2019-01-04, 18:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Det här är inget varnande exempel. Det är en våldtäkt. Det är inget pilotfall utan fortfarande en våldtäkt. Det här har inget med den nya lagstiftningen att göra. Det stod tidigt klart att Glenn skulle dömas. Läser man FUP och nu hur rätten resonerat ser man att det kommer hålla hela vägen till hovrätten. Han kommer inte att bli friad där.

Det är Glenn som betett sig som ett riktigt svin här. Bo har enligt rätten gett ett trovärdigt intryck hela vägen. Dessutom teknisk bevisning. Inget föredöme för svensk idrott. Kostar skattebetalare en j-a massa pengar. Hans advokat hade sockrat räkningen bra där att rätten inte godtog alla timmar.

Det råder så mycket missförstånd ang den nya samtyckeslagen särskilt i denna tråd. Tror det var svd som hade en läsnyttig / allmänbildande artikel tidigare i ve kring detta. Oavsett så ska ingen skugga falla på bo. Det finns bara en gris här och det är Glenn.

Det har i högsta grad med ny lagstiftning att göra, både den nya om samtycke och de andra, tidigare ändringarna där man helt omtolkat begreppet våldtäkt.

Målsäganden både samtycker och har sex frivilligt i handling, men därför att hon inte är tillräckligt aktiv och inte säger uttryckligen ja till sex allmänt och nej till specifika moment så döms den tilltalade. Det är alltså en direkt följd av omtolkningen av våldtäktsbegreppet till ett godtyckligt och postmodernt sådant där målsägandens påstående om sin inställning i efterhand är det centrala, inte vad som inträffat i fråga om våld, tvång och frivillighet.

Om man skall kalla det pilotfall kan diskuteras; det är snarast så att de flesta fall sedan den nya lagstiftning får betecknas som ett enda stort pilotfall.
Citera
2019-01-04, 18:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag undrar om JB förutom sitt skadestånd på 215 000 kronor idag känner sig nöjd och om hon tycker att hennes förövare har fått ett rimligt straff för det han utsatte henne för?
Hon skriver på sin Instagram

"3 år för två fall av våldtäkt fick han idag av tingsrätten. Själv kommer jag att behöva leva med dem här minnena i resten av mitt liv."

"Det är en enorm lättnad att han ändå dömdes i båda fallen. Att dem trodde på mig."

Citat:
Vill gärna höra hur ni anser att domen är formulerad, om ni ser någon sympati åt JB eller GS skina genom språket. Om det uttrycks eller utelämnas någon sympati som annars brukar formuleras?
Jag har inte analyserat domen tillräckligt egentligen, men rätten går igenom allas ståndpunkter, åklagaren, målsägaren och slutligen Glenns. Jag kan inte känna att språket direkt ger sympati för någon. Det är lika torrt och tråkigt som en dom brukar vara. Klart är att rätten anser att MÄ är trovärdig och att Glenn faktiskt medgett att MÄ inte samtyckt till sexuella handlingar även om han hävdar att han "uppfattade" att hon ville.
Citera
2019-01-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Glenn är numera utslängd från Monika Ahlbergs våning rent postmässigt sätt. Dock är han skriven hos en John Tomas Berggren.

Skilsmässoansökan är inlämnad.
Citera
2019-01-04, 18:55
Medlem
Citat:
Jo men läs vad jag skriver. Rent postmässigt sätt. Sen kan han rent tekniskt bo där. Dock är det så att Jennie Benjaminsson nu definitivt är körd i alla större krogar i Stockholm. Det har Monika Ahlberg med bihang sett till i dag.

Äh lägg ner. Den makten har inte tant Monika. Hennes bäst före datum har passerat för länge sedan. 2019 knackade just på hos dig. Här i storstaden straffas inte folk för att de blivit våldtagna och vågat anmäla. Du vet att din idol driver ett cafe va . Bihanget fick just 3 år...
Citera
2019-01-04, 18:59
Medlem
Citat:
Jo men läs vad jag skriver. Rent postmässigt sätt. Sen kan han rent tekniskt bo där. Dock är det så att Jennie Benjaminsson nu definitivt är körd i alla större krogar i Stockholm. Det har Monika Ahlberg med bihang sett till i dag.
Jodå, jag läste vad du skrev och det har inte skett någon förändring i hans folkbokföring på senare tid. Rent fysiskt bor han ju hos MA som framgår av domen. Det som är lite märkligt är att familjen anger både 88 och 88 A. Sedan har han nu sett till att posten kanske går till exet och sonen som framgått sv vissa dokument här i tråden.
Citera
2019-01-04, 19:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberaVeritas
Mycket välskriven dom.
Helt klart så har han agerat emot JBs vilja men utan fysiskt våld eller beroendeställning så jag kan tänka mig att HR sänker med ett halvår till 2.5 år.
Skadeståndet kvarstår.

Jag tror också att han blir dömd i HR, men att strafflängden blir kortare.

Hur lång tid brukar det ta innan målet hamnar i HR efter överklagandet?
Citera
2019-01-04, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Jodå, jag läste vad du skrev och det har inte skett någon förändring i hans folkbokföring på senare tid. Rent fysiskt bor han ju hos MA som framgår av domen. Det som är lite märkligt är att familjen anger både 88 och 88 A. Sedan har han nu sett till att posten kanske går till exet och sonen som framgått sv vissa dokument här i tråden.

Fast hon kommer från Göteborg och där lär hon få jobb. Har också jobbat i London. Hon kan nig flytta utomlands. Hon är ju skicklig som kock.
Citera
2019-01-04, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Och vem tror du hjälpte Glenn att betala skatteskulderna?
Vem har stått för bostad och arbete de senaste åren när hans firma gick dåligt?
Glenn må ha varit en "hygglig prick" i bekantskapskretsen,fast han har strulat en del i sitt vuxna liv,men nog är det MA som fått ordning på honom de sista åren?

Skadeståndet var på drygt tvåhundratusen,inte en kvarts miljon.
Kan du förstå att det är en fruktansvärd situation att en familjär god vän utsätter en för ett sexuellt övergrepp?
Det är något hon måste leva med i resten av sitt liv

Glenn har bara sig själv att skylla,det var han som var kåt och fick det idiotiska infallet att gå in till JB när hon låg och sov.
Jag kan förstå att MA,hennes barn och hans son blivit chockade,är en hemsk och genant sits han han försatt dem i.

Det är när sådant här uppdagas som personen GS kommer tillkänna. ”Trevlig prick” som levt på gamla halvtaskiga meriter. Det var knappast han som vann UEFA- titeln till Göteborg.
Citera
2019-01-04, 19:16
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Denna nämndeman visar med detta sin stora brist på kompetens att döma. Mycket amatörmässigt utspel. Ingen risk för något liknande i HR där jurister dömer. För det hamnar väl i HR naturlugtvis?

Hon kanske vill kunna fortsätta luncha på Thielska?
Citera
2019-01-04, 19:19
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det kommer självklart överklagas och självklart blir det ny rättegång i hovrätten.

Jag hoppas verkligen inte att Svea rikes lag är så sjuk att han döms.

Jo, enligt svensk lag döms han troligen igen med den bevisning som finns.

Hade vi däremot haft lagar baserade på Koranen så hade det gått som du ville, tror jag.
Citera
2019-01-04, 19:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror också att han blir dömd i HR, men att strafflängden blir kortare.

Hur lång tid brukar det ta innan målet hamnar i HR efter överklagandet?
Allt mellan 2 veckor till 3-4 mån beroende på arbetsbelastning.
Citera
2019-01-04, 19:45
Medlem
Att han döms till tre år i fängelse är inte så konstigt egentligen med tanke på att han döms för två fall av våldtäkt. Lägsta straff för våldtäkt är ju fängelse i två år. Nu dömdes han för våldtäkt i två fall vilket väl borde resultera i en fängelsedom på fyra år? Men nu verkar det som att han fick en straffrabatt med ett år och dömdes till tre år istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in