2019-01-06, 19:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag ser att du trampar vatten men jag kan inte se att du kommer närmare eller förändrar någonting.

Jo men vi som trampar vatten håller oss flytande, de andra som inte ens har argument nog för detta sjunker som stenar....
Kan du försöka förklara vad du överhuvudtaget menar med nedanstående. ”Han kan omöjligt bli mer skyldig om han hängt sig sist”? Den verifierat siste döde blir ju automatiskt den som måste vara skuld till mordet på i vart fall den näst sist döda när nu denna ströps/kvävts till döds..?
Eller skrev du fel, ”omöjligen” skulle vara ”möjligen”?

Citat:
Men han kan omöjligen bli mer skyldig om han hängt sig sist. (Hans maka borde rent av kunnat värdesätta det som en förtjänst — under givna förhållanden.)
Citera
2019-01-06, 19:01
Medlem
.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är ju där vi måste hamna om det ska kunnas få till någon form av begriplighet i de alternativa teorier som skrivs i tråden just nu.

Polisen står och blåljuger för att skydda en trefaldig mördare, varför de ljuger har inte helt klart framgått men argumentet att det är för att skydda anhöriga känns ju lite svagt, har inte sett den svagheten i något annat fall där en massmördare har varit verksam.

Varför ska familjen Henkow skyddas?

Familjen B verkar ju på det klara med att båda två var lika involverade så vad är problemet?
Svaret på din fråga kanske fanns i ett inlägg som Lönnrot skickade igår, men som idag är borttaget.

Vad gäller familjen B: uppfattar jag som en fråga från en förtvivlad förälder, som fått detta besked från polisen eller från familjen H.
Citera
2019-01-06, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Enligt ditt citat uppger polisen, ”närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordningen olika individerna har avlidit går att fastställa.”

Exakt kan mycket väl enbart betyda att man inte vet vem av Moa eller Agnes som dog först.
Den övriga ordningsföljden, ex att O dog sist är polisen nog klar över.

Så vitt jag minns förklarade polisen bestämt två saker: att man inte ville lämna ut vem som gjord vad och turordningen. Beslutat i samråd med anhöriga.
Vad är det du inte begriper?
Du drar höga växlar far beyond vad han säger.

DU påstår att polisen inte ville lämna ut.

POLISEN säger däremot att man inte kunnat fastställa.
Vilket handlar om krim.teknisk undersökning och även relaterat till rättsmedicin.

- Man kan inte på rak arm säga tidpunkt för när dom avled.
- Det går heller inte att faställa exakt i vilken ordning de olika personerna dött.
Citera
2019-01-06, 19:14
Medlem
Citat:
Det är väl inget att sticka under stol med att hemundervisning i åratal, till och med dubbel sista terminen för två systrar är väldigt unikt inom svenska skolan, även att någon lyckats få läkarintyg som möjliggjort detta. Man till och med lyssnade så mycket på föräldrarna att man planerade för hemundervisning månader innan det fanns något intyg.

Detta har föräldrarna lyckats med därför att de var bra på att formulera sig och driva fram sina önskemål och behov. Vältaliga, välutbildade personer, vana att hålla större fördrag, organisera seminarier och formulera sig kring anslagsansökan och pengar till projekt brukar ha lättare att argumentera och tala för sin sak. Har inte i första hand med klassfråga att göra, handlar om att i vissa vatten anpassar sig och simmar vissa fiskar lättare.

Tror du verkligen inte att en välkänd juristsläkt där en fader till den utpekade mördaren också är känd jurist, möjligen skulle kunna argumentera för hur denne vill att polisens - frivilligt utlämnade - information ska se ut, vad som inte ska lämnas ut eller hur det ska formuleras? Och att polisen påverkas av detta?

Det är så skolan fungerar dvs det är under maj som rektor lägger upp nästa termins studieplanering och fördelar ut undervisningstimmar på resp lärare, utannonserar ev vakanta tjänster, bokar lokaler, skrivsalar mm och tar höjd för ev frånvaro pga sjukdomar och ev andra förändringar. I detta fall fick man signaler om av att Moa ev var på väg att bli sjuk. Det är vad som en Rektor normalt gör inför varje termin (studieplanering). Inget märkligt.

Rektor hade troligt varit i kontakt med föräldrarna tidigt under våren då M haft hög frånvaro (enl Stehlitz, enl Rektor via ett TV-inslag). Även A hade haft hög frånvaro innan hon blev sjuk.

Hemundervisning är sällsynt och därför krävs också medicinska skäl för beviljandet. Båda flickorna hade det.
Senast redigerad av Remark 2019-01-06 kl. 19:20.
Citera
2019-01-06, 19:17
Medlem
Kvällsposten skrev efter pressträffen i december:

"I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur.

– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han."
Citera
2019-01-06, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Vore väl lämpligt om man var lite konsekvent och slutade vingla omkring vilse i pannkakan.

Klart det var slitningar emellan familjerna, vore väl helt otroligt om det inte hade uppstått anklagelser när man som närstående drabbas av en sådan här katastrof, en riktig grekisk tragedi av episka mått.

I början kan jag tänka mig att båda sidor såg den andra sidans gärningsman som mest skyldig men i takt med att sidorna fått mer info från dem som utredde fallet så tror jag att de landade i vad mormor enligt uppgift har sagt, "de gjorde det tillsammans".

Istället för att som du skriver "försöka släcka brasan med bensin" borde familjerna lämnas ifred och få genomgå sitt sorgearbete i lugn och ro, låt dem sörja sina nära och kära i fred.
Ja, det lär vara extrema svallningar av emotioner - sorg, förtvivlan, tusen frågor och tankar - och det är inte ovanligt vid dödsfall.
Folk kan sen dra snabba slutsatser, säga förlupna ord och det kretsar givetvis i frågan varför.
Det är begripligt till viss del.
Man letar orsakssammanhang ända bort i skuldfrågan och det kan bli pajkastning och intriger.
Kan man landa i att föräldrarna var överens - om inte förundersökningen ska anses kunna ge svar så vet jag inte vem som ska - så vore det bästa för alla parter. För sorgeprocesser, för sin egen skull.
Ältande, vrede, bitterhet och hat förtär människor och patetiska pseudoanalyser, förutfattade åsikter på rent skräp och annat skit strör salt i sår och håller grytan kokande.
Citera
2019-01-06, 19:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Kvällsposten skrev efter pressträffen i december:

"I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur.

– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han."
Och?
Blev det mer mystiskt eller vad far du efter?

Han beskriver precis vad som beskrev via pressträffen - dödsorsaker men inte dödssätt - vilket påtalats gång efter annan.

Som komplement finns sen det som diskuteras.
Man kan inte på rak arm säga tidpunkt för när dom avled eller ordningsföljd:

- "varken tidpunkt går exakt att fastgöra"

-"inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 19:31.
Citera
2019-01-06, 19:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
”Om du tror att vi är det enda samhället i världen där vältalighet, kontakter, position och framåtlutad självklar attityd inte har någon betydelse när man vill få sin vilja igenom gentemot myndigheter och instutioner, är du naiv”.
Det är så rätt. Jag är glad över nån uttrycker det som jag tänker men tyvärr kan jag inte uttrycka det på samma sätt.
Också så rätt ; många saker går i arv. Jag har själv erfarenhet av det båda det positiva och negativa gått i arv.

Ja, ”Missan27” jag håller verkligen med dig. Vi som bott i andra länder vet att det ofta är tydligare där, men det förekommer i stor utsträckning även i Sverige. Ibland tydligt och märkbart, ibland mer indirekt och dolt. Men på alla platser i samhället sitter det människor, individer som inom vissa ramar är påverkbara.

Polisen har velat sköta detta korrekt och snyggt, inte stöta sig med sörjande anhöriga och försökt lämna ut väl avvägda uppgifter om det som hänt. Försökt ta hänsyn till anhöriga som kanske inte heller dragit åt samma håll.

Jag är tacksam att polisen lämnade ut det de gjorde, försökte göra ett öppnare avslut på det hela.

Jag har min uppfattning om vad som hänt. Att både O och H kanske i förtvivlan diskuterat det allra värsta slutet, men att när det väl skedde var de inte överens om att det skulle ske just då på detta sätt. Hur domstolen skulle dömt i skuldfrågan får vi inte veta.
Det kanske måste stanna där just nu. I vart fall tills någon anhörig vill gå längre eller vill lämna ut mer. Den dagen kommer, tror jag.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-06 kl. 19:28.
Citera
2019-01-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ja, ”Missan27” jag håller verkligen med dig. Vi som bott i andra länder vet att det ofta är tydligare där, men det förekommer i stor utsträckning även i Sverige. Ibland tydligt och märkbart, ibland mer indirekt och dolt. Men på alla platser i samhället sitter det människor, individer som inom vissa ramar är påverkbara.

Polisen har velat sköta detta korrekt och snyggt, inte stöta sig med sörjande anhöriga och försökt lämna ut väl avvägda uppgifter om det som hänt. Försökt ta hänsyn till anhöriga som kanske inte heller dragit åt samma håll.

Jag är tacksam att polisen lämnade ut det de gjorde, försökte göra ett öppnare avslut på det hela.

Jag har min uppfattning om vad som hänt. Att både O och H kanske i förtvivlan diskuterat det allra värsta slutet, men att när det väl skedde var de inte överens om att det skulle ske just då på detta sätt. Hur domstolen skulle dömt i skuldfrågan får vi inte veta.
Det kanske måste stanna där just nu. I vart fall tills någon anhörig vill gå längre eller vill lämna ut mer. Den dagen kommer, tror jag.
Citatet var ditt och det var så rätt. Jag har bott i 4 länder. Så är det oftast som du beskrev i det citatet.
Jag hittar inte hela PK i sin helhet. Vet nån hur man kan hitta det?
Citera
2019-01-06, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är i grunden ett svar om mig du fortsätter spinna på. Mina följdfrågor verkar dock inte falla i god jord eftersom svar lyser med sin frånvaro.

En merit i personkännedom menar du? som får dig att kunna analysera människor bättre?
varav jag är naiv.

Socioekonomiska förhållanden? Strukturer i den elitistiska världen och finare fasader som leder till att de är mer predisponerade att vilja styra polisen och mörklägga delar i pressträffen?
Som lyckats påverka involverad polis i det här fallet? Som är fula fiskar för att de ska få hylla O?

Exakt vad är det du pratar om egentligen? Är det en korrupt släkt, är det en korrupt poliskår eller är det både ock?
Senast redigerad av develi 2019-01-06 kl. 19:47.
Citera
2019-01-06, 19:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Så är det också.
”Varningssignaler” kan ju vara lite känsligt, men där har man ju understrukit från flera håll att sådana inte fanns. Omvänt har familjen av allt att döma hållit sina tankar för sig själva...

Jag kan ju anse det märkvärdigt att inte OH:s arbetsplats agerat tidigare, men kan se att en sådan situation kan uppstå exv när någon hoppas på befordran och löneförhöjning. Det gör mig dock egentligen ytterligare lite undrande över hans position...

Det har inte funnits incitament att anförtro sig om problem och farhågor.
De har naturligtvis noga sett till att alla fått veta hur jobbigt de hade det med de "sjuka" barnen. Det var bara mordplanerna de dolde.
Citera
2019-01-06, 19:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo men vi som trampar vatten håller oss flytande, de andra som inte ens har argument nog för detta sjunker som stenar....
Kan du försöka förklara vad du överhuvudtaget menar med nedanstående. ”Han kan omöjligt bli mer skyldig om han hängt sig sist”? Den verifierat siste döde blir ju automatiskt den som måste vara skuld till mordet på i vart fall den näst sist döda när nu denna ströps/kvävts till döds..?
Eller skrev du fel, ”omöjligen” skulle vara ”möjligen”?

Du tror att mamman föredrog att vara vid liv efter att hon hade mördat sina barn?

Hennes uppsåt är att dö med sina barn.

Hade du föredragit att de sköt varandra med pistol exakt samtidigt så polisen fått försökt avgöra hur krutstänken föll på kropparna för att försöka avgöra vem som blev träffad före den andre? NFC verkar ju ha all tid i världen dessutom.

Eller att hon hängde sig bredvid honom?

Läs mina inlägg en gång till, jag har sagt allt.

Inte lär han gå runt och strypa så många fler barn heller.

Jag börjar ju snarare tro (återigen) att man borde fokusera på hur familjen bemöttes av sin omgivning, mer än ”turordningsfrågan” rörande hur de dog. En hel familj är utraderad, och välutbildad dessutom. Hur ska det då gå för dem med sämre förutsättningar...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-06 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in