2018-12-30, 19:00
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Förutom regler så styrs det numera även av HTML-kodarens godtycke för formulärbredd.

Med lite fantasi och helhetsbild så genomskådar man ju per automatik särskrivningarnas
fallgropar i texter.
Utfallet är ofta inte så uppåt väggarna att det renderar i en kärnkraftsolycka.

Men vad jag är nyfiken på är anledningen, jag tycker vi befinner oss på ett sluttande plan
som accepterar detta i professionella alster.
Det är ju knappast lättja som ligger bakom! I förlängningen kanske man börjar att
särsk riva ensk ilda ord med, och alla bara lallar med.

För att kasta vatten på den eld som är din oro; hur många analfabeter fanns i Sverige för hundra år sedan jämfört med nu?

Allt blir bättre, din kuf.
Citera
2018-12-30, 19:01
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det är väl klart som korvspad. Statistiskt sett bör folk med lågt IQ oftare än snittet hamna på kåken, bli tonårsmödrar, ha låg inkomst, bli feta, hamna i missbruk, råka ha mörk hudfärg/krulligt hår, eller i värsta fall särskriva.

Och självklart, vara en Svärjevän.
Citera
2018-12-30, 19:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Var den så god ?

Både "varsågod" och "var så god" är faktiskt rätt enl. SAOL. Att jag i detta fall valde den senare, mer ovanliga formen, var ett skämt p.g.a. trådens topic, samt att jag dessutom skrev att det var på dialekt. Vanligtvis brukar jag välja stavningen "varsågod" då jag, liksom du, anser att "var så god" ser illa ut och lätt kan tolkas som om något var så gott.

(För säkerhets skull önskar jag tydliggöra att jag är väl medveten om att mina inlägg inte alltid är skrivna på helt perfekt svenska. Dels skriver jag från mobilen och dels är min svenska inte helt perfekt utan snarare tämligen medelmåttig. Men många är mycket värre än jag och bryr sig inte ens om att bli bättre. Det stör mig.)

Jag bjuder på ett kul exempel på en särskrivning:

https://m.facebook.com/sarskrivning/posts/10153722538287384
Citera
2018-12-30, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Både "varsågod" och "var så god" är faktiskt rätt enl. SAOL. Att jag i detta fall valde den senare, mer ovanliga formen, var ett skämt p.g.a. trådens topic, samt att jag dessutom skrev att det var på dialekt. Vanligtvis brukar jag välja stavningen "varsågod" då jag, liksom du, anser att "var så god" ser illa ut och lätt kan tolkas som om något var så gott.

(För säkerhets skull önskar jag tydliggöra att jag är väl medveten om att mina inlägg inte alltid är skrivna på helt perfekt svenska. Dels skriver jag från mobilen och dels är min svenska inte helt perfekt utan snarare tämligen medelmåttig. Men många är mycket värre än jag och bryr sig inte ens om att bli bättre. Det stör mig.)

Jag bjuder på ett kul exempel på en särskrivning:

https://m.facebook.com/sarskrivning/posts/10153722538287384
Med en särskrivning i kommentaren: "vådaskotts olyckor"...
Citera
2018-12-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
De som skriver dom är möjligtvis ännu värre sär ungar.
¨
Att använda "dom" är att helgardera sig. Det är accepterat i vardagligt språk, även i skrift. Men det kanske inte du visste sär unge?
Citera
2018-12-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
De som skriver dom är möjligtvis ännu värre sär ungar.

Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
¨
Att använda "dom" är att helgardera sig. Det är accepterat i vardagligt språk, även i skrift. Men det kanske inte du visste sär unge?

Detta är ju guld.

Särskrivningar bör åtgärdas genom att vi tillsammans påpekar och informerar skribenten hur denne bör skriva ordet nästa gång det används.
Citera
2018-12-30, 22:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns nog många anledningar till detta.
En av de större anledningarna kan vara att folk påverkas av Engelskan, där man i stort sätt särskriver allt. Jag har också noterat att folk som ofta särskriver inte läser speciellt mycket böcker/litteratur. Folk är helt enkelt inte vana vid att "se" ord i text (förutom internet Engelskan då).

Ren okunskap/lägre utbildning

Rent slarv man orkar inte tänka efter eller bry sig.

Datorn/telefonen delar på ord som man skriver korrekt men ändrar det till engelskans skrivsätt automatiskt.

Så att ensidigt påstå att det är människor med låg IQ som särskriver är enfaldigt och dumt. Det kan vara irriterande att läsa texter som särskrivs om och om igen och att då tillrättavisa personen är rätt enligt min mening, kanske vill de förbättra sig efter en tillrättavisning.

Själv retar jag mig på folk som inte kan skilja på De, Dom, Dem, Dessa. Vilket verkar vara långt fler än de som särskriver mycket i en text.

typ: "Dem" gick ut på kvällen och liknande Istället för "De" gick ut på kvällen. Hellre då "Dom" gick ut på kvällen.

Du verkar inte själv så bra på att se se i sätt.
Citera
2018-12-30, 23:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så länge den skrivna texten riktar sig till multipla mottagare och förväntas bli läst och förstådd innan dessa ger sig till att kommentera i de fall det är på ett forum så bör man städse vinnlägga sig om att tillämpa korrekt svenska vari ingår att inte särskriva ord, ej heller skriva "dem" där det skalla vara "de" (vanligaste felanvändningen). Många onödiga läsfel undvikes därmed.

Åhh, städse, vinnlägga och därmed. Får rysningar av välbehag vid åsynen av dessa ord.
Citera
2018-12-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Åhh, städse, vinnlägga och därmed. Får rysningar av välbehag vid åsynen av dessa ord.
Inte något som svårliggör läsandet direkt, svenska språket är ju inte så fattigt på ord och uttryck att vi inte kan alternera en del.
Citera
2018-12-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
¨
Vidgår att det accepteras i vardagligt språk, dock ej i skrift.
Citera
2018-12-31, 00:33
Bannlyst
d e skönt att sär skriva ja känner mej fri o egen sinnig då
Citera
2018-12-31, 00:34
Medlem
EddieWeathers avatar
Aningen off topic; men kan det förhålla sig på det viset att människor som särskriver har gått i "sär skola"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in