2018-12-30, 22:49
Medlem
Jag har fått en känsla av ar det ställs höga krav på engelska för att bli antagen på lokförarutbildningen? Eller har jag fått det om bakfoten...
Citera
2018-12-31, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G357
Jag har fått en känsla av ar det ställs höga krav på engelska för att bli antagen på lokförarutbildningen? Eller har jag fått det om bakfoten...

Du ska ha godkänt i engelska från gymnasiet, dvs samma behörighet som att söka annan högskola.
Annars är det idag inte mycket engelska i yrket, men det har länge varit tal om att samtal med fjärren och dyl ska bli på engelska längre fram, men vi får väl se om det blir så. Tanken är väl att när signalsystemet är samma inom stora delar av EU ska man kunna köra genom flera länder med ett och samma tåg och då prata engelska.

Där är vi verkligen inte idag, så har du minst godkänt i Engelska A tror jag, är det lugnt. Tror inte Engelska B behövs, även om jag läste den kursen själv. Vi hade branschengelska under vår lokförarutbildning, tror inte man har det idag. Man skulle lära sig ord som phantograph (strömavtagare) mm.
Citera
2019-01-18, 07:38
Medlem
Som jag har förstått det kan man under utbildningen få betygen G och VG.
Är de någon som vet ifall de har stor betydelse vad man får för betyg när man senare söker jobb som lokförare. Hur stor vikt lägger arbetsgivaren på betygen? dvs om arbetssökande är en G elev eller en VG elev.
Citera
2019-01-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaystation
Som jag har förstått det kan man under utbildningen få betygen G och VG.
Är de någon som vet ifall de har stor betydelse vad man får för betyg när man senare söker jobb som lokförare. Hur stor vikt lägger arbetsgivaren på betygen? dvs om arbetssökande är en G elev eller en VG elev.

Jag vet bara att när jag sökte ett av mina lokförarjobb så sa det att det var bra betyg, då var det VG som var högst man kunde ha och G var högst i några delar.
Men har man ännu G och VG under YH? Eller är det A-E?

Tror mer att dina omdömen från LIOR samt att du examinerats spelar större roll än om du har högsta betyg i kurserna eller inte.
Att ha högsta betyg på teoretiska delar betyder ju inte automatiskt att man klarar yrket praktiskt. Så sköt LIA-perioderna och plugga för att klara examineringen skulle jag nog säga.
Citera
2019-01-19, 00:36
Medlem
Jo det är G och VG fortfarande. Nör du sökte jobb sa de att de var bra betyg? Vad var bra betyg? Hade du G eller VG ?
Ja jag vill med tro att de är som du säger. Känns ju som att klarar man de så är man nog kompetent att jobba som lokförare då man tar examen.
Dock så fick jag höra av en annan att de lägger stor vikt i vad för slut betyg man får i utbildningen. Innan jag fick höra de så trodde jag mer att tidigare livs och arbets erfarenheter var mkt viktigare, för vare sig man får G eller VG så har man ju klarat det. Men enligt personen som sa att betygen spelar stor roll som för övrigt också är lokförare så påpekade han flera ggr att de var viktigt.
Citera
2019-01-19, 09:26
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Jo det är G och VG fortfarande. Nör du sökte jobb sa de att de var bra betyg? Vad var bra betyg? Hade du G eller VG ?
Ja jag vill med tro att de är som du säger. Känns ju som att klarar man de så är man nog kompetent att jobba som lokförare då man tar examen.
Dock så fick jag höra av en annan att de lägger stor vikt i vad för slut betyg man får i utbildningen. Innan jag fick höra de så trodde jag mer att tidigare livs och arbets erfarenheter var mkt viktigare, för vare sig man får G eller VG så har man ju klarat det. Men enligt personen som sa att betygen spelar stor roll som för övrigt också är lokförare så påpekade han flera ggr att de var viktigt.

Det står ingenstans vad för kurser man läser under utbildning
Citera
2019-01-19, 11:54
Medlem
Citat:

Det var mer generellt under anställningsintervjun som de sa att det var bra betyg, men jag hade med andra betyg från andra utbildningar också.
Dock har inte alla lokförarjobb jag sökt och kommit på intervju till kollat betygen just då, så jag vet inte hur noga de kollar. Men att man har höga betyg betyder ju inte att du kan jobbet bättre per automatik, en del pluggar ju bara för proven och glömmer sedan. Så handledarnas utlåtande + instruktörers examinering borde ju väga tyngre tycker jag iallafall än flera VG i teoretiska moduler.
Citera
2019-01-19, 12:18
Medlem
Man ska också tänka på att tågvärlden är liten och saker sprids fort, det fick vi höra tidigt i utbildningen. Så även om inte betygen i sig kanske spelar så stor roll så pratar folk med varann, tex blivande arbetsgivare och skolan. Så är man ambitiös och seriös och skolan märker att man tar utbildningen på allvar tex, sprids ju det lika enkelt och snabbt som om man inte är det.
Citera
2019-01-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Man ska också tänka på att tågvärlden är liten och saker sprids fort, det fick vi höra tidigt i utbildningen. Så även om inte betygen i sig kanske spelar så stor roll så pratar folk med varann, tex blivande arbetsgivare och skolan. Så är man ambitiös och seriös och skolan märker att man tar utbildningen på allvar tex, sprids ju det lika enkelt och snabbt som om man inte är det.

Helt riktigt, så är det, sprids väldigt snabbt inom järnvägen, rykten som fakta.
Citera
2019-01-19, 23:50
Medlem
Ja okej tack för svaren, bra att veta!
Vet någon ifall att de finns någon typ av app / program som har samma funktion som med körkorts teori då man fick en fråga uppläst och hade 4 alternativ att välja på?
Sen hade de vart intressant att veta ifall man tjänar bäst inom: resandetåg, gods eller infra?
Citera
2019-01-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ja okej tack för svaren, bra att veta!
Vet någon ifall att de finns någon typ av app / program som har samma funktion som med körkorts teori då man fick en fråga uppläst och hade 4 alternativ att välja på?
Sen hade de vart intressant att veta ifall man tjänar bäst inom: resandetåg, gods eller infra?
Tänker du för att öva inför urvalstesterna? Jag tror inte på att träna inför de. De testar ju egenskaper, inte kunskaper, och antingen har man de egenskaperna eller inte. Vid testerna får man tydlig genomgång hur varje test går till och man får även pröva innan det riktiga testet börjar. Mer förberedelse än så behövs inte tycker jag, jag gjorde ingenting för att träna innan och kände inte efteråt att det hade behövts heller.
Citera
2019-01-20, 22:51
Medlem
Jaha nä till urvalstesterna vet jag att de inte går att plugga till. Tänkte mer senare under själva utbildningen när man får TTJ finns den i app format eller något data program som när man pluggade till körkort och hade 4 svarsalternativ. Tycker att de är ett skönt sätt att plugga på. Sen undrar jag även ifall de är mkt plugg på själva utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in