2019-01-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Detta med eventuell förgiftning måste väl obduktionerna definitivt ha uteslutit?

M hade mycket frånvaro under våren och inför beslut om hemundervisning var HB med på skolan. Vilket annars aldrig skedde.
Citera
2019-01-04, 19:09
Medlem
harperlees avatar
Scheele hade ju till stora delar korrekt information medan Elli09 har haft fel om varenda verifierbart uttalande hittills så jag vet inte varför du jämför dem överhuvudtaget.

Det förvånar mig dock inte att just du fortfarande tycker att Elli09 är trovärdig efter alla felaktigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag och andra höll hans trovärdighet högt, vilket jag fortfarande gör.
Att information som Ellie gav för ca 1 år sedan kanske inte stämmer i dagsläget är väl snarast naturligt då det baseras på omgivningens uppfattningar, reaktioner som gjordes utifrån vad som gällde vid tillfället.

Vad vet förresten någon om HBs föräldrar och relationer med familjen samt barnen?

Det gäller för övrigt samtligas inlägg från den tiden att mycket inte gäller idag med den information som nu finns.

------------------------

Att inga som kände familjen eller har information skriver här är förklarligt med tanke på hur ifrågasatta alla blir. Liksom alla som har information som motsäger den, sedan första dagen cementerade åsikten 9/10, baserad på vagt underlag/fotodiagnoser som fastställde att O "sannolikt" var ensam mördare av hela familjen. Den uppfattningen tycks ingen vilja släppa trots att mordutredningens slutsats i dagarna presenterats.

------------------------

Även Scheele med direktinformation (10/1) från brottsplatsen valde att lämna tråden. Stor förlust!
Han ansattes hårt för att han, givetvis inte uppgav källa. Därtill förmedlade han bl.a. den kontroversiella informationen att HB varit drivande och att de som sett kvinnan yttrat att dom fann en mycket sjuk människa i sängen. Inte mycket allvarligt skadad utan sjuk. Detta var en uppgift som även en annan i tråden fått via PM. Det vara dock bara en punkt bland ett antal andra punkter av väsentlig information. Jag noterade den knappt vid tillfället.

Scheele skrev en utmärkt sammanställning, som han dock tog bort när han gav upp samt loggade ut. De första inläggen kom redan 10/1, dagen efter morden. Mitt i den tekniska och initiala brottsundersökningen.

Som sagt. Scheele återkom först 14/12 2018 med några få inlägg och var förvånad över alla spekulationer som fortsatt pågick. Men vidhöll då fortfarande att HB varit drivande samt ansåg att polisens PK var bra och fallet därmed avslutat.

Hans tidiga uppgifter 10/1 visar sig stämma väl med det som polisen uppgett vid PK. Bortsett från detaljnivån där sekretess gäller i laga ordning.
Citera
2019-01-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, du minns fel!

Professuren var allt ifrån avklarad.

Vi vet inte ens när han ansökte
. Enligt Elli09 "var Oskar på tal för flera år sedan”. I början av juni gjorde i alla fall hans vän på UU ett försök att få hans professorskompetens bedömd där. Något jag tror man gör för att sätta press på sitt eget lärosäte men ännu, 7 månader senare, vid Oskars död, hade inget hänt. Den 24 november begärde Oskar nedsatt arbetstid med 10% fram till nyårsafton 2018, dvs mer än ett år framåt för oss som kan läsa almanackan. Kanske han gett upp hoppet om en professur?

Att det så omedelbart efter Oskars död kom in ett godkännande (behövs det två eller tre?) från en kollega i Örebro är ett märkligt sammanträffande men att hon även skriver ett offentligt uttalande på linkedin är kanske mera märkligt. Var det en knäpp på näsan till övriga som sölat med sina rekommendationer? En uppmaning till att kollegorna att bara minnas bara de ljusa stunderna?

Generellt så verkar Lunds Universitet ha en stor broms på interna befordringar. Mats Alvesson, även han på Ekonomihögskolan i Lund, debatterade i dagsmedia 2016 om att Sverige har allt för många professorer och att det gått inflation i befordringarna. Han blev ju själv en gång internt befordrad så han kanske vet vad han talar om? Rektor på Lunds Universitet införde dessutom en ny regel samma år att han kan stoppa pågående befordringar med målet att kvotera in kvinnor. Två käppar i hjulet för Oskars befordran.

OM en utebliven professorstjänst bidragit till tragedin i Bjärred vet vi inte men jag tror att Eleonor K hade rätt i att att Oskars insats var värd den.

Hm... Hur var det med O:s ansökningar. Elli har även skrivit att han fick professorstjänst postumt. I Lund då?
Citera
2019-01-04, 19:11
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Hittades testamentet långt senare?? 😱

Enligt polisens pressträff anträffades relativt omgående tre dokument varav ett var testamentet.

Elli09 vill nog dribbla bort korten eftersom h*n ljög om testamentet i våras.
Citera
2019-01-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja hur menar du nu ? Och av den anledningen skulle hon inte kunna göra det hon älskade mest ? Jag har tidigare talat om att det var mest ljud ljus och rörighet i ett klassrum som de stördes av mest.

Ellie, hur var det nu med sista sommaren? Var det då Hanna ville tillbringa den ensam hemma? För sig själv?
Citera
2019-01-04, 19:16
Medlem
Därtill förmedlade han bl.a. den kontroversiella informationen att HB varit drivande och att de som sett kvinnan yttrat att dom fann en mycket sjuk människa i sängen. Inte mycket allvarligt skadad utan sjuk. Detta var en uppgift som även en annan i tråden fått via PM

Jag förstår inte ovanstående? Är det Remark som beskriver vas Scheele beskrev att en som hittade Hanna död hade sagt att den sett??
Citera
2019-01-04, 19:17
Medlem
Citat:
Detta med eventuell förgiftning måste väl obduktionerna definitivt ha uteslutit?

Ett sömnpiller e.d. då och då i flingorna eller Coca-Colan hade räckt och det försvinner ju ur blodet, så nej. Hade någon försökt ta livet av barnen med gifter så hade man sett det.
Citera
2019-01-04, 19:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja det säger vi också och jag har hört att släkt förstår inget utav brevet.Det var ju inte så att töserna var sängliggande och inte hade de någon spåkula att sia in i framtiden heller.
Det värsta var väl ljud och konsentrationsvårigheterna i klassmiljön.
Nej vem har sagt att de känner empati för dem ? Tror jag ingen gör.
Ingen NPF-utredning? (ADHD etc)
Citera
2019-01-04, 19:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Någon form av vrede och ilska hos föräldrarna måste funnits med som en mekanism som ledde utvecklingen i dödlig riktning. Jag tror att H var arg på O för att han fortsatte satsa på sin karriär. Som motdrag fortsatte hon också arbeta heltid och lät honom också ta möten med skola och skjutsa till pianofröken. Kanske H dragit stort lass hemma när barnen var små och under Agnes sjukdomstid till en början. Men det är Spekulationer!

Konstigt att O sökte professur samma höst som de bestämde att familjen skulle dö.
Det har garanterat varit slitningar, man landar väl knappast mitt i sjukdomar, försöka rodda med jobb och få tillvaron att gå ihop - parallellt med troliga depressioner - i nån sorts rosenbeströdd allé.

Däremot är förbannat eniga i familjeutrotningen. Vore det ganska normala krig som förekommer internt så skulle det väl snarare leda till skilsmässa på sikt om man inte är eniga om karriärer.

Det finns alltså ett allierande snarare än separation som slutresultat.
Senast redigerad av develi 2019-01-04 kl. 19:24.
Citera
2019-01-04, 19:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt polisens pressträff anträffades relativt omgående tre dokument varav ett var testamentet.

Elli09 vill nog dribbla bort korten eftersom h*n ljög om testamentet i våras.
Så är det.
Rockkungen berättade långt tidigare att dokumenten, varav två med underskrifter, låg på köksbordet.
Citera
2019-01-04, 19:43
Medlem
Citat:
Hm... Hur var det med O:s ansökningar. Elli har även skrivit att han fick professorstjänst postumt. I Lund då?

Nej, det var väl bara nåt larv. Två sakkunniga och bara en hann svara men gjorde det när OH redan var död. Sen återstår ändå en lång process på universitetet och sen får man se.
Citera
2019-01-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen NPF-utredning? (ADHD etc)

Det var det jag också tänkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto