2019-01-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Men varför fortsätter du att hitta på saker? Vaddå hans nya åtaganden? Han hade inga nya åtaganden hösten 2017 och dessutom vore det väl otroligt konstigt att ljuga ihop en allvarlig sjukdom hos sitt barn för att man inte hinner skjutsa till pianoundervisning en gång i veckan?

Men vad skulle jag hitta på för ?? Dels så hade han ett stort projekt som han hade fått en stor summa stipendium på.Och dels så visste han att han skulle få professortjänsten.
Varför svarar jag dig öht ??
Citera
2019-01-04, 15:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Itifrån det jag vet är väl att ingen tror på brevet.Dvs motivet...ingen förstår eller begriper detta.Det är därav utredningen har tagit tid.Och detta förklarade jag från början.Jag skrev att villan var fortfarande avspärrade och tekniker for fram och tillbaka för att finna mer ledtrådar etc.Kommer nog alltid att förbli en gåta om inget mer kommer fram.

Min vän har en hypotes och den kan du läsa bakåt i tråden.Det är ju mkt märkligt att M blev sjuk i samband med Os preffessur.Han tackade Nej till Uppsala då han skulle behövt vars i Stockholm mer.Både O och H älskade att arbeta och ta sig an utmaningar.Varför tog de sig inte an denna med tösernas sjukdom är obegrebligt.Vad jag har fått till mig var att O ville att M skulle fortsätta med piano, men att logistiken skulle inte fungera i samband med hans nya åtagande.Så frågeställningen är hur mkt planerat detta var ? Och av vem...
Att det är svårt att ta in för anhöriga är givet.

Men nu förstod jag inte vad du menar gällande fetat? Det är därav utredningen tagit tid?

Att en utredning tar tid, att det är avspärrat, att tekniker far fram och tillbaka är inget udda scenario.

Inledningsvis var det sedvanlig mordutredning (utesluta extern gärningman).
Frågeställningen 'varför', som härrör till motiv, är av sekundär art i inledande skede.
Att de sen dubbelkontrollerar uppgifter som står i brev, kollar dess riktighet, autentitet samt fortsatt utredning mobiler, datorer är givet.
Successivt kommer svar fram om det så är via NFC eller datatekniker. Det gäller fyra döda för analyssvar gällande NFC (aka mycket material som skickas in) och de är inte kända för hög hastighet och det lär inte gå fortare i det här fallet då det inte är ett pågående spaningsmord.
Sen lär de knappast ha nån brådska heller då det inte är nån misstänkt anhållen och på väg upp i rätten.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 15:51.
Citera
2019-01-04, 15:49
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Men vad skulle jag hitta på för ?? Dels så hade han ett stort projekt som han hade fått en stor summa stipendium på.Och dels så visste han att han skulle få professortjänsten.
Varför svarar jag dig öht ??

Så eftersom han visste att han någon gång under den kommande vårterminen skulle bli befordrad till professor (en befordran han sökte i september enligt uppgift) så hittade han alltså på att Moa aldrig mer kunde spela piano eller gå i skolan från och med augusti?

För övrigt hade han aldrig sökt en professorstjänst utan han hade ansökt om meritprövad befordran.
Citera
2019-01-04, 15:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
/..../ Han hade inga nya åtaganden hösten 2017 och dessutom vore det väl otroligt konstigt att ljuga ihop en allvarlig sjukdom hos sitt barn för att man inte hinner skjutsa till pianoundervisning en gång i veckan?
O uppger i ett mejl daterat i augusti till pianolärarinnan, att M*a blivit sjuk och att lektionerna därmed är avslutade.
Vid denna tidpunkt har O precis lagt sista handen vid den snurriga momsskriften, tillägnad flickorna.
Planerna på familjeutplåning borde också ha inletts runt denna tid.

Inför släkten uppger han annat skäl än sjukdom.
Citera
2019-01-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att det är svårt att ta in för anhöriga är givet.

Men nu förstod jag inte vad du menar gällande fetat? Det är därav utredningen tagit tid?

Att en utredning tar tid, att det är avspärrat, att tekniker far fram och tillbaka är inget udda scenario.

Inledningsvis var det sedvanlig mordutredning (utesluta extern gärningman).
Frågeställningen 'varför', som härrör till motiv, är av sekundär art i inledande skede.
Att de sen dubbelkontrollerar uppgifter som står i brev, kollar dess riktighet, autentitet samt fortsatt utredning mobiler, datorer är givet.
Successivt kommer svar fram om det så är via NFC eller datatekniker.

Sen lär de knappast ha nån brådska heller då det inte är nån misstänkt anhållen och på väg upp i rätten.

Jo förvisso.Men villan var avspärrad in till mitten på Mars vill jag minnas.Detta har varit lite mer komplicerat, då det har varit många frågeställningar.
Citera
2019-01-04, 15:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
O uppger i ett mejl daterat i augusti till pianolärarinnan, att M*a blivit sjuk och att lektionerna därmed är avslutade.
Vid denna tidpunkt har O precis lagt sista handen vid den snurriga momsskriften, tillägnad flickorna.
Planerna på familjeutplåning borde också ha inletts runt denna tid.

Inför släkten uppger han annat skäl än sjukdom.

Givetvis ringer han inte till släkten och säger att Moa tyvärr inte kan gå i skolan mer eller för den delen fortsätta spela piano för att Hanna är för lat för att skjutsa?
Citera
2019-01-04, 15:53
Medlem
Citat:
Så eftersom han visste att han någon gång under den kommande vårterminen skulle bli befordrad till professor (en befordran han sökte i september enligt uppgift) så hittade han alltså på att Moa aldrig mer kunde spela piano eller gå i skolan från och med augusti?

För övrigt hade han aldrig sökt en professorstjänst utan han hade ansökt om meritprövad befordran.

Detta är bara en trådsanning som ni så fint kallar det.
Och jag har inte påstått att O hittade på mågon sjukdom.Och du kan inte heller vara så säker på att det var O som skrev mailet till pianolärarinnan.Du får läsa mina inlägg bakåt i tiden så kanske du får ihop det.
Citera
2019-01-04, 15:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Givetvis ringer han inte till släkten och säger att Moa tyvärr inte kan gå i skolan mer eller för den delen fortsätta spela piano för att Hanna är för lat för att skjutsa?
Om flickan blir svårt sjuk borde släkten vara de första att få veta.
Citera
2019-01-04, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo förvisso.Men villan var avspärrad in till mitten på Mars vill jag minnas.Detta har varit lite mer komplicerat, då det har varit många frågeställningar.
Detta är ett antagande och du bör särskilja på omständigeter och vad som sker över tid. Så länge en mordutredning pågår, så länge som analysvar väntas in så släpps inte avspärrningar.
Det kan finnas behov för komplettering och BP ska inte kontamineras eller röras runt av icke behöriga.
Allt arbete följer en sedvanlig gång, det är som sagt mycket material in till NFC om fyra är döda - det är inte brådskande ur andra aspekter heller (häktad, spaningsmord).
Citera
2019-01-04, 15:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
[/b]
Efter omständigheterna så är det så kanske det är bäst att inte allmänheten vet mer.
Att det inte finns officella bilder m.m är inget konstigt.Som jag sagt innan så hade töserna både vänner och FB och instagram och där finns bilder på dem och de finns i minnet hos många.

Jo jag förstår hur du menar och det finns säkert minnesbilder, såväl mentala som faktiska, bevarade.
Men vid de tillfällen i min nära eller perifera omgivning som en ung person, en person i skolåldern gått bort, har det i stort sett alltid upprättats minnessidor. Facebook, minnessida på begravningsait, minnesvideo etc. Där går folk in, minns, går in på deras födelsedagar och lämnar hälsningar.
Jag kan inte komma på en enda avliden ung person där det inte har skett.

Vid väldigt många andra mord på barn finns det så mycket i media, anhöriga minns barnet, årsdagen, en mormor berättar osv.
Ingen verkar ju minnas Agnes och Moa någonstans, minnet av dem ”klumpas” liksom ihop med minnet av deras mördare, precis som vid begravningen.

Jag tycker på något oförklarligt sätt att det inte är ”rättvis” mot barnen som var egna individer och som inte valde sitt öde.
Citera
2019-01-04, 15:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
De missade kanske att läsa Eckhart Tolle om att göra sig av med egot och leva här och nu. Det finns inget igår och inget i morgon - nuet är det som räknas.
Tack för alla dina briljanta inlägg. Du balanserar det så bra med dina funderingar, mänsklighet, fakta och humor. Läste dina och Develis inlägg häromkvällen och måste säga att det är hög kvalite.

Tack. Jag önskar jag vore lite briljantare till...

Vill man närma sig ngn form av enhetlighet i en definition av familicid (eller ”utvidgat självmord”, som man ändå kan förmoda att samhället vill ha koll på och bevaka) så måste känslan av skam i vid bemärkelse nog ändå vara det centrala. Och det är ”egot”, eller (den uppblåsta, egoistiska/-centriska) självbilden, i det fallet, som det handlar om. Skam är väl den upplevda förlusten av värde, och värde kan falla från olika höjder och olika långt.

Familicid verkar ju handla om att man inte vill att familjemedlemmarna, som dagligdags är generatorer för sånt värde (men längs flera vägar, syns det mig) ska på ett oåterkalleligt sätt tas ifrån en eller vändas mot en eller bevittna el bekräfta förlusten av värde under återstoden av sina liv. En värdeförlust som på ett fundamentalt sätt berör själva föräldrarollen, försörjning, vårdnad, förtroende och tillit, och alltså rollen som pappa. Det kan ju röra sig om mer eller mindre direkta resp. komplexa förhållanden. Man upplever diskvalifikation i rollen som pappa, eller mamma. Vilket påkallar åtgärd eller utradering av all återstående tid...

Det finns aspekter på det där.

Utifrån just denna infallsvinkel (och i ljuset av konsensus, avsaknaden av konfliktvåld) har bjärredsföräldrarna, båda föräldrarna men kanske ssk. mamman, känt sig otillräckliga som föräldrar för de två flickorna, i vilket avseende som nu varit viktigast (kärlek, fysisk förmåga, mental kapacitet, självtillit, intelligens, sociala nätverk, etc etc) — kanske alla avseenden tillsammans, vilket över tid lett till ångest och depressionsbesvär som riskerar att förvärra och fördjupa situationen.

I ett utdraget förlopp så kan man ju räkna med att olika typer av upplevda misslyckanden eller tillkortakommanden adderar till helheten, vilket förstås kan bero på föräldrarnas utgångspunkter, värderingar, bakgrund, erfarenheter, prägling och sociala omgivning och bemötande. Skam och diskvalifikation upplevs i olika riktningar, men det borde vara den som upplevs gentemot barnen (och kanske föräldrarna gentemot varandra) som är avgörande för ett så drastiskt slut. Skam känner alla (föräldrar) från och till, det är vitsen, men här måste man förstå att den som inte går att komma tillrätta med på annat sätt än detta är kopplad till (föräldrarnas upplevelse av sig själva i relation till) barnen. Skulle jag drastiskt gissa (i relation till en anstiftanslogik) så är det primärt mamman som inte kan ”förlika sig med” sin avkomma. (Men i ett par är rollerna ofta ”fördelade” på ett sånt sätt (vilket är en förtjänst i gynnsammare fall) att det psykologiskt och psykodynamiskt och moraliskt säkert vore fruktlöst och orättvist att peka ut den ene snarare än båda; mannen kan exv ofta leva även på andra livsförhoppningar än de som ställs till två egna döttrar... Vilket hypotetiskt betydligt ökar trycket på mamman i denna situation...) Av vad man kan se här finns det ingen rimlighet i att mannen på något ensidigt sätt skulle ha velat vara drivande i mördandet av familjen och sig själv och sen lyckats få med mamman på båten. Jag ser ingen punkt där det skulle ha varit behövligt eller möjligt. Om vi inte saknar någon information. Skammen det kan ha givit att inse att karriären havererar är tillräcklig för att hoppa på tåget, men inte för att starta det själv. Nån form av bredare ”insikt” om att livet är låst och slut för hans vidkommande utan att han uppnår sina livsmål är inte heller skäl nog för att starta tåget själv (givet att de är en familj...), möjligen för att samarbeta om att starta ett. Att han bestämde sig för att ta flickornas liv och mamman skulle funnit sig i det finns inte på kartan. Det omvända är troligare. Eller logiken att mamman successivt bryts ner av skam och till slut vädjar till honom om hjälp att avsluta allt. Eller hotar att ta livet av sig själv och lämna honom med flickorna (som kan misstänkas vara den skam hon egentligen fr.a. vill lyckas undvika, dvs hon vill inte ha några vittnen kvar i livet till sitt misslyckande, samt formellt dela skulden lika — vilket på ett plan säkert är korrekt, men bara så länge man bortser från möjligheten att söka hjälp och rikta upp sitsen, vilken inte tas).

Edit: tillägg:
Det verkar troligt att han tvingats inse att hennes ensidiga självmord skulle leda till att han vanhedras i relation till sin profession och till döttrarna så till den grad att han omedelbart hamnar i en fullständigt omöjlig livssituation, som skulle riskera tvinga fram hans självmord kort därpå i alla händelser.

Skam av sådan dignitet får man försöka åtgärda genom att demontera eller kasta ut det meningssammanhang enligt vilket något är värdelöst och skamligt — i detta fall kanske idealiseringen av (den lyckade, ej tid- och rumsutsatta) familjeenheten, och barnen som ens ovillkorligen och ofrånkomligen ”egna” (i en bemärkelse som gör en helt ansvarig för deras existens, oavsett medfödda eller förvärvade egenskaper) och beroendet av detta för den egna självbilden (egot). (Att tänka sig att i varje avseende vara i en absolut mening ansvarig för sitt barn (dess konstitution) och dess utveckling är en felsyn och ett åtagande man ogärna vill ha på räkenskapens dag; omvänt kunde det antyda att man inte behöver förtjäna den vuxne individens välvilja och tacksamhet genom att göra sitt bästa utefter möjligheterna, det behöver man.)

Man får lämpa om tillvaron så att den fungerar för alla berörda parter. Om det går.

Man kastar inte ut det ”värdelösa”, dvs sig själv och sina barn. Man kastar ut (den arroganta) värderingen, dvs definitionen. Och definierar om. Vilket är svårt förstås.

Antar man att paret gått en längre tid med detta och är deprimerade lär ju ofta krävas experthjälp, tablett och stödterapi, möjligen med början på akuten. Sen börjar man på ny kula.

Självmordspakter med mord på egna barnen är en tydlig signal om att man tänkt fel. Aj-aj det.

Med reservation för vad man nu än gått igenom och de inblandades möjliga förtvivlan och ångest, dödslängtan och livskamp.

Livet är en gåva som man får göra det bästa av.

Ursäkta min långrandighet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-04 kl. 16:19.
Citera
2019-01-04, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta är ett antagande och du bör särskilja på omständigeter och vad som sker över tid. Så länge en mordutredning pågår, så länge som analysvar väntas in så släpps inte avspärrningar.
Det kan finnas behov för komplettering och BP ska inte kontamineras eller röras runt av icke behöriga.
Allt arbete följer en sedvanlig gång, det är som sagt mycket material in till NFC om fyra är döda - det är inte brådskande ur andra aspekter heller (häktad, spaningsmord).
Nej jag vet inte om.det är ett antagande.Jag visste att det skulle ta tid och att det var flera omständigheter som gjorde det.De skulle ha släppt på avspärrningen bara några dagar efter var meningen.Tror till och med det stod i pressen att teknikerna hade gjort sitt och de skulle släppa på avspärrningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in