2019-01-01, 20:04
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Jag har inga siffror, det finns nog inga siffror.
Så otroligt kvinnligt sätt att tänka, "det finns nog inga siffror" om något som är dödligt. Det finns MASSOR med siffror framtagna av män om allt som är dödligt. Om det saknas dödssiffror kring amning så är det inte dödligt. Inte för att du verkar bry dig om fakta, så kvinna du är.

Det är väldigt synd att det inte finns en man/kvinna-flagga på varje FB-medlem. Jag spekulerar i att den hade varit förödande ensidig i en sådan här tråd: vi män försöker förgäves besvara eller motsäga kvinnors allt igenom fria fantasier om ditt och datt.
Senast redigerad av Paris24 2019-01-01 kl. 20:06.
Citera
2019-01-01, 20:08
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Jag har inga siffror, det finns nog inga siffror. Men jag vet att sjukdomar som är relativt ofarliga här och nu som influensa är dödliga i en svältande befolkning och jag vet att amning och särskilt graviditet är en stor näringsmässig påfrestning för kroppen. Märk väl att jag aldrig påstått något om vem som levt med flest risker. Jag har bara inte sett något i tråden hittills som får mig att tycka att svaret är uppenbart, det är allt jag argumenterar för, och att barnafödande har inneburit en reell risk för kvinnor genom tiderna.

Nu är du fånig. Det är skillnad på att ifrågasätta relevanta saker och ifrågasätta för ifrågasättandets skull. Jag berättade personliga anekdoter för att illustrera att det finns fler risker med en gravidiet än själva förlossningen.

Precis som jakt och krig har gjort för män. Olika riskfaktorer för könen genom tiderna.
Citera
2019-01-01, 20:14
Medlem
Citat:
Jag har inga siffror, det finns nog inga siffror. Men jag vet att sjukdomar som är relativt ofarliga här och nu som influensa är dödliga i en svältande befolkning och jag vet att amning och särskilt graviditet är en stor näringsmässig påfrestnig för kroppen. Märk väl att jag aldrig påstått något om vem som dött mest eller lever med flest risker. Jag har bara inte sett något i tråden hittills som får mig att tycka att svaret är uppenbart, det är allt jag argumenterar för, och att barnafödande har inneburit en reell risk för kvinnor genom tiderna.

Nu är du fånig. Det är skillnad på att ifrågasätta relevanta saker och ifrågasätta för ifrågasättandets skull. Jag berättade personliga anekdoter för att illustrera att det finns fler risker med en gravidiet än själva förlossningen.

Nej jag är inte fånigare än dig!

Du går in i diskussion, tillför inget men ifrågasätter allt. Kräver att jag ska visa stöd för allt jag säger, även när jag kommer med studie för det jag säger så avfärdar du hela artikeln, inte en del, HELA. Trots att det är en enorm studie med ett 15-tal forskare bakom, som sammanställt över 80 andra papper.

ETT FEMTONTAL FORSKARE VARS SLUTSATS (STÅR LÄNGST UPP!!!) ÄR ATT MÄN ALLTID HAFT KORTARE LIVSLÄNGD ÄN KVINNOR BÅDE HISTORISKT OCH FÖRHISTORISKT. Men du ögnar igenom den och du vet minsann bäst!

SEN kommer du själv med anekdoter som inte betyder nåt men lägger fram dem som hårda bevis...

JÖSSES människa skärp dig!
Citera
2019-01-01, 20:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är visserligen en annan debatt. Men smala spensliga män lever många många år längre än rundare män. Och jag känner inte till någon koppling mellan testosteron och spenslighet.

Skillnaden mellan mäns och kvinnors medellivslängd sjunker dessutom varje år sedan kanske 50 år? Det verkar också osannolikt att det beror på testosteron.

Livslängden på ryska män är 65 år, 11 år kortare än ryska kvinnor. Den oerhörda skillnaden kan i sin helhet skyllas på alkohol.

Svenska män lever längre än ryska kvinnor.

Allt detta sammantaget tycker jag snarast pekar på att 1900-tals-män ätit, rökt, druckit för mycket, betydligt mer än kvinnor. Men att vi börjar fatta galoppen och kanske kommer att gå förbi kvinnor redan under min levnad (född 1962). För nu röker och dricker kvinnor mer, är fetare, och stressar mer på jobbet.

Alltså ett område där kvinnor kan: få kortare livslängd.

Det var fråga om kroppsmassa, det vill säga att tyngre individer oavsett kön lever generellt kortare tid än de som väger mindre. Samma sak är det med hundar, till exempel har en Chihuahua en förväntad längre livslängd än en mastiff.

Svenska män lever också i snitt längre än kvinnor i Afghanistan, Zimbabwe, Syrien och Sudan med flera fattiga länder. Du resonerar så idiotiskt när du jämför medellivslängd mellan länder som är väsensskilda ifråga om olika livsbetingelser, sanitära förhållanden, kulturer, tillgång till sjukvård, epidemiska sjukdomar och mycket mer.

Du kan alltså inte jämföra svenska välmående mäns förväntade livslängd med exempelvis somaliska hedersförtryckta kvinnors och slå dig för bröstet i ett känslosvall av manlig överlägsenhet. En somalisk kvinna som har könsstympats, blivit tvångsgift, misshandlats, fött tolv barn och lever i misär och under sanitära missförhållanden - hennes förväntade livslängd blir inte längre än drygt 56 år. Och den överlägsne svenske mannen kan räkna med att vara i livet i nästan 25 år till.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Medellivsl%C3%A4ngd

Forskarnas förklaringar till kvinnors längre medellivslängd jämfört med män är:

• biologiska skillnader (två x-kromosomer, östrogen, mindre kroppsmassa),
• könsroller (oavlönat hemarbete, arbete inom vård och omsorg)
• livsstilsfaktorer (rökning, alkohol, droger, våld)
• olikheter i mäns och kvinnors hälso- och sjukvårdskonsumtion (kvinnor uppsöker vård tidigare än män, motionerar något mer)

... sedan 1990-talets första år var det länge fler kvinnor än män som rökte, något som är relativt ovanligt i ett internationellt perspektiv. På senare år har skillnaden i andelen rökare bland män och kvinnor i stort sett försvunnit.”. (källa: CAN)

Så idag är det ingen signifikant könsskillnad i tobaksrökning i Sverige. Dock är det väsentligt fler män än kvinnor som snusar. Visserligen har könsskillnaden i alkohol minskat, men kvinnor dricker ungefär hälften så mycket som män i detta land.

Det är fortfarande fler män än kvinnor som är överviktiga (BMI>25) i alla åldersgrupper.

Att kvinnor stressar mer beror framförallt på att de har det största ansvaret för det obetalda hemarbetet även när de förvärvsarbetar heltid, dåliga arbetsförhållanden inom vården med hög arbetsbelastning och så vidare.

Det stämmer att könsgapet i förväntad livslängd krymper i Sverige och andra västerländska länder. Men det beror på bl a mer hälsosamt leverne, bättre levnadsstandard, mindre livsfarliga risker, ökad säkerhet både på arbetsplatsen och i trafiken.

Även om könsgapet i medellivslängd skulle försvinna helt, kommer skillnaden i andelen manliga respektive kvinnliga 100 åringar och äldre att bestå. Över 95 % av ”supercentenarians” (>110 år) är kvinnor.

(OT: För bara en månad sedan var du 50 år gammal (länk). Nu är du plötsligt 56 år gammal, på väg mot 57 i år. Hur kan det komma sig? Du måste ha rejäla doser av hund-DNA i dig så dåligt som ditt episodiska minne är.

Ett litet tips i all välmening: om du ska låtsas vara någon annan på ett trovärdigt sätt, försök åtminstone hålla din påstådda ålder i minnet. Det blir annars så pinsamt för dig.)
Citera
2019-01-01, 20:24
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Vad säger ers vishet om att 65% av alla sjukskrivna är kvinnor? Dvs de är dubbelt så sjuka som män. Som uppenbarligen inte mår så bra, de dör ju flera år tidigare.

Hemma hon oss kallar vi Apoteket för Mammoteket. Enligt min erfarenhet är 80% av kunderna i ett apotek kvinnor.

Det går kanske inte att direkt dra ett rakt streck från "köper mer medicin, träffar läkare mer, är mer sjukskriven, fast de lever längre" till "kvinnor gnäller mer om sjukdom". Men det är snubblande nära.

Glömmer aldrig när feministen Gudrun Schyman försökte dissa manlig sjukskrivning som "Vård av sjuk man". Det var innan kvinnorna totalt tog över sjukskrivningarna. Det finns dock inga män nu som hånar sjuka kvinnor.

Det finns faktiskt män som hånar sjukskrivna kvinnor. Du och alla andra kvinnoföraktande småskitar som lider av grav Dunning-Kruger både i det här forumet och hatsajter för mansrättsaktivister och antifeminister.

”Vård av frisk man” menar du väl? Den tar sin början efter att mannen flyttat ihop med sin flickvän och senare skaffat barn med henne. Kvinnan blir då mamma åt både sin jättebebis till make och deras gemensamma barn. Hon både vammar och vabbar i sjukdomstider. Där har du förklaringen till en del av kvinnors högre sjukskrivningstal. Hon sjukskriver sig för att få tid över till att vila upp sig (vassar ”vård av sig själv”), pyssla om både sin snuvige make (vam) och sina febriga ungar (vab).
Citera
2019-01-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det finns faktiskt män som hånar sjukskrivna kvinnor. Du och alla andra kvinnoföraktande småskitar som lider av grav Dunning-Kruger både i det här forumet och hatsajter för mansrättsaktivister och antifeminister.

”Vård av frisk man” menar du väl? Den tar sin början efter att mannen flyttat ihop med sin flickvän och senare skaffat barn med henne. Kvinnan blir då mamma åt både sin jättebebis till make och deras gemensamma barn. Hon både vammar och vabbar i sjukdomstider. Där har du förklaringen till en del av kvinnors högre sjukskrivningstal. Hon sjukskriver sig för att få tid över till att vila upp sig (vassar ”vård av sig själv”), pyssla om både sin snuvige make (vam) och sina febriga ungar (vab).

Vem har lurat i dig det? Hur ofta förekommer det? Jag tvivlar på att det är särskilt vanligt.
Citera
2019-01-01, 21:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
”Vård av frisk man” menar du väl? Den tar sin början efter att mannen flyttat ihop med sin flickvän och senare skaffat barn med henne. Kvinnan blir då mamma åt både sin jättebebis till make och deras gemensamma barn.
Men det är ju kvinnorna som är hemma 100% mer än männen? Självklart tar vi män hand om våra kvinnor när de är sjuka hemma, dubbelt så ofta som vi. Du sprider manshat, varför? Och du är definitivt utan familj.
Citera
2019-01-01, 21:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det var fråga om kroppsmassa, det vill säga att tyngre individer oavsett kön lever generellt kortare tid än de som väger mindre. Samma sak är det med hundar, till exempel har en Chihuahua en förväntad längre livslängd än en mastiff.

Svenska män lever också i snitt längre än kvinnor i Afghanistan, Zimbabwe, Syrien och Sudan med flera fattiga länder. Du resonerar så idiotiskt när du jämför medellivslängd mellan länder som är väsensskilda ifråga om olika livsbetingelser, sanitära förhållanden, kulturer, tillgång till sjukvård, epidemiska sjukdomar och mycket mer.
...
massa trams
...
Öh, mitt svar var ett motargument mot någon som påstod att testosteron orsakade mäns tidiga död. Alla dina exempel är helt obegripliga.

Du börjar snurra till det, kanske kan du lämna mobilen ett tag och göra lite hushållssysslor.
Citera
2019-01-01, 22:15
Medlem
Citat:
Så otroligt kvinnligt sätt att tänka, "det finns nog inga siffror" om något som är dödligt. Det finns MASSOR med siffror framtagna av män om allt som är dödligt. Om det saknas dödssiffror kring amning så är det inte dödligt. Inte för att du verkar bry dig om fakta, så kvinna du är.

Det är väldigt synd att det inte finns en man/kvinna-flagga på varje FB-medlem. Jag spekulerar i att den hade varit förödande ensidig i en sådan här tråd: vi män försöker förgäves besvara eller motsäga kvinnors allt igenom fria fantasier om ditt och datt.
Idiot. Vad yrar du om? Framprovocerat av att jag inte tror det finns siffror på hur många kvinnor som dött av amning? Är det ett långt värre faktabrott än den genomsnittliga mannen i tråden som förgäves försöker resonera vetenskapligt med de fritt fantiserande kvinnorna? Kvinnor dör inte av amning, det var aldrig min formulering. Näringsbrist gör människor betydligt mer sårbara för infektioner, det är väletablerad fakta och logiskt i sig om du har nån kunskap om hur kroppen och immunförsvaret fungerar. Graviditet och amning är näringsmässigt påfrestande, det är fakta och logiskt i sig. Vad dessa fakta betyder för sammanhanget är ren logik. Om du inte förstår hur graviditet kan vara dödlig ur närings- och infektionssynpunkt är du antingen dum i huvudet eller så har du inte tänkt efter innan du gick in i affekt och började ranta om kvinnor, hur jag inte bryr mig om fakta för att jag är kvinna, fria fantasier, flaggor hit och dit och nobla män. Det är inte en kostnad som är dödlig för många kvinnor i dagens Sverige men det har sett väldigt annorlunda ut. Män dör heller inte som flugor i dagens Sverige vill jag påpeka efersom det verkar pågå nån sorts tävling om vem som lever i störst fara, eller vem som egentligen har bäst gener och vem som dör av andra anledningar, jag vet inte riktigt. Det finns säkert siffror som har relevans för frågan som till exempel dödlighet i infektioner bland nyblivna mammor i utvecklingsländer.
Citera
2019-01-01, 22:52
Medlem
Citat:
Idiot. Vad yrar du om? Framprovocerat av att jag inte tror det finns siffror på hur många kvinnor som dött av amning? Är det ett långt värre faktabrott än den genomsnittliga mannen i tråden som förgäves försöker resonera vetenskapligt med de fritt fantiserande kvinnorna? Kvinnor dör inte av amning, det var aldrig min formulering. Näringsbrist gör människor betydligt mer sårbara för infektioner, det är väletablerad fakta och logiskt i sig om du har nån kunskap om hur kroppen och immunförsvaret fungerar. Graviditet och amning är näringsmässigt påfrestande, det är fakta och logiskt i sig. Vad dessa fakta betyder för sammanhanget är ren logik. Om du inte förstår hur graviditet kan vara dödlig ur närings- och infektionssynpunkt är du antingen dum i huvudet eller så har du inte tänkt efter innan du gick in i affekt och började ranta om kvinnor, hur jag inte bryr mig om fakta för att jag är kvinna, fria fantasier, flaggor hit och dit och nobla män. Det är inte en kostnad som är dödlig för många kvinnor i dagens Sverige men det har sett väldigt annorlunda ut. Män dör heller inte som flugor i dagens Sverige vill jag påpeka efersom det verkar pågå nån sorts tävling om vem som lever i störst fara, eller vem som egentligen har bäst gener och vem som dör av andra anledningar, jag vet inte riktigt. Det finns säkert siffror som har relevans för frågan som till exempel dödlighet i infektioner bland nyblivna mammor i utvecklingsländer.

Mer ordbajseri och antaganden från din sida, inget konkret som vanligt. Låt inte dina känslor styra över dig. Och försök inte styra över diskussionen till något annat för att skyla dina misstag.

Du verkar vara en ytterst jobbig person. Jag orkar inte förklara igen hur ologiskt ditt resonemang är, du har inte förmågan att ta till dig det ändå. Du kräver siffror, data, källor på allt men själv kommer du med anekdoter!
Senast redigerad av pex666 2019-01-01 kl. 22:55.
Citera
2019-01-01, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Nej jag är inte fånigare än dig!

Du går in i diskussion, tillför inget men ifrågasätter allt. Kräver att jag ska visa stöd för allt jag säger, även när jag kommer med studie för det jag säger så avfärdar du hela artikeln, inte en del, HELA. Trots att det är en enorm studie med ett 15-tal forskare bakom, som sammanställt över 80 andra papper.

ETT FEMTONTAL FORSKARE VARS SLUTSATS (STÅR LÄNGST UPP!!!) ÄR ATT MÄN ALLTID HAFT KORTARE LIVSLÄNGD ÄN KVINNOR BÅDE HISTORISKT OCH FÖRHISTORISKT. Men du ögnar igenom den och du vet minsann bäst!
Om jag ska läsa artikeln du länkat på ett givande sätt måste jag lägga minst en timme. Jag har inte avfärdat varken en del eller hela artikeln, jag har inte heller ögnat igenom den för att sen tro att jag minsann vet bäst, jag har inte läst den överhuvudtaget. Jag har bett dig som läst den beskriva vad med artiklen som stödjer dina påståenden men det gjorde du inte. Jag lägger inte ner en timme på något som kanske är helt ointressant för mig i slutändan. Nu säger du att den stödjer det du skrev om mäns livslängd så du gav du mig något till slut i alla fall.

Citat:
SEN kommer du själv med anekdoter som inte betyder nåt men lägger fram dem som hårda bevis...

JÖSSES människa skärp dig!
Jag har heller inte lagt fram anekdoter som hårda bevis (??!?!??!) jag använde anekdoter för att illustrera att en förlossning inte är enda risken med en graviditet, som jag redan poängterat, det står inte och faller med mina anekdoter, det var en illustration för tydlighetens skull.

Att bli ifrågasatt på ett forum är en del av hela forumgrejen. Det är utvecklande. Jag tycker att feministforumet lider av för lite ifrågasättande av sådant som stämmer med majoritetens föreställningar.
Citera
2019-01-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Mer ordbajseri och antaganden från din sida, inget konkret som vanligt. Låt inte dina känslor styra över dig. Och försök inte styra över diskussionen till något annat för att skyla dina misstag.

Du verkar vara en ytterst jobbig person. Jag orkar inte förklara igen hur ologiskt ditt resonemang är, du har inte förmågan att ta till dig det ändå.
Jo snälla gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in