2019-03-19, 19:50
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Här är några exempel på projekt som kvinnor startat och lett med framgång:

Cisco Systems
Lögn igen!
Hur fan kan du ens med dig själv?
Cisco Systems grundades 1984 av det gifta paret Leonard Bosack och Sandy Lerner, två civilingenjörer från Stanford University. Bosack och Lerner utmanövrerades och tvingades bort från företaget av riskkapitalister under företagets starka expansion.
Idag leds det av Chuck Robbins.

Mina brandväggar är från Cisco.
Citera
2019-03-20, 06:41
Medlem
Allt som du ser och rör vid vare sig om du ligger i sängen eller är på jobbet är gjort av en man. Varför det är gjort av en man är på grund av att vi är bäst på allt.. Det är acksa därför som kvinnor inte alltid har haft samma rättigheter som män för hade dom varit lika bra så hade dom tagit sig den rätten. Vi män fick bygga upp ett samhälle där kvinnor har förmagan att vara med. Vi män har gjort det nog bekvämt för att det ska vara möjligt för dom som är lite sämre rustade för tuffare miljöer att kunna fungera. Sanna mina ord nu, hade kvinnor varit dom som varit drivande i historien hade vi, om vi inte vore döda, haft förmånen att ligga under stjärnorna varje natt då vi hade haft ett samhälle som liknar jupiter.
Citera
2019-03-20, 10:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo men det är nu det blir intressant: För det första är både inkvisition och korståg utan tvekan omfattande projekt som säkert kräver en enorm planering. Sen att det är moraliskt tveksamma saker må vara hänt; det vi diskuterade var ju förmågan att planera och genomföra. Du nämnde även IS vilket var ett välplanerat och välgenomfört projekt; även det moraliskt tveksamt.
För det andra kan vi skärskåda de bolag du listade: Gabrielle "Coco" Chanel lyckades inte med speciellt mycket innan hon fick hjälp av en man att skaffa de pengar och kontakter som behövdes. Hon designade en hel del kläder, men de berömda parfymer som Chanel har är för det mesta skapade av män. Sen passade hon på att bli nazist.
Cisco grundades av en man och en kvinna - det är självklart vem som gjorde den största insatsen. Estée Lauder skapades av en mytoman och hennes man, men där var faktiskt Estée den viktigare parten - men märk väl att deras största tillväxt kom då en man blev VD.
Adafruit Industries kan knappast anses vara ett lika omfattande projekt som katolska kyrkan.
För det tredje nämner du Lumi Labs, som är Marissa Mayers nästa projekt. Det är under uppstart fortfarande och vi får se om hon lyckas rasera det också eller om mannen som är medgrundare (och gör det mesta av jobbet kan man anta) kan rädda.
För det fjärde är "hemmafruroll" mest att följa rutiner. Jag förstår att du tycker att det är svårt, men det är bland det lättaste att göra.
För det femte är det naturligtvis en personlig erfarenhet, men de bästa lärare jag haft har alla varit män. De sämsta har alla varit kvinnor.

Du och jag har just genomfört den studie du efterfrågar.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Helt rätt i bägge fallen.

Du, och så jag. Två personer, en man och en kvinna, där jag är bättre på att planera än du är.

Öhm. Detta var kanske det mest intetsägande påståendet nånsin, med tanke på att vi är på ett anonymt nätforum. "Jag är bättre på att planera än du är".

Har du något belägg för dina påståenden om planering få fram dem, annars kan du säga precis som det är:

Jag är av åsikten att män planerar bättre än kvinnor. Jag baserar detta på personerna i min närmsta omgivning.

Så vet vi att vi inte behöver diskutera det utifrån någon annan infallsvinkel än just att det är en åsikt.
Citera
2019-03-20, 12:09
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Öhm. Detta var kanske det mest intetsägande påståendet nånsin, med tanke på att vi är på ett anonymt nätforum. "Jag är bättre på att planera än du är".

Har du något belägg för dina påståenden om planering få fram dem, annars kan du säga precis som det är:

Jag är av åsikten att män planerar bättre än kvinnor. Jag baserar detta på personerna i min närmsta omgivning.

Så vet vi att vi inte behöver diskutera det utifrån någon annan infallsvinkel än just att det är en åsikt.
Om du ens läste hans inlägg så styrker han ju sin "åsikt" med flera historiska belägg. Det är inte en "åsikt" att män planerar bättre än kvinnor, det är uppenbart från historien. Men visst hade jag gärna sett en forskningsartikel om detta också. Visst ja, du tror inte på dem.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-20 kl. 12:13.
Citera
2019-03-20, 12:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Enligt Paris24 är genomsnittsskillnaden mellan gruppen man och gruppen kvinna ENORM, nästan lika eller helt lika stor gruppskillnad som exempelvis den som rör primära könskarakteristika (genitalier). Så stor att överlappningen blir i princip noll. Könsskillnaden på gruppnivå i överkroppens muskelstyrka ger en liten överlappning.

Alla vetenskapliga fakta visar att gruppskillnaderna är alltifrån obefintliga till små i fråga om de egenskaper som Paris räknat upp i sina kvinnoföraktande grodor.
Visa gärna var jag påstår detta. I själva verket bygger alla mina inlägg på "15%", bland alla experter oavsett område verkar det finnas ca 15% kvinnor. Det är överlappningen.

Som ytterligare bevis: om du är man så kan jag garantera att min fru är smartare och bättre än du på nästan allt.
Citera
2019-03-20, 16:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om du ens läste hans inlägg så styrker han ju sin "åsikt" med flera historiska belägg. Det är inte en "åsikt" att män planerar bättre än kvinnor, det är uppenbart från historien. Men visst hade jag gärna sett en forskningsartikel om detta också. Visst ja, du tror inte på dem.

Ro hit en vettig undersökning som inte är gjord på en liten målgrupp inom ett smalt område så ska jag nog ta det på allvar. Och förse dig själv med lite kritiskt tänkande i samma veva så att det går att diskutera.
Att svälja vad man läser med hull och hår så länge det inte är fakta som är bevisad verkar enligt mig rätt så dumt.

På vilket sätt är det uppenbart utifrån historien att män planerar bättre?
Vad som florerar här gällande planeringsförmåga män vs kvinnor är trams och godtyckliga åsikter tills ni bevisar motsatsen.
Citera
2019-03-20, 16:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Allt som du ser och rör vid vare sig om du ligger i sängen eller är på jobbet är gjort av en man. Varför det är gjort av en man är på grund av att vi är bäst på allt.. Det är acksa därför som kvinnor inte alltid har haft samma rättigheter som män för hade dom varit lika bra så hade dom tagit sig den rätten. Vi män fick bygga upp ett samhälle där kvinnor har förmagan att vara med. Vi män har gjort det nog bekvämt för att det ska vara möjligt för dom som är lite sämre rustade för tuffare miljöer att kunna fungera. Sanna mina ord nu, hade kvinnor varit dom som varit drivande i historien hade vi, om vi inte vore döda, haft förmånen att ligga under stjärnorna varje natt då vi hade haft ett samhälle som liknar jupiter.

Okej, då vet vi det.

Kan du förresten förklara hur någon ska "ta sig rätten" över de som är fysiskt starkare? Ge mig gärna konkreta exempel på hur detta skulle fungera när saker och ting ställs på sin spets.
Citera
2019-03-20, 17:37
Medlem
Voelsens avatar
Har tråden gett nåt svar?
Duktiga kvinnor finns, tex Margaret Hamilton. Hon var med och utvecklade både hårdvara och mjukvara till datorerna i bland annat Apolloprojektet.
Citera
2019-03-20, 17:44
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Har tråden gett nåt svar?
Duktiga kvinnor finns, tex Margaret Hamilton. Hon var med och utvecklade både hårdvara och mjukvara till datorerna i bland annat Apolloprojektet.
Mmm, ingen påstår att det inte finns duktiga kvinnor.
Frågan som ställdes var dock om de är "bättre".
Alla rymdprojekt har en absolut hejdundrande övervikt av manliga kodare och en kvinna förändrar inte den bilden.
Varför skulle inte kvinnor kunna koda förresten? Det är ju inte så att de är dumma i huvudet. De är bara intresserade av andra saker.
Avkoda småpojkar till exempel.
Citera
2019-03-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow

Ja, det är fantastiskt att män har hunnit med att göra allt medan vi kvinnor bara har legat på divanen, målat naglarna och ätit praliner ända sedan stenåldern. För det är ju inte så att den som har tvättat och kardat ullen, spunnit tråden, satt upp väven, vävt tyget och sytt, stickat och virkat kläderna som hela familjen inklusive mannen har på sig, har varit med och byggt upp något samhälle.

Inte heller den som har mjölkat kor, getter och får, renat mjölken, tagit vara på grädden, kärnat och tvättat smöret, ystat osten och skött den fram till mognad har något med samhället att göra för det är ju inte så att allt sånt frigör tid som mannen annars själv hade fått lägga på detta, varpå tiden för att uppfinna saker minskar drastiskt.

Och den som har förberett jorden, sått och planterat, rensat och vattnat, lukat och skördat, bearbetat och lagat till, konserverat och bevarat på allehanda uppfinningsrika sätt så att mat finns även under vinter och vår, har förtjänat något som helst erkännande för vad hon gjort för samhällets uppbyggnad för vad är väl det, jämfört med att t.ex. resa ett Eiffeltorn?

En sak vet jag att just du i alla fall inte är bäst på, och det är din egen historia. Där har du verkligen massor att lära! Börja gärna med att inte ta åt dig äran för vad andra män än du har gjort för det är faktiskt ganska så pinsamt när både du och jag vet att du just inte har bidragit med någonting.
Citera
2019-03-20, 18:20
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ja, det är fantastiskt att män har hunnit med att göra allt medan vi kvinnor bara har legat på divanen, målat naglarna och ätit praliner ända sedan stenåldern. För det är ju inte så att den som har tvättat och kardat ullen, spunnit tråden, satt upp väven, vävt tyget och sytt, stickat och virkat kläderna som hela familjen inklusive mannen har på sig, har varit med och byggt upp något samhälle.

Inte heller den som har mjölkat kor, getter och får, renat mjölken, tagit vara på grädden, kärnat och tvättat smöret, ystat osten och skött den fram till mognad har något med samhället att göra för det är ju inte så att allt sånt frigör tid som mannen annars själv hade fått lägga på detta, varpå tiden för att uppfinna saker minskar drastiskt.

Och den som har förberett jorden, sått och planterat, rensat och vattnat, lukat och skördat, bearbetat och lagat till, konserverat och bevarat på allehanda uppfinningsrika sätt så att mat finns även under vinter och vår, har förtjänat något som helst erkännande för vad hon gjort för samhällets uppbyggnad för vad är väl det, jämfört med att t.ex. resa ett Eiffeltorn?

En sak vet jag att just du i alla fall inte är bäst på, och det är din egen historia. Där har du verkligen massor att lära! Börja gärna med att inte ta åt dig äran för vad andra män än du har gjort för det är faktiskt ganska så pinsamt när både du och jag vet att du just inte har bidragit med någonting.
Visst ja, samtliga verktyg till jobben där har också kommits på av män.
Men det är väl trevligt att man hjälpts åt att komma nånstans från grottan?
En fråga bara, när tror du kvinnan blir nöjd?
När hon får sin rättmätiga plats på tronen och aldrig mer behöver göra nåt?
Lite slavar som viftar med palmblad och matar med vindruvor?
Citera
2019-03-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Visst ja, samtliga verktyg till jobben där har också kommits på av män.
Men det är väl trevligt att man hjälpts åt att komma nånstans från grottan?
En fråga bara, när tror du kvinnan blir nöjd?
När hon får sin rättmätiga plats på tronen och aldrig mer behöver göra nåt?
Lite slavar som viftar med palmblad och matar med vindruvor?

Jaså? Du har säkert namn på den som uppfann sländan, synålen och strumpstickan när du är så tvärsäker på att det är män som har uppfunnit samtliga verktyg. Fram med dem bara vetja, jätteintressant att äntligen få reda på! Det kanske var samma person som uppfann hjulet eller tämjde elden? Han/Hon är ju också värsta kändisen.

Du, när man sitter på en piedestal så ser man ner på tronen. Sitt kvar där du.

Nej, jag tvivlar på att det ligger i människans natur att en dag bara slå sig till ro och säga: Nu har vi gjort allt som är värt att göra, låt oss sluta uppfinna och upptäcka nya saker, nu är vi nöjda med vad vi har istället! Vi är för nyfikna, vetgiriga, intresserade av vår omvärld och hur den fungerar för det. Och så kommer det alltid att uppkomma även nya problem som måste lösas, vare sig vi vill eller inte. Vi kan bara inte låta bli att undra vad det egentligen finns där bakom nästa vägkrök, bergskrön eller horisontlinje. Såna är vi, i grund och botten. Inte allihopa lika mycket, men tillräckligt för att många av oss skulle tråkas ihjäl av att bara sitta där och bli matade med vindruvor under palmfläktandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in