2019-01-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej du har fel.
EGW, polisens kontaktperson, uppgav att man fortfarande fick ett flertal förfrågningar varje vecka trots att så lång tid förflutit. Detta var enligt EGW orsaken till beslut om PK.
Polisen har ingen anledning att överhuvudtaget lägga ner någon tid på en presskonferens i en utredning som kommer att läggas ner. Man gjorde detta för att man ville minska polisens egen tidspillan på att besvara inkommande frågor. Ett gemensam grabbatag för att framöver få mer lugn och ro. Inget som polisen hade skyldighet att göra.

Att göra det mot anhörigas medgivande hade möjligen skapat ännu mer trassel för polisen.
Vissa personer kan helt enkelt bete sig väldigt tidskrävande för polisen, rättsväsendet, sjukvården, skolan etc. Man vill i allmänhet inte skapa en situation där dessa ges extra orsak att bråka, protestera och kanske med viss rätt hävda att fel begåtts och någon falskeligen hängts ut och förtalats.

Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv.

Det var med stor sannolikhet därför som familjen också gavs den unika möjligheten till en extraskola i hemmet där båda barnen fick privatundervisning nästan alla vardagar. Båda eller någon av O och H var bra på att driva igenom sin sak. Förmågan kanske har gått i arv.
Verkligen bra. ” Förmågan kanske har gått i arv”
Citera
2019-01-06, 18:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tror också att pappan hängde sig sist, när alla andra var konstaterat döda. Men om det verkligen var så, kan vi bara spekulera. Om nån säger att "vi vet" att pappan dog sist, då måste jag ändå invända. Vi har ingen aning om vad som försiggick i den där hemska villan, hur gulliga eller elaka de var mot varandra, hur samspelta eller inte de var. Det kanske var allas krig mot alla.

Polisen kan inte låtsas att något är ett faktum som inte är det. I en förundersökning. Därför undviker de att beskriva det som faktum.
Citera
2019-01-06, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem polisen än frågade av alla som OH kom i kontakt med genom arbetet borde ju (i efterhand) ha kunnat svara minimum åtminstone det.
Ja, exakt. Och H:s chef vittnar om detta i media:
Av respekt för anhöriga vill inte eventuella varningssignaler diskuteras i media. Det svaret lär de knappast ha förmedlat Fhl.
Det är många som kan presentera synintryck och vad än det må vara gällande nedstämdhet, sorgsen, vemodig, resignerad - bortom vad som är direkt uttalat av de båda föräldrarna. Vissa mer in förtroende, andra mer ytligt typ att det är jobbigt med två sjuka barn. Däremot förstod ingen hur jobbigt eftersom den delen om behov av hjälp verkar inte ha framkommit på initiativ av nån part.

Allt, oavsett vad, lär ge en viss bild till förundersökningen som det alltid gör annars likaväl.
Citera
2019-01-06, 18:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har sett hur han blev sämre. Tyvärr trodde jag han var döende i fel sak. Cancer. Trodde att han gick på cellgifter. Diskuterade det med min familj. Jag kommer aldrig komma över det för hade jag varit psykolog hade jag säkert förstått.
Tyvärr fick jag inte veta om Moas hemundervisning annars hade jag blandat mig i på nåt sätt . Det är overkligt. Han satt snett bakom mig på soffan. Jag gillade honom på nåt sätt. Hela familjen gillade jag. Man märkte att han var mycket intelligent.
Den dagen jag förstod att det var Moas familj som var i tidningarna så visste jag det var han. Det låter konstigt. Jag vet det men så var det. Inte ens Moas mormors ord övertygade mig om motsatsen
Om du trodde OH var döende i cancer så bör man kunna anta att även HB lagt märke till hans förändring. Om hon i normala fall litat hundraprocentigt på honom fanns naturligtvis denna tillit i grunden kvar men nu med tillägget att hon också kan förväntas ha tagit all rimlig hänsyn till hans göranden och låtanden; gjort allt för att han skulle återfå sin jämvikt; kanske t.o.m. jamat med honom i syfte att få honom att för stunden coola ned.
Citat:
Ursprungligen postat av SS
Vi har också undersökt media: datorer och mobiltelefoner som vi har kommit… de vi har kommit in i… som var kvarlämnade i villan, och i dom här medierna så har vi hittat information som styrker dom båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.
Ja, det har man säkert gjort – men man har behövt tolka det man hittat. Tillsammans med ”Avskeds slash Förklaringsbrev” - i vilket den gemensamma viljan och samförståndet proklameras och sägs ha funnits sedan hösten 2017 - har denna tolkning betr. medvetenheten om vad som komma skulle tillsammans med namnteckningarnas äkthet utgjort stöd för polisens bedömning.

Du har sett saker som styrker dig i din uppfattning om vem som är dådets skarptänkte regissör, och du har kunnat göra dina iakttagelser av bägge makarna, och detta under lång tid och vid direktkontakt.
Senast redigerad av letsdoit 2019-01-06 kl. 18:36.
Citera
2019-01-06, 18:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är väl inget att sticka under stol med att hemundervisning i åratal, till och med dubbel sista terminen för två systrar är väldigt unikt inom svenska skolan, även att någon lyckats få läkarintyg som möjliggjort detta. Man till och med lyssnade så mycket på föräldrarna att man planerade för hemundervisning månader innan det fanns något intyg.
Det finns barn med hemundervisning men det ska undvikas i möjligaste mån och på bas av giltiga skäl utifrån barnens förmåga, stärkt med intyg.
Det är inte vanligt att två barn drabbas men det kan ses att flera familjemedlemmar kan drabbas av ME likaväl.
"Man till och med lyssnade så mycket på föräldrarna" är en frågeställning som givetvis uppstår varav skolan rannsakade sig själva.
Månader innan? Kan du berätta när detta intyg levereras till rektorn?
Gällande drivande föräldrar kan du berätta vad skolan kom fram till på den fronten.
Att du sen påtalar vältaliga, välutbildade, bra på att formulera sig, organisera seminarier och annat dravel om att vissa fiskar simmare lättare är dina förstärkningsord för att vinna mark med argument.
Citat:
Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta.
Att en juridisk släkt får in en fot lättare och styr polisen är generalisering, förutfattade meningar såtillvida du inte har du nåt mer konkret att komma med än dina spekulationer?
Personligen har jag nyss skrivit att den där genren inte faller mig på läppen så leverera nåt konkret bortom dina antaganden.
Du har nu berättat att denna släkt har fuffens för sig och polisen är styrd.
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 18:39.
Citera
2019-01-06, 18:35
Medlem
Citat:
Det är väl inget att sticka under stol med att hemundervisning i åratal, till och med dubbel sista terminen för två systrar är väldigt unikt inom svenska skolan, även att någon lyckats få läkarintyg som möjliggjort detta. Man till och med lyssnade så mycket på föräldrarna att man planerade för hemundervisning månader innan det fanns något intyg.

Detta har föräldrarna lyckats med därför att de var bra på att formulera sig och driva fram sina önskemål och behov. Vältaliga, välutbildade personer, vana att hålla större fördrag, organisera seminarier och formulera sig kring anslagsansökan och pengar till projekt brukar ha lättare att argumentera och tala för sin sak. Har inte i första hand med klassfråga att göra, handlar om att i vissa vatten anpassar sig och simmar vissa fiskar lättare.

Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?

”Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv”.
Det är så rätt. Jag är glad över nån uttrycker det som jag tänker men tyvärr kan jag inte uttrycka det på samma sätt.
Också så rätt ; många saker går i arv. Jag har själv erfarenhet av det båda det positiva och negativa gått i arv.
Citera
2019-01-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänk om föräldrarna till dessa stackars barn, i stället för att ägna månader åt att författa testamenten och ursäktande brev till sina tjusiga eftermälen, hade släppt all prestige och ägnat sig på riktigt åt barnen och framtiden under den tiden? Inte behövt slå knut på sig själva för att framstå som offer - och att barnen var orsaken och själva skulden till familjetragedin och morden för att barnen var "sjuka"?

För det är så jag tolkar föräldrarnas skamlösa brev de lämnar efter sig. Medans några andra här i tråden försöker förstå hur svårt päronen hade det...hua!

En framtid föräldrarna tydligen inte ansåg och insåg fanns för deras och döttrarnas liv fanns självklart nånstans inom räckhåll och hade de roddat i andra kanaler och/eller sökt hjälp så hade detta hemska givetvis aldrig hänt.

Tror du att de ägnat månader på testamentet? Det har de nog fixat på en timma eller två.

Det jag fått till mig om ME, kommer uteslutande från tråden, där en vanlig uppgift är att drabbade inte klarar några omfattande aktiviteter, har stort behov av sömn och vila.
Om det stämmer, hjälper det ju inte att en anhöriga slutar med alla andra aktiviter och spenderar sin tid med att sitta jämte sängen. Leta botemedel verkar i alla fall O lagt mycket tid och energi på.

Varför sätter du sjuka inom citationstecken? Anser du att läkarintygen är felaktiga?

Päronen hade det kanske jättesvårt. Olika individer klarar olika mycket, det som en klarar och tål, kan vara jättesvårt för någon annan.
Citera
2019-01-06, 18:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, exakt. Och H:s chef vittnar om detta i media:
Av respekt för anhöriga vill inte eventuella varningssignaler diskuteras i media. Det svaret lär de knappast ha förmedlat Fhl.
Det är många som kan presentera synintryck och vad än det må vara gällande nedstämdhet, sorgsen, vemodig, resignerad - bortom vad som är direkt uttalat av de båda föräldrarna. Vissa mer in förtroende, andra mer ytligt typ att det är jobbigt med två sjuka barn. Däremot förstod ingen hur jobbigt eftersom den delen om behov av hjälp verkar inte ha framkommit på initiativ av nån part.

Allt, oavsett vad, lär ge en viss bild till förundersökningen som det alltid gör annars likaväl.

Så är det också.
”Varningssignaler” kan ju vara lite känsligt, men där har man ju understrukit från flera håll att sådana inte fanns. Omvänt har familjen av allt att döma hållit sina tankar för sig själva...

Jag kan ju anse det märkvärdigt att inte OH:s arbetsplats agerat tidigare, men kan se att en sådan situation kan uppstå exv när någon hoppas på befordran och löneförhöjning. Det gör mig dock egentligen ytterligare lite undrande över hans position...

Det har inte funnits incitament att anförtro sig om problem och farhågor.
Citera
2019-01-06, 18:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Och har utredningen kommit fram till hur skuldfrågan ser ut och är fördelad så finns det inget kontroversiellt att hämta i hur ”turordningen” ser ut, eftersom analysen redan vägt in detta. Vill man grubbla på om mannen hängt sig först eller sist eller mittemellan så kan man göra det lite för sig själv, för en kader expertutbildade och avlönade har redan för länge sedan tragglat det klart.

Men han kan omöjligen bli mer skyldig om han hängt sig sist. (Hans maka borde rent av kunnat värdesätta det som en förtjänst — under givna förhållanden.)

Utredningen har kommit fram till vika som på goda grunder är misstänkta för att i samförstånd genensamt planerat att mörda barnen.
Eftersom dessa personer är döda kommer den slutgiltiga skuldfrågan inte att fastställas i domstol, vilket är den rättsinstanser som avgör skuldfrågor.

Om det inte fanns något kontroversiellt i hur turordningen såg ut hade väl polisen inte haft anledning att låta bli att berätta det polisen visste, precis som du skriver.
Men polisen vet sannolikt i relation till de andra när de vuxna dog, men kanske inte exakt turordningen för barnen. Vad är kontroversiellt med att lämna ut den turordning som man i vart fall känner till?

Men polisen valde att undanhålla detta precis som den andra punkten man valde att undanhålla - vem som gjort vad. Sannolikt för att dessa två punkter hänger samman. Lämnar man ut turordningen när några - de vuxna avled - avslöjar man också om någon redan var död när barnen mördades.

Härefter nämner polisen att man kommit överens med anhöriga kring det som lämnas ut.
Vilket antagligen beror på att anhöriga inte vill att den som handgripligen har mördat de andra tre, utan rättegång, ska stämplas som en individ som kallblodigt ströp och kvävde. Nu lämnar man det lite osäkert luddigt öppet i stället. Varje gång man ser hans bild behöver inte var och en tänka på vad han gjorde med sina händer. Kanske var det hon H istället....?

Uppgifter om turordning och vem som handgripligen gjort vad går hand i hand. Därför måste man förtiga bägge uppgifterna - eller lämna ut bägge.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 18:50.
Citera
2019-01-06, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Så är det också.
”Varningssignaler” kan ju vara lite känsligt, men där har man ju understrukit från flera håll att sådana inte fanns. Omvänt har familjen av allt att döma hållit sina tankar för sig själva...

Jag kan ju anse det märkvärdigt att inte OH:s arbetsplats agerat tidigare, men kan se att en sådan situation kan uppstå exv när någon hoppas på befordran och löneförhöjning. Det gör mig dock egentligen ytterligare lite undrande över hans position...

Det har inte funnits incitament att anförtro sig om problem och farhågor.
Varningssignaler är känsligt och varningssignaler har bred spännvidd. Retroaktivt är skillnad mot att förutspå vart det kan barka därhän. Man kan även vara efterklok.
Man har inte reagerat på nåt som skulle förutse denna hemska händelse som i sig är extremt ovanlig.
Man kan se att nån mår dåligt (förklarligt om barnen är sjuka) ända bort till spektrat där det är rent suicicdalt. Sistnämnda såg man inte.
Citat:
Såg ni varningssignaler?

– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Citera
2019-01-06, 18:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utredningen har kommit fram till vika som på goda grunder är misstänkta för att i samförstånd genensamt planerat att mörda barnen.
Eftersom dessa personer är döda kommer den slutgiltiga skuldfrågan inte att fastställas i domstol, vilket är den rättsinstanser som avgör skuldfrågan.

Om det inte fanns något kontroversiellt i hur turordningen såg ut hade väl polisen inte haft anledning att låta bli att berätta det polisen visste, precis som du skriver.
Men polisen vet sannolikt i relation till de andra när de vuxna dog, men kanske inte exakt turordningen för barnen. Vad är kontroversiellt med att lämna ut den turordning som man i vart fall känner till?

Men polisen valde att undanhålla detta precis som den andra punkten man valde att undanhålla - vem som gjort vad. Sannolikt för att dessa två punkter hänger samman. Lämnar man ut turordningen när några - de vuxna avled - avslöjar man också om någon redan var död när barnen mördades.

Härefter nämner polisen att man kommit överens med anhöriga kring det som lämnas ut.
Vilket antagligen beror på att anhöriga inte vill att den som handgripligen har mördat de andra tre, utan rättegång, ska stämplas som en individ som kallblodigt ströp och kvävde. Nu lämnar man det lite osäkert luddigt öppet i stället. Varje gång man ser hans bild behöver inte var och en tänka på vad han gjorde med sina händer. Kanske var det hon H istället....?

Uppgifter om turordning och vem som handgripligen gjort vad går hand i hand. Därför måste man förtiga bägge uppgifterna - eller lämna ut bägge.

Jag ser att du trampar vatten men jag kan inte se att du kommer närmare eller förändrar någonting.
Citera
2019-01-06, 18:59
Bannlyst
Citat:
Och har utredningen kommit fram till hur skuldfrågan ser ut och är fördelad så finns det inget kontroversiellt att hämta i hur ”turordningen” ser ut, eftersom analysen redan vägt in detta. Vill man grubbla på om mannen hängt sig först eller sist eller mittemellan så kan man göra det lite för sig själv, för en kader expertutbildade och avlönade har redan för länge sedan tragglat det klart.

Men han kan omöjligen bli mer skyldig om han hängt sig sist. (Hans maka borde rent av kunnat värdesätta det som en förtjänst — under givna förhållanden.)

Behövs ingen tyst grubblan, inte heller några experter för att förstå att pappan hängde sig sist. Att försöka strypa den debatten bara för att man är rädd för att "andra lägret" ska få tyngd i sin debatt är bara fel och en massa tåtassande till ingen nytta.

Att han hängt sig sist betyder inte att mamman inte hjälp sin make både före och efter riggning. Som jag skrev tidigare hade nog paret ordnat både rep, plats och stol tillsammans. Det är nog inte troligt att pappan eter att ha strypt/kvävt mamman sprang ut till garaget och letade rep i panik, hittar inget tänker: bogseringslina kanske! "Nähä inte det heller fanns och till grannarna kan jag inte gå och fråga så det får blir att knyta underlakan". Allt fanns nog till hands arrangerat av båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in