2019-01-04, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tusen tack för detta👍🏻 Skulle precis gå in och söka bland dessa inlägg. Med facit i hand från PK är hen definitivt trovärdig. Det har jag tyckt hela tiden. H hade alltså mått dåligt under längre tid än O. O måste ha känt sig duktigt maktlös med sina 3 älskade sjuka och deprimerade. Tacka tusan att han flängt som en skottspole och försökt rodda i det. Kanske 2 ville kasta in handduken och därav ”offrade” O sig och M var tvungen att följa med.
Ja, jag tänkte jag skulle leta efter Hanna, om det finns skribenter som de facto sammanfaller med information från pressträffen och vad som för övrigt sägs.
Jag tror det var väldigt tighta och desperata behöver man väl inte ens fundera över. Deprimerade bägge två ligger väl mer än nära till hands.

Jag har inte varit i tråden förrän pressträffen - du kanske erinrar dig nåt mer som handlar om H?
Citera
2019-01-04, 20:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sistnämnda i en kaotisk tillvaro kan vara enda stället med normalitet. Struktur. Ordning.
... om det så bara handlar om tider; att gå till jobbet och gå hem.
Att komma från hemmet och fokusera på arbetet, skingra tankar.
Kan i andra hänseenden röra sig om ren flykt men kanske en nödvändig sådan om det inte sker under för lång tid, om man inte ber om hjälp, om man egentligen har ett stort behov av att få stöd men försöker lösa tingen själv.

Emancipate yourselves from mental slavery
None but ourselves can free our minds.

... kan vara så sant om det handlar om självkännedom i en viss fas. High way to hell i ett annat läge eller eve of destruction?

Skelett. Struktur. Absolut. Vårdnadshavare kan inte sitta och filosofera. Då störtar maskinen.

(Min post blev ofrivilligt en work-in-progress pga att jag slant på knappen...)
Citera
2019-01-04, 20:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hm... Hur var det med O:s ansökningar. Elli har även skrivit att han fick professorstjänst postumt. I Lund då?
Angående Oskars professorsambitioner:
Enligt 2017 års protokoll från fakultetsstyrelsen vid Juridicum i Uppsala, var Oskar föreslagen som adjungerad professor, vilket togs upp som en punkt vid det sista sammanträdet för vårterminen i juni. Emellertid bordlades frågan till höstens första sammanträde, eftersom den sittande styrelsen var avgående och de ansåg att den nya styrelsen skulle få fatta beslut i frågan.
(Adjungerad professor är en tillfällig professor som t.ex. kallas in för att leda en särskild utbildningssatsning. Jag minns inte om ämnet hette finansrätt eller om det gällde tre år vilket Elli09 skriver. Men troligen var det i hennes länk, pdf, som jag läste detta.)

Sedan sker det (kanske ändå inte så himla) märkliga, att frågan om Oskars adjungerade proffessur inte finns med vid den nya fakultetsstyrelsens första sammanträde i augusti. Och inte vid något senare heller.
Det är hur som helst oklart om Oskar drog sig ur under sommaren eller om planerna skrinlades hos uu.
Oskar sökte istället befordran till professor vid sitt eget universitet (troligen hade han fått löfte eller klartecken, det brukar vara så). Detta gjorde han alltså i september, vilket låter helt normalt. Därefter ska sakkunniga uttala sig, de fördelas vanligen över olika läsosäten (alltså inte hans egna val). Den här processens kvarnar mal långsamt. Fullt rimligt att utlåtandena kommer i januari-februari. Sedan skulle han troligen ha blivit anställd som professor i kanske maj-juni.
Observera att det aldrig var frågan om en professur, det som brukar kallas för en "lärostol" och som folk från hela världen kan söka, utan om en befordran. Tids nog hade han säkert fått en riktig stol ändå.
Citera
2019-01-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ja, jag tänkte jag skulle leta efter Hanna, om det finns skribenter som de facto sammanfaller med information från pressträffen och vad som för övrigt sägs.
Jag tror det var väldigt tighta och desperata behöver man väl inte ens fundera över. Deprimerade bägge två ligger väl mer än nära till hands.

Jag har inte varit i tråden förrän pressträffen - du kanske erinrar dig nåt mer som handlar om H?
Jag tror också de var tajta. Kanske tyckte även en av dem att de skulle vara än mer tajta? Vet inte om man blir mer orolig vid depression men kanske var det jobbigt om O reste en del eller jobbade sena kvällar. Det blev kanske kaos och oro att vara själv då med barnen. Separationsångest de lux.
Jag ska leta för jag vill minnas att det finns mer.
Det senaste jag hörde från H arbete är att det är locket på. Lips are sealed.
Ibland kan tystnad också vara en ledtråd.
Citera
2019-01-04, 20:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket bra skrivet om den grå eminensen som i skuggorna verkar för att få sin vilja igenom, man behöver inte stå i rampljuset för att vara verksam, en del föredrar att hantera saker osett för andra och jag tror H var en sådan person.

Lonnrot har helt rätt i sitt antagande "it takes two for a tango" och den som för är inte helt självklart mannen i dansen.
Ja, jag gillade uttrycket i relation till medgärningsmannaskap både sett till det som förelöper mord och själva gärningen på BP.

Självklart är hon delaktig; att de samverkar; påverkar väl varann. Själva gärningen får mig att tro att de är oerhört tighta som väljer en så hemsk lösning.
Citera
2019-01-04, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Skelett. Struktur. Absolut. Vårdnadshavare kan inte sitta och filosofera. Då störtar maskinen.

(Min post blev ofrivilligt en work-in-progress pga att jag slant på knappen...)
Jaha ja. Hahaha. En oneliner in progress.
Har man samtidigt ett kravfullt jobb så blir det väl som att åka till nån krigszon på semester...
Citera
2019-01-04, 20:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jaha ja. Hahaha. En oneliner in progress.
Har man samtidigt ett kravfullt jobb så blir det väl som att åka till nån krigszon på semester...

Ställtiden för intellektuellt arbete för en mansperson över 45 med ”yngre vuxna” eller motsvarande är väl ungefär ett halvår.

Han riskerar få börja om från noll varje morgon.
Citera
2019-01-04, 21:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag tror också de var tajta. Kanske tyckte även en av dem att de skulle vara än mer tajta? Vet inte om man blir mer orolig vid depression men kanske var det jobbigt om O reste en del eller jobbade sena kvällar. Det blev kanske kaos och oro att vara själv då med barnen. Separationsångest de lux.
Jag ska leta för jag vill minnas att det finns mer.
Det senaste jag hörde från H arbete är att det är locket på. Lips are sealed.
Ibland kan tystnad också vara en ledtråd.
Jag erinrade mig en sak då jag i ett föregående inlägg skrev eve of destruction. Är man deprimerad och hamnar i ett visst läge så sugs väl det negativa in nästintill genom porerna. Alltså en negativ nedåtgående spiral.
Att ME är centralt är ett faktum, att de inte såg nån annan lösning likaså.

Jag läste om ett familicide som fick känslorna att sticka åt alla håll.
Försökte gå via spanska men fann inga mer uppgifter (eller så begrep jag mig väl inte på vad det rörde sig om, fanatism eller psyisk sjukdom). En argentisk sida indikerade att mamman höll i en pistol men min spanska är miserabel. Lägger till detta för annars börjar det väl ylas om att det minsann är mannens fel enligt statistiken.

Överens är de tydligen via avskedsbrev.

Hur som haver var det fruktansvärd läsning hur skevt det kan bli..
De här verkar ha fastnat i nåt hoax där det inte ens verkar vara nån idé; att barnen inte har nån framtid.
'global warming suicide pact'.
Citat:
A seven-month-old baby girl survived three days alone with a bullet in her chest beside the bodies of her parents and toddler brother.

Argentines Francisco Lotero, 56, and Miriam Coletti, 23, shot their children before killing themselves after making an apparent suicide pact over fears about global warming.

Their son Francisco, two, died instantly after being hit in the back.
But their unnamed daughter cheated death after the bullet from her dad's handgun missed her vital organs."

"Her parents said they feared the effects of global warming in a suicide note discovered by police."
https://www.dailymail.co.uk/news/article-1254619/Baby-girl-survives-shot-chest-parents-global-warming-suicide-pact.html
Citera
2019-01-04, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta med eventuell förgiftning måste väl obduktionerna definitivt ha uteslutit?
Ja det kan man tycka.Men inte att förglömma så har endast en promille av vad som hänt lämnats ut till allmänheten.
Citera
2019-01-04, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, jag gillade uttrycket i relation till medgärningsmannaskap både sett till det som förelöper mord och själva gärningen på BP.

Självklart är hon delaktig; att de samverkar; påverkar väl varann. Själva gärningen får mig att tro att de är oerhört tighta som väljer en så hemsk lösning.

Nog var de tighta alltid, så tighta att de tillsammans valde en helt vansinnig lösning på sina problem.

Vad som blev den utlösande faktorn lär vi inte få veta men jag tror ju inte att det var endast ME-diagnoserna som skickade paret över kanten till den mörka sidan.
Citera
2019-01-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ellie, hur var det nu med sista sommaren? Var det då Hanna ville tillbringa den ensam hemma? För sig själv?
Om jag inte minns helt fel så var det i Augusti.Men bara för 14 dagar.Om det var för att hon ville el inte har kag inte frågat om. Nämndes bara som att O ville avlasta då han var mycket på resande fot och H får passa på att ladda batterierna.
Citera
2019-01-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Om jag inte minns helt fel så var det i Augusti.Men bara för 14 dagar.Om det var för att hon ville el inte har kag inte frågat om. Nämndes bara som att O ville avlasta då han var mycket på resande fot och H får passa på att ladda batterierna.

OK, tack. Var for O med barnen eller var det H som for bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in