Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Den främsta orsaken till att män generellt lever kortare tid än kvinnor är testosteron. Det stämmer som du säger att mer finlemmade och kortare kvinnor (mindre kroppsmassa) i snitt lever längre än mer robusta och längre män (mer kroppsmassa). Som du säkert vet bränner stora muskler mycket energi.
Det är visserligen en annan debatt. Men smala spensliga män lever många många år längre än rundare män. Och jag känner inte till någon koppling mellan testosteron och spenslighet.
Skillnaden mellan mäns och kvinnors medellivslängd sjunker dessutom varje år sedan kanske 50 år? Det verkar också osannolikt att det beror på testosteron.
Livslängden på ryska män är 65 år, 11 år kortare än ryska kvinnor. Den oerhörda skillnaden kan i sin helhet skyllas på alkohol.
Svenska män lever längre än ryska kvinnor.
Allt detta sammantaget tycker jag snarast pekar på att 1900-tals-män ätit, rökt, druckit för mycket, betydligt mer än kvinnor. Men att vi börjar fatta galoppen och kanske kommer att gå förbi kvinnor redan under min levnad (född 1962). För nu röker och dricker kvinnor mer, är fetare, och stressar mer på jobbet.
Alltså ett område där kvinnor kan: få kortare livslängd.