stämmer, hjälper det ju inte att en anhöriga slutar med alla andra aktiviter och spenderar sin tid med att sitta jämte sängen. Leta botemedel verkar i alla fall O lagt mycket tid och energi på.

Varför sätter du sjuka inom citationstecken? Anser du att läkarintygen är felaktiga?

Päronen hade det kanske jättesvårt. Olika individer klarar olika mycket, det som en klarar och tål, kan vara jättesvårt för någon annan.

Jo, men man mördar inte sina barn för att de är sjuka! Det finns massor med t.o.m ensamstående föräldrar med mycket svårt sjuka och/eller handikappade barn som aldrig skulle mörda dem. Här var det 2 vuxna med pengar (enligt testamentet) och de hade kunnat ordnat livet på ett hyfsat sätt.
Citera
2019-01-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Utredningen har kommit fram till vika som på goda grunder är misstänkta för att i samförstånd genensamt planerat att mörda barnen.
Eftersom dessa personer är döda kommer den slutgiltiga skuldfrågan inte att fastställas i domstol, vilket är den rättsinstanser som avgör skuldfrågor.

Om det inte fanns något kontroversiellt i hur turordningen såg ut hade väl polisen inte haft anledning att låta bli att berätta det polisen visste, precis som du skriver.
Men polisen vet sannolikt i relation till de andra när de vuxna dog, men kanske inte exakt turordningen för barnen. Vad är kontroversiellt med att lämna ut den turordning som man i vart fall känner till?

Men polisen valde att undanhålla detta precis som den andra punkten man valde att undanhålla - vem som gjort vad. Sannolikt för att dessa två punkter hänger samman. Lämnar man ut turordningen när några - de vuxna avled - avslöjar man också om någon redan var död när barnen mördades.

Härefter nämner polisen att man kommit överens med anhöriga kring det som lämnas ut.
Vilket antagligen beror på att anhöriga inte vill att den som handgripligen har mördat de andra tre, utan rättegång, ska stämplas som en individ som kallblodigt ströp och kvävde. Nu lämnar man det lite osäkert luddigt öppet i stället. Varje gång man ser hans bild behöver inte var och en tänka på vad han gjorde med sina händer. Kanske var det hon H istället....?

Uppgifter om turordning och vem som handgripligen gjort vad går hand i hand. Därför måste man förtiga bägge uppgifterna - eller lämna ut bägge.

Rättsmedicin har inte kunnat avgöra det pga att det skett inom för kort tidsintervall.
Citera
2019-01-06, 20:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, det lär vara extrema svallningar av emotioner - sorg, förtvivlan, tusen frågor och tankar - och det är inte ovanligt vid dödsfall.
Folk kan sen dra snabba slutsatser, säga förlupna ord och det kretsar givetvis i frågan varför.
Det är begripligt till viss del.
Man letar orsakssammanhang ända bort i skuldfrågan och det kan bli pajkastning och intriger.
Kan man landa i att föräldrarna var överens - om inte förundersökningen ska anses kunna ge svar så vet jag inte vem som ska - så vore det bästa för alla parter. För sorgeprocesser, för sin egen skull.
Ältande, vrede, bitterhet och hat förtär människor och patetiska pseudoanalyser, förutfattade åsikter på rent skräp och annat skit strör salt i sår och håller grytan kokande.

Tusen frågor och svaren som kommer ger mer plåga än lindring till en början, när allt har börjat smälta in så kan nästa fas börja men det är långt kvar, klart som fan att de olika familjerna anklagade varandra i början, det kan ju vara så illa att de fortfarande i sin ensamhet anklagar den andre men jag hoppas att det inte är så, jag hoppas att acceptansen över det grymma och hårda öde som drabbat dem sakta har börjat komma så att de på något sätt kan gå vidare i livet.

Att då som utomstående elda på bitterheten och misstankarna om att någon part är mer skyldig än den andra är så lågt att man sitter och skäms över andras okänslighet.
Citera
2019-01-06, 20:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är i grunden ett svar om mig du fortsätter spinna på. Mina följdfrågor verkar dock inte falla i god jord eftersom svar lyser med sin frånvaro.

En merit i personkännedom menar du? som får dig att kunna analysera människor bättre?
varav jag är naiv.

Socioekonomiska förhållanden? Strukturer i den elitistiska världen och finare fasader som leder till att de är mer predisponerade att vilja styra polisen och mörklägga delar i pressträffen?
Som lyckats påverka involverad polis i det här fallet? Som är fula fiskar för att de ska få hylla O?

Exakt vad är det du pratar om egentligen? Är det en korrupt släkt, är det en korrupt poliskår eller är det både ock?

Du frågar så mycket Develi.
Bland annat om när ett möte kring Moas hemundervisning till höstterminen skedde.
Det skedde i juni 2017, innan hon hade något intyg om att hon verkligen var så sjuk att hon behövde hemundervisning. Trots detta beslutade man om hemundervisning tre dagar i veckan, intyget kom först ngr månader senare. Det vet du mycket väl.
Du är ingen dirigent som med en taktpinne styr vad vi andra ska ägna tid åt att besvara. Här på FB får man svar på en del av de frågor man ställer. Självklara frågor orkar ingen lägga tid på att besvara, allra helst inte till någon som faktiskt redan vet.
Du kan inte tvinga oss andra att dansa efter din taktpinne. Gör som jag, var tacksam över om någon svarar. Eller ställ inte så många frågor om du blir arg när de inte besvaras.

Nej mina diskussioner med ”Missan27” handlar inte om dig. I många andra länder kan man påverka myndigheter ännu mer, i Sverige inte lika mycket eftersom de anställdas ramar är striktare och kontrollen större, men naturligvis kan någon med position, kontakter och vältalighet komma långt.
Våra myndigheter är inte korrupta för att det är så. Det finns nog ingen som är så naiv att man tror att ett mord på statsministern eller utrikesministern behandlas exakt som skjut- och knivmord på vem som helst. Ibland blir det bättre, ibland som i ovanstående blir det kanske till och med sämre när alla tappar sans och vett. Men händelserna behandlas definitivt olika beroende på vilka de inblandade är.

Det är väl klart att anhörigas vältalighet, positioner i samhälle, kunskaper kring juridik och annat har påverkat deras kontakter med polisen. Allt annat vore väl högst märkligt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 20:37.
Citera
2019-01-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jo, men man mördar inte sina barn för att de är sjuka! Det finns massor med t.o.m ensamstående föräldrar med mycket svårt sjuka och/eller handikappade barn som aldrig skulle mörda dem. Här var det 2 vuxna med pengar (enligt testamentet) och de hade kunnat ordnat livet på ett hyfsat sätt.

Tyvärr, det förekommer. Även i vårt välmående land...
Citera
2019-01-06, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tusen frågor och svaren som kommer ger mer plåga än lindring till en början, när allt har börjat smälta in så kan nästa fas börja men det är långt kvar, klart som fan att de olika familjerna anklagade varandra i början, det kan ju vara så illa att de fortfarande i sin ensamhet anklagar den andre men jag hoppas att det inte är så, jag hoppas att acceptansen över det grymma och hårda öde som drabbat dem sakta har börjat komma så att de på något sätt kan gå vidare i livet.

Att då som utomstående elda på bitterheten och misstankarna om att någon part är mer skyldig än den andra är så lågt att man sitter och skäms över andras okänslighet.
Ja, jag håller med fullständigt. Vad är drivkraften och vad är målet? Flickornas upprättelse postumt?
Det är töserna som hamnar i skottgluggen som om det inte vore tillräckligt tragiskt det som skett.

Skuldfrågan är utredd av polis och tyvärr är det föräldrarnas enighet som har lett till att de är döda och berövade sin framtid.
Citera
2019-01-06, 20:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag tror faktiskt anhöriga redan har sin sorg och sina tankar och uppfattningar att brottas med.
Att vi här diskuterar och har våra tankar och funderingar har nog inte så stor betydelse för den som förlorat flera anhöriga på det här sättet.
Anhöriga har betydligt mer information än vi. Sannolikt tillgång till dokument och rapporter.
De vet saker vi inte vet.

Jag tror inte våra diskussioner här påverkar deras uppfattning om vad som har hänt.
En dag kommer de kanske orka gå till botten med det hela och gå ut med sin uppfattning.
Citera
2019-01-06, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Du fråga så mycket Develi.
Bland annat om när ett möte kring Moas hemundervisning till höstterminen skedde.
Det skedde i juni 2017, innan hon hade något intyg om att hon verkligen var så sjuk att hon behövde hemundervisning. Trots detta beslutade man om hemundervisning tre dagar i veckan, intyget kom först ngr månader senare. Det vet du mycket väl.
Ja, självklart ställer jag frågor när du vräker ur dig påståenden.
1. i juni misstänktes sjukdom. Det lär handla om utredning eftersom ME utreds.
2. I mitten på augusti fanns inget läkarintyg. Mest troligt för att utredningen inte var klar.
3. Sen kommer vi då till min fråga: rektorn sa att intyg fanns innan beslut fattades.

Vart framkommer att "intyget kom först ngr månader senare" är min fråga? Jag efterfrågar källa.

Citat:
Du är ingen dirigent som med en taktpinne styr vad vi andra ska ägna tid åt att besvara. Här på FB får man svar på en del av de frågor man ställer. Självklara frågor orkar ingen lägga tid på att besvara, allra helst inte till någon som faktiskt redan vet.
Du kan inte tvinga oss andra att dansa efter din taktpinne. Gör som jag, var tacksam över om någon svarar. Eller ställ inte så många frågor om du blir arg när de inte besvaras.
Jag betackar mig din sedvanliga drama style eftersom jag inte styr diskussioner och har överhuvudtaget inte bett nån stänga käften.
Du påstår dock väldigt mycket. Du insinuerar dubbelt så mycket.
Jag ställer följdfrågor vilket betyder att debatten ämnar fortsätta och det handlar om klargörande. Ett väldigt vanligt förekommande beteende individer emellan.
Arg finns inte som emotion överhuvudtaget. Jag är snarare förvånad över allt du kokar ihop.
Citat:
Nej mina diskussioner med ”Missan27” handlar inte om dig.
Jo, eftersom denna citerade det du skrev till och om mig:

”Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv”.

"Ja, ”Missan27” jag håller verkligen med dig. Vi som bott i andra länder vet att det ofta är tydligare där, men det förekommer i stor utsträckning även i Sverige."

Jag tog bort din ordsallad för att få fokus på kärnfrågan:
Citat:
Socioekonomiska förhållanden? Strukturer i den elitistiska världen och finare fasader som leder till att de är mer predisponerade att vilja styra polisen och mörklägga delar i pressträffen?
Som lyckats påverka involverad polis i det här fallet? Som är fula fiskar för att de ska få hylla O?

Exakt vad är det du pratar om egentligen? Är det en korrupt släkt, är det en korrupt poliskår eller är det både ock?
Citat:
Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta.
Du anser alltså att O:s välkända juridiska släkt har påverkat vad som ska levereras i pressträffen.

Varför skulle polisen bry sig ett smack att mörklägga - den av dig utpekade mördaren O?

Jag frågade om du hade nåt konkret att komma med men det lyser fortfarande med sin frånvaro.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 21:18.
Citera
2019-01-06, 20:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag tror faktiskt anhöriga redan har sin sorg och sina tankar och uppfattningar att brottas med.
Att vi här diskuterar och har våra tankar och funderingar har nog inte så stor betydelse för den som förlorat flera anhöriga på det här sättet.
Anhöriga har betydligt mer information än vi. Sannolikt tillgång till dokument och rapporter.
De vet saker vi inte vet.

Jag tror inte våra diskussioner här påverkar deras uppfattning om vad som har hänt.
En dag kommer de kanske orka gå till botten med det hela och gå ut med sin uppfattning.

Jag hoppas vid alla kända och okända gudar som finns att de anhöriga inte läser här, skulle de läsa vad vissa skriver om de som dött skulle de förmodligen ta livet av sig i ren förtvivlan.

Innan polis utlyser en ny presskonferens där de dementerar allt de sa på presskonferensen de hade så är det de utsagorna som gäller för mig, jag tror att även de drabbade familjerna vill ha det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in